Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Onderzoek budgetbordjes 1151 socket (tussen 25 en 80 euro)

Pagina: 1
Acties:

• govie
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 06-09 16:19
Beste redactie,

Nieuwe socket nieuwe kansen, maar alle budgetbordjes zijn nog nooit getest volgens google. Ik kan er met mijn hoofd niet bij waarom niet, nergens vind ik reviews. Worden mobo's worden alleen getest als ze ingezonden worden? Of zenden de fabrikanten deze niet in omdat de winstmarge te laag is? Ik denk dat er in de bedrijfskolom gewoon stilzwijgend is afgesproken om de websites zoveel mogelijk op de duurdere mobo's te laten focussen.
Toch, leek het mij een goed idee om een roundup van de 1151 lelijke eendjes te doen. Het zou veel tweakers kunnen helpen bij de keuze tussen 1150 of de 1151 socket. Kan tweakers deze roundup niet oppakken?

Hieronder heb ik een lijst van de zestien lelijke eendjes tot 80 euro volgens de pricewatch met een 1151 socket. Ze hebben wel wat oudere audiochips maar ik verwacht dat voor 9 van de 10 van de gebruikers een geschikt mobo hier gewoon tussenzit. We zouden ook nog de groep wat groter kunnen maken tot bijvoorbeeld 100 euro (36 stuks) en dan de meest positief en negatief opvallende eruit kunnen pikken, om maar wat te noemen.

Op het internet wordt deze budgetcategorie sinds de start van het 1151 platform simpelweg genegeerd. Ik ben het zat, c'est ca! :+

Groet,

govie

[Voor 9% gewijzigd door govie op 02-12-2015 00:34]

• govie
Als aanvulling: Een skylake budget systeem heeft volgens mij standaard 15% meer rekenkracht bij eenzelfde systeemopbouw als bij ons oude vertrouwde 1150 platform. Qua prestaties zie deze benchmark, qua kosten zie de vergelijking hieronder. Vaak komen mensen op tweakers en vragen om een 750 of 650 euro gamesysteem, iedere keer worden ze afgescheept met een 1150, volgens mij puur omdat we niet weten of er budget 1151 moederbordjes zijn die deugen, want al die 1150 systeempjes worden ook gewoon uitgerust met budgetbordjes van 60 euro. Waarschijnlijk omdat daarvan de praktijkreviews en gebruikerservaringen wel van bekend zijn.
Als de grootste hardwarewebsites (nationaal maar ook internationaal) de budget-moederborden-categorie tezamen boycotten, dan worden deze gewoon niet opgepikt door de community en daarom dus ook niet geadviseerd, aangeschaft en reviewed door gebruikers wereldwijd. Zo simpel zou de markt eventueel in elkaar kunnen zitten, opzich wel grappig.

Kostenvergelijking hieronder:

1151 dualcore

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 128,-€ 128,-
1MSI H110M PRO-VH€ 61,70€ 61,70
1MSI R9 380 Gaming 4GB€ 235,95€ 235,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 44,95€ 44,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 42,95€ 42,95
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2133C13€ 53,95€ 53,95
1Antec VPF Series 450W€ 52,01€ 52,01
1Samsung 850 EVO 120GB€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 684,51

1150 dualcore

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4170 Boxed€ 114,85€ 114,85
1ASRock B85M Pro4€ 63,95€ 63,95
1MSI R9 380 Gaming 4GB€ 235,95€ 235,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 44,95€ 44,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 42,95€ 42,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 35,95€ 35,95
1Antec VPF Series 450W€ 52,01€ 52,01
1Samsung 850 EVO 120GB€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 655,61

Als ik de plank missla dan hoor ik het graag. zo leer ik mooi weer wat. Maar tot die tijd hou ik vast aan de gegevens uit de pricewatch en het gemeten benchmarkverschil over verschillende systemen. 15% meer rekenkracht is toch niet mis (indien correcte aannamen en uitgangspunten).

Edit: klein rekenfoutje aangepast.

• govie
Beetje jammer dat jullie, de medewerkers, nog niet eens de tijd is gegund om binnen 14 dagen even een kleine reactie te mogen plaatsen.
Ik ben gewoon oprecht nieuwgierig waarom moederborden met een 1151 socket onder de 100 euro, geen knip voor de neus meer waard zijn voor reviewers en hardwaresites. En indien er een waarneembare wereldwijde trend is, dat jullie rekening houden met de impact dat dit kan hebben op de prijsvergelijker, de bestbuy guides en de uiteindelijke systemen van de mensen die hier om advies komen vragen. In dat opzicht zag ik juist een kans om iets te verbeteren, maargoed blijkbaar niet.

Wel apart dat er niet eens een reactie vanaf kan.

[Voor 8% gewijzigd door govie op 15-12-2015 17:07]

• Vickiieee
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 18-10 22:54

Vickiieee

Kritische lezer.

Wat fabrikanten vaak doen is de duurdere borden ('top of the line') naar websites sturen om te reviewen. Andere fabrikanten doen het ook, dus waarom zou jij het niet doen? Het is voor de fabrikanten ook een stuk interessanter om te doen, omdat zo direct een (of meerdere) van hun beste en meest uitgebreide borden getest worden. Die brengen een stuk meer 'cash' in het laatje dan een bord van €80,-.

Wat je zelf ook al aan haalt en wat ik hier boven zeg: deze borden worden dor de fabrikanten toegestuurd, al dan niet op aanvraag van een website. Nagenoeg altijd moeten deze borden (maar het geld ook voor bijv. videokaarten) na een bepaalde periode weer teruggestuurd worden. En om nu als Tweakers.net zijnde een heel scala aan hardware in te gaan kopen..

Verder moet ik nu wel uitkijken dat ik niet op de stoel van Tweakers.net ga zitten, maar dat is wel zo ongeveer een van de belangrijkste redenen om het niet te doen geloof ik.

Verder zijn de buren wat reviews betreft (naar mijn mening) een stuk sterker, daar hebben ze dan ook daadwerkelijk een 'round-up' van maar liefst42 (!) Z97/H97 chipset moederborden. Daarnaast hebben ze een review van een aantal Z170 moederborden, en (in tegenstelling tot Tweakers) een review/roundup van een aantal B150 moederborden, voor 'als het een onsje minder mag zijn'. Zie hier: http://nl.hardware.info/r...een-onsje-minder-mag-zijn

Wat betreft het niet reageren: dat is natuurlijk erg spijtig.

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

• willemdemoor
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 17:11

willemdemoor

Redacteur
Ten eerste: ik werd vandaag op dit topic gewezen, had het nog niet eerder gezien, excuus daarom voor het niet eerder reageren.

Dan even inhoudelijk.
Het is natuurlijk niet zo dat fabrikanten ons een moederbord opsturen en dat wij dat maar braaf gaan zitten reviewen. We zijn niet de marketingmachine van fabrikanten :)
Wel vragen wij fabrikanten of ze moederborden beschikbaar hebben voor reviews. Over het algemeen proberen we, meestal bij de launch van een nieuwe chipset/socket, moederborden bij elkaar te zoeken die een beetje in hetzelfde segment zitten, dus bijvoorbeeld gaming- of enthousiast-borden in een prijsrange van ongeveer 150 euro. Dat zijn namelijk bij de launch de borden waar het zwaartepunt ligt. Een fabrikant brengt bij introductie van een nieuw platform niet zijn budget- en instapmodellen uit, maar kiest voor de markt waar de early adopters zitten, en dat is juist de bovengenoemde doelgroep.

We hebben zelden moederbordroundups van het lagere segment. Dat komt dus enerzijds omdat het bij introductie juist de duurdere, luxere modellen zijn die op de markt (en dus voor reviews) beschikbaar zijn, en anderzijds omdat we zelden van een bestaande socket/platform/chipset maanden na introductie een roundup maken. Waarom? De nieuwigheid van de chipset is er dan af en belangrijker: het kost veel tijd. En met weinig mankracht op componenten (ik doe de meeste core-dingen, met Jelle voor videokaarten) moeten we keuzes maken.

Aan de eerste oorzaak kunnen we natuurlijk weinig doen: we kunnen moeilijk fabrikanten dwingen om bij introductie van de 1151-socket hun budgetspul eerst uit te brengen en dan pas met highend-modellen komen (dat zal wel iets met doelgroepen en hun marges te maken hebben :P).

Aan de tweede oorzaak kunnen we werken. Als er veel behoefte aan budget-moederbordenroundups blijkt (en with all due respect, dat is meer dan twee man :D) dan kunnen we kiezen daar aandacht aan te geven.
Dan moeten we wel bedenken, liefst met jullie input natuurlijk, wat een beetje leuke moederbordreview is. De ervaring leert dat sec benchmarks draaien niet zo boeiend is: de verschillen tussen moederborden onderling zijn marginaal en wat mij betreft niet significant (in de wiskundige zin). Een cbench-score van 2 procent hoger of 50 punten meer in pcmark gaat niet zo spannend zijn. Wat wel? shoot :)

• govie
Alle twee bedankt voor de reacties.

@Vickiieee: Die reviews die jij aandraagt zijn van 80 euro of meer. Mij ging het juist om de moederborden die net iets goedkoper waren. Dit omdat het merendeel van de mensen nog nooit meer dan dat bedrag voor een moederbord heeft uitgegeven. Intel heeft ook budget 1151 processoren op de markt gebracht, de moederborden prijscategorie van onder de 80 euro past daar prima bij, in ieder geval een stuk beter dan/als een mobo van 80 t/m 250 euro.
Volgens mij zijn tot op heden alle intel budgetprocessoren ergens wel getest maar de budgetmoederborden nergens. De tegenstrijdigheid tussen het reviewaanbod van intels budgetprocessoren en de niet beschikbare reviews van budgetmoederborden van andere fabrikanten, lijnt gewoon niet lekker uit. In dat opzicht schaadt het gebrek aan reviews eventueel de transtie naar een nieuwere socket en dat vind ik persoonlijk wel jammer.

@willemdemoor: Ik denk dat er veel mensen hier op tweakers zitten die er meer vanaf weten en beter deze selectie van 36 mobo's kunnen beoordelen dan/als mij. Het viel mij gewoon op dat van alle 36 moederborden onder de 80 euro, er wereldwijd nergens fatsoenlijke aandacht te vinden was. Alle budget intel processoren zijn wel ergens in de wereld fatsoenlijk gereviewed. Dat maakt de situatie voor mijn gevoel een beetje krom. Indien er toch deugdelijk materiaal tussen deze moederborden zou zitten, dan lijkt mij de 1151 eventueel interessant voor een doorsnee gebruiker.
Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True