• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-01 20:57
Sinds 3 weken heb ik problemen met mijn pc:

windows 10 pro
cpu: i7-4790
mobo: MSI H97 gaming 3
mem crucial 2x8 gb
ssd crucial 256gb
Gigabyte 280x

Pc bevriest korte tijd, waarna programma's niet meer allemaal werken. Pc heeft wisselende bios opstart tijd varierend van 8,7-24,8 seconden. Afsluiten soms binnen 20 seconden, maar ook soms 5 minuten. Scherm en toetsenbord gaan direct op zwart, pc blijft dus wel 5 minuten aan en harddisk toont geringe activiteit. Opstarten windows (na bios) binnen enkele seconden soms herstart na 5 minuten nodig, omdat windows niet opgestart wordt.

Aangezien ik nog oude voeding had, deze vervangen. Heeft niet geholpen.
Memtest86 2x nacht zonder fouten.
Crystaldisk geeft geen SSD en HD fouten
Stresstest cpu zonder problemen blijft keurig op 59C
Streestest GPU geen fouten 79C

2x systeem herstel gedaan, geen verbetering
Zaterdag format c en volledige cleaninstal. In logboek al direct veel foutmeldingen. Bijna alles te maken met dat services te laat gestart werden, dus ook hier loopt het dus niet goed door.
Uiteraard nieuwste drivers, alle windows updates.

Probleem lijkt te zijn ontstaan, nadat ik gegevens ca. 1,5 tb van externe HD naar andere externe HD heb gekopieerd.

Wat kan ik nu nog testen? Is het aannemelijk dat mobo niet correct werkt?
Mijn kennis is hiervoor te beperkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Fresno op 02-12-2015 10:25 ]

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
-Alles loskoppelen en alleen starten met cpu, mobo geheugen en de ssd met windows erop.
Kijken of hij dan nog steeds raar doet.

-Starten met 1 x reepje geheugen.

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:31

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Heb je de juiste chipset drivers voor W10?

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• Fresno
Opstarten ga ik vanmiddag testen.

Heb overal laatste drivers van. Op site gekeken en ook de Live update geeft dit aan. BIOS is in augustus laatste versie door leverancier op gezet. Er is nu nog wel een nieuwere, maar daar wacht ik liever mee. Pc heeft wel 2 maanden probleemloos snel gewerkt.

[ Voor 42% gewijzigd door Fresno op 02-12-2015 10:42 ]

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Probeer is een eurosoft (pc check) dvd te draaien.
De programma's crystal disk + hd tunes vinden soms geen fouten en eurosoft wel.
Deze test ook gelijk geheugen + een aantal andere dingen.

Windows 10 geeft bij mij ook random freezes. HW goed en geen problemen met win7.

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

• Fresno
Een oude ssd die toch wat foutmeldingen gaf er uit gehaald. Kabels opnieuw gecontroleerd en op dit moment loopt hij goed. Maar dat was gisteren ook, tot dat er weer de vervelende freezes ontstonden. Even afwachten.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:57
Welke PSU (merk en type) had je er in zitten en door welke PSU (merk en type) heb je die vervangen?
Hoe oud zijn deze beide PSU's?
Heb je de PC componenten verdeelt over meerdere aansluitdraden? Kan soms ook helpen.
(Begrijp me goed; deze beide PSU's hoeven absoluut niet het probleem te zijn! Maar je weet nooit.)

Zijn alle PC componenten wel W10 compatibel?

Ik heb dit probleem gehad met een wireless kaart die af en toe uitvalt onder W7 zonder aanwijsbare rede! Bij de driver downloadsite staat vermeldt; Geschikt voor W 2000, W XP, W7 en W8. En toch werkt die niet goed onder W7! :(

Dus kijk alle PC componenten goed na op de site van de fabrikant of ze wel geschikt zijn voor W7. Staat dat er niet bij op de site, dan heb je grote kans dat die component de boosdoener is.

• Fresno
Zat een 4 jaar oude coolermaster in en nu een nieuwe coolermaster gm G650M, maakte niets uit. PC heb ik in augustus gebouwd, enige wat oud is, is de kast en LG dvd writer en een wd 1tb hd. Rest van de kast staat in topicstart. Externe hd's zijn niet aangesloten.
Kabels zijn goed verdeeld.

• Fresno
Start pc op, browse wat en weer hangende applicaties. Bij checken logboek zie ik volgende meldingen?

kan RPC mode niet uitvoeren
user data storage_1a89e8_servicesgestopt
contact data gestopt
host services gestopt
app niet gestart binnen vereiste tijd

Na wat google werk lees ik wel het e.e.a maar dat zegt mij nog niet veel.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:57
Je kan nog proberen om het mobo met zo min mogelijk componenten op te starten en dan telkens 1 component er bij steken en testen.
Verder kan je ook proberen om met 1 reepje geheugen op te starten en te zien wat de PC doet. Dan het andere reepje in het zelfde sleufje. Eventueel kan je ook een ander sleufje proberen en het proces herhalen.
  • Staat jouw geheugen wel in de QVL lijst?
  • Al eens ander geheugen geprobeert?
  • Hoe zit het eigenlijk met de temperaturen van de CPU?
  • Al eens een andere GPU kaart geprobeert?
  • Heb je de onboard GPU al eens geprobeert?
  • Heb je de 8 polige stekker aangesloten bij de CPU met ook 8 polen?
  • Zijn er geen pinnekes beschadigd bij de montage van de CPU?

• Fresno
Zoals je in topic start kunt lezen, blijven de temperaturen keurig met een max van 59c bij de stresstest. Andere GPU geeft ook geen verandering.
Wat vervelend is, dat de pc het soms tijdje goed doet, zoals nu om vervolgens weer een paar keer vast te lopen.
Stekkers zitten er allemaal in en ook correct aangesloten.
CPU volgens mj goed gemonteerd, pc heeft trouwens 3 maanden perfect gedraaid???

Bij volgende Freeze ga ik geheugen wisselen.

Wat ook vreemd is, is dat zo af en toe in rechter meldingen scherm van windows het veld Bluetooth blauw en zichtbaar is. Maar er zit helemaal geen bluetooth op de pc.

[ Voor 15% gewijzigd door Fresno op 04-12-2015 19:35 ]

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Het RPC probleem lijkt netwerk gerelateerd. Daarnaast heeft dit bord Killer Ethernet, wat voor heel veel problemen heeft gezorgd en nog steeds doet.

Heb je toevallig de volledige driversuite van Killer geïnstalleerd?

Zo ja:
Mijn eerste stap is de nieuwste driver only versie downloaden van Killer. Vervolgens alle Killer software verwijderen. En dan via apparaat beheer de driver voor ethernet installeren.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Fresno
Heb van de killer software alleen de driver en niet de utility's er op gezet, omdat ik dat ergens had gelezen.

Ik heb vrijdag de "unattended" virusscanner er af gehaald, omdat er een melding verscheen dat er iets met de firewall niet goed ging. Vanaf dat moment lijken alle problemen weg? Ik wil niet te vroeg juichen, maar ik heb geen enkele freeze meer gehad en opstarten en afsluiten gaat ook probleemloos.
Zal de pc weer testen komende dagen en kijken of het probleem nu weg blijft.

• Fresno
Update:

Probleem lag idd aan unattended virussoftware. Draait als zonnetje. Deze keer maar virusscanner gekocht.
Pagina: 1