Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borghees
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 31-05-2017
Hallo,

Ik woon sinds een jaar in Duitsland en heb daar een t-online internet abonnement. bij dit abonnement zat een Speedport W724 modem-router die prima werkt.

Ik liep echter tegen veel limitaties aan vanwege de Duitse ISP: muziekvideo's die niet worden afgespeeld vanwege rechten, Uitzending gemist dat veelal niet werkt vanwege rechten, netflix die alleen de lokale series en ondertiteling liet zien, etc.

Vandaar dat ik Express VPN genomen heb. Dat leek een tijdje goed te gaan, maar recentelijk merkte ik dat sites mij toch in Duitsland konden geo-locaten en bovendien zit ik met het probleem dat ik express VPN niet op mijn Samsung Smart TV kan gebruiken.

Ik dacht daarom dat ik met het kopen van een router waarin ik Express VPN kon instellen aan de bron het probleem kon oplossen. Ik heb daarom de Asus RT-AC87U besteld.

Ik realiseerde me echter dat de ISP modem er dan nog steeds voor moet blijven staan en het waarschijnlijk een hoop gedoe zal zijn om dit allemaal naar behoren te laten samenwerken.

Vandaar dat ik intussen wat verder ben gaan zoeken. Ik kwam tot de nogal schokkende conclusie dat mijn VPN verbinding eigenlijk een wassen neus was en wel omdat ik last had van IPv6 leaks, DNS leaks en WebRTC leaks (vanwege Chrome). Ik heb daarom IPv6 uitgeschakeld, handmatig de Google DNS server ingesteld en een Chrome extension geinstalleerd om WebRTC uit te schakelen.

Mijn PC lijkt nu in orde te zijn. Geo location is nu waar ik het verwacht en er zijn geen leaks meer.

Mijn vraag is nu: wat voor meerwaarde zou de ASUS router nog hebben? Ik ben tevreden met de snelheid en wifi-bereik van de huidige modem-router.

Bedankt!

Groet,

Borghees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:53

TommieW

Numa numa.

In het algemeen zou de Asus sneller en stabieler zijn. Verder heeft hij nog extra functies zoals filesharing en VPN. Als je huidige modemrouter stabiel en snel is (en je hecht geen waarde aan de extra functies van de Asus), dan voegt de Asus niet echt veel aan waarde toe.

Mocht je toch er voor kiezen om je Asus te blijven gebruiken, kan je het beste je modem in bridge laten zetten.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:11
Je Samsung Smart TV heeft nog steeds geen VPN verbinding. Waar je naar kan kijken is naar een DNS service, Unblock-us, unlocator, of een van de duizend andere providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giftcard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-07 13:27
De Asus, inclusief de Express VPN tunnels, heeft mijn inziens de volgende 2 voordelen:
- al je LAN aangesloten apparaten, dus ook je telefoons etc, gaan automatisch de tunnel in.
- je hebt bescherming tegen de standaard issues bij Windows originated VPN tunnels. (De issues die je o.a. zelf al bekeken hebt).

Er zullen uiteraard ook issues zijn, en komen, bij deze router setup incl VPN Tunnels.
De vergelijking tussen "windows en mac/linux virussen" en de "Windows en Router VPN" is te maken:
Er gebruiken meer mensen de VPN setup op hun Windows host.
Maw: Hackers zullen zo'n setup als eerste targetted aangezien daar de snelle, grotere, winst te halen is.

Bovenstaande hackers-remark is engzins "security through obscurity" en mag uiteraard geen rede zijn om achterover te leunen, het kan altijd beter en nieuwer.

Mijn eigen setup komt btw overeen met wat jij hier bespreekt:
\> Provider modem
\_> Netgear R7000 met DD-WRT.
\__> De R7000 heeft standaard Openvpn tunnels naar Express VPN.
\___> LAN/WLAN configuration.

En mijn persoonlijke meerwaarde is dat ik er, bij dagelijks gebruik, niet meer over na hoef te denken en dat alle apparaten automatisch de tunnel in gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Giftcard op 02-12-2015 11:55 ]

"Secrets are only secrets if they are secret."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borghees
Dank allen voor de reacties.

@Giftcard
Je hebt me overtuigd om het door te zetten. Het viel me alleszins mee om e.e.a. aan de praat te krijgen. Nu ik echter DD-WRT heb geinstalleerd en de OpenVPN tunnel naar Express VPN heb geconfigureerd heb ik een probleem: ik kan niet meer browsen (krijg steeds een ERR_CONNECTION_TIMED_OUT)

Ik vermoed dat het te maken heeft met de DNS resolving, dus heb ik de DNS aangepast naar Google (8.8.8.8 en 8.8.4.4). Ik kan echter nog steeds niet browsen.

Klinkt dit jou toevallig bekend? Ter info: met de standaard firmware lukte het me wel om de vpn in te stellen.

Dank en groet,

Daniel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giftcard
Heb je de volgende instructie volledig gevolgd:
https://www.expressvpn.co...p/dd-wrt-routers-openvpn/
?

Ik had geen installatie problemen, wel vond ik de snelheid iets te traag vond. Daardoor heb ik gekozen om bij stap 6 te kiezen voor: TCP ipv UDP. dat werkt ook.

Ik ben zelf nieuw in de DD-WRT wereld, aangezien ik pas over ben gestapt van RouterOS.
Zou je de loging aan kunnen zetten om te bekijken waar in het process het probleem zich voordoet? En eventueel de log posten?

Mijn vermoeden is trouwens dat, alhoewel wij er vast uit gaan komen hier, je sneller af bent bij de chat functie van Express VPN aangezien de support erg goed is en je waarschijnlijk goed geholpen zal worden.

ps: 8.8.8.8 and 8.8.4.4 zijn erg goed om je verbinding te testen, maar lees deze tweakers post even en ook de first post van ThinkPad. Er zijn betere (voor je privacy) alternatieven.
nieuws: Ziggo kampt met dns-storing - update 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borghees
Bedankt voor je reactie.

Ik denk dat ik de klos ben, heb een asus rt-ac87u gekocht omdat hij dd-wrt compatibel zou zijn, maar op de dd-rwt site is er geen officiele build te vinden voor deze router...

Ik krijg het wel aan de praat, maar ik verlies ca. 80% aan snelheid, zelfs bij servers die dichtbij zijn.

Wat voor snelheidsverlies ervaar jij met je setup?

[ Voor 8% gewijzigd door Borghees op 03-12-2015 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giftcard
Mijn Netgear R7000 kan ongeveer 45mbps aan.

De Asus RT-AC87U niet geschikt voor DD-WRT? Maar Asus zelft zegt daar iets anders over, en op FlashRouter is hij zelfs te koop met DD-WRT.

Hier is het DD-WRT forum draadje over de Asus RT-AC87U
Het lijkt er op dat het wel degelijk kan, maar dat er meerdere mensen zijn die het een buggy version vinden.

Anyway, je kan ook de originele Asus firmware terug zetten om via de web GUI een VPN tunnel kunnen maken.
Als je de orignele versie weer terug flashed, kan je via de VPN menu de OpenVPN config file uploaden. (Deze file eerst ff downloaden van de ExpressVPN site..)

De .ovpn file bevat alle configs om je tunnel te configureren. Hoe en waar je die kan uploaden: Hier meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:02

Saven

Administrator

Vervang je Speedport met een FritzBox 7490. Kost je 200 knaken maar is het meer dan waard ;) Heb der familie zitten, daar ook vervangen sinds kort! Kun je native vpn instellen

[ Voor 8% gewijzigd door Saven op 03-12-2015 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borghees
Ik heb idd nagedacht over het vervangen van de modem. Dan zou ik in dit geval dus de router niet eens meer nodig hebben? En waarom zou een fritzbox de snelheid wel handhaven?

Wat was de ervaring exact van je familie na het installeren van de fritzbox ipv de ISP modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:02

Saven

Administrator

Borghees schreef op donderdag 03 december 2015 @ 22:29:
Ik heb idd nagedacht over het vervangen van de modem. Dan zou ik in dit geval dus de router niet eens meer nodig hebben? En waarom zou een fritzbox de snelheid wel handhaven?

Wat was de ervaring exact van je familie na het installeren van de fritzbox ipv de ISP modem?
Klopt, gewoon je Speedport vervangen. Ik heb nergens gelezen dat je ook snelheidsissues had, maar op draadloos zul je sowieso sneller c.q. stabieler internet hebben omdat je op de 5ghz band kunt. Daarnaast is de software ook véééél beter dan die deutsche telekom firmware.

Ervaring: "dat we dat niet eerder gedaan hebben zeg" ;) Het probleem was vooral het trage internet op piekmomenten, maar dat kwam vooral omdat iedereen in de straat op de 2,4ghz band zat. Die fritzbox is gewoon ideaal vanwege ingebouwde voipcentrale, instelbare vpn, veel uitgebreide config mogelijkheden etc. _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borghees
Hallo Saven,

Dank voor je reactie.

Ik zal de fritzbox echter alleen gebruiken als modem. Ik heb erachter namelijk de Asus R87U router die draait op DD-WRT en de VPN verbinding en wifi verzorgt. Probleem is nu dus dat de snelheid vrij laag is (niet het wifi, maar de openvpn verbinding). Als ik alleen op mijn PC een vpn verbinding faciliteer achter de speedport is de snelheid nog redelijk. Nu met de vpn geregeld in de router achter de speedport vertraagt de boel. De asus zou een openvpn verbinding aan moeten kunnen van minimaal 50Mbit, dus ik vermoed dat de communicatie tussen de speedport en de asus niet lekker loopt. Ik kan echter helemaal niets instellen in de speedport omdat de laatste ongevraagd geinstalleerde firmware zeer beperkt is en niet meer teruggerold kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Borghees op 15-12-2015 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan niet op een low-end ARM of MIPS CPU verwachten dat OpenVPN snel gaat draaien. Wil je 50Mbit+ halen moet je toch minstens x86 met 1Ghz draaien. Bijvoorbeeld pfSense op een PC. Heeft ook native VPN support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borghees
Maar hoe verklaar je dan dat ik 50mbit haalde met de VPN connectie via mijn PC en een low-end modem/router? Omdat de en/de-cryptie dan plaats vind op de PC?

Hoe dan ook, uit de beschrijving van de ASUS blijkt: What this means essentially is that the RT-AC87U uses a dedicated dual-core CPU to handle complicated 802.11ac 4×4 algorithm and tasks. Due to the specialized linking mechanism and its hardware structure this design reduces the CPU utilization rate to a very low level and ensures almost 1 GHz dual-core computing power for other applications.

Lijkt me toch in de buurt komen van x86 1Ghz.

Kan het wellicht liggen aan het feit dat mijn ISP de modem firmware heeft ge-upgrade naar een versie waarbij ik de modem/router niet meer in PPPoE Bridge mode kan zetten (dus nu 2 routers in het netwerk, waarbij de achterste router de OpenVPN verbinding faciliteert)?
Pagina: 1