Upgrade naar skylake over op DDR4 of door met DDR3?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornballer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik heb nu een oude Sandy bridge setup met 8gb (uiteraard DDR3 geheuegen, níet DDR3L).
Het is tijd geworden voor een upgrade, skylake lonkt, dus nieuw mobo en nieuwe processor. De SSD, voeding en kast zijn zeker nog goed genoeg, de GPU kan nog heel even wachten.

Voor zover ik kan vinden maakt DDR4 of DDR3 in real-world toepassingen niet zo heel veel uit (dan beter dan slechter, meestal een beetje beter). Ik verwacht natuurlijk wel dat DDR4 de nieuwe standaard wordt, en daarmee goedkoper en beter geoptimaliseerd, maar tegen die tijd zit ik al weer aan een nieuw upgrade te denken. Kortom: niet het extra geld waard, gewoon mijn oude reepjes gebruiken.

Intel vertelt nu dat ze eigenlijk alleen DDR3L ondersteunen vanwege het lagere voltage. DDR3 op 1.5V zou op termijn slecht zijn voor de CPU. Op zich is het logisch om nu gewoon over te gaan op DDR4 (dan maar meteen 16gb, het zal toch nog wel even meegaan). Dat maakt die upgrade echter weer 100E duurder en een nieuwe GPU is daarmee een stukje verder weg.

Tweede optie is om een DDR3 mobo te kopen en daar de oude RAM in te prikken en op 1.3 Volt te laten draaien (ipv 1.5 waar het voor gemaakt is). Ik moet dan hopen dat ik het op die manier weer 3-4 jaar uit kan zingen.

Mijn vraag aan jullie Heeft hier iemand ervaring met optie twee? Is het een goed idee of is het heel erg dom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor Skylake met ddr4 ben je €30,- a €40,- meer kwijt tov Haswell wat je bij verkoop over een aantal jaar zeker terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornballer
Het wordt sowieso skylake, het gaat er alleen om of ik door ga met DDR3 geheugen of DDR4 moet kopen. Haswell is niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan scheelt het voor 8gb maar €10,-, bordjes zijn nl even duur. Geen issue lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornballer
De ddr3 reepjes heb ik al. Dus een upgrade naar ddr4 komt op 100 E neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyBl
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-09 13:35
er gaan verhalen rond dat DDR3 geheugen schade kan brengen aan skylake CPUs. Heeft iets met voltage te maken. Ik zou er gewoon DDR4 instoppen als dat binnen je budget valt. Overigens hoef je het voor de prestaties niet te doen, verschil tussen DDR3 en DDR4 merk je waarschijnlijk nauwlijks in dagelijks gebruik.

http://www.kitguru.net/co...tages-can-damage-skylake/

http://mygaming.co.za/new...pu-youre-damaging-it.html

[ Voor 10% gewijzigd door JordyBl op 01-12-2015 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornballer
Ik ken die verhalen. Vandaar de optie om het ram op een lager voltage te laten draaien. skylake is weldegelijk ontworpen om te draaien op 1.35 volt (DDR3L)
Die verhalen komen overigens van Intel, die zegt dat 1,5 volt te veel is voor de IMC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan verkoop je dat ddr3 toch. 16gb doet een eurootje of 60. 25 erbij en je hebt 16gb ddr4 pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:21

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

je kunt niet zomaar even je oude DDR3 op 1.3V draaien; er is een reden dat 't geen DDR3L is of standaard op 1.35V rated is. ACB2401's idee is imo het beste

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 10:15
Je huidige DDR3 op 1,35V laten werken zou ik niet riskeren, verkoop beter je DDR3 set (samen met je Sandy Bridge moederbord en processor..) en koop een nieuwe DDR4 set.

Afhankelijk van of je 8 of 16GB koopt, kost een nieuwe DDR4 set je 50-100 euro, vergeleken met het totaal bedrag om naar Skylake te upgraden vind ik dat niet significant (zeker als je nog wat krijgt voor je huidige set). Ik denk dat met DDR3 in een DDR3L moederbord de pc niet gaat booten, je kunt de spanning van het geheugen pas instellen wanneer je in het BIOS zit, daar geraak je pas als je geheugen hebt geïnstalleerd. Komt nog bij dat je geheugen gemaakt is om de opgegeven snelheid te halen bij 1,5V, bij 1,3V moet je de snelheid waarschijnlijk verlagen, en dat gaat ook weer pas in het BIOS.

Als je bij een upgrade van Sandy Bridge naar Skylake struikelt over €100, dan vind ik dat je eigenlijk gewoon niet moet upgraden. De prestatiewinst is minimaal, als je zo graag je huidige geheugen wilt blijven gebruiken, doe dat dan gewoon met je Sandy Bridge processor en kijk nog een generatie de kat uit de boom. Als je dan toch een nieuwe GPU wilt, koop dan vooral die, daar ga je waarschijnlijk de grootste prestatiewinst mee boeken (afhankelijk van wat je nu hebt, maar het feit dat je er over nadenkt betekent toch dat het al een iets ouder model is) en wacht met de processor. Een quadcore Sandy Bridge kan nog met ongeveer elke GPU mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornballer
De Sandy bridge is een dual core i3 (!), en inmiddels toch écht de bottleneck voor dit systeem. De optie om de oude reepjes te verkopen heb ik niet meer aan gedacht, stom van me. Dat lijkt me inderdaad de beste optie, ze staan bij vraag & aanbod.

Overigens heb ik de reepjes al even op 1.3 V getest en dat gaat tot nu toe prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 10:15
Ik heb me er nog iets meer over ingelezen, ik geloof nu wel dat het zou werken, er zijn redelijk wat socket 1151 moederborden te vinden die DDR3 ondersteunen. Dat zijn dan wel allemaal min of meer budgetplanken http://tweakers.net/categ...mmFFuro2RuYYwkbGgCFKytBQA. Als ik dan de QVL van een willekeurig gekozen moederbord nakijk (pricewatch: Asus Z170-P D3), dan zie ik daar een waslijst van geteste 1,5V en zelfs 1,65V modules http://dlcdnet.asus.com/p...D3/Z170-P_D3_DRAM_QVL.pdf. Ik zie dat ze zelfs alle 4 slots tegelijk met 1,65V modules getest hebben.

Het verhaal dat Intel vertelt dat de geheugencontroller stuk kan gaan van een te hoge geheugenspanning heb ik mijn twijfels bij, die controller werkt op een andere spanning dan het geheugen. Intel doet wel vaker zaken om de gebruikers vooral te limiteren (bv overklokken met unlocked multiplier alleen op Z moederborden, behalve de softwarematige limitatie is er geen reden waarom dat niet kan op een B of H bord).

Het valt dus eigenlijk wel te proberen, de kans op schade is klein.

Je hebt dan wel een beperktere keuze aan moederborden, je zit zolang je dat moederbord hebt vast aan DDR3, geheugen uitbreiden kan moeilijker zijn als DDR3 lastiger te krijgen wordt en als dat moederbord slecht om kan met 4 van je huidige modules. Als je van plan bent om een overklokbare processor en Z moederbord te kopen, zou ik het zeker niet doen omdat het allemaal vrij budget moederborden zijn die geen echt goede stroomvoorziening van de processor hebben. En tot slot zou het niet de eerste keer zijn dat Intel zaken die OEMs "buiten de specificaties" toevoegen ongedaan zou maken, zoals bv met non-Z overclocking bij Haswell.
Pagina: 1