Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
Ik ben nu ongeveer een jaar in het bezit van een Asus N551JK laptop. Op zich een prettige laptop, maar ik heb al lange tijd problemen met de WIFI verbinding. Ik ga proberen zo kort mogelijk te omschrijven wat er mis is en hoop dan op nog wat reacties met zaken die ik zelf nog kan testen.

In het begin heb ik weinig problemen gemerkt. Af en toe wat traagheid bij het surfen maar weinig schokkends. Ik heb destijds Diablo 3 geinstalleerd en merkte dat ik tijdens het gamen op wifi regelmatig wat hangertjes had. Een momentje dat de game de connectie verloor en vervolgens wee door ging. Ik heb toen een ping aan gezet en merkte af en toe een timeout. Reden gevonden dus. Kabel erin bij het gamen en verder weinig mee gedaan.

Na verloop van tijd begon ik ook grotere problemen te kijken met bv citrix sessies. Wederom een ping aan gezet en de timeouts kwamen vaker voor. Wanneer ik ping naar mijn router zijn de tijden meestal strak 1MS, met af en toe (en dat verscheelt van om de 5 pings naar om de 50 pings) een hogere reply, en wanneer het echt misgaat flink wat timeouts en zelfs een volledig wegvallende connectie. Ik heb een ping aangezet op een laptop ernaast en die blijft wel goed gaan. Strak 1MS reply's. Ook op mijn telefoon blijf ik reply's krijgen. Ik heb toen zelf de drivers geupdate, alle updates van windows gedraaid en heb alle energie instellingen op max gezet. Ook een instelling dat het netwerk niet zelf gaat zoeken naar beter wanneer ik al verbonden ben uitgezet. Het probleem doet zich ook voor op 2 andere wifi netwerken terwijl andere laptops die ernaast staan strakke reply's krijgen. op een gegeven moment was het zo erg dat ik meer disconnects had dan ik verbonden was met het netwerk. Ik heb ook nog een complete memtest uitgevoerd. Ding heeft een halve dag lopen draaien maar kwam met geen enkele foutmelding terug.

Ik heb gevonden dat de Quallcomm kaart die standaard in deze laptop zit al van een vrij slechte kwaliteit is en ook geen 5GHZ netwerk aan kan. Ik heb dus de kaart vervangen door een vrij populair intel exemplaar. Het bereik en de snelheid zijn drastisch verbeterd en de timeouts zijn verminderd, maar nog niet weg. Ik heb ook nog een poging gedaan om windows 8.1 en compleet opnieuw op te zetten en daarna een update naar windows 10 maar de problemen blijven helaas.

Toen contact gehad met Asus. Ze gaven aan dat ik meer dan voldoende zelf geprobeert had en dat ze dachten dat het aan de wifi antenne lag. Ik kon de laptop opsturen en dan zou ik hem 2 weken kwijt zijn. Zo gezegd zo gedaan. Ik heb vantevoren de oude quallcomm kaart terug gedaan. Laptop terug en ik weer pingen. Het begon vrij aardig met af en toe een piekje naar 40-60ms maar dat is geen ramp. Helaas kwamen er daarna weer flinke timeout's en disconnects. Het enige dat op het moment van disconnects bezig is, is de update van windows 10 (nadat ik de laptop terug kreeg is er een nieuwe image overheen gegooid en staat windows 8.1 er weer op). Ik heb nog NIETS geinstalleerd. Nu heb ik alweer contact gehad met Asus en ze zijn erg behulpzaam. Ik mag de laptop wederom langsbrengen of opsturen (langsbrengen is een optie gezien ik in Eindhoven woon en t ding naar Den Bosch moet en dan kijken ze er direct naar. Fijn.), maar ik vraag me af of iemand wellicht nog suggesties heeft. Want kan ik nog meer proberen? Ik wil vanavond nog even de SMART waarden van de harde schijf uitlezen met crystaldiskinfo om te kijken of ik daar wellicht iets tegenkom.

Als ik zaken ben vergeten dan alvast excuses. Bedankt voor het lezen en ik ben ook dankbaar voor elke vorm van hulp.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Heb je al eens in de WiFi drivers gekeken?
Op m'n desktop heb ik een soortgelijk probleem gehad, dit had ik opgelost door 'Roaming Tendency' op moderate i.p.v. auto te zetten.

(Appraatbeheer -> Wifi Adapter -> Geavanceerd)

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
ShadowAS1 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:35:
Heb je al eens in de WiFi drivers gekeken?
Op m'n desktop heb ik een soortgelijk probleem gehad, dit had ik opgelost door 'Roaming Tendency' op moderate i.p.v. auto te zetten.

(Appraatbeheer -> Wifi Adapter -> Geavanceerd)
Ja. Ik heb de nieuwste drivers geinstalleerd, ik ben ook door die instellingen gefietst en netjes aangepast. Deze heb ik tevens daarna nog handmatig in het registry gezet met de setting: scanwhenassociated. Mocht allemaal helaas niet baten.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983