Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 19:26
Ha tweakers,

Ik ben me aan het oriënteren op zonnepanelen. Verschillende partijen hebben zeer diverse aanbiedingen gedaan. Om die reden vraag ik jullie om een advies.

Mijn situatie:
- Dak afmetingen: 13,6 x 4,3 mtr (onderste nokrand tot onderkant dakpan.) Vrijstaand huis.
- ZuidZuidOost ca. 155 graden, hellingshoek ca. 30 graden
- Verbruik ca. 10.500 kWh (ivm warmtepomp)
- geen schaduwvorming en obstakels op het dak
- 3x25Amp aansluiting in meterkast

Wens:
- Maximaal stroom opwekken
- Terugverdientijd moet reëel zijn. Ik neem als uitganspunt een levensduur van 25 jr. Om die reden lijkt een variant met Solaredge goedkoper dan een SMA of andere stringomvormer.

Bevindingen tot nu toe nav beoordelen offertes:
- kWh/kWp varieert van 84% t/m 100%
- kWh prijzen variëren ook van 0,21 t/m 0,23
- randzones variëren van 20 cm, 20 a 30 cm Clickfit en 80 cm Van der Valk
- €/Wp varieert van 1,161 t/m 1,433 (ex BTW)

Offertes:
1)
- 29x JA Solar 290 Wp PERC Black/white of 29x270 Wp All Black (minderprijs)
- Solaredge SE7K+29 P300 Optimizers
- 8 kolommen x 2 rijen landscape en daaronder 1 rij van 13 in portrait

2)
- 32x JA Solar 290 Wp PERC Black/white of 29x270 Wp All Black (minderprijs)
- Solaredge SE8K+32 P300 Optimizers
- 8 x 4 in landscape
Deze variant ook met SMA, Growatt en Goodwe ontvangen.

3)
- 27x JA Solar JAP6 60-270/4BB/RE
- Solaredge SE7K-ER-01 incl optimezers P?
- 1 rij van 13 in portrait (boven) en onder 8 kolommen x 2 rijen landscape

Vragen:
- Welke norm hanteren jullie mbt de randzones? Met andere woorden hoeveel panelen kan ik plaatsen om toch een veilige en duurzame oplossing te krijgen.
- Welke panelen en omvormer zouden jullie toepassen in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
geen schaduwvorming en obstakels op het dak.

Ik snap de keuze solaredge dan niet zo goed...
Of ben je gek op cijfertjes per paneel of is er een andere reden?

26x ECsolar 315 wp (8190 wp) 2 rijen van 13 portrait
op bijvoorbeel een sma tripower 8000 TL?

Ik zou de tvt zo kort mogelijk maken, maar dat is mijn mening/opinie
(misschien nog besparen op de omvormer, door een goedkopere variant/merk)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deem007492
Dank je voor je reactie! De Solaredge lijkt op een termijn van 15 a 20 jaar een betere keuze als je eenmaal een vervanging van de stringomvormer meeneemt in de totale kosten over de gehele levensduur. Of hoeft in de praktijk niet de gehele omvormer vervangen te worden, maar enkel bijv. een printplaat. Als een gehele vervanging niet het geval is dan is een stringomvormer voor wat betreft de TVT een betere keuze.

Verder vroeg ik me af hoe je een versnelde degradatie in één of meerdere panelen kan meten in een string. Zou het kunnen voorkomen dat je dit pas een na een bepaalde periode (bijv. maanden) ontdekt?

Je hebt inderdaad gelijk. Een zo kort mogelijke TVT is de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
Verder zou ik graag meer stroom willen opwekken. Wat denk jij van die randzones?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:43
Deem007492 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 22:49:

Vragen:
- Welke norm hanteren jullie mbt de randzones? Met andere woorden hoeveel panelen kan ik plaatsen om toch een veilige en duurzame oplossing te krijgen.
- Welke panelen en omvormer zouden jullie toepassen in deze situatie?
panelen kunnen tot aan de rand liggen zonder problemen. (beetje rekening houden met hoe je het bevestigt en dan kan het.)
panelen kunnen zelfs over de rand worden geïnstalleerd.
(oke niet iedere rand en op elk dak, situatie afhankelijk. er komt wel wat bij kijken als je dat doet.)

maar goed dit is allemaal technisch, er is ook nog wetgeving en die zegt eigenlijk simpel:
de hoogte van het paneel van het dak is de afstand naar de rand van het dak.
je wil iets met schuin dak dus hoogte paneel +/-4cm + 3cm van de stang + 1cm tussen ruimte.
geeft ongeveer een 8cm van de rand blijven.
(dit om vergunnings-vrij te blijven. )

maar er is ook nog iets zoals de standaard middelen die er zijn.
je hebt b.v. wat ruimte nodig voor de eindklemmen (+/- 5cm, maar die mag ook in de 8cm van hier boven vallen. ;) ).
of als je een lastige nok hebt word het vrij lastig om de panelen helemaal richting de nok te krijgen.
(zelf leggers kunnen vaak meer naar de grens gaan als mensen die laten leggen.)

dus eigenlijk is er veel mogelijk, maar aan alles zit wel een grens en soms een kosten post.

welke panelen, maakt mij nooit zoveel uit.
(liever een goed paneel met wat meer Wp, als goedkoop met weinig Wp.
en dan Wp per m2 oppervlak. ;) )

belangrijker is de combinatie tussen bepaalde type panelen en de omvormer.
elke omvormer soort heeft zijn eigen optimum punt.
met een simpele TL omvormer is dat punt rond de 350V.
een paneel zoals de JA Solar 290 Wp levert 32V.
dus 12x 32V = is lekker dicht bij het optimum punt van deze omvormer.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deem007492
Levert te dicht op de rand leggen geen risico's op bij windbelastingen? Een afstand van ca. 20 cm zou acceptabel zijn dan?

Wat betreft dat optimum punt. Is dat relevant voor het bepalen van het aantal panelen per string?

[ Voor 3% gewijzigd door Deem007492 op 02-12-2015 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:43
Deem007492 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:47:
Levert te dicht op de rand leggen geen risico's op bij windbelastingen? Een afstand van 20 cm zou volgens jou acceptabel zijn dan?
20cm is een zeer oke standaard regel, maar standaard is niet altijd oke.
er zijn ook veel gevallen waarbij die 20cm helemaal niet nodig is.
(neem een rijtjes huis met buren aan beide kanten, nu kun je tot aan de grens van het dak van de buren gaan. of anders gezegd tot aan de helft van de tussen muur. etc etc etc)
soms is het ook wel eens lastig om 20cm onder de nok te komen.
sommige nokken worden vast gemetseld, en dan kun je geen haken ergens ophangen zonder de nok af te breken en weer op te bouwen. (exra kosten)
de situatie en de wil bepaalt meer als de standaard 20cm. ;)
(windbelasting kun je oplossen door een paar extra haken te gebruiken.)
Wat betreft dat optimum punt. Is dat relevant voor het bepalen van het aantal panelen per string?
jep, aantal panelen per string.
maar ook verschillend per omvormer waar dat punt licht.
(ook 1 fase(+/-350Vdc) of 3 fase(+/-720Vdc) verschild.)
nu kijk je naar 3 fase, en het hoeft geen 720Vdc te zijn, maar probeer dan wel een eind in die richting te komen.
32X(2x16x) is dan beter als 27X(1x14x + 1x13X).

verder is W omvormer geen maat voor Wp.
(oke je wil niet te gek afwijken.)
zelf heb ik liever een goedkope growatt/goodwe met voldoende W als een dure sma met te weinig W. ;)
en solaredge is het laatste redmiddel als niks anders meer kan. ;)

trouwens dit paneel past ook 32X op je dak.
http://shop.winkelman-zon...-2-black-zwart-frame.html
(niet naar de prijs kijken, kan goedkoper.)

of als dat nog niet genoeg Wp is.
kun je ook nog 1 van deze gebruiken:
http://shop.winkelman-zon...85%20SJ40%20%20285Wp.html
http://shop.winkelman-zon...-N240%20SJ25%20240Wp.html
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-327wp-.html
dat zijn kleine panelen met heel veel Wp. ;)
(maar komt erg op de laatste cm uit dan, denk dat je het net niet red, de lg's of JA komen beter uit.
ik kan niet zien wat jij ziet, dus wat denk jij?)

edit:
als je een ZuidZuidOost hebt, dan heb je waarschijnlijk ook een noordnoordwest.
ook op vol noord met 30 graden kun je nog een 50% uit de panelen halen.
dus noordnoordwest doet nog meer. ;)
als dat op 1 omvormer kan met 2x een mpp, dan is het nog niet eens zo gek om dat te doen.
of zo te plannen dat je het later laat toevoegen. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 02-12-2015 12:49 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
Als ik het goed begrijp dan komt de keuze van de omvormer pas nadat de panelen zijn gekozen.

Is er een tooltje beschikbaar waarmee je de optimale configuratie kan bepalen voor de lay-out van panelen op het dak?

Het dak ligt voor de helft op zuidzuidoost. De andere helft (symmetrisch) ligt inderdaad op noordnoordwest. Daar heb ik zelf nog niet over nagedacht! Super tip! Heb jij een idee hoe ik op noordnoordoost het rendement kan bepalen?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EX4MjGDBbDvx1bYwOxFvqL8D/thumb.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door Deem007492 op 02-12-2015 15:01 . Reden: toevoeging windstreken. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb zelf 3430 wp (1x 14) monopanelen op zuid (beetje oost) en 1700 wp (2x 5) dunne film (SF-170S)op Noord (beetje west) op een SMA 4000 TL 21 (230 V)

In het onderstaande schema kan je de verwachte opbrengst zien:
Afbeeldingslocatie: http://cdn.photovoltaik-web.de/images/pvweb/stories/PV_Suche/prozentanteil_vom_maximalen_ertrag_in_abhaengigkeit_der_ausrichtung_und_der_dachneigung.jpg

Misschien kan je 2 strings van 13 panelen ECsolar 315 wp, parallel aan elkaar knopen op zuid (oost) op mppt 1 (migjes?)
en xxx strings van SF-170 S aan elkaar knopen op noord (west) op mppt ingang 2

Ik heb gekozen voor dunne film op noord, vanwege de slechtere invalshoek en veel gedeeltelijke schaduw
Voordeel is ook de hogere paneelspanning, dus kortere strings mogelijk eventueel.
Alleen minder wp per m2 met SF tov mono.

Mooie eigenschap van de SMA is dat je niet (helemaal) beperkt bent van het vermogen wat je aan sluit op de mppt ingangen.
Bij wijze van, kan je 8000 wp kwijt op mppt 1 en 2000 wp op mppt 2
Dan zou je ook kunnen kiezen voor een grotere Sma tripower 9000 bijvoorbeeld ipv een 8000
Of nu 26x ECsolar 315 Wp leggen op zuid (oost) en naderhand bijleggen/uitbreiden op noord (west)

Mijn zuid (beetje oost) (incl buren):
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/6iv7ki.jpg

Mijn noord (beetje west):
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2yx445v.jpg

Een stringomvormer lijkt me goedkoper dan voor elk paneel een SE optimizer voor bij te kopen met SE zonder schaduwproblemen.
Gaat een optimizer kapot, mag je weer het dak op... (my 2 cents)

Ik zie elke dag mijn grafiekjes (verslaving he?) via PVoutput.
Ik merk echt wel of er iets mis zou zijn met de installatie. (voor 3 jaar vergelijkingsmateriaal)

Noord en zuid leggen geeft je een voordeel als salderen op zou houden. Je hebt langere dagen en meer direct verbruik door de langere dagen.

Edit:
Even snel wat ingevuld in sunnydesignweb.

Je gaat met 2x 13 panelen 315 Wp wel over de max 15 A heen van mppt 1.

Het verlies wat sunnydesignweb aangeeft is 0,09 % (9 kWh)
Dat is nog te overzien.
http://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/35ap30l.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-12-2015 18:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
Geweldige reactie. Dank je! Dat biedt hele andere inzichten dan de eerdere adviezen van de installateurs.

Dat ziet er keurig uit bij jou. Die grafieken op PVoutput zijn zeker indrukwekkend. Daarmee krijg je wel veel inzichten. Waar komt de average power vandaan? Is dat de zoninstraling (W/m2)?

Ik heb nog een alternatief, namelijk een carpoort (5,8 x 5,9 mtr) op westzuidwest (ca. 245 graden). Deze bevindt zicht links van het huis. Een buurman heeft vanwege een andere ligging van het huis de panelen op het dak en de carpoort westzuidwest opgesteld. Een andere buurman heeft de panelen ook mede vanwege een andere ligging westzuidwest (dak) en zuidzuidoost (carpoort) opgesteld. Zoals je op de foto kunt zien heeft de carpoort overigens wel last van schaduw van het huis.

Kan ik beter op het plattedak van de carpoort panelen bijplaatsen op westzuidwest als ik kies voor 2 strings van 13 panelen ECsolar 315Wp op het dak (gele vlak)?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RIm7EVlR6lPCTCklL7CZjNki/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
Aan de hand van het opbrengstenschema heb ik wat gerekend met verschillende configuraties. Kloppen de berekeningen?

Basis opstelling: (uitbreiden met optie 1 of 2):
Dak (gele vlak)
zzw 27,5 graden
dakhelling 30 graden
rendement max. 99% (exclusief degradatie), gem. 89%
panelen 26 x 315 = 8190 kWp, 7289 kWh (89%)

Extra panelen optie 1 op dak tegenover gele vlak (bevat schoorsteen):
nno 157,5 graden
dakhelling 30 graden
rendement max. 63%, gem. 53%
panelen 16 x 170 = 2720 kWp, 1441 kWh

Extra panelen optie 2 op carpoort.
wwz 72,5 graden
dakhelling 20 graden
rendement max. 89%, gem. 79%
panelen 6 x 315 = 1890 kWp, 1493 kWh (53%)

of

Alleen op dak plaatsen (gele vlak):
zzw 27,5 graden
dakhelling 30 graden
rendement 99%, gem. 89%
panelen 32 x 290 = 9280 kWp, 8259 kWh (89%)

Van het weekend zal ik wat scenario's doorrekenen met http://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
De opties met zonnepanelen op het dak en extra panelen op een carpoort lijken me na wat onderzoek toch geen goede keuze. AUijtdehaag gaf als advies een zo kort mogelijke TVT. Dat lijkt me zelf ook verstandig vanwege de mogelijke salderings wijzigingen.

Mede vanwege de adviezen van de leveranciers heb ik besloten om te gaan voor de optie van 32 panelen in landscape. Aan beide zijkanten blijft er dan 20cm lege ruimte over tot aan de dakrand. Onderaan het dak ca. 14cm en aan de bovenkant ca. 14cm + de nokhoogte ?cm.
migjes schreef op woensdag 02 december 2015 @ 12:24:
[...]panelen kunnen tot aan de rand liggen zonder problemen. (beetje rekening houden met hoe je het bevestigt en dan kan het.)
20cm is een zeer oke standaard regel, maar standaard is niet altijd oke.
er zijn ook veel gevallen waarbij die 20cm helemaal niet nodig is.
Waar dien ik dan rekening mee te houden?

De keuze voor de zonnenpanelen is gevallen op 32xJA Solar JAM6(L)-60-290/PR percium (mono, zwart frame). Nu de omvormer nog. Er zijn er verschillende typen aangeboden:
- Growatt 8000UE of 9000UE
- Goodwe GW10k-DT 3 fase 2MPPT
- SMA STP 8000TL-20
Welk advies kunnen jullie geven mbt de omvormer keuze?

Uploaden van data naar PVoutput is ook mijn wens :). Mogelijk dat ik een 3-fase KWH meter (MID) aanschaf. Zou dit kunnen met Youless of levert dit beperkingen op?
Pagina: 1