Ik heb Nagios Core geïnstalleerd om apparatuur te monitoren.
Het monitoren werkt.
Ik ben bezig om ook documentatie te koppelen aan Nagios.
Voor de visualisering gebruik ik NagVis in combinatie met mklivestatus
Er is een database met daarin handleidingen van verschillende apparaten.
Ieder apparaat heeft een eigen id in de database, en door middel van dit id kan op URL-basis de handleiding bij een apparaat gevonden worden.
Ik wil nu in Nagios een context menu toevoegen waarbij als erop geklikt, er automatisch doorverwezen wordt naar de handleiding.
Dit wil ik doen door middel van een custom object variable. In de host configuratie maak ik een custom variabele aan. In een ander configuratiebestand verwijs ik dan naar de variabele in een URL:
hostconfiguratie:
Ik heb _id aangemaakt als custom variable
Ik heb in NagVis in het configuratiebestand om een contextmenu te wijzigen een regel aangemaakt waarbij de handleiding geopend moet worden:
/usr/local/nagvis/share/userfiles/templates/default.context.html
Wanneer ik willekeurige andere tekst invul in plaats van _id wordt deze in de url gekopieerd. Ook als ik bijvoorbeeld variabele [address] ingeef, wordt dit overgenomen als in dit geval dus 127.0.0.1.
Ik heb ook geprobeerd _id te hernoemen naar bijvoorbeeld _handleiding.
Ik heb deze documentatie gevolgd om een custom object variable aan te maken. Ik zie er nergens instaan dat er nog in een ander configuratiebestand iets aangepast moet worden.
NagVis neemt dus wel de weblink over, en ook standaard variabelen zoals [address], maar niet een custom variable.
Het monitoren werkt.
Ik ben bezig om ook documentatie te koppelen aan Nagios.
Voor de visualisering gebruik ik NagVis in combinatie met mklivestatus
Er is een database met daarin handleidingen van verschillende apparaten.
Ieder apparaat heeft een eigen id in de database, en door middel van dit id kan op URL-basis de handleiding bij een apparaat gevonden worden.
Ik wil nu in Nagios een context menu toevoegen waarbij als erop geklikt, er automatisch doorverwezen wordt naar de handleiding.
Dit wil ik doen door middel van een custom object variable. In de host configuratie maak ik een custom variabele aan. In een ander configuratiebestand verwijs ik dan naar de variabele in een URL:
hostconfiguratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| define host{ name object1 host_name object1 alias object1 address 127.0.0.1 use generic-host check_period 24x7 check_interval 5 retry_interval 1 max_check_attempts 10 check_command check-host-alive notification_period workhours notification_interval 120 contact_groups admins register 1 _id string1 } |
Ik heb _id aangemaakt als custom variable
Ik heb in NagVis in het configuratiebestand om een contextmenu te wijzigen een regel aangemaakt waarbij de handleiding geopend moet worden:
/usr/local/nagvis/share/userfiles/templates/default.context.html
code:
1
| <li><a href="http://database.local/handleidingen.aspx?tbl=asset&wrd=[_id]&hdr=1" target="_blank">Handleiding</a></li> |
Wanneer ik willekeurige andere tekst invul in plaats van _id wordt deze in de url gekopieerd. Ook als ik bijvoorbeeld variabele [address] ingeef, wordt dit overgenomen als in dit geval dus 127.0.0.1.
Ik heb ook geprobeerd _id te hernoemen naar bijvoorbeeld _handleiding.
Ik heb deze documentatie gevolgd om een custom object variable aan te maken. Ik zie er nergens instaan dat er nog in een ander configuratiebestand iets aangepast moet worden.
NagVis neemt dus wel de weblink over, en ook standaard variabelen zoals [address], maar niet een custom variable.