[Windows 10] Hoe te gebruiken in een bedrijf m.b.t. updates?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymous_
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-08 19:00
Beste Tweakers,

Ik heb een vraagje, we willen in een zeer korte tijd overgaan naar Windows 10 op de laptops die wij uitleveren aan medewerkers zodat wij lokaal op de Windows 10 besturing systeem kunnen werken en eventueel ook nog kunnen inloggen via Citrix in het bedrijfsnetwerk. Nu zit ik met paar vragen. Heb overal op internet gezocht en voor bedrijven word de Enterprise versie aangeraden: http://www.computeridee.n...-en-welke-moet-je-hebben/

" 'Enterprise' is de versie voor grote bedrijven, waarvan de systeembeheerders veel systemen tegelijk moeten beheren. Het grootste verschil met 'Pro' zijn de mogelijkheden voor beheerders om specifieke updates uit te voeren en om andere links te laten liggen, bijvoorbeeld als die andere programma's in de weg komen te zitten."

Nu is mijn vraag, hoe is dit in te regelen? Kan ik idd via een beheer tool (zoja welke) Windows update uitzetten? of een gedeelte ervan uitzetten zodat er straks na een update bepaalde applicaties niet meer werken etc. heeft iemand ervaring hierin? Graag hoor ik dat van jullie. Ik heb nu een HP laptop met Windows 10 64 bit enterprise erop geinstalleerd maar heb helaas geen beheer tool gezien waar ik het kan beheren op afstand. Moeten de laptops dan ook in de domein gehangen worden om zoiets te realiseren?

Graag hoor ik dat van me mede-tweakers, graag wat tips trucs en misschien wat ervaringen

Groetjes,
Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Anonymous_ schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 11:14:
" 'Enterprise' is de versie voor grote bedrijven, waarvan de systeembeheerders veel systemen tegelijk moeten beheren. Het grootste verschil met 'Pro' zijn de mogelijkheden voor beheerders om specifieke updates uit te voeren en om andere links te laten liggen, bijvoorbeeld als die andere programma's in de weg komen te zitten."

Nu is mijn vraag, hoe is dit in te regelen? Kan ik idd via een beheer tool (zoja welke) Windows update uitzetten? of een gedeelte ervan uitzetten zodat er straks na een update bepaalde applicaties niet meer werken etc. heeft iemand ervaring hierin? Graag hoor ik dat van jullie. Ik heb nu een HP laptop met Windows 10 64 bit enterprise erop geinstalleerd maar heb helaas geen beheer tool gezien waar ik het kan beheren op afstand. Moeten de laptops dan ook in de domein gehangen worden om zoiets te realiseren?
Het magische woord wat je zoekt is WSUS (Windows Server Update Services). Overigens werkt Microsoft aan Windows Update for Business. Voor zover ik weet is Windows Update for Business nog in ontwikkeling.

Je kan in je bedrijfsnetwerk een WSUS server plaatsen en dan via een group policy je laptops te dwingen om in plaats van bij Microsoft update patches op te halen dit te doen bij je eigen WSUS server. Op de WSUS server kan je configureren welke patches wel en niet aangeboden moeten worden.

Om van WSUS gebruik te kunnen maken hoeven laptops geen lid van een domein te zijn, maar ze moeten wel in hetzelfde LAN zitten als hun WSUS server. Overigens moet je de WSUS server dan handmatig bij elke computer in het register zetten. Dat kan onhandig zijn bij veel laptops. Ook moeten de laptops regelmatig in het netwerk terug komen. Anders kunnen ze beter via Microsoft Update werken.

Als je Windows werkplekken beheerd zou ik verwachten dat WSUS tot je basiskennis behoord.

Overigens kan je ook de Pro versie gebruiken, afhankelijk van je behoefte. Het verschil is voornamelijk dat de Enterprise versie een LTSB versie heeft waarin feature updates veel trager aangeboden worden. Zeker wat betreft nieuwe builds van Windows 10.

Let ook dat de licentie van Enterprise edities anders is. Ze zijn alleen verkrijgbaar via een contract met Microsoft. Je moet geloof ik 25 stuks minimaal afnemen. Activatie kan via MAK key of via een KMS server. Dit is zeker iets wat je uit moeten zoeken of het wel loont.