Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelBelgium
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-07 13:47
Eerst en vooral moet ik zeggen dat ik redelijk hopeloos ben én zelfs mijn ouders/familie kunnen me niet zo goed helpen. Dus vraag ik het hier maar ...

In 2013 ben ik beginnen studeren aan de hogeschool aan de richting toegepaste informatica - softwareontwikkeling. Normaal moest ik volgend jaar, in 2016, afstuderen én een bachelor diploma hebben van deze richting. Jammer maar helaas heeft een email, in september 2015, mijn droom afgenomen. De e-mail kwam van school met een mededeling dat ik niet mag inschrijven voor het 3de jaar...

Dus zogezegd is dit diploma van mij afgenomen, ik kan niet meer studeren en ik ben werkloos. Sinds september ben ik dus een werkzoekende én ben ik beginnen solliciteren als schoolverlater in bachelor toegepaste informatica. Maar nu na 2-3 maand, tot nu de dag, heb ik nog geen eerste job. Ik heb ongeveer rond de 7-8 sollicitaties gedaan in deze 2 maanden en telkens is het hetzelfde liedje: ik word afgewezen door geen diploma te hebben, geen ervaring én soms zelfs door geen motivatie te hebben (wat begrijpelijk is na altijd afgewezen te worden). Toch wil ik niet opgeven omdat ICT het enigste is wat me interesseert maar aan de andere kant heb ik geen keuze denk ik :/

De hulp die ik nodig heb .. is het waard om niet op te geven? Moet ik verder zoeken tot ik iets vind? Of moet ik iets gaan zoeken zodat ik een diploma heb, zoja wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
7-8 sollicitaties? Ga er eerst maar eens 70-80 versturen in deze tijd :P

Waarom is je diploma ontnomen? Lijkt me sterk dat je niet meer opeens mag studeren daar? Andere hoge school anders?

[ Voor 7% gewijzigd door Megamind op 01-12-2015 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:06
Laten we inderdaad maar bij de oorzaak beginnen. Waarom is "jouw droom je afgenomen"? Die brief/dat besluit heeft de uni vast niet zomaar genomen, hier zit een verhaal achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelBelgium
Megamind schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 00:54:
7-8 sollicitaties? Ga er eerst maar eens 70-80 versturen in deze tijd :P

Waarom is je diploma ontnomen? Lijkt me sterk dat je niet meer opeens mag studeren daar? Andere hoge school anders?
Als ik nu zie bij +/-10 sollicitaties dat ik afgewezen word door dezelfde redenen ga ik eerder niet naar de 70-80 - maar daarom wil ik weten of het nog waard is om verder te zoeken.
WWAS schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 00:55:
Laten we inderdaad maar bij de oorzaak beginnen. Waarom is "jouw droom je afgenomen"? Die brief/dat besluit heeft de uni vast niet zomaar genomen, hier zit een verhaal achter.
Is het nodig om te weten waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het helpt wel. Als je van school weggestuurd bent wegens (zeg maar een extreem) handel in drugs of criminaliteit, dan heeft dat een veel groter effect op je kansen op opleiding dan bijvoorbeeld geldgebrek. Je doet nu ook alsof het de schuld is van de school ("ze hebben me het afgenomen").

Waarom kun je niet meer studeren?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelBelgium
Het is niet om illegale redenen, zo "evil" ben ik ook weer niet. De reden was door studievoortgangsbewaking. En ja, eerlijk gezegt vind ik het niet eerlijk, het was m'n laatste jaar én ik heb nog 112 studiepunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MichaelBelgium schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 01:47:
De reden was door studievoortgangsbewaking. En ja, eerlijk gezegt vind ik het niet eerlijk, het was m'n laatste jaar én ik heb nog 112 studiepunten.
De minimumeisen waren bekend, is het correct of niet volgens die regels?

Anyway, als ik zo lees:
Ik heb ongeveer rond de 7-8 sollicitaties gedaan in deze 2 maanden en telkens is het hetzelfde liedje: ik word afgewezen door geen diploma te hebben, geen ervaring én soms zelfs door geen motivatie te hebben (wat begrijpelijk is na altijd afgewezen te worden).
Geen motivatie als je al bij een paar sollicitaties afgewezen bent? Je hebt nu eenmaal een zwakke positie door het ontbreken van een diploma, dan moet je of lager op de ladder beginnen of je op een andere manier vooraan zetten. Dan al na een paar solliciaties moedeloos zijn? Dan ga je het niet snel halen.

Vraag bij sollicitaties om feedback, ga trainingen doen en wees bereid een langere weg naar je doel te volgen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MichaelBelgium schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 01:13:
[...]

Als ik nu zie bij +/-10 sollicitaties dat ik afgewezen word door dezelfde redenen ga ik eerder niet naar de 70-80 - maar daarom wil ik weten of het nog waard is om verder te zoeken.
Als je je droom wil halen heb je toch weinig keuze behalve door te zetten. Of je moet je droom opgeven, ook een keuze...

Heb je daarzo ook niet 60 studiepunten per jaar? Als je dan 112/120 hebt vind ik het apart dat dat te weinig is, maar goed, ik weet ook niet hoe dat verder gaat.

Is er gekeken of je bij een andere instelling verder zou mogen studeren zonder opnieuw te moeten beginnen? Heb je enige zaken die je persoonlijk richting de ICT doet? En dan bedoel ik dus niet dat je een nieuwe game PC in elkaar hebt gezet, maar bijvoorbeeld een app die je hebt gemaakt om de status van je koffiezetapparaat uit te lezen, of je github commits aan een random opensource project, de website voor de lokale scouting die je hebt gemaakt, etc. Daarmee kan je laten zien dat je gemotiveerd bent en wat kan.

Zelfs als je dat hebt gaat het zonder opleiding niet makkelijk worden, maar het geeft je wel een stuk betere positie al.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 01-12-2015 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:56
Het is niet om illegale redenen, zo "evil" ben ik ook weer niet. De reden was door studievoortgangsbewaking. En ja, eerlijk gezegt vind ik het niet eerlijk, het was m'n laatste jaar én ik heb nog 112 studiepunten.
En inschrijven bij een andere school en (een groot deel) van je studiepunten meenemen is geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:22
als je in 2013 gestart bent met een opleiding en je wilt deze afronden in 2016 dan is dit een normaal traject zonder blijven zitten. Hier moet dus iets meer achter zitten. Ze gaan je nooit van school smijten omdat je een modeltraject aan het doen bent.

Heb je hiervoor toevallig nog richtingen gedaan oid?

Je kan altijd eens proberen bij een andere hogeschool als dat je droom is, waarschijnlijk kan je dan nog een boel vrijstellingen halen ook.

Verder, 7/8 sollicitaties op een paar maand is echt peanuts. Zeker als je geen diploma hebt. Kijk maar eens op http://www.9lives.be/foru...t-naar-werk-deel-2-a.html wat ze daar allemaal doen om toch maar aan werk te geraken.

Het is al lastig om te starten in IT zonder werkervaring, het minste dat ze dan ook willen is een diplomaatje (en als je TI in Gent hebt gedaan, dan weet ik dat het helemaal niet zo'n zware richting is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Laatst online: 05-02-2024
Heb je daar een goed en openhartig gesprek over gehad met de directie? Misschien helpt dat, als je toont dat je toch écht wel gemotiveerd bent om in de ICT verder te gaan. Misschien zelf voorstellen met een actieplan op tafel leggen om ze over de streep te trekken je toch nog alsnog dat derde jaar te laten aanvatten? Voor volgend jaar misschien, dan heb je tot volgend jaar september de tijd om én te werken (desnoods buiten ICT, alle werk is goed) en wat centen te verdienen én je tegelijkertijd voor te bereiden en de hogeschool te tonen dat je het meent.

Lijkt me toch de moeite waard om te proberen en alle registers open te trekken om ze toch over de streep te trekken. Niet geschoten, altijd mis.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-09 22:19

DSK

boeiend...

Er ontbreekt in ieder geval een groot stuk van je verhaal. Ik kan me helemaal niet voorstellen dat je, zonder heel speciale reden, zomaar wordt geweigerd om verder te studeren.

Toen ik zelf studeerde werden sommig studenten zelfs toegelaten om voor de derde keer hetzelfde jaar te doen (met enkele voorwaarden). Dat waren echt niet degene die door pech of ongeluk niet hadden kunnen slagen maar gewoon omdat ze teveel gefeest hadden en geen enkele moeite gedaan hadden.

TI wordt in veel hogescholen gegeven en ook hier kan ik me weer niet voorstellen dat je overal zou geweigerd worden, zeker als je al twee jaar en een heleboel studiepunten gedaan hebt.

Als je echt wil werken zonder diploma (niet aan te raden) dan denk ik dat je onderaan de ladder zal moeten beginnen. Zelfs zit ik meer in de richting systeembeheer dus daar zou ik een helpdeskfunctie aanraden. Voor een developer is niet echt een equivalent hiervan vrees ik. Eventueel kan je ook meehelpen aan wat open source projecten, zelf wat dingen opzetten of een blog starten om toch iets te tonen te hebben tijdens sollicitaties.

[ Voor 24% gewijzigd door DSK op 01-12-2015 09:33 ]

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 10:08
DSK schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 09:31:
Er ontbreekt in ieder geval een groot stuk van je verhaal. Ik kan me helemaal niet voorstellen dat je, zonder heel speciale reden, zomaar wordt geweigerd om verder te studeren.
Ik weet niet hoe het in België gaat, maar je kan in Nederland zomaar een BSA op lopen omdat je een bepaald vak uit je propedeuse niet hebt gehaald. Al heb je alle andere vakken wel, als je na x tijd je vakken niet hebt, heb je officieel een BSA (bindend studie advies) te pakken. Natuurlijk kan je die aanvechten bij de examencommissie en is de kans groot dat als jij alle andere vakken uit jaar 1 en 2 wel hebt, behalve dat ene, dat je een extra kans krijgt. Maar die zijn een keer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:59

Shunt

Boe

Pff echt wat een motivatie.
Mijn vriendin had sinds haar afstuderen in 2011 van een van de beste fysio opleidingen in Nederland ongeveer tussen de 100 en 150 sollicitaties de deur uit gedaan in ongeveer drie jaar tijd.
Ze heeft 4 gesprekken gehad en op twee plekken voor tijdelijk werk aangenomen.

Als jij na 7 solicitaties de zin er al niet meer van in ziet dan zie ik het somber voor je in. Het leven is niet altijd gemakkelijk en al helemaal niet eerlijk. Het enige wat je kunt doen is je zelf bij de vodden pakken en door gaan.

Zij is zelf begonnen met herscholing richting programmeur en is nu sinds een maand in het bezit van een een vast contract met zeer mooie voorwaarden. In deze tijd kost alles meer moeite en als je dat te veel is val je buiten de boot.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Ik heb in 3 maanden thuiszitten 58 sollicitaties de deur uitgedaan. Bedrijven door heel Nederland.
7 sollicitaties? Stel je niet aan man.
Shunt schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 09:38:
Mijn vriendin had sinds haar afstuderen in 2011 van een van de beste fysio opleidingen in Nederland ongeveer tussen de 100 en 150 sollicitaties de deur uit gedaan in ongeveer drie jaar tijd.

Als jij na 7 solicitaties de zin er al niet meer van in ziet dan zie ik het somber voor je in. Het leven is niet altijd gemakkelijk en al helemaal niet eerlijk. Het enige wat je kunt doen is je zelf bij de vodden pakken en door gaan.

Zij is zelf begonnen met herscholing richting programmeur en is nu sinds een maand in het bezit van een een vast contract met zeer mooie voorwaarden. In deze tijd kost alles meer moeite en als je dat te veel is val je buiten de boot.
Perfect verwoord.

[ Voor 76% gewijzigd door hexta op 01-12-2015 09:46 ]

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:04
MichaelBelgium schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 00:48:

In 2013 ben ik beginnen studeren aan de hogeschool aan de richting toegepaste informatica - softwareontwikkeling. Normaal moest ik volgend jaar, in 2016, afstuderen én een bachelor diploma hebben van deze richting. Jammer maar helaas heeft een email, in september 2015, mijn droom afgenomen. De e-mail kwam van school met een mededeling dat ik niet mag inschrijven voor het 3de jaar...
[...] De reden was door studievoortgangsbewaking. En ja, eerlijk gezegt vind ik het niet eerlijk, het was m'n laatste jaar én ik heb nog 112 studiepunten.
Ik weet niet hoeveel een Belgische studiepunt waard is, maar in NL heb je er slechts 42 per jaar en zou je met 112 ver voorlopen. Maar kennelijk is 112 bij jouw opleiding te weinig voor toelating tot het 3e jaar.

Is de meest logische oplossing niet om in te schrijven voor het 2e jaar, een jaar studievertraging op te lopen en in dat jaar alle achterstand weg te poetsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:06
Tja kijk als dit inhoudt dat je over die 112 punten vijf jaar hebt gedaan.. dan valt er natuurlijk wel wat voor de beslissing van de uni te zeggen (en mag je eigenlijk niet klagen). Zo werkt het nou eenmaal. Is het vaak niet zo dat je na een jaar pauze weer verder aan mag met deze studie aan een andere universiteit (en dan veel punten mee kunt nemen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
  • Laatst online: 14-11-2021
Hier in België kan je inderdaad geweigerd worden als je 2x niet slaagt op een vak (ook al is dat een onbelangrijk vak). Waarschijnlijk heeft hij gestudeerd aan KdG, waar ze dit systeem toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 11:43
t_captain schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 09:53:
[...]

[...]

Ik weet niet hoeveel een Belgische studiepunt waard is, maar in NL heb je er slechts 42 per jaar en zou je met 112 ver voorlopen. Maar kennelijk is 112 bij jouw opleiding te weinig voor toelating tot het 3e jaar.

Is de meest logische oplossing niet om in te schrijven voor het 2e jaar, een jaar studievertraging op te lopen en in dat jaar alle achterstand weg te poetsen?
??

Volgens Wikipedia is die 60.

En een .BE studiepunt == .NL studiepunt. Daarvoor zijn juist de ECTS'en gemaakt :)

@ TS. Hebben ze geen Associate Degrees in Belgie?

[ Voor 3% gewijzigd door DiedX op 01-12-2015 09:59 ]

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelBelgium
Misschien voor de duidelijkheid, met die 7-8 sollicitatie bedoelde ik de gesprekken zelf en daarnaast ongeveer 15 solicitaties via e-mail/telefoon - maar hoe dan ook het kan zijn dat het opvallend weinig is (en dat besef ik door jullie kritiek) waarschijnlijk omdat ik gewoon in de ICT richting zoek en zodanig dat ik niet zo ver moet gaan voor te gaan werken. Ik heb eerlijk gezegt ook nog niet naar een interimkantoor geweest. Ik ben ook niet zo'n persoon dat écht sociaal is. Is misschien zielig maar ah ..

Voor de mensen die duidelijkheid willen over de hogeschool, studievoortgangsbewaking wilt zeggen dat het een risico is voor mij om verder te studeren denk ik dan. Na het eerste jaar had ik geen modeltraject meer omdat ik 3-4 vakken moest bissen, in het tweede jaar had ik daarvan bijna allemaal opgehaald dus m.a.w. in het 3de jaar moest ik 1 vak trissen en ook een paar vakken moest bissen van het 2de jaar. De reden is dus voor 95% die vak dat ik moest trissen (2x niet geslaagt ervoor).

In de voorbije maanden heb ik alleen opgemerkt dat ik nog HBO kan doen en TKO. Ik weet niet of ik nog andere dingen kan doen - heb niets anders gevonden.
Bv202 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 09:58:
Hier in België kan je inderdaad geweigerd worden als je 2x niet slaagt op een vak (ook al is dat een onbelangrijk vak). Waarschijnlijk heeft hij gestudeerd aan KdG, waar ze dit systeem toepassen.
Ja dit, maar Hogeschool West-Vlaanderen.
Shunt schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 09:38:

Dat is sterk van haar

[ Voor 36% gewijzigd door MichaelBelgium op 01-12-2015 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
Aan welke school heb je gestudeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 11:43
MichaelBelgium schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 10:03:

In de voorbije maanden heb ik alleen opgemerkt dat ik nog HBO kan doen en TKO. Ik weet niet of ik nog andere dingen kan doen - heb niets anders gevonden.
Sorry hoor, maar eerste hit "West Vlaanderen Associate Degree" => http://www.cvoww.be/index.php/graduaat-hbo

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:55
Studeren in België is toch erg goedkoop? Als ICT daadwerkelijk je droom is en het op de ene school niet lukt; stap over naar een ander en ga er vol goede moed tegenaan. Ja het zal je een paar jaar kosten, maar je bent de rest van je leven dankbaar dat je een opleiding hebt afgerond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Laatst online: 05-02-2024
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 10:17:
Studeren in België is toch erg goedkoop? Als ICT daadwerkelijk je droom is en het op de ene school niet lukt; stap over naar een ander en ga er vol goede moed tegenaan. Ja het zal je een paar jaar kosten, maar je bent de rest van je leven dankbaar dat je een opleiding hebt afgerond :)
^ dit dus

Zonder papiertje kun je het hier in Vlaanderen wel schudden.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
Oké, hier even mijn mening...

Je moet hier op Tweakers deze vragen als Belg niet komen stellen. Het onderwijssysteem zit in Nederland heel anders in elkaar (ondanks dat er wel gelijkwaardigheid van diploma's bestaat), net als de verwachtte diploma's op de arbeidsmarkt. Dit soort vragen stel je beter op een forum als 9Lives, want zoals je ziet begrijpen mensen niet helemaal wat je bedoelt :)

Je hoogste diploma is van het secundair onderwijs. Het gaat moeilijk worden een bedrijf te vinden waar ze je zullen aannemen voor een job op bachelorniveau. Je hebt niks om je competenties aan te tonen. Helaas is dat papiertje (diploma) nog altijd het belangrijkst om te starten. Na 2 jaar ervaring maakt je diploma dan weer niks meer uit, maar je hebt het wel nodig voor die eerste job te vinden.

Wat wel mogelijk is, zijn helpdeskjobs en ondertussen een graduaat halen via HBO in avondonderwijs (wat niet hetzelfde is als HBO in Nederland) om daarna door te stromen naar de job die je echt wilt. Of gewoon heel veel geluk hebben. Maar met 7-8 sollicitaties ga je er waarschijnlijk niet geraken...

Je zit ook in een moeilijke regio. Ik werk bij een bedrijf in het Brusselse en ik heb best veel West-Vlaamse collega's, wat geen toeval is :)

Mijn advies: niet elke school heeft die strenge regels. Ga gewoon naar een andere school en daar krijg je vrijstellingen voor de vakken waarvoor je al geslaagd was. Eenmaal je dat bachelordiploma hebt zal je niet veel moeten solliciteren. Toen ik het haalde (ik heb zelf een bachelordiploma TI) kreeg ik de ene na de andere mail/telefoon van werkgevers die me graag op gesprek wilden laten komen;

HBO is ook een alternatief, maar wel een niveau lager. Ik heb collega's die een graduaat bezitten en die zijn ook gewoon aangenomen hier. Na het halen van het graduaatsdiploma kan je een extra jaar aan een hogeschool volgen om een bachelordiploma TI te halen.

Zorg trouwens dat je ook een rijbewijs hebt ;)

Voor de Nederlanders:
Graduaat = HBO = niveau 5
Professionele Bachelor = hogeschool (HBO in Nederland) = niveau 6

[ Voor 4% gewijzigd door Bv202 op 01-12-2015 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelBelgium
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 10:17:
Is het goedkoop? Voor mezelf vind ik het redelijk kostelijk, het is ongeveer 900€ / jaar. Heb m'n rijlessen ook moeten zelf betalen (1200€) dit jaar. Maar in het algemeen is België duurder in alles, en ja je hebt gelijk i.v.m. naar een andere school te gaan :)
Bv202 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 10:25:
Oké, hier even mijn mening...

Je moet hier op Tweakers deze vragen als Belg niet komen stellen. Het onderwijssysteem zit in Nederland heel anders in elkaar (ondanks dat er wel gelijkwaardigheid van diploma's bestaat), net als de verwachtte diploma's op de arbeidsmarkt. Dit soort vragen stel je beter op een forum als 9Lives, want zoals je ziet begrijpen mensen niet helemaal wat je bedoelt :)

Je hoogste diploma is van het secundair onderwijs. Het gaat moeilijk worden een bedrijf te vinden waar ze je zullen aannemen voor een job op bachelorniveau. Je hebt niks om je competenties aan te tonen. Helaas is dat papiertje (diploma) nog altijd het belangrijkst om te starten. Na 2 jaar ervaring maakt je diploma dan weer niks meer uit, maar je hebt het wel nodig voor die eerste job te vinden.

Wat wel mogelijk is, zijn helpdeskjobs en ondertussen een graduaat halen via HBO in avondonderwijs (wat niet hetzelfde is als HBO in Nederland) om daarna door te stromen naar de job die je echt wilt. Of gewoon heel veel geluk hebben. Maar met 7-8 sollicitaties ga je er waarschijnlijk niet geraken...

Je zit ook in een moeilijke regio. Ik werk bij een bedrijf in het Brusselse en ik heb best veel West-Vlaamse collega's, wat geen toeval is :)

Mijn advies: niet elke school heeft die strenge regels. Ga gewoon naar een andere school en daar krijg je vrijstellingen voor de vakken waarvoor je al geslaagd was. Eenmaal je dat bachelordiploma hebt zal je niet veel moeten solliciteren. Toen ik het haalde (ik heb zelf een bachelordiploma TI) kreeg ik de ene na de andere mail/telefoon van werkgevers die me graag op gesprek wilden laten komen;

HBO is ook een alternatief, maar wel een niveau lager. Ik heb collega's die een graduaat bezitten en die zijn ook gewoon aangenomen hier. Na het halen van het graduaatsdiploma kan je een extra jaar aan een hogeschool volgen om een bachelordiploma TI te halen.

Zorg trouwens dat je ook een rijbewijs hebt ;)

Voor de Nederlanders:
Graduaat = HBO = niveau 5
Professionele Bachelor = hogeschool (HBO in Nederland) = niveau 6
Bedankt voor je advies, ik zou liever naar HBO gaan omdat het deeltijds is (als ik me herinner) en kan ik misschien ook nog werken en geld verdienen. Rijbewijs komt er aan ook, heb een voorlopig rijbewijs momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:22
MichaelBelgium schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 12:12:
[...]

Is het goedkoop? Voor mezelf vind ik het redelijk kostelijk, het is ongeveer 900€ / jaar. Heb m'n rijlessen ook moeten zelf betalen (1200€) dit jaar. Maar in het algemeen is België duurder in alles, en ja je hebt gelijk i.v.m. naar een andere school te gaan :)

[...]

Bedankt voor je advies, ik zou liever naar HBO gaan omdat het deeltijds is (als ik me herinner) en kan ik misschien ook nog werken en geld verdienen. Rijbewijs komt er aan ook, heb een voorlopig rijbewijs momenteel.
900€ is goedkoop om een jaar te studeren. Als je later een professionele cursus wilt doen betaal je dat minstens per dag... Of je zelf je rijschool moet betalen maakt dan niet uit.

NL, UK,... zijn allemaal veel duurder om te studeren (tot 10K aan inschrijvingsgeld in de UK dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
MichaelBelgium schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 12:12:
[...]

[...]

Hier in België is het erg goedkoop. In Nederland hebben ze na afstuderen blijkbaar al tot €20.000 aan leningen terug te betalen 8)7

Rijlessen zijn abnormaal duur inderdaad. Je gaat wel blij zijn als je eenmaal dat rijbewijs hebt, want in de IT wordt heel snel een bedrijfswagen gegeven. Diegenen die bij ons afstudeerden en geen rijbewijs haalden, hebben er veel langer over gedaan om een job te vinden.

Je kan werken combineren met een graduaatsopleiding (via avondschool dan). Onderschat dit zeker niet... een collega van mij doet dit en dat is 3x per week tot 11u 's avonds les. Hiernaast moeten nog projecten/oefeningen gemaakt worden en uiteraard ook nog examens afgelegd worden. Zelfs met heel veel motivatie is het lastig dit vol te houden.
NL, UK,... zijn allemaal veel duurder om te studeren (tot 10K aan inschrijvingsgeld in de UK dacht ik).
Er zijn dan ook weer landen (Oostenrijk, Noorwegen,..) waar je €0,00 betaalt aan inschrijvingsgeld. Dat is dan ook niet de enige factor om rekening mee te houden.

[ Voor 14% gewijzigd door Bv202 op 01-12-2015 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay123
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-09 14:43
Hoi! Mede-Belg hier!

Ik zat (zo een 4 jaar geleden) in hetzelfde schuitje als jij. Begonnen aan ICT-Elektronica, maar na een jaar er achter gekomen dat ik van electronica toch niet al te veel gegeten heb. Conclusie; Op mijn derde jaar moeten stoppen om dezelfde reden (eerste jaren veel gebuisd, net niet genoeg "studiemotivatie").

Ik ben hierna niet bij de pakken blijven zitten, aangezien ik wel nog iets in de IT wou doen, en ben via volwassenenonderwijs toch aan een "diplomaatje" geraakt(Graduaat IT - duurtijd: 6 maanden). Dit staat tussen aanhalingstekens, aangezien het niet veel waard is, maar toch maar mooi op je CV staat. Hierdoor had ik dan al een stapje meer dan iemand zoals jij (cru gezegd).

Wat je ook zeker niet mag vergeten (en wat ik toch deed) waren al mijn behaalde vakken waar ik voldoendes op gehaald had ook op mijn C.V. plaatsen. Deze zaken zijn voor mij bewezen dat ik deze kan, dus waarom dan niet op mijn C.V.? (Wél duidelijk vermelden dat je je studie niet hebt afgemaakt. In mijn geval stond er bij studies:" 3de jaar ICT-Electronica". Nooit heeft iemand hier over iets vermeld.)

Na mijn "studie" bij het volwassenen-onderwijs ben ik serieus aan het solliciteren geslagen. Ik denk dat ik ongeveer er 1,5 maanden mee bezig ben geweest, en ik verstuurde minimaal 2 à 3 sollicitaties per mail (iedere keer begeleid met een persoonlijke brief voor de functie, niet enkel C.V.). Hierna ben ik mogen beginnen bij een test-firma (saai werk) en ben tijdens dit werk blijven zoeken naar andere jobs. Momenteel 2 jaar aan het werk en ben benoemd op (voor mij) een droomjob. Ik ben helpdeskmedewerker, maar het is geen telefoon-bureau-zit-job. Ik ben een beetje de informaticus voor alles. Ik mag zelf mijn tijd invullen e.d.

Moraal van het verhaal: Maak een uitgebreide C.V. die je per sollicitatie begeleid met een persoonlijke brief. Ga ook eens onder je eisen (ik dacht vroeger noooit helpdeskmedewerker te worden), je kan terwijl je aan het werken bent ook steeds blijven solliciteren. En al mag je beginnen bij een job die je niet ligt, dit staat dan nadien steeds mooier op je C.V. in plaats van geen ervaring. Doe moeite en hou vol.

Edit: Ik weet niet hoe het in jouw geval zit, maar ik mocht niet aan een nieuwe bachelor-opleiding beginnen omdat mijn studiepunten niet voldoende waren om een volledig traject opnieuw te vullen (met vrijstellingen inbegrepen!). Hiervoor moest ik dan eerst een jaar wachten tot er weer 60 punten bijkwamen.

[ Voor 6% gewijzigd door jay123 op 01-12-2015 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelBelgium
jay123 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 13:52:
Hoi! Mede-Belg hier!

Ik zat (zo een 4 jaar geleden) in hetzelfde schuitje als jij. Begonnen aan ICT-Elektronica, maar na een jaar er achter gekomen dat ik van electronica toch niet al te veel gegeten heb. Conclusie; Op mijn derde jaar moeten stoppen om dezelfde reden (eerste jaren veel gebuisd, net niet genoeg "studiemotivatie").

Ik ben hierna niet bij de pakken blijven zitten, aangezien ik wel nog iets in de IT wou doen, en ben via volwassenenonderwijs toch aan een "diplomaatje" geraakt(Graduaat IT - duurtijd: 6 maanden). Dit staat tussen aanhalingstekens, aangezien het niet veel waard is, maar toch maar mooi op je CV staat. Hierdoor had ik dan al een stapje meer dan iemand zoals jij (cru gezegd).

Wat je ook zeker niet mag vergeten (en wat ik toch deed) waren al mijn behaalde vakken waar ik voldoendes op gehaald had ook op mijn C.V. plaatsen. Deze zaken zijn voor mij bewezen dat ik deze kan, dus waarom dan niet op mijn C.V.? (Wél duidelijk vermelden dat je je studie niet hebt afgemaakt. In mijn geval stond er bij studies:" 3de jaar ICT-Electronica". Nooit heeft iemand hier over iets vermeld.)

Na mijn "studie" bij het volwassenen-onderwijs ben ik serieus aan het solliciteren geslagen. Ik denk dat ik ongeveer er 1,5 maanden mee bezig ben geweest, en ik verstuurde minimaal 2 à 3 sollicitaties per mail (iedere keer begeleid met een persoonlijke brief voor de functie, niet enkel C.V.). Hierna ben ik mogen beginnen bij een test-firma (saai werk) en ben tijdens dit werk blijven zoeken naar andere jobs. Momenteel 2 jaar aan het werk en ben benoemd op (voor mij) een droomjob. Ik ben helpdeskmedewerker, maar het is geen telefoon-bureau-zit-job. Ik ben een beetje de informaticus voor alles. Ik mag zelf mijn tijd invullen e.d.

Moraal van het verhaal: Maak een uitgebreide C.V. die je per sollicitatie begeleid met een persoonlijke brief. Ga ook eens onder je eisen (ik dacht vroeger noooit helpdeskmedewerker te worden), je kan terwijl je aan het werken bent ook steeds blijven solliciteren. En al mag je beginnen bij een job die je niet ligt, dit staat dan nadien steeds mooier op je C.V. in plaats van geen ervaring. Doe moeite en hou vol.

Edit: Ik weet niet hoe het in jouw geval zit, maar ik mocht niet aan een nieuwe bachelor-opleiding beginnen omdat mijn studiepunten niet voldoende waren om een volledig traject opnieuw te vullen (met vrijstellingen inbegrepen!). Hiervoor moest ik dan eerst een jaar wachten tot er weer 60 punten bijkwamen.
Mooie tekst, bedankt :) En wees gerust, ik zal niet meer aan een bachelor opleiding beginnen, heb heel de dag zitten denken (had trouwens weer een sollicitatiegesprek deze namiddag) en heb besloten om de HBO5 opleiding te starten én vollop me in te zetten. Volgend infomoment is wel volgend jaar in februari maar ah wel. Thx voor de tips en het ondersteunen ook btw (en aan andere) :)
Bv202 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 12:44:
[...]

Hier in België is het erg goedkoop. In Nederland hebben ze na afstuderen blijkbaar al tot €20.000 aan leningen terug te betalen 8)7

Rijlessen zijn abnormaal duur inderdaad. Je gaat wel blij zijn als je eenmaal dat rijbewijs hebt, want in de IT wordt heel snel een bedrijfswagen gegeven. Diegenen die bij ons afstudeerden en geen rijbewijs haalden, hebben er veel langer over gedaan om een job te vinden.

Je kan werken combineren met een graduaatsopleiding (via avondschool dan). Onderschat dit zeker niet... een collega van mij doet dit en dat is 3x per week tot 11u 's avonds les. Hiernaast moeten nog projecten/oefeningen gemaakt worden en uiteraard ook nog examens afgelegd worden. Zelfs met heel veel motivatie is het lastig dit vol te houden.

[...]

Er zijn dan ook weer landen (Oostenrijk, Noorwegen,..) waar je €0,00 betaalt aan inschrijvingsgeld. Dat is dan ook niet de enige factor om rekening mee te houden.
Ai, 20 000 euro. Mijn bankrekening zou dat niet overleven, zelfs niet op lange termijn. Ik zal rekening houden dat ik die graduaatsopleiding niet mag onderschatten - ook misschien met deeltijds werken (of zelfs voltijds ?!) Hoe dan ook, bedankt voor de tips :)

[ Voor 18% gewijzigd door MichaelBelgium op 01-12-2015 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 13:56
MichaelBelgium schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 19:13:
[...]

Ai, 20 000 euro. Mijn bankrekening zou dat niet overleven, zelfs niet op lange termijn. Ik zal rekening houden dat ik die graduaatsopleiding niet mag onderschatten - ook misschien met deeltijds werken (of zelfs voltijds ?!) Hoe dan ook, bedankt voor de tips :)
Ach, in Nederland is de rente op de studielening komend jaar 0,01% en je mag 30 jaar over aflossen doen
Pagina: 1