Nieuwbouw | extra utp kabels of een switch?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 710882

Topicstarter
Hallo allemaal,

In ons nieuwbouwhuis wil ik goed doordacht een netwerk aanleggen - met voldoende stopcontacten, loze leidingen en utp aansluitingen. Het plaatje heb ik nu wel redelijk compleet, maar ik heb een vraag over de bekabeling in de televisiehoek.

Ik heb nodig:

3x stopcontact (televisie, mediaplayer en soundbar)
2x utp (televisie en mediaplayer en mogelijk music streamer)
1x cai (televisie)

De tv ga ik ophangen met daarachter een tv goot https://www.elektrobode.nl/products/bedach-tv-goot-001

Ik twijfel of ik beter losse kabels kan trekken of in het tv-meubel een stekkerdoos en switch kan plaatsen?

Kunnen jullie me hierbij adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 20:11
Ik zou zover mogelijk, zo min mogelijk apparatuur willen hebben.
En dus voor de extra kabel(s) gaan. Ben zelf ook onlangs verhuist en alles staat in de meterkast.

Betreft bekabeling maak ik gebruik van Devolo powerline adapters (1200 serie).
Woon in een bestaande woning. Maar aangezien jij in een nieuwbouw woont, zou ik kabels trekken nu het nog kan.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 15:44
Maar 3 stopcontacten? ik heb er iets meer:
  • TV
  • Versterker
  • Ziggo decoder
  • Media player
  • 2x Lamp
  • Subwoofer
  • Switch
  • 2x oplaadsnoer voor tablets en telefoons
En dan vergeet ik ook vast nog wel iets. Zorg in de televisie hoek ook voor voldoende stopcontacten.

Verder zou ik zoveel mogelijk losse kabels trekken en dan alles netjes op 1 punt uit laten komen om het vervolgens daar allemaal netjes aan te sluiten. Zeker als je nu nog de mogelijkheid hebt om nieuwe leidingen te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-06 12:00
Persoonlijk zou ik meerdere kabels trekken en niet bij voorbaat een switch rekenen in je tv meubel.
Ik heb een jaar of 2 geleden namelijk zo iets gedaan en heb spijt van de hoeveelheid switches die ik nu her en der heb liggen. Een aantal zijn ook actief om een accespoint te kunnen voeden. Die liggen nu een beetje stroom te verbruiken.

Met een grote switch in bijvoorbeeld je meterkast ben je ook flexibeler qua upgrades vind ik. Nadeel is als je van switch naar switch gaat de verbinding tussen die switches maximaal een gigabit is.

Overigens is 2 utptjes bij een televisie schaars vind ik. Ik weet niet of je gamed of hifi gek bent maar ik zou er 4 leggen.
- TV
- Media speler
- Versterker/receiver/hifi systeem/soundbar?
- evt. console?

Persoonlijk sluit ik alles behalve telefoons/tablets graag bedraad aan.

Verder als je toch bezig bent. Leg vanaf je televisie naar de verschillende hoeken van je kamer een leiding 22 met een blinde kap er op. Dan kun je eventueel speakerkabels trekken zodat die niet langs de plintjes hoeven. Als je echt niets met audio hebt heb je dat natuurlijk niet nodig.

Leuke goot trouwens. Ik zelf heb gewoon een buis rond 50 in de muur geslepen en afgestuct. Is iets goedkoper. Een keer een 45 graden bocht boven en een bocht onder en die vlak met de muur afzagen en je krijgt kabels er meer dan eenvoudig doorheen.

btw: Kabels heb je al genoeg. Achter een tv meubel. Daar hoeft echt geen kabel van een stekkerdoos bij. Het mooiste is om net boven de plint alle contactdozen te voorzien dus niet op de standaard hoogte. Zodat deze omder het meubel vallen. Dan kan de kast dichter naar de muur zonder gaten zagen in de kast.

Ok, nu heb ik wel voldoende in 1 post gezegd. PM gerust als je vragen hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Clifdon op 02-12-2015 09:12 ]

Always look on the bright side of life.