Oudere Honda Civic valt uit tijdens het rijden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04 12:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Mijn Honda Civic uit 2000 heeft kuren, en de garage heeft moeite met de diagnose omdat het probleem willekeurig optreedt en bij hun gewoon niet wil gebeuren, blijkbaar. Het probleem is dat het ding uit het niets uitvalt. Hoge toeren, lage toeren, het maakt niet uit. Soms valt hij direct weg na het starten, soms bij het wegrijden bij een stoplicht, soms terwijl ik een bocht maak (handig, als dan ineens je stuurbekrachtiging wegvalt :X) en één keer viel 'ie uit terwijl ik gewoon 120 reed op de snelweg.

Rond de momenten dat 'ie uitvalt voel ik ook dat het vermogen af en toe wegvalt, wat zich in de toerenteller uit in een kort dipje in het toerental dat zichzelf direct weer corrigeert. Wanneer dat vermogensdipje te diep gaat valt 'ie helemaal uit. Daarna kan ik 'm wel weer gewoon probleemloos starten, zowel vanuit stilstand als terwijl hij nog uitrolt.

Ik had in september hetzelfde probleem maar toen zag ik het alleen bij lage toeren en hebben ze in de garage het kleppenhuis maar schoongemaakt. Daarna heb ik het probleem tot eind vorige week niet meer gezien, maar vanaf dat moment viel het ding op een rit van nog geen vijftien kilometer meteen weer tot 4 keer toe uit.

De monteur denkt dat het de ontsteking zou kunnen zijn omdat dat blijkbaar een veel voorkomend probleem is. Andere mogelijkheden die hij en ik allebei op Google hebben gevonden zijn de lucht- of brandstoftoevoer.

Weet iemand misschien of dit een vaker voorkomend probleem is, mogelijk specifiek met oudere Civics? Of beter nog: weet iemand een manier om te forceren dat het probleem optreedt zodat de monteur kan checken waardoor het precies gebeurt?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0h4life
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:36
Ik had een civic Silverstone (1.4)uit 1997 waar ik de zelfde problemen mee had.
Bij mij leek het te komen door problemen met compressie, maar de mijne hield ook wel van olie.
Heeft die van jou toevallig ook moeite om boven de 120 te blijven op stukken omhoog? (Zoals tussen Arnhem en Apeldoorn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
stefspee schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 18:32:
Bij mij leek het te komen door problemen met compressie, maar de mijne hield ook wel van olie.
Die van mij slurpt ook aardig wat olie maar die heb ik minder dan een maand geleden afgetopt, dat zit nu nog wel even goed.
Heeft die van jou toevallig ook moeite om boven de 120 te blijven op stukken omhoog? (Zoals tussen Arnhem en Apeldoorn)
Ik heb dat stuk snelweg maar één keer gereden en dat was niet in deze auto, maar het stukje A2 tussen Maastricht en Sittard ging anderhalve week geleden prima. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Is de garage een Honda-dealer? Neem toch aan dat er in de OBD een paar foutmeldingen moeten staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Nee, maar wel eentje die normaal altijd puik werk aflevert voor normale prijzen.
Neem toch aan dat er in de OBD een paar foutmeldingen moeten staan...
Geen idee hoe het precies zit maar aan de telefoon zei 'ie tegen me dat het probleem moest optreden op het moment dat hij zijn meetapparatuur eraan heeft hangen, en hij slaat voor hem blijkbaar gewoon niet af. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 17:29
Probleem lijkt ergens in de elektronica te liggen. Als het oliepeil te laag is dan loopt de motor nog steeds.
Meetapparatuur in de auto leggen en rondjes rijden...
Anders word het al snel computer vd auto vv en dat kost handenvol geld.
Mogelijk op andere fora al gekeken? Hou het motortype nummer bij de hand. Ook een googletje daarop kan soms verhelderend werken.

[ Voor 17% gewijzigd door wmeester op 01-12-2015 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
NMe schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 18:12:

[...]

...en één keer viel 'ie uit terwijl ik gewoon 120 reed op de snelweg.

[...]

De monteur denkt dat het de ontsteking zou kunnen zijn omdat dat blijkbaar een veel voorkomend probleem is.
Maar als het de ontsteking zou zijn, moet die wel heel lang niet functioneren om de motor zelfs op de snelweg af te laten slaan, toch? De voorwaartse beweging van de auto zal de motor gewoon draaiende houden en zodra de ontsteking het weer doet, gaat de motor ook weer werken. Ik bedoel: dan word je als het ware met 120km/u "aangeduwd."

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-04 23:14
Het lijkt inderdaad een elektronisch iets te zijn. Treedt het alleen op tijdens vochtig weer? Dan zou je al je kabelverbindingen eens kunnen inspuiten met wd40, wat overigens nooit kwaad kan. Anders kan het ook nog een bijna breuk ergens in een kabelboom zijn, wat door bijvoorbeeld motorkantelingen kan worden veroorzaakt

[ Voor 17% gewijzigd door wuppie007 op 01-12-2015 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Controleer je tank beluchting. Lijkt mij dat je auto uitvalt als je echt aan het verbruiken bent. Pomp kan dan niet genoeg benzine aanzuigen door onderdruk in je tank.

Gewoon stationair lopen in de garage verbruikt niet genoeg.

Simpel te controleren. Rijden met een kwart tank zonder de dop op de vulopening. (Wel klepje dicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
wmeester schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 19:07:
Mogelijk op andere fora al gekeken?
Zowel de monteur als ik hebben aardig wat af gegoogled maar we vinden echt duizend verschillende dingen. De meeste sites hebben het over de lucht- of brandstoftoevoer of over de ontsteking, waarbij dat laatste een veel voorkomend issue is.
Grrrrrene schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 19:15:
[...]

Maar als het de ontsteking zou zijn, moet die wel heel lang niet functioneren om de motor zelfs op de snelweg af te laten slaan, toch? De voorwaartse beweging van de auto zal de motor gewoon draaiende houden en zodra de ontsteking het weer doet, gaat de motor ook weer werken. Ik bedoel: dan word je als het ware met 120km/u "aangeduwd."
Als dat laatste het geval is zou hij toch ook automatisch weer moeten starten als hij eenmaal is uitgevallen bij een snelheid hoger dan ~30km/u? Dan wordt hij toch immers ook aangeduwd terwijl hij in versnelling staat?
wuppie007 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 19:18:
Het lijkt inderdaad een elektronisch iets te zijn. Treedt het alleen op tijdens vochtig weer?
Ik had het vorige week met relatief droog weer, maar het was wel redelijk koud. De vorige keer dat ik problemen had was het droog, en september, dus warm...
__R__ schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 19:22:
Controleer je tank beluchting. Lijkt mij dat je auto uitvalt als je echt aan het verbruiken bent.
Ik weet vrij zeker dat dat laatste geen vereiste is. Hij valt ook uit tijdens het schakelen of bij 50 in z'n 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04 20:55
Als het de ontsteking is, zou het iets met slechte massa moeten zijn lijkt me, je geeft immers aan dat hij uitvalt, en niet dat hij enorm bonkend op 1 of 2 cylinders minder loopt (dus alles wat per cylinder is lijkt me onwaarschijnlijk dat dat precies op hetzelfde moment zal optreden). Massa is voor je hele blok tegelijk. Of je aansturing, maar lijkt me ergens ook sterk.

Hetzelfde geldt voor brandstof .. inspuiting lijkt me dan onwaarschijnlijker, waarschijnlijker in het stuk ervoor, pomp, filter, beluchting, rommel in je peut.

Je krijgt dus geen motorstoringslampje te zien ?

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 01-12-2015 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
gekkie schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 19:29:
Je krijgt dus geen motorstoringslampje te zien ?
Nope, geen gekke lampjes. Alleen de standaardlampjes die aan gaan als je contact maakt zonder te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-04 13:13
Wat voor blok ligt erin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04 20:55
NMe schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 19:30:
[...]
Nope, geen gekke lampjes. Alleen de standaardlampjes die aan gaan als je contact maakt zonder te starten.
Ik zou de massa laten nakijken cq massakabel vervangen, geen schokkende operatie .. denk redelijk kans op succes. (al zou ik dan ook wel slechter starten verwachten)

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 01-12-2015 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
NMe schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 18:54:
[...]

Nee, maar wel eentje die normaal altijd puik werk aflevert voor normale prijzen.

[...]

Geen idee hoe het precies zit maar aan de telefoon zei 'ie tegen me dat het probleem moest optreden op het moment dat hij zijn meetapparatuur eraan heeft hangen, en hij slaat voor hem blijkbaar gewoon niet af. :P
Bij oudere auto's (tussen 1982 en 2001) is er geen storingsgeheugen maar slechts een storingsmelding. Zodra de motor uit valt, dan moet het contact er op blijven en dan kun je de storing gewoon uitlezen.

Overigens heb ik in een bepaalde auto jaren geleden iets soortgelijks meegemaakt. De garage kon het maar niet vinden. Totdat een geluid uit de zekeringkast opviel tijdens de uitval. Een relais vervangen en het probleem was opgelost. Maar ook dit kan een van de drieduizend dingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
NMe schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 19:28:
[...]

Als dat laatste het geval is zou hij toch ook automatisch weer moeten starten als hij eenmaal is uitgevallen bij een snelheid hoger dan ~30km/u? Dan wordt hij toch immers ook aangeduwd terwijl hij in versnelling staat?
Ja, dat bedoel ik inderdaad, maar dan moet de "vonk" wel op tijd komen natuurlijk ;) Als hij bij 120km/u uitvalt, wat doe je dan? Direct de koppeling in (zodat je verder kunt doorrollen en op de startmotor kunt proberen te starten) en naar de vluchtstrook of houd je hem in de versnelling? En als je daar tot stilstand komt, start hij dan gewoon weer? Of moet je een tijd wachten?

Dit zijn wel vervelende problemen, succes met zoeken / uitsluiten ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-04 13:13
Als het een injectieblok is kan het benzineinjectie zijn. Anders ontsteking, probleem is eerder elektrisch dan puur mechanisch gezien de symptomen (loopt prima, maar af en toe niet).

Luchtaanvoer klinkt niet geloofwaardig, dat is een vrij passief systeem als er geen turbo aan te pas komt.

Ik denk aan bobine, mass flow sensor, injectie die niet goed werkt (ECU bekabeling rot?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-04 23:14
Het kan haast niet anders zijn dan bekabeling/aansturing. Het kan inderdaad zijn dat er geen melding wordt opgeslagen of zelfs niet eens wordt gegenereerd. Daar zijn ook weer oplossingen voor, probeer eens aan een obd logger te komen. Dat is een apparaatje die je op je obd stekker prikt en de laastse x minuten aan data onthoudt. Zo kan je een idee krijgen wat er gebeurd. Wordt de ontsteking niet aangestuurd, of valt een andere sensor uit zijn range.

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Standaardblok voor een 1.5 eco-VTEC destijds, geen idee of je daarmee genoeg info hebt. :P
Grrrrrene schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 19:42:
Als hij bij 120km/u uitvalt, wat doe je dan? Direct de koppeling in (zodat je verder kunt doorrollen en op de startmotor kunt proberen te starten) en naar de vluchtstrook of houd je hem in de versnelling?
Hij is maar één keer op die hoge snelheid afgeslagen, en daarbij heb ik na een paar seconden doorcruisen in de vijfde versnelling toch maar de koppeling ingetrapt en gestart vanaf de startmotor. Er was geen vluchtstrook op die plek dus ik wilde vooral zo snel mogelijk door. :+ Op lagere snelheden (en minder drukke plekken) heb ik hem ook wel een paar keer gewoon in de versnelling gehouden, maar hij sloeg niet weer opnieuw aan.
[quote]En als je daar tot stilstand komt, start hij dan gewoon weer? Of moet je een tijd wachten?
Hij start meteen weer. Soms slaat hij dan ook meteen weer af maar meestal blijft hij gewoon aan. Vanochtend moest ik dan wel weer drie keer opnieuw starten voordat ik weg kon bij hetzelfde stoplicht.
Dit zijn wel vervelende problemen, succes met zoeken / uitsluiten ;)
Ja, ik merk het aan de reacties in dit topic. :+ Ik hoop dat de monteur morgen meer geluk heeft maar als hij nog steeds het probleem niet kan reproduceren zal ik hem eens deze kant op porren. :)

Ik bedenk me trouwens net dat ik wel af en toe (eens per 3-4 weken denk ik?) bij het starten een raar geluid hoor zodra hij aanslaat. Even rondzoeken op YouTube levert me dit filmpje op: YouTube: Honda Civic 2008 cold start rattling noise
Het geluid dat ik hoor lijkt daar nog het meest op, hooguit iets hoger in frequentie. Misschien is dat gerelateerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
CPS sensor

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-04 15:53

Krentenbol

Prutz0r

Heb je geen problemen met inhouden met flink optrekken? Want als dat niet zo is, kun je de brandstoftoevoer (tot aan de injectie ongeveer denk ik, zoals bijvoorbeeld een verstopt benzinefilter) wel uitsluiten lijkt me.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Krentenbol schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:19:
Heb je geen problemen met inhouden met flink optrekken? Want als dat niet zo is, kun je de brandstoftoevoer (tot aan de injectie ongeveer denk ik, zoals bijvoorbeeld een verstopt benzinefilter) wel uitsluiten lijkt me.
Ik kan me niet herinneren dat ik daar problemen mee heb gehad. Zoals gezegd wel dat hij inhoudt tijdens het rijden, maar niet specifiek bij het optrekken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:09

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Brandstof relais dat aan het sterven is, veel Honda's hebben dat probleem.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Jellabie schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 22:23:
Als ik dit zo lees zijn dat niet dezelfde symptomen als bij mij:
De auto start niet meer, meestal na een korte rit, als het interieur net is opgewarmd. Wacht je dan een paar minuten, dan doet ie het ineens wel weer. Een mooi geval is het ritje naar het tankstation, waarna de auto weigert te starten. Of als je voor een minuutje parkeert als je wat in een winkel gaat kopen. Als je dan een paar minuten wacht, dan start ie ineens weer alsof er niks aan de hand is. Als de auto langer heeft stilgestaan is er van dit probleem niks te merken. In sommige gevallen start de auto helemaal niet meer.

[...]

De motor start vaker wel, maar valt dan meteen weer stil. Doorstarten maakt het probleem alleen maar erger.
Ik heb juist helemaal geen problemen bij het starten zelf, dat gaat meestal domweg meteen goed, of hij start wel en slaat na 5 seconden af. Hij slaat verder alleen op willekeurige momenten af tijdens het rijden. Bovendien begrijp ik dat het vooral optreedt als de verwarming aan staat, maar ik heb de verwarming dit seizoen nog niet aangeraakt, en de vorige keer dat het probleem optrad was het nog zomer. :)

De monteur weet inmiddels vrij zeker dat het de ontsteking is en ik heb 'm gevraagd om die te vervangen. Ik zal maandag voor de zekerheid even opbellen om te kijken of 'ie ook dat relais even wil checken maar puur op basis van de symptomen klinkt het als een ander probleem.

Bovendien, op diezelfde site:
Vergelijkbare symptomen kunnen ook veroorzaakt worden door een probleem met de onsteking, maar daarover een andere keer meer.
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Laatst online: 07:21
Soortgelijk probleem met mijn, weliswaar, Peugeot gehad. Daar was de dynamo de schuldige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Miyamoto schreef op zondag 06 december 2015 @ 09:54:
Soortgelijk probleem met mijn, weliswaar, Peugeot gehad. Daar was de dynamo de schuldige.
Maar dan kon je na uitval vast niet meteen weer starten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Laatst online: 07:21
Jawel. Was dus niet continue stuk. Gaf soms meer spanning, waardoor de ECU dus van de wap was oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Oh, wel zo handig als ik hier een update in zet natuurlijk. :P Ik heb sinds dinsdag mijn auto terug. Ze hebben er inderdaad een nieuwe (nou ja, tweedehands) ontstekingsunit in gestopt en sindsdien heb ik niks meer gemerkt. Het kan natuurlijk toeval zijn maar dat merk ik vanzelf wel. Allemaal heel erg bedankt voor de hulp. :)

Over dat brandstofrelais zei de monteur trouwens hetzelfde als die site die ik hierboven aanhaalde: als dat het probleem was dan zou 'ie niet uitvallen op de momenten waarop 'ie dat deed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als er gewoon OBD op zit.. kan je nog eens een dongeltje er voor scoren en deze continu laten uitlezen via bv je smartphone.
maar goed het lijkt nu opgelost te zijn.. maar mocht het terug komen :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-04 13:45
een OBD dongeltje helpt je echt niet bij dit soort vage random storingen... zelfde als met een uitvallende bobine, dat wordt door de obd ook niet opgemerkt maar geeft vergelijkbare storingen als in de 1e post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
jorisjan schreef op zondag 13 december 2015 @ 15:53:
een OBD dongeltje helpt je echt niet bij dit soort vage random storingen... zelfde als met een uitvallende bobine, dat wordt door de obd ook niet opgemerkt maar geeft vergelijkbare storingen als in de 1e post
Het niet krijgen van een foutmelding is óók zinvolle data tijdens het troubleshooten, weet ik toevallig uit ervaring in mijn eigen vakgebied. :P

Mocht het nog eens voorkomen dan ga ik inderdaad kijken voor zo'n ding, altijd handig om te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:53

DaWaN

'r you wicked ??

Ah, ik heb veel gesleuteld aan Civics uit dit tijdperk; dus ken de techniek en de motoren min of meer uit mijn hoofd.

Ik denk dat je moet beginnen met een correcte diagnose stellen. Bij dit soort problemen is het meestal niet zo zinnig om domweg allerlei dingen te proberen.

Verreweg de twee beste opties die ik gezien heb in dit topic:
Jellabie schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 22:23:
Vooral het brandstof relais is een goede: als de brandstofdruk wegvalt of als de CPS sensor er abrupt mee stopt dan gok ik dat de "Check engine light" wel aan zal gaan.

Wat betreft de ontsteking van dit model: dat is één enkele bobine met een mechanische verdeler. Als die er mee stopt valt de motor dus ook uit en gaat hij niet zoals hier gesuggereerd wordt slecht lopen op minder cilinders:
gekkie schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 19:29:
Als het de ontsteking is, zou het iets met slechte massa moeten zijn lijkt me, je geeft immers aan dat hij uitvalt, en niet dat hij enorm bonkend op 1 of 2 cylinders minder loopt (dus alles wat per cylinder is lijkt me onwaarschijnlijk dat dat precies op hetzelfde moment zal optreden). Massa is voor je hele blok tegelijk. Of je aansturing, maar lijkt me ergens ook sterk.
Het is niet heel ongebruikelijk dat de onstekingsunit kapot gaat; dus is wat mij betreft zeker een mogelijkheid. Echter: ik zou verwachten dat het probleem minder sporadisch en meer consequent voor zou komen mocht het de onsteking zijn.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-04 18:32
bij onze volkswagen met de zelfde klachten bleek de brandstofpomp stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-04 19:24
Is het een blok met 8 bougies? Vaak zijn dan 4 gemakkelijk te bereiken en 4 niet. Die worden dan vaak overgeslagen of vergeten. Mijn zwager had met een Jazz vergelijkbare problemen. En toen bleek het ook de bougies te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Ik heb hetzelde gehad, bij mij was het ook het brandstof relais. Viel gewoon uit tijdens rijden, niks geen waarschuwing.

Toen nieuw relais erop gezet, gaskleppenhuis gereinigd en hij draade weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:35

Meneer aard

Porsche rulez!

Contacten breken uit de gesoldeerde verbinding. Even alle contacten opnieuw solderen en klaar. Je kunt het wel degelijk zien ook met het blote oog.
Trek het relais eruit, kastje open maken en bekijken..

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Dat heeft m'n monteur gecheckt omdat ik dat gevraagd had en daar was niks mee. Nogal wiedes ook zei 'ie, want mijn symptomen kwamen niet overeen met een kapot relais. ;)

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
NMe schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 13:55:
Dat heeft m'n monteur gecheckt omdat ik dat gevraagd had en daar was niks mee. Nogal wiedes ook zei 'ie, want mijn symptomen kwamen niet overeen met een kapot relais. ;)
Ik hoop dat je nog actief bent op Tweakers.
Wij hebben - nog steeds - een civic uit 2000. Een 1.4, dus wel een iets andere versie, maar wij hebben ook af en toe last van die kleine vermogensdipjes die hij zelf weer corrigeert. Voor ons gevoel begonnen nadat onze uitlaat doorgeroest was en vervangen is. Ik dacht zelf dus aan de lambda sensor na e.e.a. gegoogled te hebben, ook omdat het lampje 'kritiek motoronderhoud nodig' wel eens wil gaan branden.
Volgens de garage geen probleem zolang het verbruik maar niet stijgt en hij geen rookwolken gaat produceren :+
Maar ik was wel even benieuwd hoe het met je civic is afgelopen, is het opgelost door de ontstekingsunit te vervangen? En rijd je hem nog steeds of heb je afscheid moeten nemen?
Oude civic's FTW

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Tehh schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:01:
[...]

Ik hoop dat je nog actief bent op Tweakers.
Over het algemeen benoemt Tweakers nieuwe admins als de oude weglopen. :+
Maar ik was wel even benieuwd hoe het met je civic is afgelopen, is het opgelost door de ontstekingsunit te vervangen? En rijd je hem nog steeds of heb je afscheid moeten nemen?
Ik heb na die vervanging geen problemen meer gehad maar later wel nog andere problemen gehad met vermogensdipjes. De auto "stottert" nu af en toe een beetje, vooral in de vierde versnelling. De monteur weet er verder ook geen raad meer mee. Er valt mee te rijden maar ik ben druk bezig met geld opzij zetten voor een vervanger. :P

[ Voor 3% gewijzigd door NMe op 07-09-2017 15:04 ]

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-04 21:32
Ik ben een auto hobbyist. Met name Golf 3 en Civic EJ/EK en EG (jouw type is dan EJ9 met D14a3/4 motor).
Als je wilt kan ik samen met je naar Ede. Daar zit een hobby garage met een paar mensen die meer verstand hebben van de civic EG en EK, dan de honda dealer monteurs zelf. In de Honda community word die persoon daar ook geprezen om z'n kennis.

Mocht je nog problemen hebben die geadresseerd moeten worden. Dan kan ik je verwijzen naar ze.

[ Voor 10% gewijzigd door 7Sins op 07-09-2017 15:19 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
@Tehh heeft daar misschien wat aan, maar ik ben vooral van plan de mijne nou gewoon "op" te rijden. Als het even kan nog volhouden tot het vakantiegeld over 8 maanden en dan iets moderners kopen. Met zijn bijna 18 jaar oud heeft 't ding intussen gewoon te veel ouderdomskwaaltjes. :)

• 7Sins
Dat bericht was ook naar Tehh bedoeld ;)
Ik had wel gehoopt dat bij jou het kwaaltje na 2 jaar al verholpen zou zijn :p

zo'n 1.5 vtec-e is anderzijds wel (mits normaal gereden en onderhouden) een stuk zuiniger de meeste nieuwere occasions. En is ook goedkoop in de maandlasten. En tevens zijn oude honda's super robuust gebouwd dus heb je weinig onderhoud er aan.
Je kan als je iets luxers wilt ook kijken naar de LSI versie van de civic die je hebt. Die heeft (mits full option) een dakraam, airco, Centrale-vergendeling, electrische ramen, etc
Houd er iig rekening mee dat je nu in een auto rijd die een van de goedkoopste maandlasten/onderhoud/benzinekosten heeft. En goedkoop in aanschaf is. Dus als je niet veel maandlasten extra zou kunnen dragen op je auto. Zou je wel goed onderzoek moeten doen. Vooral VAG groep autos (seat, vw, audi, skoda, etc) staan bekend om regelmatig garagebezoek

[ Voor 8% gewijzigd door 7Sins op 07-09-2017 15:32 ]

• Tehh
  • Niet online
7Sins schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:16:
Ik ben een auto hobbyist. Met name Golf 3 en Civic EJ/EK en EG (jouw type is dan EJ9 met D14a3/4 motor).
Als je wilt kan ik samen met je naar Ede. Daar zit een hobby garage met een paar mensen die meer verstand hebben van de civic EG en EK, dan de honda dealer monteurs zelf. In de Honda community word die persoon daar ook geprezen om z'n kennis.

Mocht je nog problemen hebben die geadresseerd moeten worden. Dan kan ik je verwijzen naar ze.
Ik bookmark je post even, misschien rijden wij onze auto ook gewoon op net als @NMe . Op zich hebben we echt helemaal nergens last van behalve dus af en toe die dipjes. Maar omdat we het verder niet merken in verbruik en hij ook niet uitvalt valt daar ook wel mee te leven. Ons grootste probleem is de teruglopende lichtopbrengst van de koplampen, maar zolang die nog door de APK komen...

We hebben er ook wel eens over gedacht om er gewoon 2k in te stoppen, een keer grondig laten nakijken enzo. We zijn namelijk nogal verknocht aan onze - inmiddels roze - civicje. In vaste lasten een lachertje en zonder problemen 1:15.

De enige reden waarom ik hem weg zou doen is als er kinderen op komst zijn, maar dat duurt nog minimaal 9 maand ;-)

@NMe Hoeveel km heeft die van jou achter de bandjes inmiddels? Wij zijn net (pas) over de 200k heen (feestje gehad). Gekocht met 80k in jan 2009.

[ Voor 5% gewijzigd door Tehh op 07-09-2017 15:35 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
7Sins schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:28:
Houd er iig rekening mee dat je nu in een auto rijd die een van de goedkoopste maandlasten/onderhoud/benzinekosten heeft.
Dat weet ik, daar heb ik 'm op uitgezocht. Maar sinds het moment van aankoop in 2013 heb ik twee keer aparte onderdelen van de uitlaat moeten laten vervangen, heb ik het probleem uit dit topic en nog een apart probleem met de motor gehad, en een elektisch probleem waardoor mijn dashboard en radio soms uitvielen... en is op een gegeven moment zelfs een bout los getrild waardoor mijn motorblok deels verzakte en mijn V-snaar beklemd raakte met alle problemen van dien. En dan heb ik het nog niet eens over allerlei oudere kwaaltjes zoals de centrale vergrendeling die niet meer goed pakt, het raam aan de bestuurderskant dat niet meer goed open en dicht gaat en een heel erg houtje-touwtje-oplossing waarmee mijn achterbumper vastgeschroefd is door de eerste eigenaar van de auto. :+

Al met als is 't ding gewoon klaar voor de sloop en moet ik, hopelijk volgend jaar pas, een nieuwe zuinige auto zoeken.
Tehh schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:32:
@NMe Hoeveel km heeft die van jou achter de bandjes inmiddels? Wij zijn net (pas) over de 200k heen (feestje gehad). Gekocht met 80k in jan 2009.
Ik rij niet zo heel veel, heb 'm in juli 2013 overgenomen van de vorige eigenaar en toen stond er 113k op de teller, nu zit ik nét onder de 149k.

[ Voor 15% gewijzigd door NMe op 07-09-2017 15:38 ]

• 7Sins
@Tehh Leuk om te lezen.
Zo een 1.4 is inderdaad al erg zuinig. Zo een 1.5 vtec-e is dat nog meer zelfs.
Dat jullie civic inmiddels roze is is niet uniek haha. Als je hem weer in zn rode glorie wilt brengen hoef je nieteens opnieuw te laten lakken. Een gerenomeerd poets/polijstbedrijf met een beurt van 200 euro brengt m al glanzend rood terug.

De lichtopbrengst. Klopt het dat de koplamp behuizingen vervaagd zijn? alsof het een vage wolk is? Dit is dan ook te verhelpen met polijsten (kan je evt zelf). Als jullie nog niet de lichtbolletjes vervangen hebben kan je dat ook proberen. Maar zolang die licht geeft, zal het niet aan de electronica er achter liggen.
Afhankelijk van je uitvoering, heb je bij je handrem een schakelaartje. Hiermee positioneer je de koplamp. Deze kan je verstellen zodat je meer als gewenst de weg verlicht.

• 7Sins
@NMe die houtje-touwtje oplossing, is dat net als deze bumper?
dikke quickrelease jonguh

Dan heb je een petjes wagen overgenomen die bij alle waarschijnlijkheid is afgetrapt en niet naar waarde is behandeld. Kan dus aanleiding zijn van dat je toch enige mankementen had.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
7Sins schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:43:
@NMe die houtje-touwtje oplossing, is dat net als deze bumper?
[afbeelding]
Nee, er zit gewoon echt een schroef door de bumper zelf heen. :P

• 7Sins
8)7

• Tehh
  • Niet online
NMe schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:37:
[...]

Dat weet ik, daar heb ik 'm op uitgezocht. Maar sinds het moment van aankoop in 2013 heb ik twee keer aparte onderdelen van de uitlaat moeten laten vervangen, heb ik het probleem uit dit topic en nog een apart probleem met de motor gehad, en een elektisch probleem waardoor mijn dashboard en radio soms uitvielen... en is op een gegeven moment zelfs een bout los getrild waardoor mijn motorblok deels verzakte en mijn V-snaar beklemd raakte met alle problemen van dien. En dan heb ik het nog niet eens over allerlei oudere kwaaltjes zoals de centrale vergrendeling die niet meer goed pakt, het raam aan de bestuurderskant dat niet meer goed open en dicht gaat en een heel erg houtje-touwtje-oplossing waarmee mijn achterbumper vastgeschroefd is door de eerste eigenaar van de auto. :+

Al met als is 't ding gewoon klaar voor de sloop en moet ik, hopelijk volgend jaar pas, een nieuwe zuinige auto zoeken.

[...]

Ik rij niet zo heel veel, heb 'm in juli 2013 overgenomen van de vorige eigenaar en toen stond er 113k op de teller, nu zit ik nét onder de 149k.
Oh ja, onze centrale vergrendeling heeft ook kuren. En onze dashboardverlichting is al lang kapot. En de antenne is alleen nog voor de sier. En hij piept een beetje vanaf 2000 toeren. En het 'slot' waarmee je de stoel naar voren of achteren doet is een keer afgebroken en weer gelast.
Liefde maakt blind...
7Sins schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:37:
@Tehh Leuk om te lezen.
Zo een 1.4 is inderdaad al erg zuinig. Zo een 1.5 vtec-e is dat nog meer zelfs.
Dat jullie civic inmiddels roze is is niet uniek haha. Als je hem weer in zn rode glorie wilt brengen hoef je nieteens opnieuw te laten lakken. Een gerenomeerd poets/polijstbedrijf met een beurt van 200 euro brengt m al glanzend rood terug.

De lichtopbrengst. Klopt het dat de koplamp behuizingen vervaagd zijn? alsof het een vage wolk is? Dit is dan ook te verhelpen met polijsten (kan je evt zelf). Als jullie nog niet de lichtbolletjes vervangen hebben kan je dat ook proberen. Maar zolang die licht geeft, zal het niet aan de electronica er achter liggen.
Afhankelijk van je uitvoering, heb je bij je handrem een schakelaartje. Hiermee positioneer je de koplamp. Deze kan je verstellen zodat je meer als gewenst de weg verlicht.
Laten poetsen hebben we een keer geprobeerd in het begin, inderdaad bij zo'n bedrijf. Maar die belde al na een uur op en zei dat er geen eer aan te behalen viel. Hij is waarschijnlijk verkeerd gewassen / te veel in de volle zon gestaan was het argument. Het maakt mij niet uit, 't heeft zo zijn charme...
Polijsten kan ik nog wel een keer proberen ja, het is namelijk alleen de behuizing die mat is, en dan m.n. aan de bovenkant. Is zelf polijsten te doen? Ik heb wel een (accu)boormachine of zo'n kleine schuurmachine (zo'n mouse). En een keer een paar tientjes er tegenaan gooien heeft hij wel verdiend.

• 7Sins
@tehh hey als we een goedkope auto rijden en goedkope maandlasten hebben. Dan moeten we ook wel goedkope fixes hebben he ;)

pak een doek (microfibre is sterk aan te raden. kan je bij de pomp halen of de praxis). spuit er tandpasta op. Ongeveer 2x zo veel als dat je op je tandenborstel zou doen.
Smeer het uit over de koplamp. En begin met wrijven. wax on, wax off. Doe dit zo'n 5 minuten per koplamp.
Daarna veeg je de resterende tanpasta met een keukenrol weg. En maak je je een ander stuk keukenrol nat en geef je de koplamp daarmee nog een paar extra wrijvingen om hem droog te maken en de laatste laag tandpasta weg te halen

Dit zou een hoop mist uit je koplamp moeten halen. Mocht dat niet (voldoende) werken, dan kan je een methode volgen met erg fijn schuurpapier (2000-3000 korrel) en polijst.

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-04 18:58
NMe schreef op woensdag 2 december 2015 @ 03:09:
[...]

Standaardblok voor een 1.5 eco-VTEC destijds, geen idee of je daarmee genoeg info hebt. :P

[...]

Hij is maar één keer op die hoge snelheid afgeslagen, en daarbij heb ik na een paar seconden doorcruisen in de vijfde versnelling toch maar de koppeling ingetrapt en gestart vanaf de startmotor. Er was geen vluchtstrook op die plek dus ik wilde vooral zo snel mogelijk door. :+ Op lagere snelheden (en minder drukke plekken) heb ik hem ook wel een paar keer gewoon in de versnelling gehouden, maar hij sloeg niet weer opnieuw aan.
[quote]En als je daar tot stilstand komt, start hij dan gewoon weer? Of moet je een tijd wachten?
Hij start meteen weer. Soms slaat hij dan ook meteen weer af maar meestal blijft hij gewoon aan. Vanochtend moest ik dan wel weer drie keer opnieuw starten voordat ik weg kon bij hetzelfde stoplicht.

[...]

Ja, ik merk het aan de reacties in dit topic. :+ Ik hoop dat de monteur morgen meer geluk heeft maar als hij nog steeds het probleem niet kan reproduceren zal ik hem eens deze kant op porren. :)

Ik bedenk me trouwens net dat ik wel af en toe (eens per 3-4 weken denk ik?) bij het starten een raar geluid hoor zodra hij aanslaat. Even rondzoeken op YouTube levert me dit filmpje op: YouTube: Honda Civic 2008 cold start rattling noise
Het geluid dat ik hoor lijkt daar nog het meest op, hooguit iets hoger in frequentie. Misschien is dat gerelateerd?
Als je dan uitval hebt en je laat de koppeling weer opkomen in zijn versnelling, maakt het blok dan wel toeren, maar als je gas geeft dat er dan bijv. niks gebeurt?

• 7Sins
@234FaTaLiTy Het probleem is voor hem al verholpen. Probleem lag bij de ontstekingsunit.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-04 21:18
Tehh schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:32:
[...]

Ik bookmark je post even, misschien rijden wij onze auto ook gewoon op net als @NMe . Op zich hebben we echt helemaal nergens last van behalve dus af en toe die dipjes. Maar omdat we het verder niet merken in verbruik en hij ook niet uitvalt valt daar ook wel mee te leven. Ons grootste probleem is de teruglopende lichtopbrengst van de koplampen, maar zolang die nog door de APK komen...
Check je elektrische massa.

Een zwakke massa kan leiden tot dips of uitvan van de ECU.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
234FaTaLiTy schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:05:
[...]

Als je dan uitval hebt en je laat de koppeling weer opkomen in zijn versnelling, maakt het blok dan wel toeren, maar als je gas geeft dat er dan bijv. niks gebeurt?
Het probleem is inmiddels soort van verholpen (en dat mag ook wel na bijna twee jaar :+ ) maar destijds betekende uitval ook echt uitvalt, enige manier om weer een draaiende motor te krijgen was de sleutel omdraaien.

• 7Sins
t_captain schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:07:
[...]

Check je elektrische massa.

Een zwakke massa kan leiden tot dips of uitvan van de ECU.
De accu-massa bij CIVIC EK/EJ9 is 20mm2. De dynamo-kabel en blok-massa zijn 12mm2. Deze zijn dus berekend op 2x het vermogen wat de auto normaal gebruikt (met grootlicht en airco aan. zelfs als je een uitvoering zonder airco hebt).
Als je ECU niet genoeg stroom krijgt betekent het niet dat de auto minder vermogen heeft. bij civics (en 99.9% van de andere autos) stuurt die een digitaal signaal voor hoeveel benzine er in gepompt moet worden. Dit signaal zegt dus niet "minder brandstof" als die minder stroom te verwerken heeft. En als de massa zodanig slecht is dat die soms wegvalt, zou de ECU helemaal niet werken.

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:20
Ik vind het ergens vreemd dat autofabrikanten geen geheugen op de CAN-bus plaatsen, waardoor foutmeldingen van recentelijke ritten nog steeds uitgelezen kunnen worden, zonder dat de fout zich moet voordoen op het moment dat de auto in de garage staat, en aangesloten is op zo'n apparaat.

Ondanks dat dit topic 2 jaar oud is lijkt het mij wel een interessante casus. Ik ben al een tijdje bezig aan een zelfbouw dashcam, en was van plan om deze ook een te sluiten op de OBD-poort, om zo een heleboel data te loggen. Kan altijd wel interessant zijn, naast het beeldmateriaal van de dashcam vind ik persoonlijk, en het leek me gewoon een interessant project om eens mee bezig te zijn.
Maar uit verschillende hoeken kreeg ik te horen dat het vrij nutteloos was, dat je die gegevens zou ophalen tijdens het rijden. Maar in dit verhaal klinkt het mij net heel interessant om te weten wat er allemaal rondgaan op de CAN-bus, en welke foutmeldingen er op de OBD poort staan tijdens het rijden.

Aangezien ik lees dat het euvel nog niet is opgelost met je auto (of toch niet volledig), wil ik mijn logger eventueel wel eens uitlenen, mits je niet te ver weg woont :) (Ohja: en als hij afgeraakt natuurlijk, want de tijd die ik er aan kan besteden is schaars :) )

• 234FaTaLiTy
NMe schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:08:
[...]

Het probleem is inmiddels soort van verholpen (en dat mag ook wel na bijna twee jaar :+ ) maar destijds betekende uitval ook echt uitvalt, enige manier om weer een draaiende motor te krijgen was de sleutel omdraaien.
Oops, had niet gezien dat t topic van 2k15 was :D

Mooi dat het opgelost is, heb je de auto uberhaupt nog? ;)

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
234FaTaLiTy schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:21:
[...]

Oops, had niet gezien dat t topic van 2k15 was :D

Mooi dat het opgelost is, heb je de auto uberhaupt nog? ;)
NMe in "Oudere Honda Civic valt uit tijdens het rijden" :+
azziplekkus schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:16:
Ik vind het ergens vreemd dat autofabrikanten geen geheugen op de CAN-bus plaatsen, waardoor foutmeldingen van recentelijke ritten nog steeds uitgelezen kunnen worden, zonder dat de fout zich moet voordoen op het moment dat de auto in de garage staat, en aangesloten is op zo'n apparaat.
Nou ben ik niet heel goed met auto's, maar nieuwere auto's hebben dit toch inderdaad? :)

[ Voor 42% gewijzigd door NMe op 07-09-2017 16:41 ]

• 234FaTaLiTy
Aaahh, dan heb ik waarschijnlijk naar de datum van die post gekeken :$

• TheBrut3
  • Laatst online: 09:50
Dit topic zou een troll topic report moeten krijgen. Honda's gaan nooit kapot!
Geldt overigens enkel voor straatauto's, niet voor Formule 1 :+

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:44

Croga

The Unreasonable Man

TheBrut3 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 19:40:
Dit topic zou een troll topic report moeten krijgen. Honda's gaan nooit kapot!
Geldt overigens enkel voor straatauto's, niet voor Formule 1 :+
De Formule 1 autos van Honda gaan ook nooit meer kapot!
De motoren... dat is een ander verhaal.....

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
NMe schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:08:
[...]

Het probleem is inmiddels soort van verholpen
Alsof de duivel ermee speelt: toen ik vanavond na mijn werk weer naar huis reed viel 'ie weer uit. :') Hopelijk was dat een stuip en laat 'ie me de komende 8 maanden verder met rust. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:20
NMe schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:41:

Nou ben ik niet heel goed met auto's, maar nieuwere auto's hebben dit toch inderdaad? :)
Oh, zou goed kunnen. :) Ikzelf ken zo goed als niets van auto's, maar omdat ik je verhaal las, waarbij de garagist je vertelde dat hij het probleem terplekke moest kunnen reproduceren om het te kunnen uitlezen vond ik het vreemd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
NMe schreef op donderdag 7 september 2017 @ 22:59:
[...]

Alsof de duivel ermee speelt: toen ik vanavond na mijn werk weer naar huis reed viel 'ie weer uit. :') Hopelijk was dat een stuip en laat 'ie me de komende 8 maanden verder met rust. :D
Het was geen stuip. Hij staat weer bij de garage en volgens de monteur is het mogelijk een defect in het contactslot omdat bij uitval ook het dashboard uit gaat. Alleen: dat weet hij niet zeker tot hij het uitprobeert, en uitproberen kost 400+ euro. Tijd voor een nieuwe auto dus, helaas eerder dan budgettair goed uitkomt. :-(

Pagina: 1