Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Momenteel wordt er een schuur gebouwd bij onze woning. Ik laat alles doen behalve het aanleggen van de elektra na de groepenkast.

Verlichting, stopcontacten, schakelaars etc. dien ik dus zelf te plaatsen.

Nu lijkt het mij verstandig om dit goed aan te pakken, ik ben er namelijk regelmatig te vinden straks (uit de hand gelopen hobby). Het is ook een best grote ruimte van 11,5x10,5 meter met 2 verdiepingen (boven een stukje kleiner ivm schuine daken). De benedenverdieping zal met name als werkplaats worden gebruikt.

Ik dien dus binnenkort armaturen en lampen aan te schaffen. Als je googled wordt er heel snel iets duidelijk: LED. Maar als ik iets verder google vindt je ook dat TL5 lampen eigenlijk vrijwel net zo zuinig zijn, maar een stuk goedkoper in aanschaf. Ook krijg ik de indruk dat de iets goedkopere LED TL lampen niet echt de kwaliteit zijn die je wilt hebben, minder dan 100 lumen per watt bijvoorbeeld. (veel chinese meuk?)

Maw, heeft er iemand ervaring met LED en/of TL5 verlichting en wat raden jullie mij aan? Ik wil het graag goed doen, maar wel zodanig dat als er iets kapot gaat, het makkelijk te vervangen is, dus het liefst geen vaag merk oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:00
Los van het hele verlichting verhaal zou ik zorgen dat je in de meterkast in huis een aardlekautomaat plaatst, en daar de schuur op aansluit. Een aardlekautomaat is een combinatie van een aardlekschakelaar en een normale automaat ('groep').
Dat heeft als voordeel dat als er ooit iets mis gaat met de stroomaansluiting van de schuur, niet de elektra in huis eruit knalt (omdat die wellicht achter dezelfde aardlekschakelaar hangt).

Bij m'n ouders zit er een tuinstopcontact achter dezelfde groep als de bijkeuken, in de vakantie is er na hevige regenval water in dat stopcontact gekomen. Dit zorgde ervoor dat de groep eruit knalde en de vriezer in de bijkeuken 3 weken zonder stroom heeft gedaan :X

En om het onderwerp 'duurzaam' ook nog even aan te stippen: zonnepanelen op het dak van de schuur leggen :9~ ?

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 01-12-2015 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Als ik naar de OP kijk zijn er een aantal dingen die me opvallen als eventuele vragen.

- LED tl lampen van lage kwaliteit?

Als je via een gerenomeerd bedrijf (praxis, formido etc.) je lampen haalt zit je vrijwel altijd met redelijk tot goede kwaliteit. Zelfs de tl buizen van de base line zijn van prima kwaliteit.

- Wat raden jullie mij aan?

Aangezien je het hebt over een werkplaats raad ik tl buizen aan. De lichtverspreiding van een tl buis is veel breder en dus prettiger om in te werken. Verder heb je 2 verschillende soorten TL5 buizen. High efficiency en high output. In de ruimte die jij hebt zijn high efficiency TL5 buizen prima (tenzij je plafond erg hoog is > 3,5 meter). Verder weet ik niet of boven ook een soort werkplaats is? Aangezien het dak schuin loopt zijn daar led lampen het meest prettig in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Nu online
ThinkPadd schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 13:29:
Los van het hele verlichting verhaal zou ik zorgen dat je in de meterkast in huis een aardlekautomaat plaatst, en daar de schuur op aansluit. Een aardlekautomaat is een combinatie van een aardlekschakelaar en een normale automaat ('groep').
Dat heeft als voordeel dat als er ooit iets mis gaat met de stroomaansluiting van de schuur, niet de elektra in huis eruit knalt (omdat die wellicht achter dezelfde aardlekschakelaar hangt).

Bij m'n ouders zit er een tuinstopcontact achter dezelfde groep als de bijkeuken, in de vakantie is er na hevige regenval water in dat stopcontact gekomen. Dit zorgde ervoor dat de groep eruit knalde en de vriezer in de bijkeuken 3 weken zonder stroom heeft gedaan :X

En om het onderwerp 'duurzaam' ook nog even aan te stippen: zonnepanelen op het dak van de schuur leggen :9~ ?
Over de groepenkast is als het goed is nagedacht, ook de schakelautomaten zijn iets lichter in de schuur zodat deze er eerder uitschieten dan in de woning (3x 40A in de woning, 3x 32A in de schuur) voor zover ik het heb begrepen.

Zonnepanelen zou inderdaad kunnen, ik leg in elk geval een paar extra kabels naar de woning toe. Voorlopig maken we even voldoende kosten ;)
NO_Excuses schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 13:38:
Als ik naar de OP kijk zijn er een aantal dingen die me opvallen als eventuele vragen.

- LED tl lampen van lage kwaliteit?

Als je via een gerenomeerd bedrijf (praxis, formido etc.) je lampen haalt zit je vrijwel altijd met redelijk tot goede kwaliteit. Zelfs de tl buizen van de base line zijn van prima kwaliteit.

- Wat raden jullie mij aan?

Aangezien je het hebt over een werkplaats raad ik tl buizen aan. De lichtverspreiding van een tl buis is veel breder en dus prettiger om in te werken. Verder heb je 2 verschillende soorten TL5 buizen. High efficiency en high output. In de ruimte die jij hebt zijn high efficiency TL5 buizen prima (tenzij je plafond erg hoog is > 3,5 meter). Verder weet ik niet of boven ook een soort werkplaats is? Aangezien het dak schuin loopt zijn daar led lampen het meest prettig in mijn optiek.
De verdiepingsvloer zit op ~2.60mtr hoog. Dus in dat geval kan ik dus de high efficiency gebruiken. Bedankt voor de tip.

De zolder zal enkel voor opslag gebruikt worden, daar zullen de lampen dus niet veel aan staan en maakt het qua energieverbruik dus niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
martijn k. schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 13:46:

De verdiepingsvloer zit op ~2.60mtr hoog. Dus in dat geval kan ik dus de high efficiency gebruiken. Bedankt voor de tip.

De zolder zal enkel voor opslag gebruikt worden, daar zullen de lampen dus niet veel aan staan en maakt het qua energieverbruik dus niet zo veel uit.
Dan zou je bijna voor een 100watt peertje kunnen gaan :+
Koop in ieder geval geen spaarlamp aangezien deze even duren met "opstarten" .
Een ledlamp is in dat geval het beste denk ik omdat gloeilampen niet echt meer verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
juist met wat opzoeken op zolder baal je als er schaduw valt. Verlichting die niet uit een 'spot' bestaat heeft dus mijn voorkeur: TL.

Zoals al gezegd: de rest TLT5. Als je het echt netjes wilt doen ook nog met daglicht-regeling. Op marktplaats komen regelmatig partijen voorbij.

Ohja, doe dan je verlichting ook op een aparte groep of buiten de aardlek om, dan sta je tenminste niet in het donker als hij eruit tikt.

Weet niet of je schuur direct aan huis vast zit ofzo, maar voor het gemak kun je dan ook een sub-meterkast in je schuur maken.

Trouwens, 3x40/32A? Wat ben je allemaal van plan? 3x25 is 'normaal gesproken' ook wel toereikend? Ik heb zelf samen met mijn broer een loods waar we juist terug gegaan zijn naar 3x25A omdat het vastrecht anders uit de klauw loopt. Ook hierop kan ik tegelijk CNC-frezen op een zware machine en hij vol gas frames in elkaar lassen. We hebben na de meter zelfs 3x20A erin gezet, zodat de hoofdzekering blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:33
Ik heb zelf pas alles vervangen door led TL.

Even een berekening van mijn kant, een standaard TL bak met 2 tl's van 36W verbruikt ongeveer 85-90 W door het voorschakelapparaat. (Een uur gemonitord via een stroommeter) In het begin stond hij rond de 80/85 W later stond hij constant op 90/91 W

ik heb toen 2 van deze tl's geplaatst: http://www.ledlampendirec...-cm-21-watt-t8-4000k.html

en had toen een constant verbruik van 42 watt. Na verloop van tijd liep hij terug naar 41W. Hier zat het voorschakel apparaat nog tussen. Als je die er tussen uit haal verbruik je nog minder

Omdat ik zelf 6500K wilde hebben ipv 4000K heb ik ledlampen van Philips besteld bij lampdirect. Ook perfecte lampen

[ Voor 7% gewijzigd door Speedfightserv op 01-12-2015 14:30 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
martijn k. schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 13:46:
[...]

Over de groepenkast is als het goed is nagedacht, ook de schakelautomaten zijn iets lichter in de schuur zodat deze er eerder uitschieten dan in de woning (3x 40A in de woning, 3x 32A in de schuur) voor zover ik het heb begrepen.
[...]
Dat is bij overbelasting/kortsluiting. In het geval van een aardlekfout zal nog steeds de aardlekschakelaar in je meterkast in huis eruit knallen. Of je moet in de schuur ook al een aparte aardlek plaatsen, maar ik weet niet of dat mag/werkt (2 aardlekschakelaars achter elkaar).

En als je de kabel gaat leggen zou ik ook gelijk een mantelbuis leggen met een touwtje erin. Op die manier kun je dan later altijd nog makkelijk een extra kabel trekken. Netwerkkabel, COAX-kabel als je er TV wilt kijken e.d. :) Wel zorgen dat de buis niet vlak langs de elektrakabel loopt, dan krijg je storingen in je signaal.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 01-12-2015 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Nu online
rooiekool schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:09:
juist met wat opzoeken op zolder baal je als er schaduw valt. Verlichting die niet uit een 'spot' bestaat heeft dus mijn voorkeur: TL.

Zoals al gezegd: de rest TLT5. Als je het echt netjes wilt doen ook nog met daglicht-regeling. Op marktplaats komen regelmatig partijen voorbij.

Ohja, doe dan je verlichting ook op een aparte groep of buiten de aardlek om, dan sta je tenminste niet in het donker als hij eruit tikt.

Weet niet of je schuur direct aan huis vast zit ofzo, maar voor het gemak kun je dan ook een sub-meterkast in je schuur maken.

Trouwens, 3x40/32A? Wat ben je allemaal van plan? 3x25 is 'normaal gesproken' ook wel toereikend? Ik heb zelf samen met mijn broer een loods waar we juist terug gegaan zijn naar 3x25A omdat het vastrecht anders uit de klauw loopt. Ook hierop kan ik tegelijk CNC-frezen op een zware machine en hij vol gas frames in elkaar lassen. We hebben na de meter zelfs 3x20A erin gezet, zodat de hoofdzekering blijft zitten.
We kochten de woning en hier zat 3x 40A in, waarom? Geen idee. We wonen er nu een paar maand, ik wist niet eens dat er verschil in zat eerlijk gezegd qua vastrechtkosten. Ik zal eens uitzoeken wat het scheelt..

Er komt dus een groepenkast in de schuur, de schuur zit niet aan de woning vast. Goede tip van die eigen groep, zal dat toepassen.

Ik ga marktplaats in de gaten houden, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:33
martijn k. schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:30:
[...]

We kochten de woning en hier zat 3x 40A in, waarom? Geen idee. We wonen er nu een paar maand, ik wist niet eens dat er verschil in zat eerlijk gezegd qua vastrechtkosten. Ik zal eens uitzoeken wat het scheelt..
Dat scheelt je ongeveer 400 euro per jaar... (bij liander tenminste)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Speedfightserv schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:35:
[...]

Nogal de moeite waard om te doen dus, als je geen 3x40A nodig hebt. Met die 400 euro kun je al een groot deel van de aanschafkosten voor de verlichting/groepenkast dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Nu online
Speedfightserv schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:35:
[...]

Hmm, wij zitten in het Enexis gebied. Ik zal eens gaan uitzoeken voor welk capaciteitstarief we worden belast.

edit-

Scheelt 600 euro per jaar...

[ Voor 6% gewijzigd door martijn k. op 01-12-2015 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 09:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

martijn k. schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:30:
[...]

Het scheelt echt veel, maar betaal je er ook voor? Ik heb thuis 40A zekeringen maar ik betaal voor 3x 25A :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Nu online
Ik heb even gekeken bij mijn huidige leverancier. Ik betaal 33 euro per maand aan enexis, dus ik betaal er niet voor blijkbaar...

[ Voor 9% gewijzigd door martijn k. op 01-12-2015 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 09:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

martijn k. schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:43:
Ik heb even gekeken bij mijn huidige leverancier. Ik betaal 33 euro per maand aan enexis, dus ik betaal er niet voor blijkbaar...
Blijkbaar is de netbeheerder bij jou ook vergeten dat er 3x 40A in de meterkast zit :) . Handig als je ooit nog eens elektrische auto's wil opladen of als een kick-ass zonnestroominstallatie op het dak van de schuur legt.
Pagina: 1