• tommie14
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-04-2023
Hallo Allemaal,

Ik ben voor stage op zoek naar een oplossing voor een muzieksysteem.

Het liefst hebben we een muziekserver in de serverruimte staan en in de horecagelegenheden clients (thin client?)

Het is de bedoeling dat de muziek op de server word binnen gehaald en dan word gestreamd naar de 8 horecagelegenheden.

Ik heb al contact gehad met apple om te kijken wat de mogelijkheden voor apple music zijn. Zij gaven aan geen zakelijke diensten aan te bieden.

Ik heb ook gekeken bij cloudstreammusic.com maar daar werken ze met per geluidsinstallatie een kastje die de muziek ophaald. Deze sluit dus niet helemaal aan op onze wensen.

Het is belangrijk dat de verschillende horecagelegenheden allemaal hun eigen afspeellijsten kunnen samenstellen.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Een dergelijke opstelling is naar mijn mening geen handig plan. Er zitten namelijk een aantal bottlenecks in waar je niet gelukkig van zal worden. Zodra je verbinding met de hoofdlocatie weg valt, zal ook je muziek in de je horeca-gelegenheid weg vallen. Dat lijkt me toch vrij onwenselijk. Dat kan zijn omdat de VPN-tunnel down gaat, maar ook bij bijvoorbeeld een verstoring bij je provider.

Dan kom je dus al snel bij replicatie uit naar de locaties toe, zodat je content altijd binnen de locatie beschikbaar is. Daar zijn diverse mogelijkheden in. Zo kan je denken aan DFS Replication, maar ook simpelere (goedkopere) oplossingen zoals elke locatie een eigen Synology geven waar hun content op kan komen te staan, die je elke nacht oid laat repliceren met de hoofdlocatie. Zo heb je een aanzienlijk bedrijfszekerdere oplossing.

Daarnaast ondervang je op die manier ook problemen met de diverse systemen die hiervoor op de markt zijn. Denk bijvoorbeeld aan Sonos, die stevig leunt op broadcasting. Zoals we weten is broadcast-verkeer niet routeerbaar, en zou je dat dus ook niet over een WAN-verbinding kunnen afhandelen. Doordat je eigenlijk 8 afzonderlijke netwerkjes bouwt kan je prima af met Sonos hierin. Ook kan je op die manier elke vestiging gewoon met een tablet de hele rommel naar eigen smaak laten inrichten. Let wel dat er bij Sonos een paar puntjes van aandacht zijn. Er is bijvoorbeeld een maximum van 32 devices in je netwerk. Vaak geen probleem, maar bij grotere gelegenheden kan dat te kort zijn. Daar zijn wel oplossingen in bedenkbaar, maar dan komen we al gauw bij de vraag wat het mag gaan kosten.

iRacing Profiel

• tommie14
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-04-2023
kroegtijger schreef op woensdag 02 december 2015 @ 12:43:
Een dergelijke opstelling is naar mijn mening geen handig plan. Er zitten namelijk een aantal bottlenecks in waar je niet gelukkig van zal worden. Zodra je verbinding met de hoofdlocatie weg valt, zal ook je muziek in de je horeca-gelegenheid weg vallen. Dat lijkt me toch vrij onwenselijk. Dat kan zijn omdat de VPN-tunnel down gaat, maar ook bij bijvoorbeeld een verstoring bij je provider.

Dan kom je dus al snel bij replicatie uit naar de locaties toe, zodat je content altijd binnen de locatie beschikbaar is. Daar zijn diverse mogelijkheden in. Zo kan je denken aan DFS Replication, maar ook simpelere (goedkopere) oplossingen zoals elke locatie een eigen Synology geven waar hun content op kan komen te staan, die je elke nacht oid laat repliceren met de hoofdlocatie. Zo heb je een aanzienlijk bedrijfszekerdere oplossing.

Daarnaast ondervang je op die manier ook problemen met de diverse systemen die hiervoor op de markt zijn. Denk bijvoorbeeld aan Sonos, die stevig leunt op broadcasting. Zoals we weten is broadcast-verkeer niet routeerbaar, en zou je dat dus ook niet over een WAN-verbinding kunnen afhandelen. Doordat je eigenlijk 8 afzonderlijke netwerkjes bouwt kan je prima af met Sonos hierin. Ook kan je op die manier elke vestiging gewoon met een tablet de hele rommel naar eigen smaak laten inrichten. Let wel dat er bij Sonos een paar puntjes van aandacht zijn. Er is bijvoorbeeld een maximum van 32 devices in je netwerk. Vaak geen probleem, maar bij grotere gelegenheden kan dat te kort zijn. Daar zijn wel oplossingen in bedenkbaar, maar dan komen we al gauw bij de vraag wat het mag gaan kosten.
bedankt voor de snelle reactie!

Op het punt dat de hoofdlocatie niet bereikbaar is lijkt me niet veel voorkomend doordat er een glasverbinding ligt tussen alle locaties. Het enige probleem dat dan kan voorkomen is dat er storingen bij de provider is. Maar dan zal helemaal niks meer in het bedrijf werken. Omdat alles via die glasverbinding loopt.

Sonos is misschien wel een idee. Dan zit ik te denken om overal een sonos connect neer te zetten en deze op de huidige geluidsinstallatie aansluiten.

Ik heb alleen geen verstand van synology. Zijn er applicaties voor synology om een soort muziekdienst te draaien waarmee alle muziek binnen gehaald word? Zelf muziek downloaden en op de nas zetten is geen optie.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Er zijn tal van kant-en-klare systemen verkrijgbaar voor in de horeca waarbij je zelfs wekelijks nieuwe muziek krijgt aangeleverd. Hebben jullie die al overwogen?

Voorbeelden:

http://www.playmusic.nl
http://ddjmedia.nl/horeca/horeca-muziek/
http://www.pb-sound.nl/horeca/

• kroegtijger
tommie14 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:03:
[...]

bedankt voor de snelle reactie!

Op het punt dat de hoofdlocatie niet bereikbaar is lijkt me niet veel voorkomend doordat er een glasverbinding ligt tussen alle locaties.
Da's wel een bijzonder slecht argument natuurlijk. Want of die onderliggende infra nu van glas of van koper is, dat is alleen maar de manier van overbrengen van signaal en zegt niets over stabiliteit van je verbinding. Denk bijvoorbeeld aan de routers die ertussen staan, aan graafwerkzaamheden, aan issues bij de ISP en ga zo maar door. Wil je dus iets van garantie in bereikbaarheid, dan zal je dus al naar redundante verbindingen moeten gaan kijken, bij verschillende providers vandaan en bij voorkeur aan verschilende kanten van de panden binnenkomend.

Dat is voor horeca bij uitsluitend dergelijke toepassingen dus niet interessant. De kosten die daarmee gemoeid zijn, zijn dermate hoog dat je daar al heel snel voor bedankt. Dan kom je dus al automatisch bij alternatieven, zoals replicatie, zodat de beschikbaarheid nog steeds gegarandeerd is (uiteraard tot op zekere hoogte, aangezien er ook een switch kan stuk gaan. Die kan je dus gewoon op spare hebben liggen dan).
[quote]
Het enige probleem dat dan kan voorkomen is dat er storingen bij de provider is. Maar dan zal helemaal niks meer in het bedrijf werken. Omdat alles via die glasverbinding loopt.
[/quote
Misschien is dat dan iets om in eerste instantie eens naar te kijken. Een complete tent die plat ligt omdat de ISP storing heeft, kost klauwen vol met geld. Je kan dat op diverse manieren natuurlijk ondervangen. Een redundante lijn, zoals hierboven beschreven, maar je kan ook denken aan enkele 4G-dongels en een dial-up VPN, of een router waarop je als fallback via 4G kan gaan om maar eens wat te noemen. Overigens zie je in dergelijke situaties dat de fallback dan vaak geregeld is via thuiswerken. Nu is dat bij muziek in de horeca vrij lastig uiteraard.
Sonos is misschien wel een idee. Dan zit ik te denken om overal een sonos connect neer te zetten en deze op de huidige geluidsinstallatie aansluiten.
[...]
Ik heb alleen geen verstand van synology. Zijn er applicaties voor synology om een soort muziekdienst te draaien waarmee alle muziek binnen gehaald word? Zelf muziek downloaden en op de nas zetten is geen optie.
Dat is waarom ik ook al replicatie aangaf. Wat je kan doen is op de hoofdlocatie (de server) een aantal shares maken per vestiging, en de content van die share laten repliceren met bijvoorbeeld een Synology, maar je kan daar in principe elke willekeurige vorm van storage voor gebruiken. Zou je bijvoorbeeld uitgaan van een complete synology-omgeving, dan kan je daarbinnen de replicatie laten gebeuren naar alle vestigingen toe, maar je kan ook kiezen voor een Windows-server die via DFS Replication functioneert, of je kan via scripts de folders kunnen laten kopieren. Meestal stel je dergelijke replicaties dan ook in voor 's nachts, of in het geval van Horeca 's morgens, zodat je voldoende bandbreedte op dat tijdstip hebt om snel je transfers af te kunnen handelen.

Als de content dan daar eenmaal staat is het alleen nog maar een kwestie van bedenken hoe je die bestanden dan wil laten afspelen en hoe je dat wil managen. Een Sonos-systeem kan prima daarvoor, bijvoorbeeld via een Connect, maar er zijn zat andere mogelijkheden waaraan je kan denken, volledig afhankelijk van de wensen die er liggen uiteraard. Moeten er bijvoorbeeld meerdere zones komen, of is het overal dezelfde muziek / volume etc? Zo heeft bijvoorbeeld Bose daar ook diverse mogelijkheden voor, maar er zijn nog (veel) meer leveranciers die hierin kunnen voorzien. Mocht je overigens voor Sonos kiezen, dan zou ik je wel met klem willen adviseren om het Wifi ervan uit te schakelen en volledig bekabeld te werken. Ik ben al diverse keren tegen onverklaarbare issues aangelopen in omgevingen waar een hoop Sonos werd gebruikt, en keer op keer bleek dat te komen doordat Wifi nog ingeschakeld stond op de speakers.

Oftewel, er zijn heel veel wegen die naar Rome leiden, maar in dit geval zou ik er dus niet voor kiezen om je streams over internet te laten verlopen maar vanuit de vestiging zelf. Volledig leunen op een relatief onbetrouwbare verbinding is vragen om problemen waarna de kans groot is dat de acceptatie van de eindgebruikers van het systeem niet om over naar huis te schrijven is.

iRacing Profiel

• kroegtijger
Bigs schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:06:
Er zijn tal van kant-en-klare systemen verkrijgbaar voor in de horeca waarbij je zelfs wekelijks nieuwe muziek krijgt aangeleverd. Hebben jullie die al overwogen?

Voorbeelden:

http://www.playmusic.nl
http://ddjmedia.nl/horeca/horeca-muziek/
http://www.pb-sound.nl/horeca/
:Y Dat zijn zeker goede mogelijkheden. Maar bijvoorbeeld ook http://www.moodmedia.nl/ (wat vroeger Alcas was) kan je hierin voorzien. Ook hier geldt weer dat het allemaal begint bij wat de vraag is vanuit de organisatie en dat je op basis daarvan pas een echt gedegen keuze kan maken in welk systeem daar dan het beste bij aansluit. Inventariseren dus.

iRacing Profiel

Pagina: 1