Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• SalimRMAF
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 14:15
Sinds een jaar op 5 heb ik een game pc, al game ik er niet veel meer mee. O-)

Regelmatig upgrade ik onderdelen ervan, zoals de GFX en SSD's. Sinds twee weken ondervind ik grote problemen wanneer ik de PC kast inschakel.

Ik schakel met een voetschakelaar namelijk altijd mijn PC-combinatie uit. Nu heeft de Asus P5E de welbekende coldboot-bug, daar had ik dan ook altijd last van. Echter bleef dit altijd bij het 1 x "uitvallen" wanneer er geen stroom op zat.

Maar nu duurt het wel tot 10 minuten totdat de PC opstart!
Ik heb al heel wat geprobeerd. Alle harde schijven losgekoppeld, de binnenkant stofvrij gemaakt en een CMOS reset uitgevoerd. Niets heeft geholpen.

Ik heb een filmpje gemaakt waarop het te zien is. |:(
Is mijn voeding defect? Lijkt me sterk, omdat de Zalmans zeer betrouwbaar zijn en ik denk dat er ergens sluiting is.

Gulfstream G650

• NLBUURMAN
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 09:53

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

heb je je GPU ook al een keer eruit gehaald? die vraagt namelijk om een behoorlijke piekspanning en 't zou best kunnen dat dat even lastig is voor je PSU. Ik snap dat je dan geen beeld hebt; maar mocht de PC wel in 1x aan springen en blijven draaien heb je een indicatie voor waar je kunt zoeken.

i5-6600/MSI H270 Carbon/16GB Ram/ Phanteks TC14PE/ Gainward GTX1060

• tweakerharrie
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12:12
Even goedkoop videokaartje erin en testen.
SalimRMAF schreef op woensdag 02 december 2015 @ 17:35:

Is mijn voeding defect? Lijkt me sterk, omdat de Zalmans zeer betrouwbaar zijn
Ik denk wel de voeding, juist doordat die zo betrouwbaar is. Je weet namelijk zeker dat dat ding na x aantal jaar kapot is door lekkende elco's. Deze voeding is gewoon erg betrouwbaar is stuk gaan, daar hoef je geen zorgen over te maken. :+

[Voor 11% gewijzigd door -The_Mask- op 04-12-2015 18:16]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• SalimRMAF
-The_Mask- schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 18:12:
[...]

Ik denk wel de voeding, juist doordat die zo betrouwbaar is. Je weet namelijk zeker dat dat ding na x aantal jaar kapot is door lekkende elco's. Deze voeding is gewoon erg betrouwbaar is stuk gaan, daar hoef je geen zorgen over te maken. :+
:9 Dan zal ik daar even verder naar kijken. Is het voltage te laag (heb een voltmeter), of is de voeding van binnen gewoon echt kapot denk je? :/
NLBUURMAN schreef op donderdag 03 december 2015 @ 09:34:
heb je je GPU ook al een keer eruit gehaald? die vraagt namelijk om een behoorlijke piekspanning en 't zou best kunnen dat dat even lastig is voor je PSU. Ik snap dat je dan geen beeld hebt; maar mocht de PC wel in 1x aan springen en blijven draaien heb je een indicatie voor waar je kunt zoeken.
Heb ik helaas zojuist geprobeerd, maar ook dan zie je dit terug.

Gulfstream G650

Te hoge ripple krijg je met lekkende elco's. Is of een elco in het 5Vsb circuit, of één van de secondaire filter condensators. Waarschijnlijk kun je het wel zien als je de voeding opent, omdat de elco('s) zichtbaar stuk is/zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

• toxict
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:50
-The_Mask- schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 22:51:
Te hoge ripple krijg je met lekkende elco's. Is of een elco in het 5Vsb circuit, of één van de secondaire filter condensators. Waarschijnlijk kun je het wel zien als je de voeding opent, omdat de elco('s) zichtbaar stuk is/zijn.
Voeding openmaken = Oppassen voor (hoog)spanning toch?

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• Mavamaarten
  • Registratie: september 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

toxict schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 22:57:
[...]
Voeding openmaken = Oppassen voor (hoog)spanning toch?
Sowieso heb je dat ding niet in het stopcontact als je het openmaakt 8)7

http://github.com/mavamaarten | http://maarten.vg | Android developer

Als je de stroom eraf haalt (en ik neem aan dat je dat doet :p ) en even wacht en dat doe je ook wel (je hebt hem immers niet 1, 2, 3 open) dan zijn de condensators hun lading ondertussen wel verloren.

AMD Nieuwsdiscussie

• SalimRMAF
-The_Mask- schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 23:00:
Als je de stroom eraf haalt (en ik neem aan dat je dat doet :p ) en even wacht en dat doe je ook wel (je hebt hem immers niet 1, 2, 3 open) dan zijn de condensators hun lading ondertussen wel verloren.
Dit staat op de planning! Ik zal foto's maken indien nodig. Maar nu lees ik via een ander forum dat de kans groot is dat het aan de moederbord ligt:

Heb ook al iets gelijkaardigs gehad. Bij een koude start viel 'ie midden in een opstart ineens terug uit en begon 'ie terug opnieuw. Dit zo 4-5 keer achter elkaar. Eenmaal een beetje warm draaide alles lekker. Moederbord bekeken, een stuk of 8 elcos volledig uitgelopen. Verwijderd, nieuwe gaan halen en hop een jaartje later draait 'ie nog steeds...
Dus zoals vorige posts al suggereerde, bekijk die elco's eens.

Gewoon beide eens goed controleren?

Gulfstream G650

Nee, moederbord heeft geen elco's, alleen polymeers. Zoals ik aangaf is het normaal voor deze voeding. Ik zou dan ook heel vreemd opkijken als het niet de voeding is.

AMD Nieuwsdiscussie

• SalimRMAF
-The_Mask- schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 00:55:
Nee, moederbord heeft geen elco's, alleen polymeers. Zoals ik aangaf is het normaal voor deze voeding. Ik zou dan ook heel vreemd opkijken als het niet de voeding is.
Ik heb vandaag 3 uur besteedt aan het probleem.

Ik heb de voeding verwijderd, geopend en helemaal stofvrij gemaakt. Ik kon geen bolle elco's vinden. Ook het moederbord heb ik gereinigd.

Toen ik alles weer aansloot, is de situatie verergerd ten opzichte van ervoor. De PC start nu helemaal niet op! (zelfs na een uur niet ipv 10 min).

Het gekke is, dat wanneer ik met een föhn of stofzuigeruitlaat (warme lucht) in de PC kast blaas, de PC juist weer wél opstart. :?

Omdat het nu nog langer duurt denk ik sowieso dat het met de voeding te maken heeft, maar hoe verklaar ik dat de PC opstart nadat het warmer is geworden? :-(

Gulfstream G650

SalimRMAF schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 20:54:
[...]

Ik heb de voeding verwijderd, geopend en helemaal stofvrij gemaakt. Ik kon geen bolle elco's vinden.
Ook nog (duidelijke) foto's gemaakt?
Omdat het nu nog langer duurt denk ik sowieso dat het met de voeding te maken heeft, maar hoe verklaar ik dat de PC opstart nadat het warmer is geworden? :-(
Elco's hebben die eigenschap als ze stuk zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

• Farezz
  • Registratie: augustus 2015
  • Nu online
Probeer is ergens vaan een in de buurt wonende tweaker of iemand een voeding te lenen.

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problemenhonk. Vooralsnog schopje naar OH.

• SalimRMAF
Heb een nieuwe PC gekocht, het lag dus wel aan de voeding. :X

Bedankt the_Mask!

productreview: Zalman ZM600-HP review door SalimRMAF

[Voor 17% gewijzigd door SalimRMAF op 09-12-2015 22:57]

Gulfstream G650

Natuurlijk lag het aan de voeding. :p

Maar eh, is wel verstandig om nu weer een voeding van lage kwaliteit te kopen? Al helemaal als die een prijs heeft mee gekregen van een mainstream tot high-end voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

• SalimRMAF
Helaas.

Ik heb de voeding vervangen, maar met de nieuwe voeding (Corsair CS750) doet het probleem zich opnieuw voor.

Ik denk dus dat het moederbord kaduuk is. De oude Zalman voeding moet dan ook (deels) kapot zijn. Is dit mogelijk?

Kan het zijn dat de CPU bijvoorbeeld verkeerd verbonden is en daardoor problemen geeft?

Gulfstream G650

• tweakerharrie
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12:12
Kan ook zijn dat je moederbord of andere stroomvreter sluiting heeft en je voeding daardoor stuk raakt.
Andere moederbord is niet moeilijk en niet duur. Mooie test, 1 middag werk en je weet het.

• SalimRMAF
-The_Mask- schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 08:47:
Nu naar een maand heb je weer problemen? Terwijl het in de tussentijd prima werkte?
Nee, ik heb de vorige maand gelijk via Vraag en Aanbod een voeding "gekocht", maar dat was geen frisse gozer. Heb deze week pas een nieuwe voeding gekocht. De PC stond dus al die tijd uit.

Nu heb ik mijn oude voeding aan mijn nieuwe PC gekoppeld; hij start wel (maar niet normaal).

Dus ik moet concluderen dat én de voeding kapot is, én er een probleem is met de PC zelf (kortsluiting of mijn moederbord). Ik ga dat nu uitzoeken (de moederbord verwijderen van de case, etc).

Ben al naar een PC-shop geweest. Zij bieden een P5K met E8400 aan voor €20 dus ik ga die morgen ophalen als het toch echt mijn moederbord is. :)

Gulfstream G650

Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True