Toon posts:

Nieuwe site NS - wat vinden we er van?

Pagina: 1
Acties:

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
De NS (Nederlandse Spoorwegen, in dit geval) heeft een nieuwe site.

http://www.ns.nl

De vorige werkte razendsnel op alle systemen - maar was niet responsive, de nieuwe wel.

Echter, op mijn telefoon is hij niet vooruit te branden én word ik gek van de user-interface;

Op desktop / tablet / laptop werkt het goed - maar op een mobiele telefoon... argh :(

Ik heb een Lumia 820 van +/- 2 jaar terug en het lijkt wel of die voortdurend vastloopt als ik een reis probeer te plannen;

Er worden zo veel en zulke zware scripts en effecten ingeladen, dat ik door de bomen het bos niet zie;
  1. Je planned een reis, de pagina verspringt de hele tijd van boven naar beneden.
  2. Vervolgens krijg je (na lang wachten en een zooi modals) een aantal "virtuele kaarten" te zien met reisopties.
  3. Die kaarten moet je horizontaal scrollen, wil je eerdere - of latere reizen zien (verticaal lijkt me logischer).
  4. Als je te snel "swiped" van links naar rechts, blader ik echter door de history heen (forward / backward) van mijn browser.
  5. Heb je eenmaal een "kaartje" gevonden dan moet je er op klikken (onduidelijk is waar) en weer wachten.
  6. Er opent dan een laag over het kaartje (dat weer een laag over de site is...) met reisdetails.
  7. Je klikt dan op een stationsnaam (onduidelijk waar je moet klikken) en je krijgt dan een laag, over een laag, over een kaartje, over de site... en binnen die modal moet je verticaal scrollen (naar gelang de hoeveelheid info).
  8. Als je dan drie layers open hebt staan, zie je links en rechts van die layers weer andere kaartjes en bovenin een pijl.
  9. Klik je op die pijl, dan klapt er een nieuwe layer met hamburger-menu (met daarin een layer!) over je reisplanner heen.
  10. Tenslotte kan je de reis delen... en kan je kiezen tussen "email" en "agenda".
  11. Als ik daar op klik gebeurt er niets; blijkbaar roepen ze een API / Protocol aan die niet door Windows Phone wordt ondersteund (.ics in dit geval)?
  12. Ook opent de éne link soms in een nieuw tabblad (waarbij je op je telefoon direct het overzicht kwijt bent) en de ándere link weer niet...
Ik kom er dus niet echt uit; de vorige site werd "geroemd" om zijn "drempels weg" aanpak - maar de nieuwe lijkt specifiek voor iPhone te zijn ontworpen (die de protocollen en de user interface wel ondersteunt, incl. alle iOS wire-icons).

Heeft iemand anders dezelfde ervaring, of zijn jullie juist erg tevreden?

Voor mij is hij in ieder geval (bijna) onbruikbaar; seconden wachten tussen elke actie, onduidelijke "work flow", te veel layers en functies die niet werken (op mijn afwijkende, niet-standaard telefoon)... aan de andere kant; als je je houdt aan de standaarden (die er wel gewoon zijn), dan mag dit toch niet voorkomen?

[Voor 10% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 02-12-2015 17:01. Reden: tikfout]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:12
Hmm, goede rant. Maaruh, hier werkt hij niet zo slecht hoor. Zwaar is hij sowieso niet, totaal 760 kb binnen gehaald aan 't einde vd rit, zonder caching. Nu.nl is al snel 5 mb.

Ik zie het probleem niet. En dat windows phone ics niet ondersteunt lijkt mij vooral pijnlijk voor windows phone.

|>

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Het is niet direct bedoeld als rant of klacht...

Maar meer als vraag - hier voelt hij echt stroperig aan. Niet omdat hij zwaar is in kb's, maar wel qua scripting.

Ik begrijp dat WP geen standaard / niet relevant is - maar daar wil ik het los van zien;

Het gaat meer om de algehele gebruikers ervaring - niet specifiek de mijne ...

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:47
Hier op een Nexus 6 even geprobeerd. Je hebt gelijk voor wat betreft het horizontale scrollen. 30% van het scherm is gevuld met halve vierkantjes voor elke reismogelijkheid. De rest is wit. Beetje jammer.

Hij is bij mij wel snel. Maar ja, ik gebruik toch de 9292 app voor aansluitend busvervoer enzo. Ik zie ook niet zo het probleem.
Algemene indruk wordt gevraagd. Redelijk maar ik ga er geen gebruik van maken. Maar dat komt vooral doordat elke pagina met een "advertentie" voor ns-producten begint. En dat vindt ik dan weer irritant. Scrollen om bij mijn gewenste info te komen. :(

[Voor 27% gewijzigd door __R__ op 02-12-2015 17:13]

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Ik gebruik Here Transit en / of een reisplanner app... Dus het is geen ramp.

Maar ik wilde het vooral focussen op de Flow die nu gebruikt wordt om je reis te plannen... Ik vind het onoverzichtelijk.

Daarbij is het een semi-publiekelijke site en is het wellicht vreemd dat hij het wellicht niet bij iedereen goed doet?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De nieuwe reisplanner herkent tenminste fatsoenlijk afkortingen bij het autocompleten -- de oude had daar moeite mee.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Klopt, de typeahead is verbeterd.

Overigens werkt deze mobiele versie ook nog...

http://m.ns.nl/

Als ik genoeg met de reisplanner speel, loopt op een gegeven moment de site vast doordat er zoveel layers over elkaar staan dat de bovenste geen optie heeft om hem af te sluiten...

[Voor 55% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 02-12-2015 20:11]

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:54
toch een prima site? Snel, overzichtelijk, niet te veel poespas.

Vergelijk dit eens met de Belgische spoorwegen: http://www.nmbs.be

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-06 22:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Had niet door dat er een nieuwe site van ze was, maar nu je het zegt, ik kreeg vanmiddag geen desktop versie maar een mooie mobiele versie. Geen problemen ondervonden met m'n Nexus 5. Nou heb ik de reisplanner niet gebruikt, daar heb ik de app voor die het veel beter doet. Heb alleen door de abbo's gebladerd om voor iemand anders te kijken wat voordelig zou zijn qua reisproduct (blijven op saldo, of een bepaald product zoals traject vrij). Enige minpunt wat ik vond, was dat 't Science Park niet als station vond, maar Amsterdam Science Park wel. De app kan dat wel goed vinden, net als de vorige site.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben er - op desktop - niet blij mee. Vorige site toonde gelijk in een oogopslag een klein plaatje met actuele storingen en je had gelijk de reisplanner voor je neus. Nu krijg je een geweldig stel stock-photo marketingshit met ergens onderop een versimpelde reisplanner, en voor storingen moet je doorklikken voor je enige info krijgt.

Niets mis met responsive design, maar wel met het verminderen van relevante content om enorme stock pics te moeten tonen :(

Soittakaa Paranoid!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Op zowel tablet als mobiel als desktop (allen Windows) werkt het delen van de reis niet (kalender).

Ze gebruiken een downloadable .ics file, maar blijkbaar wordt die niet lekker herkend hier...

Mijn mobiel trekt de site niet, qua scripting... loopt voortdurend vast.

Net als mijn Dell Venue Pro... Bij het swipen door de vertrek tijden stagneert alles, reageert nergens op of toont lege blokken... En dat ding draait soepel Photoshop en Sony Vegas Pro (tegelijk)...

• joi-c
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Ik hou het op mijn Windows phone bij de app Treintijden. Dan heb ik op mijn mobiel ook info over drukte en treinlengte. Die info vind je niet op de site.

Ik vind de manier waarop de reizen worden getoond in de browser niet fijn.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-06 19:31

vhal

ಠ_ಠ

dion_b schreef op donderdag 03 december 2015 @ 01:47:

Niets mis met responsive design, maar wel met het verminderen van relevante content om enorme stock pics te moeten tonen :(
+1

KNMI heeft hier ook last van sinds hun 'verbeterde' site :/

STRAVA

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Wel meer sites hebben hier "last" van, alles moet nieuw en hip, maar het informatiedichtheid wordt steeds minder. Waar je vroeger bij veel sites in 1 oogopslag de meest relevante informatie zag, moet je nu vaker scrollen of ergens op klikken.

Je ziet het zelfs bij Tweakers (hoewel dat in onderstaand voorbeeld ook door de reclame komt), gelukkig kun je hier nog het een en ander aanpassen:

[Voor 29% gewijzigd door FoxLenny op 03-12-2015 08:42]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-06 14:03
Fijn is wel dat je gewoon weer rtd voor Rotterdam kan intypen of gn voor Groningen :D

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
LordSinclair schreef op donderdag 03 december 2015 @ 08:49:
Fijn is wel dat je gewoon weer rtd voor Rotterdam kan intypen of gn voor Groningen :D
Maar ja, wie wil er dan ook naar Rotterdam of naar Groningen? ;)

De site even bekeken, zonde dat er zoals hierbovne al gezegd echt bijna geen informatie meer direct te vinden is, en je echt tussen alle enorm grote plaatjes moet zoeken naar een beetje content :(.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-06 14:03
Garyu schreef op donderdag 03 december 2015 @ 08:53:
[...]

Maar ja, wie wil er dan ook naar Rotterdam of naar Groningen? ;)
Je mist het punt dat je weer de oude vertrouwde spoorwegafkortingen kan gebruiken. Dat scheelt een hoop typen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
LordSinclair schreef op donderdag 03 december 2015 @ 08:57:
[...]

Je mist het punt dat je weer de oude vertrouwde spoorwegafkortingen kan gebruiken. Dat scheelt een hoop typen.
Mja, dat is dan ook gelijk het enige voordeel. Op desktop/laptop is de nieuwe site wel te pruimen (al kan de informatiedichtheid flink omhoog), maar op mijn mobieltje loopt ie echt niet lekker (Moto G 2015). Ik zie echt niet in waarom ik de site ipv de Reisplanner app zou gebruiken op mijn telefoon. De app vind ik namelijk wel hartstikke prima.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dit lijkt me (gezien de doelgroep van de NS site) meer iets voor Vervoer, dus in overleg met de topicstarter een tikje die kant uit :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 22:52

Coffeemonster

div.message { margin: 150cm }

Die reisplanner is inderdaad soms wat contra-intuïtief:
- Station wijzigen, bijvoorbeeld Den Haag Centraal naar Den Haag HS, moet je de volledige naam intypen; je kan niet een deel van de naam wijzigen
- Je hebt een reis geselecteerd (met een enorme kaart in het midden, ook al zoiets). De enige manieren om terug te keren naar het overzicht met reisopties is door op een andere reisoptie te klikken. Klikken op Back in de browser stuurt je weg uit de reisplanner, en je bent je reisopties schijnbaar kwijt. Dit is voor de gemiddelde gebruiker onbegrijpelijk en niet intuïtief genoeg.

En als je op de hoofdpagina klikt op een van de drie opties boven de reisplanner (bijvoorbeeld Dienstregeling 2016), dan krijg je de stockfoto van die optie en moet je nogmaals ergens op klikken om die pagina te openen.

Nee, deze website kan nog op een aantal punten worden verbeterd.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee