Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aansluiten passief gemaakte subwoofer Logitech Z-5500

Pagina: 1
Acties:

• pascal276
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 23-05-2018
hallo ik heb een vraag,
ik heb een passieve subwoofer in een kist zitten maar die heb ik nu aangesloten op een versterker maar die versterker heeft alleen maar front speakers output voor rechts en links ik heb naar op aangesloten op de rechter kant
maar mijn subwoofer geeft mid tonen en dat is niet heel erg mooi
is hier een omvormer voor ofzo????

please help me :)

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 24-10 19:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ja zoek maar eens op low-pass-filter. Dat doet wat jij wil.

• pascal276
ik heb het gevonden maar hoe moet ik dat het inbouwen? in hoe werkt dat?

• Axewi
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18-10 16:42
Icephase schreef op woensdag 02 december 2015 @ 15:13:
Ja zoek maar eens op low-pass-filter. Dat doet wat jij wil.
Een filter filtert de tonen boven een bepaalde frequentie eruit, maar als ik het verhaal van de TS lees krijgt hij helemaal geen lage tonen uit de versterker?

Over wat voor een versterker hebben we het? het lijkt mij dat deze niet echt geschikt is voor wat je wil doen. (geen subwoofer aansluiting, geen bridge modus)

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• pascal276
er zit wel een subwoouter out op
het gaat over een sony digital cinema sound processing-24bit
en er komen nu wel lage tonen uit maar de subwoofers gaan snel kraken door de mid tonen en dat klink niet mooi heel erg lelijk zelf ik kan hem niet hard aanzetten omdat hij kraakt helaas

• Axewi
Ahh dan heb ik het verkeert begrepen :) in dat geval zou je een low-pass filter kunnen gebruiken zoals Icephase al zij.

Voor zover ik het begrepen heb sluit je het low-pass filter aan op de + tussen de versterker en subwoofer in.

• pascal276
oke maar dat kan wel gewoon van front speaker to low pass filter to subwoofer ?

• Jag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:37
Dit is zeker al 897x aan bod gekomen :+. Low pass filters werken niet zo goed om voor een subwoofer te gebruiken, want je hebt onmogelijk dikke spoelen nodig die ook erg duur zijn.

Het komt er in feite op neer dat je een extra versterker nodig hebt, die tussen de sub uitgang en subwoofer moet komen.

• Axewi
pascal276 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 15:59:
oke maar dat kan wel gewoon van front speaker to low pass filter to subwoofer ?
er zit wel een subwoouter out op
Ik snap niet wat je met de front speakers doet? je geeft zelf aan dat er een subwoofer uitgang op je versterker zit! Lijkt het je dan niet handig dat je die voor je subwoofer gaat gebruiken? Deze uitgang heeft namelijk zelf al een filter die de middel en hoge tonen eruit haalt.

• pascal276
ja maar dat is een rondje en hoe moet ik van een rondje naar 2 kabeltjes gaan

• TJRef
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 15:45
misschien (heel misschien maar) kun je wat meer details van je setup geven. Zoals het merk receiver en speakers etc.

• Axewi
pascal276 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 16:08:
ja maar dat is een rondje en hoe moet ik van een rondje naar 2 kabeltjes gaan
Maak eerst maar eens een foto van de aansluitingen die je tot je beschikking hebt. (misschien ook even merk/type versterker) op deze manier weten we beter waar wij (en jij) het over hebben.

• pascal276
het is een fm stereo/fm-am receiver STR-DE475

• TJRef
Ik zie het ja. Meestal gaat die audio uit van de subwoofer naar een actieve subwoofer, met ingebouwde versterker dus. Denk niet dat het zomaar werkt op een passieve subwoofer.

• Axewi
Lang verhaal kort: Die versterker is niet gemaakt voor passieve subwoofers.
Je kan OF een active subwoofer halen of een andere versterker.

• pascal276
indd dus wat moet ik doen?

• Axewi
Je kan OF een active subwoofer halen of een andere versterker.

• pascal276
tjah weet jij misschien een versterker daar voor?

• TJRef
Of je huidige subwoofer actief maken, maar dat is een stuk ingewikkelder.

• pascal276
klopt ik denk dat ik voor z.n vilter ga

• Axewi
pascal276 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 16:30:
klopt ik denk dat ik voor z.n vilter ga
Als je dan toch aan de knutsel wilt gaan, doe jezelf een plezier en haal een versterker voor je subwoofer.
iets in de trant van http://www.ebay.com/itm/T...ome-Theater-/191545932781

Maar even serieus, is het niet beter om een (2e hands) 5.1 home theater setje te kopen? Scheelt je A een hoop gedoe en B het geluid zal beter zijn dan wat je nu voor elkaar gaat krijgen.

• TJRef
Er zal ook vast een instelling in je versterker zitten waarbij je de subwoofer uitgang aan of uit kunt zetten. Dit zal er ook voor zorgen dat de lage tonen al dan niet via de front speakers lopen. Als je een low pass filter gebruikt op de front speakers, zorg dan dat de subwoofer poort uitstaat.

• pascal276
okee bedankt!

• Jag
Breng die jongen nou niet nog meer in verwarring :+

Een filter gebruiken is geen goede optie, duur en werkt niet

Wat wel een goede optie is, is al een paar keer aangehaald:
- of een extra versterker, of een andere (actieve) subwoofer kopen

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 24-10 19:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Jag schreef op woensdag 02 december 2015 @ 16:45:
Breng die jongen nou niet nog meer in verwarring :+

Een filter gebruiken is geen goede optie, duur en werkt niet

Wat wel een goede optie is, is al een paar keer aangehaald:
- of een extra versterker, of een andere (actieve) subwoofer kopen
Wil je dit uitleggen? En vooral waarom een apart LPF anders zou zijn dan een in de versterker ingebouwd exemplaar (wat in feite een aparte subwoofer uitgang ook ís namelijk)?

Ben wel met je eens dat het hier misschien toch niet zo'n goede optie is hoor, maar dan voornamelijk omdat de output van de fronts waarschijnlijk te laag in vermogen is voor de subwoofer.

[Voor 15% gewijzigd door Icephase op 02-12-2015 17:02]

• pascal276
ik heb een logitech z5500 subwoofer maar die heb ik passief gemaakt en nu aangesloten op een versterker die 175 watt per output geeft
de logitech subwoofer is 188 watt rms dus jah?

• pascal276
en ik heb nog wel een oude phillips versterker willen met een subwoofer output maar die geeft maar 100 watt per channel dus is veelste weinig

• Jag
Icephase schreef op woensdag 02 december 2015 @ 17:01:
[...]

Wil je dit uitleggen? En vooral waarom een apart LPF anders zou zijn dan een in de versterker ingebouwd exemplaar (wat in feite een aparte subwoofer uitgang ook ís namelijk)?

Ben wel met je eens dat het hier misschien toch niet zo'n goede optie is hoor, maar dan voornamelijk omdat de output van de fronts waarschijnlijk te laag in vermogen is voor de subwoofer.
Zeker! Een low pass filter op speaker level heb je veel grotere component waarden voor nodig. Voor een 1e orde low pass filter bij 100Hz voor een 8Ohm speaker, is al 12 mH nodig aan spoel. Da's best duur :). En dat is dan nog maar een 1e orde filter.

• pascal276
oke maar als ik nou is een spl 500 neem die heeft 2 outputs rechts en links frontspeakers dus
maar is die gefilterd zal je misschien even kunnen kijken?

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:34

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

pascal276 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 17:09:
ik heb een logitech z5500 subwoofer maar die heb ik passief gemaakt en nu aangesloten op een versterker die 175 watt per output geeft
de logitech subwoofer is 188 watt rms dus jah?
pascal276 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 17:10:
en ik heb nog wel een oude phillips versterker willen met een subwoofer output maar die geeft maar 100 watt per channel dus is veelste weinig
Die Philips geeft wellicht "maar" 100 Watt, maar waarschijnlijk wel op een eerlijke manier gemeten. Die 188 Watt die Logitech opgeeft is - zoals veel PC-merken doen - opgegeven bij een berg THD en daarmee niet representatief en één op één te vergelijken. Tevens lijkt het gat tussen 100 en 175 Watt groter dan het is, het verschil tussen 1 en 2 Watt is groter dan tussen die 100 en 175 Watt. Op GoT verwachten we iets van eigen inzet, het doet me nu vooral overkomen dat anderen voor je aan het werk/denken zijn. Lees je in in de materie, dat geeft een hoop meer inzicht.

Tevens het verzoek om in het vervolg niet je topic binnen 24 uur te kicken. Als je iets toe te voegen hebt aan een post graag de wijzig-knop gebruiken in plaats van meerdere malen achter elkaar te posten. Ook leest een post veel fijner als je iets aan interpunctie en hoofdlettergebruik doet: zinnen beginnen met een hoofdletter (idem met merken en eenheden als Watt) en eindigen met een punt.

Ik zal het topic open laten omdat het al een stuk op weg is, maar in de toekomst graag rekening houden met bovenstaande.

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• pascal276
ik heb hem net getest op de philips versterker hoe doet het wel maar als ik hem op 30 van de 40 zet (volume) dan stop hij er mee dan moet ik hem weer minder hard zetten ...

• NL_Scratch
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18-10 12:32
De versterker die je hebt heeft een Sub-woofer out.

Ik zal dan daar ook zeker gebruik van maken en niet gaan lopen ``kutten`` met spoelen en filters.
Koop een echte subwoofer versterker en sluit die aan op de sub-pre-out.
de normale kanalen kun je dan gebruiken voor normale speakers.

https://www.conrad.nl/nl/...e-voor-inbouw-312377.html

echter vind je ook voor zo'n 100 euro een JBL 5.1 set inclusief actieve subwoofer, dan heb je alles compleet!

• pascal276
die ziet er goed uit maar waar moet ik die in bouwen en kan ik die in de pre out doen?

[Voor 44% gewijzigd door pascal276 op 02-12-2015 18:04]

Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True