Domotica met av besturing: beste koop voor de toekomst

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05:40

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Topicstarter
Beste Tweakers,

Thuis heb ik op dit moment de volgende setup:
- Tv: Samsung le40C650 (+- 7 jaar oud)
- AVR: Onkyo sr508 met Kef Speakers
- UPC mediabox
- Apple TV

Zelf kwam ik er altijd wel uit met de 4 afstandsbedieningen, maar 't vrouwtje vindt t lastig.
Toegegeven heb is het alles behalve gemakkelijk. Dus toen een Logitech harmony 650 gekocht, en erg tevreden over de functionaliteit. Echter, blijkbaar kan de remote niet tegen een paar valpartijen van bank op de vloer (circa 60 cm op laminaat).

Nu zoek ik dus een oplossing die dezelfde functies (minimaal) heeft als de harmony, en wil ik gelijk de mogelijkheid open houden om met domotica uit te breiden. Ik wil om eerst een av remote systeem op te zetten ongeveer 150 euro voor uitgeven, met een max van 200 als dat toekomstgerichter is.

Zelf kwam ik tot twee opties:
Complete domotica opstelling:
Bijvoorbeeld een z-wave opstelling met rasperry Pi, domoticz als systeem. Daarbij moet een IR blaster bij, bijvoorbeeld de Itach Wifi to IR of een SQBlaster plus. Beide zijn niet direct compatible met domoticz, maar met wat tweaken moet dat wel lukken (en hier en daar op het net is het wel gelukt schijnt).

+ Grote tweakability
+ Goedkoop uit te breiden dmv z-wave
+ uiteindelijk naadloos systeem
- Kwaliteit (?)
- Leercurve
- Duur om op te zetten

Out of the box av remote systeem met mogelijkheid tot uitbreiding
Wat op dit moment het beste lijkt: De vrij nieuwe logitech home hub, die out of the box hetzelfde doet als de harmony 650, en meer. De hub kan al veel domotica achtige oplossingen, alhoewel closed source. De hub zou dan uitgebreid kunnen worden met een extender, waardoor zwave gebruikt kan worden.

+ Kwaliteit, garantie, logitech functionaliteit
+ Hoeft niks getweaked te worden
+ Goedkoop op te zetten (de hub zelf is 130 euro en je bent klaar)
- duur uit te breiden (extender van 100 euro om zwave te gebruiken, alhoewel dat toekomst muziek is)
- twee systemen gaan naadloos samen?

Zelf neig ik naar de tweede oplossing; mede omdat ik de IR oplossingen van een domotica systeem met zwave nog wat onvolwassen vindt, ik heb niks dedicated z-wave kunnen vinden.
Wat ik het liefste heb is dedicated z-wave met IR oplossing, omdat het goedkoper en flexibeler is uit te breiden.

Wat betreft uitbreiding in de toekomst wil ik deze schakelaars inbouwen in een aantal wandlampen:
http://www.e-domotica.com...r-voor-wisselschakelingen
En varianten hiervan voor andere simpele aan-uit schakelaars waarbij ik de 'analoge' wandschakelaars kan blijven gebruiken. Ook wil ik mijn toekomstige garagedeur automatisch of via een druk op de knop open en dicht doen. Zaken als automatische deurbel, binnenhuiscamera (babyfoon achtig) zijn ook erg interessant, mits het zaakje stabiel en goed werkt.

Domoticz en zwave waren mij opgevallen omdat domoticz o.a. kan werken met apple's siri en de harmony home hub van logitech. Zwave heeft een hele rits leuke en goedkope (kwalitatief goede, volgens inet) schakelaars waar je eigenlijk alles mee kan.

Wat zouden jullie doen in deze situatie? En wie heeft er al zoiets draaien met een home hub, sqblaster of itach? Ervaringen, tips en trucs zijn welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-09 19:46

HeroS

SmartHome Nerd

Geen ervaring met iqblaster en Itach. Zouden beide wel moeten werken.

Voor kant en klaar kijk eens naar:
http://www.neeo.com

Ik heb overigens vorige week deze binnen gekregen:
http://zipato.com/default...d=24&pid=62&page=1&grupe=

Remotec ZTX-120 AC
Afbeeldingslocatie: http://zipato.com/resize.aspx?filename=_SHOP/images/IR-Extender.png&width=400&height=300

Review volgt asp.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Topicstarter
Ziet er intressant uit die Remotec. Ik was het niet tegen gekomen, ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Neeo ziet er zeer gelikt uit, maar het is nog een kickstarter, ik kon zosnel niet zien wanneer het zou uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:06

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Voor wat jij wil lijkt me een Homey uitermate geschikt. Die doet onder andere infrarood en z-wave out of the box.

Als je uiteindelijk serieus aan de slag wil gaan met domotica en het opbouwen van zo'n systeem als een leuke hobby ziet zou ik wel voor een systeem gaan dat meer vrijheid en flexibiliteit biedt. Het optimum is een zelfbouw server met software zoals Domoticz, Openhab of IP Symcon waar je zo'n beetje elk denkbare automatiseringssysteem kunt koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:26
JensinatoR schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 19:18:
Ziet er intressant uit die Remotec. Ik was het niet tegen gekomen, ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Neeo ziet er zeer gelikt uit, maar het is nog een kickstarter, ik kon zosnel niet zien wanneer het zou uitkomen.
Die Remotec doet volgens mij standaard alleen ir codes welke veel gebruikt worden in de airco wereld. TOV normale afstandbediening zijn die vaak hoger in frequentie. Niet dat ik een reden zie waarom het voor AV niet zou werken zou ik zelf toch kijken naar de Harmony Hub.
Je kan je telefoon en eventueel afstandbediening gebruiken en voor HomeSeer is in ieder geval ook een plugin beschikbaar zodat je vanuit domotica ook je aansturing kunt doen. Verwacht overigens dat andere controller ook wel iets van een plugin beschikbaar zullen hebben.

Neemt niet weg dat als je zelf handig genoeg bent je vaak via rs232 ook je apparatuur kunt bedienen. Nu valt rs232 en apple tv weer af maar die dingen zie ik vaak genoeg vanaf een domotica scherm bedient worden dus daar is vast wel iets voor :P

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-09 19:46

HeroS

SmartHome Nerd

The-Source schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 21:28:
[...]

Die Remotec doet volgens mij standaard alleen ir codes welke veel gebruikt worden in de airco wereld.
We zullen gaan zien :) Volgens mij namelijk niet, er is alleen een limiet van een x aantal eigen codes.

Maargoed, zal dit product wat meer prio geven als ik hem kan vinden onder de stapel van spullen op me bureau >:)

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Topicstarter
Bedankt voor de reacties iedereen!
De volgende opties zijn er dus ook nog:

Homey, 299,-, preorder
Neeo, 219 dollar excl shipping, preorder
Remotec, 99,- + zwave stick + raspberry Pi +- 100 euro.

Ik heb nu de Harmony Hub besteld. Omdat het product waarschijnlijk verder is doorontwikkeld (harmony lijn is er al even) en het dus mij op korte termijn een oplossing geeft. Afhankelijk van of het bevalt probeer ik om zwave er aan te koppelen met domoticz. Dan kan ik nog de keuze maken om een Harmony hub extender te gebruiken of een eigen (bv domoticz) setup.

@HeroS, ik ben nog steeds benieuwd naar jou bevindingen, dat zou ook een goede aanvulling zijn op dit topic!

Ik denk dat we nu hier een goed roundup hebben van domotica oplossingen met AV besturing, en de conclusie van mij is dat de echte domotica av besturing nog in de kinderschoenen staat. Maar dat de domotica integratie van AV (IR) besturings producten ook nog in een vroeg stadium is (de extender is pas kort op de markt van logitech, verder geen opties bekend).

Ervaringen volgen van de hub... Alleen dus nog geen domotica ;)
Pagina: 1