mini-ITX bord met mini-PCIe SSD?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

708846

Topicstarter
Het gaat in dit geval om een Commell LV-67F mini-ITX moederbord. Intel QM57 chipset met 52-pin mini-PCIe socket.

Op internet lees ik uiteenlopende verhalen over mSATA / mini-PCIe, wel socket compatible, niet pin compatible.

Wie kan hier duidelijkheid in verschaffen? Ik zie namelijk in de pricewatch een aantal mini-PCIe SSD's voorbij komen waarvan ik mij afvraag of deze gaan werken.

Gaat een mini-PCIe SSD werken in het slot op dit moederbord?

Help? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-07 22:07
Als het in het slot past, is er een grote kans dat de SSD gaat werken. Of je er ook van kunt opstarten is vers twee...

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202103

Op de webpagina die je linkt staat een contactadres voor technische ondersteuning, wat voor antwoord kreeg je daar?
For further technical support please contact with: tech@commell.com.tw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:32

Swordlord

Act first, think never

hans_lenze schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:14:
Als het in het slot past, is er een grote kans dat de SSD gaat werken. Of je er ook van kunt opstarten is vers twee...
AUB die opmerking niet plaatsen als het gaat om mPCI-e en mSATA...

Zoals Jacques al correct had gevonden zijn het fysiek dezelfde aansluitingen. Alleen dat er een hoop verschil in zit met betrekking tot de signalen op de pins.
708846 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 21:51:
schaffen? Ik zie namelijk in de pricewatch een aantal mini-PCIe SSD's voorbij komen waarvan ik mij afvraag of deze gaan werken.
Help? _/-\o_
De gangbare aanname is, als er niet specifiek wordt gezegd dat het mSATA slot is, dan is het meestal gewoon een PCI-e slot.
Als je doorklikt naar de specs van de "mpcie" SSDs, zie je dat de hardware bus SATA is.

Dus in combinatie met de info van de fabrikant, ga er maar uit van niet dan.

[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 02-12-2015 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Swordlord schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:49:
[...]

AUB die opmerking niet plaatsen als het gaat om mPCI-e en mSATA...
Daarom werkt een pure mini PCI-E SSD toch juist wel?! Een mSATA exemplaar is inderdaad de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Er bestaan naar mijn weten geen ssd's op het mPCI-e formaat, met een native PCIe NAND controller.

Mochten ze het ooit hebben willen realiseren op dat formaat, heb je eerst een PCIe -> SATA host chip nodig en dan een SATA NAND controller.
Maar dan zit je al ver door de ruimte op de PCB heen en houd je niet veel over voor de NAND chips...

Want native PCIe NAND controllers (in het consumenten spectrum), zijn iets pas van het afgelopen jaren sinds de m.2 standaard is gekomen...
Er zal vast ook geen moeite zijn gestoken in dat te gaan retrofitten op een "oude" mPCIe kaart, waar waarschijnlijk veel moederborden/laptops gee BIOS support voor hebben en alleen maar een hoop gezeik mee brengt.

[ Voor 42% gewijzigd door Swordlord op 02-12-2015 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

708846

Topicstarter
@ hans_lenze / aardvark / Swordlord:

Ik kon hier dus ook geen eenduidig antwoord op vinden en leveranciers van de SSD's halen volgens mij te pas en onpas mini-PCIe en mSATA door elkaar.

Navraag bij Commell leert me vanochtend dat het volgens hen niet kan, nieuwere type borden wel. Het betreft puur een mini-PCIe slot.

Xtstra Digital Storage mailde me later op de ochtend dat het wel moet gaan werken. Dan zouden ze mini-PCIe SSD's in het assortiment hebben, hoewel dit niet in detail per mail bevestigd wordt. Zal nog even telefonisch contact met ze zoeken deze donderdag.

Het is de bedoeling dit bordje in te zetten als NAS, een kleine mini-PCIe SSD voor Open Media Vault is een mooiere oplossing dan een HD opofferen.

Ik heb de prijzen in de pricewatch gezien, in overleg met Xstra ga ik het er waarschijnlijk gewoon op wagen. Zal jullie de restultaten laten weten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Zodra ze kunnen aantonen welke SSD ze willen leveren, laat het hier even weten, dan kunnen we hem even doorlichten ;)

Ik blijf sceptisch erop, onderhanden heb ik wel wat gevallatjes van echte mPCI-e SSD's heb gevonden...
Alleen zijn ze niet echt om naar huis over te schrijven...

[ Voor 66% gewijzigd door Swordlord op 02-12-2015 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
Of met zoiets
Afbeeldingslocatie: http://www.picco.nl/catalog/images/A41305.jpg

En daar dan een normale PCI-E SSD in stoppen of een 2x SATA controllertje ofzo. Kost wel weer wat meer ruimte dus is wat minder hip bij een mini-ITX bordje

Edit: deze is ook schattig.
http://www.mfactors.com/pm362-sata-to-mini-pcie-adapter/
Afbeeldingslocatie: http://www.bplus.com.tw/jpg/PM362_2.jpg

Edit2: of deze, voor een standaard SD kaartje
http://nl.aliexpress.com/...s-SSD-PA/32241015726.html

[ Voor 41% gewijzigd door hans_lenze op 03-12-2015 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je zal met dat moederbord alleen van ondersteunde media op kunnen starten, PCIe is daar niet een van.
Je opties zijn ruwweg:

- SATA (of mSATA)
- ATA
- USB
- Floppy
- PXE

Als het mPCIe poortje dus geen mSATA kan, dan kan je er niet mee opstarten, ongeacht wat je er in steekt. De firmware van het moederbord zal het gewoon niet lezen en gebruiken om op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

708846

Topicstarter
@ Swordlord: Je was terecht sceptisch. Na intern navragen blijken ze alleen mSATA SSD's te hebben. Dat werkt dus zeker niet.

@ hans_lenze: Bedankt voor de ideeen! Een SATA of USB3 adaptertje is een uitkomst met een Bitfenix Phenom mini-ITX kast.

@ johnkeates: Het is me nu helder. Starten vanaf deze SSD was inederdaad het hoofddoel. Adhv hans_lenze zijn tips komt er een SATA uitbreiding of USB3 kaartje in.

Bedankt voor jullie hulp! Open Media Vault komt op een ruim bemeten 500GB 2,5" laptop schijfje te draaien. :)

[ Voor 37% gewijzigd door 708846 op 06-12-2015 23:30 ]

Pagina: 1