Training GIT voor ICT afdeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:03
Hoi allen,

Omdat wij in ons bedrijf de overstap willen gaan maken naar GIT, heb ik de opdracht gekregen een aantal trainingen uit te zoeken welke wij met de afdeling kunnen volgen om een goede instap te hebben.

Zelf heb ik al wat lopen spelen met GIT en is het een en ander mij al duidelijk, maar om een goede basis te leggen voor ons allen lijkt een training ons niet verkeerd.

Daarom heb ik even met Google gezocht en heb ik een aantal trainingen gevonden, echter ben ik ook even benieuwd naar wat voor trainingen jullie hiervoor hebben gevolgd (misschien ook wel binnen je eigen bedrijf o.i.d.) en of jullie misschien ervaring hebben met onderstaande trainingen.

Zelf heb ik de volgende trainingen nu gevonden:
https://training.infosupp...ningen/git-for-developers
Hier volgen wij eigenlijk al onze trainingen (Veenendaal), maar toch even verder kijken.

http://www.spiraltrain.nl/git-voor-developers/
Lijkt mij ook een prima training. Qua inhoud redelijk hetzelfde als bij Infosupport.

http://www.learnit.nl/cursus/git-versiebeheer
Stukje duurder dan de rest en ik vraag me af of dit zich rechtvaardigt in de training.

Iemand nog andere ideeën?

Zelfstudie is binnen dit bedrijf helaas geen optie. Ik ben zelf wel redelijk van het proberen en gewoon doen, maar ik weet dat niet iedereen hier evenveel tijd (en zin) voor heeft. Daarnaast lijkt het mij gewoon handiger als we met z'n allen met dezelfde basiskennis beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 15:15

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Wat gebruiken jullie nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Github biedt nu ook cursussen aan in git, maar misschien is dat te specifiek voor Github itt generiek voor git.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op zich komen bij Infosupport alle technische aspecten aan bod, dus dat is mooi maar ik mis een beetje de aandacht voor de workflow. Git is een vrij open systeem en het is belangrijk dat je met je team goede afspraken maakt over hoe je werkt (ga je met pull requests werken, hanteer je een rebase of merge workflow etc.). Het lijkt erop dat Spiraltrain daar meer aandacht aan besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Weet niet of je hier een externe training voor nodig hebt :)

Git is relatief simpel, mits het maar goed uitgelegd wordt.

Check bijvoorbeeld:
https://www.codeschool.com/courses/try-git
https://try.github.io/levels/1/challenges/1

En daarna de branches:
http://pcottle.github.io/learnGitBranching/

Overigens hebben wij Git geleerd doordat een collega daarover een presentatie gaf + workshop.

[ Voor 24% gewijzigd door SanderTje! op 01-12-2015 14:23 ]

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Bigs schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:20:
Op zich komen bij Infosupport alle technische aspecten aan bod, dus dat is mooi maar ik mis een beetje de aandacht voor de workflow. Git is een vrij open systeem en het is belangrijk dat je met je team goede afspraken maakt over hoe je werkt (ga je met pull requests werken, hanteer je een rebase of merge workflow etc.). Het lijkt erop dat Spiraltrain daar meer aandacht aan besteed.
Dat vind ik persoonlijk ook een belangrijke inderdaad. Workflow. Hoe ga je om met de repositories en hoe ga je te werk. (Heb zojuist Infosupport hierover een mail gestuurd)
SanderTje! schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:20:
Weet niet of je hier een externe training voor nodig hebt :)

Git is relatief simpel, mits het maar goed uitgelegd wordt.

[...]

Overigens hebben wij Git geleerd doordat een collega daarover een presentatie gaf + workshop.
Bij ons lijkt mij dit wel handig, omdat er niemand is met ervaring met GIT (op mijn zelf aanrommel projectje na). Tevens weet ik van mezelf dat ik wel iemand ben die dit soort dingen graag uitzoek en van twee collega's weet ik dat dit ook wel goed komt. Er zijn er echter ook die dit niet hebben en dan 'verplicht' ik ze liever iets te leren door ze naar een training te sturen. Maar dat terzijde....

[ Voor 1% gewijzigd door PdeBie op 01-12-2015 15:08 . Reden: toevoeging tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martindo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 11:40
Ik kan de Atlassian Git Tutorials aanraden. Bij mijn vorige werkgever gebruikte we die vooral om aan elkaar de gitflow workflow uit te leggen. Ik val er regelmatig op terug als ik even niet meer weet hoe ik iets deed.

Duidelijke uitleg met mooie strakke illustraties.

[ Voor 54% gewijzigd door Martindo op 01-12-2015 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Git is in mijn optiek nog erg hardcore omdat er niet voor elk platform goede GUI's zijn.
En om nou beide te leren (gui & commandline) vergt nou eenmaal veel tijd.
SourceTree is rete traag en TortoiseGit is alleen voor Windows OS.

Waarom is er niet gekozen voor Mercurial?
Deze is niet persé beter, maar maakt de eerste overstap wel een stuk makkelijker naar DVCS.

Verder is een cursus die duidelijk en uitgebreid in gaat op branching wel een must.

Ik gebruik in Git zelf standaard een "master" en "development" op origin en dan lokaal een berg eigen branches.
Het is wel belangrijk om te weten wat "origin" is.

Mercurial gebruik ik ook, met name met juniors en hobbyisten omdat er daarvoor gewoon een makkelijke cross-platform gui oplossing is: TortoiseHg

En op de server:
code:
1
hg pull & hg update

code:
1
git pull origin master

Zie ook YouTube: Distributed Version Control University

[ Voor 11% gewijzigd door DJMaze op 01-12-2015 18:04 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Om gelijk een stap verder te gaan, wij gebruiken voor Scrum Jira en dus ook de andere tools van Atlassian zoals Bitbucket en Sourcetree.

En heb zoals hierboven ook meerdere Clients geprobeerd maar vind ondanks dat Sourcetree wat traag is het wel meest fijne GUI en zeker in combinatie met de Workflow die er standaard inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
xleeuwx schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 18:49:
Om gelijk een stap verder te gaan, wij gebruiken voor Scrum Jira en dus ook de andere tools van Atlassian zoals Bitbucket en Sourcetree.

En heb zoals hierboven ook meerdere Clients geprobeerd maar vind ondanks dat Sourcetree wat traag is het wel meest fijne GUI en zeker in combinatie met de Workflow die er standaard inzit.
Het is inderdaard een fijne GUI. Persoonlijk liep ik alleen steeds vast op Windows met het volgende probleem
https://answers.atlassian...sourcetree-painfully-slow
En het werkt niet op GNU/Linux

BitBucket gebruik ik dan weer wel ;)

Al met al zou de TS dus moeten overleggen wat ze gaan doen en hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx

xleeuwx

developer Tweakers Elect
DJMaze schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 19:37:
[...]

Het is inderdaard een fijne GUI. Persoonlijk liep ik alleen steeds vast op Windows met het volgende probleem
https://answers.atlassian...sourcetree-painfully-slow
En het werkt niet op GNU/Linux

BitBucket gebruik ik dan weer wel ;)

Al met al zou de TS dus moeten overleggen wat ze gaan doen en hoe.
Git source op netwerk schijf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
SourceTree is gewoon retetraag omdat het telkens nieuwe diffs uitvoert als je op een file klikt. Gewoon via de git cli zelf. Ook op een SSD is dat traag. (1 thread enzo)

Heb je dit youtube kanaal al gezien? YouTube: GitHub Training & Guides

Ik ben wel geïnteresseerd in de uitkomst van dit topic, want ik probeer al een tijdje om mensen van een defecte CVS installatie af te krijgen. Misschien lukt het als ik het inclusief een training kan suggereren.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 01-12-2015 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

DJMaze schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 17:57:
Git is in mijn optiek nog erg hardcore omdat er niet voor elk platform goede GUI's zijn.
En om nou beide te leren (gui & commandline) vergt nou eenmaal veel tijd.
SourceTree is rete traag en TortoiseGit is alleen voor Windows OS.
Een hoop IDEs hebben ook ingebouwde support voor Git. Meestal is dat wel voldoende voor het normale commit/push/pull werk. Wordt het ingewikkelder, dan pak ik meestal de command line erbij.

Trouwens, toevallig heeft CodeAcademy sinds pas ook een Git tutorial: https://www.codecademy.com/learn/learn-git

offtopic:
Het is trouwens gewoon Git (en geen GIT), het is geen acroniem of zo ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Compizfox op 01-12-2015 21:47 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://imgs.xkcd.com/comics/git.png

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanbweg
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-05 22:03
Wij hebben de LearnIT GIT training gedaan laatst met ons bedrijf. Gewoon even bellen om goede prijs afspraken te maken. De persoon die ons de training gaf heeft ook wat boeken geschreven over PHP. Wel een serieuze gast die verstand van zaken heeft. Bij ons is er zelfs mee gedacht over hoe we het gebruik van GIT kunnen toepassen in onze huidige workflow.

Voor mij was het een leuke ervaring. Ik had zelf wel al wat kennis van GIT maar de rest niet en een trainer kan het toch beter uitleggen dan ik zelf.

Kan het ook gratis, ja! Ga zelf tutorials en informatie lezen. Maar wat mij betreft is het effectiever om iemand het je te laten vertellen en er direct mee aan de slag te gaan.

[ik heb geen aandelen in LearnIT, trainig was gewoon echt fijn!]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:21

BCC

never mind :)

[ Voor 96% gewijzigd door BCC op 01-12-2015 21:56 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
HDD lokaal met een lokaal non-admin windows account.
Git en Mercurial via CLI werkte prima toendertijd net als TortoiseHg.
SourceTree op OSX werkte ook vlekkeloos

[ Voor 22% gewijzigd door DJMaze op 01-12-2015 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik dacht al.. ik ken SourceTree alleen op OS X en daar is het behoorlijk snel. Mist nog steeds wel wat zoekfuncties overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Voordat we allerlei cliënts tevoorschijn toveren. Eerst de training maar even uitzoeken ;)
En daarna een workflow vinden die bij ons past.

Het is gelukkig en klein team (6 man), dus dat spart wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
PdeBie schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 22:22:
Voordat we allerlei cliënts tevoorschijn toveren. Eerst de training maar even uitzoeken ;)
En daarna een workflow vinden die bij ons past.
Zoals je merkt is de toolset die iemand wil gebruiken persoonlijk. Dat moet je niet willen forceren.
Als programmeur zou ik hard wegrennen bij een bedrijf die mij software opdringt (met mate, verandering is goed en iets nieuws leren ook).
Mijn persoonlijke ervaring is dat IK productiever ben op een GNU/Linux machine met mijn gekozen software.
Voor een ander kan dat dus OSX zijn met SourceTree.

Het is belangrijk dat je workflow goed is en iedereen productieve software tot zijn beschikking heeft.

Dan is dus eigenlijk mijn eerst gestelde vraag nog niet beantwoord: Heb je Git vergeleken met Hg?
Dan de vraag: welke workflow? (heb je alle links en filmpjes gezien?)
Dan de vraag: welke cursus past hierbij? (daar heeft men ook al opties voor gegeven)

Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door DJMaze op 02-12-2015 11:10 ]

Pagina: 1