RAID1 disk single draaien

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:23

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ik heb even een vraagje mbt RAID1:

Op dit moment het ik 2 HDDs in RAID1 draaien via de moederbord controller (Intel ICH10R chipset). Zou nu het moederbord overlijden, kan ik dan de HDDs op een ander moederbord als single disk aansluiten en dan nog steeds de data lezen of moet ik dan weer een moederbord met een Intel RAID controller nemen en de 2 HDDs opnieuw als RAID1 aansluiten?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 15:01
Wat voor RAID1? Hardwarematig of softwarematig? (Heb je het in de UEFI/BIOS ingesteld of in het OS?)
En als het moederbord overlijdt en het zou niet werken met disken overzetten, dan zet je toch gewoon je backup terug? ;)

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:23

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
De RAID implementatie is hardware, alhoewel ik begrepen heb dat de intel chipset uiteindelijk geen echte hardware raid is. Het is iig geen RAID via het OS (Windows 10 in dit geval).

O ja, ik heb wel een backup op een USB HDD, want RAID zelf is natuurlijk geen backup. :)

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:28
EXX schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 13:39:
De RAID implementatie is hardware, alhoewel ik begrepen heb dat de intel chipset uiteindelijk geen echte hardware raid is. Het is iig geen RAID via het OS (Windows 10 in dit geval).

O ja, ik heb wel een backup op een USB HDD, want RAID zelf is natuurlijk geen backup. :)
als ik het goed heb moet je controller het herkennen als een raid array.
ook als deze uit elkaar gevallen is doordat een schijf ontbreekt.

probeer gewoon voorzichtig te kijken in het bios menutje van je raid controller in je nieuwe mobo hoe deze herkent word

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhofstra
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:51
Een HDD uit een raid1 via Intel chipset raid kun je gewoon uitlezen op een andere pc (zelfs als die geen Intel chipset raid ondersteund) is mijn ervaring.