NAS4Free "Creating 2nd Memory Disk For Embedded System"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimichurri
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 15:46
Ik ben in het bezit van een file servertje, met onderstaande componenten:

- SuperMicro PDSM4
- 4GB ECC RAM
- 2GB Transcend DOM

Op de DOM heb ik NAS4Free Embedded 10.2.0.2.2118 64 bit Image geinstalleerd.

Het systeem werkt goed en alle hardware wordt herkend, maar tijdens het booten zie ik de melding verschijnen:

"Creating 2nd Memory Disk voor 64 bit Embedded System"

Dit is niet erg ware het niet dat dit process van het creeren van deze 2nd Memory Disk 1,5 minuut duurt.
(Mede veroorzaakd door de traagheid van mijn DOM.)

Via Google heb ik gelezen dat het creeren alleen hoeft te gebeuren bij systemen met 2GB of minder geheugen.
Het is mij een raadsel, waarom het bij mijn systeem toch nodig is, met 4GB RAM (De volledige RAM capaciteit, wordt door zowel in het BIOS als door NAS4Free herkend)

Via Google vind ik vervolgens weinig andere info omtrent dit probleem.

Mogelijke oplossingen zouden kunnen zijn:

- Het uitschakelen van de functie om tijdens het booten een 2nd Memory Disk te maken
- Een oudere versie van NAS4Free installeren waarin deze nieuwe feature niet is ingebouwd (alle versies voor versie 9.3, dus NAS4Free 9.2 zou voldoen en hierbij mijn voorkeur hebben.
Maar het probleem is dat ik via Google geen oudere versies heb kunnen vinden dan de versies die op Sourceforge staan.

Mijn vragen:

- Herkent iemand het probleem van "Creating a 2nd Memory Disk?"
- Hoe is dit mogelijk te versnellen / disablen?
- Wie weet waar ik een 9.2 versie van NAS4Free Embedded 64 bit kan downloaden?
- Weet iemand of er ergens een site is waar ik legacy versies van NAS4Free kan downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joannez
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-11-2020
Hier liep ik ook tegenaan met het installeren van 10.2.0.2 (upgrade) . Omdat ik dit op USB had gezet (itt een vd aanwezige schijven) heb ik een vrij klieine swap space aangemaakt. Zou het daar mee te maken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik heb nas4free op een harddisk geïnstalleerd. Die "creating a 2nd memory disk" zie ik alleen als ik van een CD boot, tbv een upgrade. Als ik van harddisk boot doet-ie het niet. heb idd ook een swap partitie aangemaakt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman01
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-03-2023
creating a 2nd memory disk gebeurt allemaal in het geheugen.
om alles zo compact mogelijk te houden en het minste geheugen te verbruiken doen ze het op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dutchman01 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 17:50:
creating a 2nd memory disk gebeurt allemaal in het geheugen.
om alles zo compact mogelijk te houden en het minste geheugen te verbruiken doen ze het op deze manier.
Klopt niet helemaal. Die 2nd RAMdisk, daar wordt de complete bootCD in gekopieerd; om de reactiesnelheid te verhogen. Dit gaat ten koste van 512 MB (768 MB in de nieuwere versies). Daarom duurt 't ook 1 of 2 minuten, op maximale snelheid, that is. CD gaat 80 minuten muziek op; 40x zo snel afspelen -> 2 minuten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 02:49:
[...]

Klopt niet helemaal. Die 2nd RAMdisk, daar wordt de complete bootCD in gekopieerd; om de reactiesnelheid te verhogen. Dit gaat ten koste van 512 MB (768 MB in de nieuwere versies). Daarom duurt 't ook 1 of 2 minuten, op maximale snelheid, that is. CD gaat 80 minuten muziek op; 40x zo snel afspelen -> 2 minuten
Dit gebeurt ook bij de Embedded versie van Nas4free.
Omdat er vanuit gegaan wordt dat je een USB stick gebruikt, wordt het hele OS in een RAMDisk geplaatst.
Dit ter bescherming van de USB Stick en de beperkte hoeveelheid writecycles die zo'n ding heeft.

Een Disk-On-Module (DOM) is gewoon een soort SSD met veel meer writecycles en kan gebruikt worden als een reguliere harddisk. Daarom hoef je op zo'n ding dus de Embedded versie van Nas4free niet te gebruiken maar is de reguliere versie prima.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1