werking vpn en ip-nummering

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Hoi mensen,

Heb op mijn android tablet een vpn verbinding tot stand gebracht met mijn router. Dit werkt. Echter wat ik nog niet begrijp is het volgende: ik zit bv in een hotel, log daar met mijn tablet in op het netwerk. Activeer de vpn verbinding. Nu komt er dus een verbinding vanaf mijn tablet via de router van het hotel naar mijn router thuis en vanuit mijn router kan ik dan op internet komen. Dat is ook mijn bedoeling. (Wil nog instellen dat ik op de HDD, aangesloten op de router, kan komen.

Mijn vraag is nu: hoe zit dat met de ip-nummers in de totale routing? Mijn tablet heeft een eigen ip-adres van thuis. Mijn router heeft een vast-ip adres van de provider. En ik hoorde dat met vpn het lijkt alsof je tablet in je eigen lannetwerk zit. Wie kan mij duidelijk maken hoe dat met die ip uitgave zit vanuit bv een openbaar netwerk oid hotel tot en met je eigen router?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-10 16:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Jan2002 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:27:
Hoi mensen,

Heb op mijn android tablet een vpn verbinding tot stand gebracht met mijn router. Dit werkt. Echter wat ik nog niet begrijp is het volgende: ik zit bv in een hotel, log daar met mijn tablet in op het netwerk. Activeer de vpn verbinding. Nu komt er dus een verbinding vanaf mijn tablet via de router van het hotel naar mijn router thuis en vanuit mijn router kan ik dan op internet komen. Dat is ook mijn bedoeling. (Wil nog instellen dat ik op de HDD, aangesloten op de router, kan komen.

Mijn vraag is nu: hoe zit dat met de ip-nummers in de totale routing? Mijn tablet heeft een eigen ip-adres van thuis. Mijn router heeft een vast-ip adres van de provider. En ik hoorde dat met vpn het lijkt alsof je tablet in je eigen lannetwerk zit. Wie kan mij duidelijk maken hoe dat met die ip uitgave zit vanuit bv een openbaar netwerk oid hotel tot en met je eigen router?

Bedankt.
Indien je een full VPN tunnel hebt, wat waarschijnlijk is met een tablet,
Dan krijg je dus een lokaal IP in het hotel. Vanuit die omgeving maak je verbinding met internet, of dat met 1 IP vanuit het hotel is of niet, is niet te zeggen.
Dan maak je verbinding met je publieke IP van je provider en maak je een tunnel.

Dan krijgt je tablet een intern IP-adres van je router.
Dan zit je tablet inderdaad "lokaal" op je netwerk thuis.

Het resultaat is dus dat je meerdere "adapters" op je tablet hebt en je tablet zal dus meerdere IP-adressen hebben. Een beetje vergelijkbaar met een laptop die je zowel met LAN als wifi hebt verbonden.
1 IP vanuit het hotel
1 IP van je lokale netwerk thuis.

En indien de tablet dan het wereld wijde web op gaat, zal dit vanuit thuis zijn. Dit kun je natuurlijk testen door naar websites zoals: whatismyip.com te gaan en zelfs veel locatieservices zullen het baseren op dat IP.

[ Voor 9% gewijzigd door Hann1BaL op 02-12-2015 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-10 10:55

TommieW

Numa numa.

Je vraag is voor mij nog verre van duidelijk, maar ik zal een poging wagen.

Je maakt verbinding met een openbaar netwerk. Van dat netwerk krijg je waarschijnlijk een intern IP. Bijvoorbeeld 10.1.56.3/24. Je kan daarmee het internet op. Dat openbare netwerk heeft als publiek IP 83.23.42.54. Als je verbinding maakt met je VPN, ziet de VPN server als source IP 83.23.42.54. De VPN server geeft waarschijnlijk IP adressen uit in een eigen netwerkje. Alle VPN clients zitten dus bij elkaar in een netwerk. Jouw tablet krijgt bijvoorbeeld het IP 192.168.2.84/24 van de VPN server toegewezen. Vanuit daar kan je tablet weer het internet op via jouw eigen "thuis" IP adres.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Dus Tommie als ik je goed begrijp verandert het IP-adres van mijn tablet tijdens de opbouw van de vpn. Eerst een IP-adres van de router van het hotel en nadien een ip-adres van mijn router thuis vanuit zijn lanbereik. Dat betekent dus niet zoals Hann1BaL zegt dat er twee adapters tegelijk spelen wat ik interpreteer als twee ip-adressen tegelijk op mijn laptop? Overigens Hann1baL ook bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Jawel. Je fysieke netwerkkaart heeft een IP adres gekregen van het hotel. De VPN verbinding creëert een virtuele netwerkkaart die een IP adres krijgt van de VPN server. (Of een DHCP server daarachter).
Dus je laptop heeft minstens 2 ip adressen tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wanneer je een VPN maakt met je thuisnetwerk krijg je daarvan een extra IP-adres. De truuk is dat ook je default route omgezet wordt naar je VPN, die gaat dan in plaats van de router van het hotel, naar je eigen router thuis.
Dit betekent dat alle verkeer wat niet voor het lokale subnet (van het hotel) bestemd is, naar je router gestuurd wordt. Overigens is je VPN vaak een apart subnetje (je krijgt geen ip in je thuisnetwerk) maar je router routeert het verkeer van je VPN-subnet naar je thuisnetwerk, of internet.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Pagina: 1