Getallen op ventilatieventielen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 403357

Topicstarter
Vast een hele domme vraag, maar ik heb hier een centrale afzuiging naast de ketel die in het hele huis onderdruk creëert. Werkt allemaal mooi, blijft lekker frisse lucht etc (ramen hoeven eigenlijk niet open alhoewel ik eigenwijs ben haha).

Nu zitten in verscheidene ruimtes waaronder de douche bijv een kap met ruimte waar lucht door wordt afgezogen. Op die kappen staan getallen en op verschillende plekken staan ze anders ingesteld. Hoe werkt dit? Ik vind namelijk dat er best wat damp in de douche blijft hangen, zou ik de kap kunnen draaien naar een hoger getal of is dat niet aan te raden?

Bedankt alvast _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

je bedoeld op die machine waarvan wij het type moeten raden? want als je het type van de machine post kun je er wellicht op googlen om meer informatie te vinden. Het zou zo maar kunnen zijn dat je dan je antwoord hebt...

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Bedoel je zo'n ding?
Afbeeldingslocatie: http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/0/1/9/8/9200000022388910.jpg
Als je die wat naar voren/onderen trekt wordt de kier groter, dat lijkt me logisch...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
In principe niet aanzitten. Het is een gebalanceerd systeem waarbij de getallen voor de inregeling staan. Een badkamer 'doet' 75 m³/uur en een toilet bv 25 m³/uur. Kan wel zijn dat iemand overijverig de roosters heeft schoongemaakt en daardoor de inregeling weg is of dat men de kier lelijk vond en ze dus heeft dichtgedraaid (ja, die heb je). Vooral bij meerdere ventilatieventielen (zo heten ze) op één pijp hebben ze invloed op elkaar.

Bij de badkamer moet je ventileren met raam en deuren dicht. Dan wordt de meeste lucht onder de kier van de deur vermengd met de ruimte en dan afgezogen. Deur openhouden werkt averechts, dan ben je defacto het plafonnetje van de hal aan het afzuigen, niet de waterdamp van de badkamer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-06 10:18
Señor Sjon schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 08:53:Bij de badkamer moet je ventileren met raam en deuren dicht. Dan wordt de meeste lucht onder de kier van de deur vermengd met de ruimte en dan afgezogen. Deur openhouden werkt averechts, dan ben je defacto het plafonnetje van de hal aan het afzuigen, niet de waterdamp van de badkamer.
Mooie theorie. Wij hebben een nieuwbouw met state of the art ventilatiesysteem (het debiet wordt automatisch geregeld met sensoren), en er blijft ook waterdamp hangen na het douchen. Eventjes de deur open en het is weg.

Probeer het gewoon een keer, dan zie je wel of het werkt in jullie geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Klopt, het vocht is dan de rest van het huis ingedreven, niet afgezogen. :P

Of de kier onder de deur is te klein door leggen vloeren e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:48
Señor Sjon schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 08:53:
In principe niet aanzitten. Het is een gebalanceerd systeem waarbij de getallen voor de inregeling staan. Een badkamer 'doet' 75 m³/uur en een toilet bv 25 m³/uur. Kan wel zijn dat iemand overijverig de roosters heeft schoongemaakt en daardoor de inregeling weg is of dat men de kier lelijk vond en ze dus heeft dichtgedraaid (ja, die heb je). Vooral bij meerdere ventilatieventielen (zo heten ze) op één pijp hebben ze invloed op elkaar.

Bij de badkamer moet je ventileren met raam en deuren dicht. Dan wordt de meeste lucht onder de kier van de deur vermengd met de ruimte en dan afgezogen. Deur openhouden werkt averechts, dan ben je defacto het plafonnetje van de hal aan het afzuigen, niet de waterdamp van de badkamer.
Ons huis heeft zo'n soort systeem. Deur dicht houden en afzuiging op standje 3. Hele badkamer zeiknat (want bewoners douchen beetje asociaal lang :$ ). Doe je dan de deur open gaat de condenswalm de deur uit.....zo de rookmelder in die blijkbaar een gebrek aan zuurstof meet en af gaat... :X

Oplossing: wel de deur open laten en de lucht door natuurlijk ventilatie laten afvoeren. Onze verkeersruimte is een centrale spil tussen de aan- en afvoer van de natuurlijke ventilatie die wij hebben.
Dit is overigens wel gebouwgebonden aangezien wij op 6 hoog wonen en er dus bijna altijd genoeg wind is voor aanzuiging.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De huidige rookmelders zijn allemaal optisch. Het spiegeltje waar de lens op 'kijkt' beslaat, ziet dat dus als rook en gaat af. Er moet natuurlijk wel lucht via de slaapkamers > hal > badkamer binnenkomen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Zolang je geen warmteterugwininstallatie hebt (machine die van je warme lucht nieuw warm water maakt) kan het in principe niet heel veel kwaad om de ventielen anders af te stellen.
De ventielen worden zoals Sjon zegt netjes voorgeïnstalleerd op basis van bepaalde standaardwaarden (toilet 25m³, normale badkamer 75m³, grote badkamer 100m³ etc). Het kan natuurlijk zijn dat je als bewoners andere voorkeuren hebt en in bepaalde ruimtes meer of minder wilt afzuigen.
Ik heb echter ook wel eens mee gemaakt bij een nieuwbouwhuis dat de afvoer van de badkamer was ingedeukt tijdens beton storten waardoor er bij de badkamer niets gebeurde en in het toilet bijna een tornado was...

Wij hadden in ons vorige huis (laagbouw) alleen in keuken en badkamer afzuiging. Met een afstandsbediening konden we deze tijdelijk wat hoger zetten. Door het ventiel in de keuken vrij ver dicht te draaien en in de badkamer wat verder open te draaien werd de damp wat sneller afgezogen. Wat ook helpt: verwarming hoger zetten.
Veel moderne huizen hoeven nauwelijks te verwarmen, daardoor koelt de damp sneller af en plakt dit aan muren, spiegels e.d.. Hoe warmer je badkamer, hoe sneller vrij van vocht.
Ik ben geen natuurkundige en kan dit daarom niet bewijzen, maar volgens mij is er wel een verklaring voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:48
Señor Sjon schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 11:07:
De huidige rookmelders zijn allemaal optisch. Het spiegeltje waar de lens op 'kijkt' beslaat, ziet dat dus als rook en gaat af. Er moet natuurlijk wel lucht via de slaapkamers > hal > badkamer binnenkomen. ;)
Ah weer wat geleerd. Ik dacht dat die dingen 'stoffen' maten zoals CO2 en O.

Onze woning is een kleine L-vorm. Het ligt een beetje aan de windrichting hoe de woning ventileert. Soms gaat het van woonkamer naar de slaapkamers of andersom. Soms gaat het via de voordeur naar buiten (don't ask).
De badkamer valt daar een beetje buiten aangezien het binnenin het pand zit en moet dus mechanisch ventileren. Die ruimte ligt gelukkig wel aan de verkeersruimte waar alle ventilatie doorheen gaat.

Deze natuurlijke ventilatie is overigens bovenop de standaard mechanische ventilatie (waardoor de woning waarschijnlijk voldeed aan de eisen maar in de praktijk onvoldoende blijkt) dus we hebben gelukkig een fris huis.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

tikkietrugjaap schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 11:32:
[...]

Ah weer wat geleerd. Ik dacht dat die dingen 'stoffen' maten zoals CO2 en O.
Die bestaan ook nog steeds, maar de minimale eis is een optische melder, dus dat wordt 99% ook toegepast. De gasmelders (die dus meten) zijn aanzienlijk stuk duurder. Volgens mij had je vroeger ook modellen met 1 of ander radioactief goedje erin, maar die zijn al een jaar of 10 verboden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 403357

Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 08:53:

Zo'n vermoeden had ik al, helemaal omdat in alle ruimtes die dingen op verschillende getallen staat. In dit geval gaat het om mijn badkamer (als in dat er alleen een deur naar mijn slaapkamer is en niet naar de hal) en is de quickfix door gewoon het raam in de slaapkamer op de kiep te zetten en de deur open te houden. De damp is dan zo weg, het wordt gezien het seizoen steeds frisser daardoor.

Vanuit je informatie heb ik wel het idee dat die in de badkamer gewoon niet goed staat afgesteld. Mijn studeerkamer heeft 1 getal hoger staan, terwijl het een kleinere kamer is. Zal misschien meerdere redenen kunnen hebben, maar ik denk dat ik de aannemer even bel om te kijken, want als ik douche (10 min max) en ik doe de deur open dan is in 1x mijn slaapkamerraam niet meer transparant xD.

Ik las nog een tip over temperatuur, maar deze kan ik in de badkamer niet regelen. Ik heb per kamer een thermostaat, vloerverwarming overal, maar de badkamer is niet individueel te regelen. Ik denk dat deze met de slaapkamer meegaat (wel onhandig eigenlijk, want daar stook ik maar naar 17 graden toe, ik hoef geen sauna nachts). Er zit wel echt vloerverwarming want na een koude nacht is de vloer daar wel lekker warm.
Pagina: 1