Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptopadvies voor schoonvader

Pagina: 1
Acties:

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 23:55

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
M'n schoonvader vroeg of ik wilde helpen bij het uitkiezen van een nieuwe laptop. Want 'ik heb toch verstand van computers'.....

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Windows met de standaard office applicaties, internetten, e-mailen, eenvoudige vakantievideo's bewerken en (dat zei hij uitdrukkelijk) Flightsimulator moet er op kunnen draaien.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Hij hoefde niet perse heel goedkoop te zijn... zo tot zo'n 800 1300 euro moet geen probleem zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Hij zal hem willen meenemen op vakantie, dat wil zeggen met de auto/caravan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Nee niet perse.

- Ik zat zelf te denken dat ie misschien wel een SSD / Hybrid schijf zou moeten hebben, zeker in deze tijd.
- Schermformaat in de 15" 17" range.
- Ik vind zelf een glanzend scherm helemaal niks, maar weet niet of er daar perse voorkeur voor is.
- Ik zou zelf persoonlijk voor een 1920x1080 scherm gaan, maar ja, als je wat ouder bent is een lagere resolutie misschien toch iets prettiger voor de ogen?

• hars73

hars73

Topicstarter
Ik heb al wat heel kort onderzoek gedaan. Kwam daarbij dit soort laptops tegen waarbij ik dacht, misschien is het een kandidaat:

ASUS F555LA-DM2095T : http://www.mediamarkt.nl/...55la-dm2095t-1414636.html
LENOVO IdeaPad Z51-70 : http://www.mediamarkt.nl/...-80k6017rnx--1403588.html
ACER ASPIRE E5-571G-57GA : http://www.laptopshop.nl/...-aspire-e5-571g-57ga.html

[ Voor 14% gewijzigd door hars73 op 02-12-2015 14:25 ]

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-11 09:32
Lenovo IdeaPad Z51-70 80K601A4NX
€699,-

- Intel Core i5 5200U (2,2GHz)
- 1920 x 1080 pixels
- 15,6 inch
- 8 GB RAM
- 256 GB SSD
- AMD Radeon R7 M360
- Bluetooth 4.0 / 802.11ac / USB 3.0

- Wel glanzend scherm
- 2,3 KG

• hars73

hars73

Topicstarter
Dat is wel een mooie optie inderdaad.. ook vanwege een iets betere videokaart dan gemiddeld.
Lees overal wel dat de kijkhoeken van de Lenovo Z51-70 erg slecht zijn en de helderheid ook onder het gemiddelde ligt, dus buiten kijken is dan vermoedelijk vrij lastig. Nou zijn de meeste schermen in deze prijsklasse natuurlijk ook TN schermen.

[ Voor 60% gewijzigd door hars73 op 03-12-2015 11:57 ]

• hars73

hars73

Topicstarter
Hoor net dat de laptops die ik adviseerde toch onder z'n budget liggen. En als ie erover nadenkt een 17" scherm misschien toch wel fijner is.

Dus de specs zijn aangepast. Max 1300 euro, 17" scherm. Tja volgens mij kom je zo aardig in de game laptops van MSI ed.

En ow ja, hij wil hem bij de Mediamarkt aanschaffen. Nou dat beperkt de keus al.

• hars73

hars73

Topicstarter
Ik wil toch kijken of ik mn schoonvader niet perse bij de Mediamarkt wil laten kiezen.

Hoe is de ervaring met Medion laptops?
Dit leek me toch een erg mooie optie voor hem.

MEDION ERAZER P7643 i7 gaming laptop
http://www.medion.com/nl/...ng-laptop-30019519a1.html

i7-6500U Processor
NVIDIA® GeForce® GTX 950M

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:25
Een i7 U serie is een dual core cpu.
Je kunt dan net zo goed voor een i5 tegenhanger gaan.

Maar de Media Markt beperkt je keuze iig gigantisch naar dure laptops (op tweakers goedkoper te vinden) met mindere hardware.

Ieder zijn ding natuurlijk.

Terugkomend op je aangegeven laptop.
Hij ziet er aardig uit.
Jammer dat ze 1 dimm van 16GB gebruiken ipv 2 van 8GB. Dat laatste had dual channel opgeleverd.
De grafische kaart is een matige, maar gamen doet hij toch niet. Dus weinig kans dat die kaart ooit iets gaat doen. Nvm, lees net flight simulator. Volgens mij leunt die onwijs veel op de processor waarbij ik dan meteen zou denken, zoek nu een quad core processor in een laptop.

Ik blijf nog steeds aanraden om niet bij de MM te gaan kijken, maar goed.

Voorbeeld van een quad core model binnen je schoonvaders eisen:
pricewatch: MSI GE72 6QC-048NL

[ Voor 10% gewijzigd door Arunia op 04-12-2015 14:08 ]

• hars73

hars73

Topicstarter
Ik weet het, heb ook al afgeraden om het perse bij de Mediamarkt te gaan halen.
De i5-6200U is ook een dual-core, die variant zag ik ook nog bij Medion staan. Prijs vrijwel gelijk.

Nou ik zal nog eens verder kijken.

• Arunia
Volgens mij zijn alle laptop i5 cpu's dual core en de U serie i7 ook.

• Viince1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-08 20:31
Wist niet eens dat flight simulator nog bestaat. Welke versie? Lijkt mij handig om even uit te zoeken of deze op de GPU or CPU leunt.

Bij de media markt is de keuzezo klaar als een klontje.. Deze heeft een 4gb nvidea 950M (standaard zit er twee in) en de processor komt goed vooruit met twee kernen.
Overgebleven budget enkel nog investeren in een SSD.

De medion ben ik niet heel enthousiast van. De i7 dual-core is nou niet super en de 2gb 950m is matig.
Erg jammer dat er geen gebruik gemaak wordt van beide geheugen slots, kost opnieuw performance.

Hier andere opties;
MSI Gaming Series:
960m videokaart, i7 (4kernen en 8 threads), 8gb en flink wat storage (SSD + HDD). Het uiterlijk kan wellicht tegen vallen. De ge72 heeft een significant betere bouwkwaliteit dan de 62-series van MSI.

Toch nog enkele die ik wil aanbevelen in de 15' inch :
Asus ROG:
Vrijwel hetzelfde als de MSI, iets minder storage (126GB SSD ipv 256 bij de MSI). Het uiterlijk is iets neutraler dan een game-laptop. Wel draait deze laptop al op DDR4 geheugen en skylake processor.

Dell 15 7559:
Een opvallende laptop met een neutrale buitenkant, en een minder neutrale binnenkant. Een 960m videokaart met 4gb (ipv standaard 2) trekt direct mijn aandacht. Met de quad-core processor van de laatste skylake generatie zit het ook wel goed.
Helaas geen SSD, maar met een prijs van 999 euro kun je gemakkelijk zelf een (m2) ssd bijplaatsen. De hard drive hoeft dus niet vervangen te worden.
Het betere model (1150 euro) heeft een 4k touch scherm erbij.

[ Voor 54% gewijzigd door Viince1 op 04-12-2015 14:34 ]

• Viince1
Arunia schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:14:
Volgens mij zijn alle laptop i5 cpu's dual core en de U serie i7 ook.
Nee.

• Arunia
Je hebt gelijk.

Ofwel komt het er op neer. De U serie is dual core en de andere modellen quad voor i5 en i7.
Daar bovenstaande cpu qua prijs in de maarliefst 2 aangeboden laptops totaal niet interessant is, kun je dan net zo goed kijken naar een i7 variant. ;)

• hars73

hars73

Topicstarter
Laatste flightsimulator stamt trouwens uit 2010 zie ik. Ik heb echt geen idee welke versie ie heeft, maar de specs voor de laatste versie zijn allemaal niet zo spannend:

https://support.microsoft.com/en-us/kb/925724

Hij wil morgen graag naar de MM om te gaan kijken... Over het algemeen kijkt ie niet op een euro meer of minder, met andere woorden of de laptop nou 800 euro kost of 1200.. die beslissing wordt al niet echt over nagedacht.

Heb hem al jullie aanbevelingen ook doorgestuurd, juist ook van andere shops.
We zullen het zien... Uiteindelijk is het z'n eigen keus en geef ik alleen maar wat tips ;)

[ Voor 50% gewijzigd door hars73 op 04-12-2015 15:09 ]

• Arunia
Tja. Dan gewoon daar kijken welke specs er zijn en dan met zijn eisen de beste pakken zonder naar het bedrag te kijken. Tegen zulke mensen valt niet echt op te boxen. ;)

Ze hebben heus prima spul, maar niet alles staat op de website. Dus met hem mee gaan is dan het beste.
Denk dat je zelf weet waar je naar moet kijken. Wat hierboven door de ander al aangegeven was, lijkt me dan de beste keuze. Wellicht dat ze verschillende modellen hebben in die serie.
Maar dan kom je op keuze tussen geheugen, ssd sshd etc uit.

• hars73

hars73

Topicstarter
Heb hem weten te overtuigen... Het wordt de MSI GE72 2QC-209NL APACHE PRO bij Coolblue. Is al besteld en kan morgen afgehaald worden.

• Viince1
Veel plezier met de aankoop gewenst! Opa achter een dikke gaming laptop, het moet allemaal niet gekker worden.

• hars73

hars73

Topicstarter
Tja, ik denk ook niet dat ie zo'n dikke laptop nodig heeft, maar ja het helpt de economie weer een beetje vooruit misschien.

In ieder geval iedereen bedankt voor de tips, aangezien dit niet helemaal mijn kennisgebied was.

[ Voor 28% gewijzigd door hars73 op 05-12-2015 00:15 ]

Pagina: 1