Meerwaarde gaming toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proteios
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-05 08:34
Beste Tweakers,

Ik kom net een beetje om de hoek kijken bij "gaming toetsenborden". Gamer ben ik al jaren, maar nooit serieus gekeken naar deze type toetsenborden. Na wat zoeken door het forum en internet ben ik eigenlijk niet veel wijzer geworden, dus vandaar deze topic met als algemene vraag:

Wat is de meerwaarde van een gaming toetsenbord t.o.v. "normale" toetsenborden?

Graag hoor ik over jullie ervaringen en kennis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:01

Rmg

Gaming keyboards zijn Anti-Ghosting, je kan vaak meer keys tegelijk indrukken dan op normale keyboards.

En ze hebben vaak mechanical keys, welke een kwestie van smaak is.

Daarnaast soms extra keys waaronder je een macro kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het gaat om mechanisch tov rubberdome (of zelfs notebookachtige keys) dan vind ik het zelf een voordeel dat mechanische borden voor mij in elk geval een stuk minder RSIgevoelig zijn.

Ik heb zelf een standaard Ducky Zero (zowel thuis als op het werk) en ik zou nu echt niet anders meer willen. Het is niet eens een specifiek gamekeyboard (op nkey rollover na), doet weinig met macro's etc. Dus of het dan een gamekeyboard te noemen is weet ik niet, maar we eentje die populair is om mee te gamen.

De vraag dus, wat zie jij als een gamekeyboard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwacht niet dat je door zo'n toetsenbord of zelfs muis een echt voordeel gaat hebben tegenover andere spelers die het niet hebben. De fabrikanten willen heel graag alles verkopen waar Gaming op staat omdat ze hier gewoon meer geld aan kunnen verdienen, maar of je nou een toetsenbord hebt van 20 euro of 200 euro maakt in een spel eigenlijk helemaal niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:38

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Rmg schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:53:
Gaming keyboards zijn Anti-Ghosting, je kan vaak meer keys tegelijk indrukken dan op normale keyboards.

En ze hebben vaak mechanical keys, welke een kwestie van smaak is.

Daarnaast soms extra keys waaronder je een macro kan hangen.
Mechanische switches zijn echt niet alleen voor "gaming" toetsenborden hoor.
De Cherry Blue is bijvoorbeeld wel gericht naar games met een redelijk zware switch met een duidelijk hoor en voelbare "tactile click". Absoluut niet mijn smaak, maar daarom heb je er ook meerdere.

Zo is Cherry Brown meer een mainstream switch met een niet al te zware druk en een voelbare (maar niet hoorbare) klik. De meeste mensen (voor zover ik gezien heb) gaan voor die brown switches als ze een mechanisch toetsenbord willen.

Sowieso, "gaming" toetsenborden, het is niet alsof je opeens beter gaat gamen met een toetsenbord waar 16 miljoen kleuren toetsen op zitten met rode/gele accenten en draken. Bij mij is een gaming toetsenbord een product waar je meer dan nodig voor betaald met vrij onnozele extra features. Zo zijn er ook borden met naast de linkse shift nog een stuk of 20 programmeerbare knoppen (macro's) zoals de Corsair K90 maar die kosten ook meteen een hele duit meer.

Persoonlijke keuze, daar komt het uiteindelijk op neer.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 12:24

garriej

Ik las ondertieten.

Als je een toetsenbord met bijv. macro's heb en je gebruikt deze, dan kun je daar voordeel me opdoen.

Maar daarnaast is er niet echt verschil.

Mechanisch vs "normaal" toetsenbord zit wel een wereld van verschil in, maar die heb je ook gewoon in non-gaming uitvoeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
kuusj98 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 17:03:
[...]
Zo zijn er ook borden met naast de linkse shift nog een stuk of 20 programmeerbare knoppen (macro's) zoals de Corsair K90 maar die kosten ook meteen een hele duit meer.
Zo'n beetje de enige reden dat ik een K95 heb zijn deze toetsen. Ik gebruik echter alleen maar de onderste 3. Met mijn oude G15 toetsenbord heb ik deze ingestelt voor Ctrl C, Ctrl V en Ctrl X. Toen ik daar aan gewend was wou ik nooit meer zonder.

Een andere reden is dat ik het wel handig vind om van kleur te kunnen wisselen zonder een nieuw toetsenbord te moeten kopen. Verander ik mijn PC bijvoorbeeld van rood naar blauw kan het toetsenbord gelijk mee zonder problemen.

Moet wel zeggen dat qua gamen er dus voor mij geen enkel verschil is tussen een high-end K95 of een 12 jaar oud bagger draadloos ding van 25 euro. Ik geloof niet dat die 5ms of wat dan ook ook maar iets uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:38

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

PilatuS schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 17:09:
[...]

Zo'n beetje de enige reden dat ik een K95 heb zijn deze toetsen. Ik gebruik echter alleen maar de onderste 3. Met mijn oude G15 toetsenbord heb ik deze ingestelt voor Ctrl C, Ctrl V en Ctrl X. Toen ik daar aan gewend was wou ik nooit meer zonder.

Een andere reden is dat ik het wel handig vind om van kleur te kunnen wisselen zonder een nieuw toetsenbord te moeten kopen. Verander ik mijn PC bijvoorbeeld van rood naar blauw kan het toetsenbord gelijk mee zonder problemen.

Moet wel zeggen dat qua gamen het voor mij geen enkel verschil is tussen een high-end K95 of een 12 jaar oud bagger draadloos ding van 25 euro. Ik geloof niet dat die 5ms of wat dan ook ook maar iets uitmaakt.
Nu typ ik zelf al 3 jaar op een toetsenbord wat semi-mechanisch is uit 1998. Werkt prima, heeft de toetsen zo "hoog" staan als een mechanisch tobo, voelt en klinkt als een mechanisch tobo maar is het toch niet helemaal. Ach ja, ik vind het prima, wel jammer dat het nog een ding is uit tijdperk Wit is Modern...

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:01

Rmg

kuusj98 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 17:03:
[...]

Mechanische switches zijn echt niet alleen voor "gaming" toetsenborden hoor.
Beweer ik dan ook nergens, ik zeg alleen dat gaming keyboards vaak mechanical switches hebben. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
kuusj98 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 17:12:
[...]

Nu typ ik zelf al 3 jaar op een toetsenbord wat semi-mechanisch is uit 1998. Werkt prima, heeft de toetsen zo "hoog" staan als een mechanisch tobo, voelt en klinkt als een mechanisch tobo maar is het toch niet helemaal. Ach ja, ik vind het prima, wel jammer dat het nog een ding is uit tijdperk Wit is Modern...
Mijn vorige G15 heb ik ook meer dan 7 jaar mee gedaan. Zolang het werkt boeit het vrij weinig vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proteios
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-05 08:34
Bedankt voor de reacties allemaal! Ik was al op de hoogte van de verschillende mechanismen: rubber, mechanisch, ect. Zelf nog geen ervaring met mechanische toetsen, dus daar ben ik wel benieuwd naar.
Info van bijv. PilatuS is ook erg interessant. Dat is ook de info waar ik naar zoek: wat bied een gaming toetsenbord wat een ander niet heeft. Persoonlijk wist ik nog niet van deze extra macro toetsen, tof. Lijkt me op zich wel handig om te hebben, maar voor gamen zal het inderdaad niet zo snel toegevoegde waarde bieden (wellicht voor mmo's?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik gebruik ze bij RTS. Bij FPS gebruik ik macro toetsen totaal niet, dus het zal er ook vanaf hangen wat je speelt (en hoe). Dat is voor mij eigenlijk de primaire reden om een gaming tobo te hebben.

Daarnaast is het imo primair omdat je kan vinden dat ze er leuk uit zien. Anti-ghosting, tja het kan. Het zal vast afhangen van wat het alternatief is, en hoeveel toetsen je tegelijk indrukt, ik ben er eerder nog nooit tegenaan gelopen zelf.

Maar sowieso blijft het een beetje random toevoeging, wat nu wel en wat niet een gaming toetsenbord is.

Overigens mee eens: Je gaat niet ineens veel beter worden met een ander toetsenbord.

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 01-12-2015 18:30 ]

Pagina: 1