Beste keuze mini server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvis
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-06 13:19
Goedemorgen,

Ik wil aangezien ik nu 500/500mbit glasvezel heb graag een mini computer die als server fungeert. Hier hoop ik op termijn geld mee te besparen (webhostingkosten, dropbox premium kosten etc.).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil hier tenminste de volgende programma's op draaien:
-Call of Duty 2 server
-Filetransfer (beste sofware zoek ik nog maar dropbox achtige software)
-Webhosting
-Streamen naar tv (nu elke keer laptop via hdmi aansluiten)
-windows 8.1 of 10 wil ik hier graag op hebben draaien (linux ben ik de a-technisch voor)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst wil ik de beste kwaliteit prijsverhouding maar als hij het bovenstaande kan draaien ben ik tevreden. Een richtprijs is €200.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog twee laptop harde schijven waarvan er misschien 1 in de mini-server/pc zou passen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De afmetingen zijn hoe kleiner hoe beter. het moet bij me in de meterkast passen of naast mijn tv. Ik denk aan 6 gb ram voldoende te hebben met 250 gb aan data. Hoeveel rekenkracht ik nodig heb voor bovenstaande processen is meer een vraag aan jullie wat volstaat etc.?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een processor van Intel heb ik wel de voorkeur voor i.v.m. slechte ervaringen amd.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energiezuinig is zeer belangrijk aangezien hij 24/7 aan zal staan. Ook hitte en geluidsproductie zijn hierbij belangrijk

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Een advies over een dergelijk systeem. Uiteraard heb ik al georiënteerd op deze markt. Hier kom ik verschillende barebones waaronder een aantal van Intel NUC. Ook Asus VIVO (al compleet) of medion akoya mini pc zijn een paar van de kanshebbers.
Hierbij vind ik vooral prijs en kwaliteit erg belangrijk en functionaliteit uiteraard.

Maar belangrijk vindt ik wat ik nodig heb voor een dergelijk servertje. Een Gigabit poort lijkt me uiteraard verstandig.
En zit ik wel in de goede richting te denken of sla ik de plank totaal mis voor de applicaties die ik graag 24/7 wil gaan draaien met een mini-pc?

[ Voor 3% gewijzigd door basvis op 02-12-2015 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

1 ding: je wilt die server dienst laten doen als DropBox vervanger. Denk je dan ook even aan backups? :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvis
Snake schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:43:
1 ding: je wilt die server dienst laten doen als DropBox vervanger. Denk je dan ook even aan backups? :)
Hier heb je een goed punt. Daar moet ik inderdaad nog even goed over nadenken. Of ik moet in het netwerk elders in huis nog een harde schijf in het netwerk zetten en er vanuit gaan dat mijn appartement niet in de brand vliegt.

Mijn vader die in een ander deel van het land woont heeft een Nas van Synology misschien kan ik daar mijn backups wel onder brengen (hij heeft nog ruimte over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:31
Energiezuinig en goedkoop kom je eigenlijk op de NUC uit in mijn ogen.
Ikzelf heb een Atom server, maar zuinig zijn ze tegenwoordig niet meer tegenover de standaard CPU's.
Dropbox achtig zou je ook naar owncloud kunnen kijken.
Ik weet niet hoe zwaar een COD2 server is? Maar dit kun je prima zelf op zoeken.
200 euro is karig, maar op zich wel te doen. Verwacht dat een COD2 server niet highpowered hoeft te zijn.
2 of 8GB moet wel voldoende zijn.

En idd, backup backup backup en het liefst buitenshuis.
Ikzelf heb Crashplan online en middels crashplan een backup van en naar mijn ouders.
Dit werkt op een synology, maar is ook heel snel stuk. Een andere optie is in mijn ogen beter. Wellicht de synology backup optie als dit werkt onder Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvis
Arunia schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:51:
Energiezuinig en goedkoop kom je eigenlijk op de NUC uit in mijn ogen.
Ikzelf heb een Atom server, maar zuinig zijn ze tegenwoordig niet meer tegenover de standaard CPU's.
Dropbox achtig zou je ook naar owncloud kunnen kijken.
Ik weet niet hoe zwaar een COD2 server is? Maar dit kun je prima zelf op zoeken.
200 euro is karig, maar op zich wel te doen. Verwacht dat een COD2 server niet highpowered hoeft te zijn.
2 of 8GB moet wel voldoende zijn.

En idd, backup backup backup en het liefst buitenshuis.
Ikzelf heb Crashplan online en middels crashplan een backup van en naar mijn ouders.
Dit werkt op een synology, maar is ook heel snel stuk. Een andere optie is in mijn ogen beter. Wellicht de synology backup optie als dit werkt onder Windows.
Ok bedankt _/-\o_ hier kan ik mee uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-07 10:07
Ik heb zelf dit net opgezet:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock QC5000-ITX/PH€ 64,95€ 64,95
1Cooler Master Elite 110€ 41,95€ 41,95
1Kingston KVR16N11K2/16€ 78,-€ 78,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 217,85

Volgens mij kan jij daar ook wel aardig mee uit de voeten, en dan heb je nog wat ruimte om uit te breiden ook. Ik heb er zelf ESXi op staan, dan kan je die server-rollen die je net noemt lostrekken en per server installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvis
Powergrim schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:58:
Ik heb zelf dit net opgezet:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock QC5000-ITX/PH€ 64,95€ 64,95
1Cooler Master Elite 110€ 41,95€ 41,95
1Kingston KVR16N11K2/16€ 78,-€ 78,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 217,85

Volgens mij kan jij daar ook wel aardig mee uit de voeten, en dan heb je nog wat ruimte om uit te breiden ook. Ik heb er zelf ESXi op staan, dan kan je die server-rollen die je net noemt lostrekken en per server installeren.
Ok thx, 300w voeding is dan nog redelijk zwaar of heb ik dat mis?
edit: De NUC heeft maar een voeding van 37 watt dit scheelt op jaarbasis veel met een 300watt voeding? niet dat hij met 300watt ook 300 verbruikt maar vast wel meer dan de nuc?
Als jullie onderstaande zien wat adviseren jullie dan? Het lijstje hierboven of de Intel nuc?
Ik heb zelf ook even wat uitgezocht en kwam hierop voor €180,56:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC DN2820FYKH€ 137,34€ 137,34
1Adata 8GB DDR3L 1600MHz€ 43,22€ 43,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 180,56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
300W is wel erg zwaar. Zelfs mijn gamepc gebruikt net iets meer dan dat onder full load.
Verwacht dat je met die opstelling nog ruim onder de 100W zit.

Jouw gedachte is volgens mij prima, maar ik zou kiezen voor een geheugen kit van 2 reepjes ipv 1.
Dus 2x 4GB. Dan gebruik je dual channel en dat lijkt me wel fijn voor een server met meerdere taken.

Het is jammer dat de i3 varianten net boven je budget zitten. Want die lijken me net iets meer geschikt voor server taken dan een celeron (maar dat is meer omdat ik nog de slechte nasmaak van Celerons heb van vroeger.

[ Voor 23% gewijzigd door Arunia op 02-12-2015 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvis
Arunia schreef op woensdag 02 december 2015 @ 12:08:
300W is wel erg zwaar. Zelfs mijn gamepc gebruikt net iets meer dan dat onder full load.
Verwacht dat je met die opstelling nog ruim onder de 100W zit.

Jouw gedachte is volgens mij prima, maar ik zou kiezen voor een geheugen kit van 2 reepjes ipv 1.
Dus 2x 4GB. Dan gebruik je dual channel en dat lijkt me wel fijn voor een server met meerdere taken.

Het is jammer dat de i3 varianten net boven je budget zitten. Want die lijken me net iets meer geschikt voor server taken dan een celeron (maar dat is meer omdat ik nog de slechte nasmaak van Celerons heb van vroeger.
De 200 euro is een richtprijs hoor wil niet zeggen dat dit het uiterste is waarvoor ik wil gaan. Maar heeft de nuc 2 geheugenslots is een beetje de vraag?

Edit: Bij de duurdere variant staat vermeld dat er 2xeen ddr3l slot in zit.

Als er een alternatief is met soortgelijke prestaties maar niet een NUC is zijn deze adviezen van harte welkom helemaal als dit in een goedkopere prijsklasse valt.

Edit2: of is de gigabyte brix een beter optie? de processor is wel iets krachtiger als ik het zo zie.

[ Voor 20% gewijzigd door basvis op 02-12-2015 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Volgens de site van Intel heeft deze maar 1 DDR slot. Dus 2 gaat hem dan niet worden.

Heb je een uiterste maximum? Want dat maakt het wel een stuk makkelijker.

De server benodigd voor een COD4 server is dit:
Hardware

The following should be considered as the minimum hardware for a COD4 server (hosting a maximum of eight players):
•1GB RAM
•1.4+ GHz processor
•40GB hard drive

The following server configuration would create a better hosting experience:
•3.2GHz processor
•8GB+ RAM
•120GB hard drive.

Dus COD2 zal wel minder zijn. Dat ga je prima redden met welke gekozen hardware dan ook.

[ Voor 60% gewijzigd door Arunia op 02-12-2015 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvis
Arunia schreef op woensdag 02 december 2015 @ 12:33:
Volgens de site van Intel heeft deze maar 1 DDR slot. Dus 2 gaat hem dan niet worden.

Heb je een uiterste maximum? Want dat maakt het wel een stuk makkelijker.

De server benodigd voor een COD4 server is dit:
Hardware

The following should be considered as the minimum hardware for a COD4 server (hosting a maximum of eight players):
•1GB RAM
•1.4+ GHz processor
•40GB hard drive

The following server configuration would create a better hosting experience:
•3.2GHz processor
•8GB+ RAM
•120GB hard drive.

Dus COD2 zal wel minder zijn. Dat ga je prima redden met welke gekozen hardware dan ook.
Dankjewel voor je reactie ik denk dat het deze configuratie gaat worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte BRIX GB-BXCE-3205€ 151,95€ 151,95
1Crucial CT2KIT51264BF160BJ€ 38,95€ 38,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 190,90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvis
Ok de hardware ben ik nu over uit. Wat is de beste software om te gebruiken?
Het liefst wel een OS die niet te ingewikkeld is en waar in principe alles wel op kan draaien.

Is Windows 10 gewoon aan te raden of zijn er andere (lichtere/betere) oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:06
Beste,

Ik zou niet gaan voor een Intel NUC DN2820FYKH of voor een andere celeron based toestel.
Ik heb zelf de Intel NUC DN2820FYKH en ik ben hier heel tevreden over maar ik gebruik deze ook alleen maar om streams mee af te spelen of videos.
Deze toestellen zijn echt te traag voor wat jij ermee wil gaan doen. Betaal liever iets meer dan binnen enkele maanden te lopen vloeken. Pak minstens een i3.
Pagina: 1