Het grote C.H.I.P. topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:27
Wat is C.H.I.P.?

C.H.I.P. is een, via kickstarter gefunde, singleboard computer van Next Thing Co met, in mijn ogen, leuke specs.
De specs zijn:

*1Ghz Allwinner R8 SOC
*MALI 400 GPU
*512MB ddr3 RAM
*4GB NAND flash
*Bluetooth 4.0
*B/G/N WIFI
*Debian based linux pre-installed
*I2C-SPI-UART + 8GPIO
*LIPO batery support
*1 USB 2.0 port
*Composite video out/audio out
*USB OTG port

deze is te bestellen op:
http://getchip.com

Op http://docs.getchip.com staan ook allerhande FAQS en handleidingen.

Via http://flash.getchip.com kan je zelf on-line je CHIP flashen met een andere Linux versie. Je hebt alleen wel Chrome of Chromium.

Next Thing Co heeft ook de SDK vrij gegeven om zelf nog dieper in de CHIP te kunnen duiken.

Er zijn allerhande uitbreidingen voor te krijgen zoals een VGA poort en een HDMI poort. Welke los te kopen zijn. Ook is er een soort 'PDA' uitbreiding voor te krijgen, de 'pocket CHIP' hier stop je de CHIP dan in en dan vormt deze het koppend hart van de 'pocket CHIP'

Uit curiosa heb ik er 2 besteld en zal hier mijn ervaringen delen. Ik wil hem uiteindelijk gaan inzetten in mijn domotica project, vooral het ingebouwde WIFI aspect spreekt mij heel erg aan van dit apparaatje.

*edit*
Dit is voor het eerst dat ik een topic start op deze manier. Ik zal in de loop van de week een nettere TS maken.

*Edit 02-08-2016*
Info geupdate.

[ Voor 27% gewijzigd door Vuikie op 02-08-2016 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-10 16:23
Wat ik me afvraag is of dit niet een dertien-in-een-dozijn-artikel is; we hebben al een arduino met zeer veel mogelijkheden, een esp8266 als low-cost wifi-chip, een raspberry pi, en de LoRa chips zijn in ontwikkeling. Deze hebben allemaal redelijke tot goede documentatie (misschien de esp iets minder).

LiPo support heb ik ook met een esp8266 en deze kan ook een WiFi connectie maken. Wat is de meerwaarde om een CHIP te kopen? Voor de CPU en GPU hoef je het niet te doen aangezien deze aardig zwak zijn, een raspberry komt dan beter uit.

[ Voor 11% gewijzigd door WK100 op 02-12-2015 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Nou, wat ik wel mooi vind aan dit chipje is dat ie Linux draait. Het is een beetje een Arduino Yún, maar dan VEEL goedkoper. De ESP vind ik nog iets te onstabiel, ondanks dat dit wel steeds beter word. En zoals ik al in de OP zet, voor $14,22 kan je er niet echt een buil aan lopen.

Ik geef toe dat ik nog niet naar de documentatie heb gekeken, dus in dat opzicht is het wel een risico en is dit ook echt een probeersel. Maar gezien dat Raspberry de Pi zero heeft uitgebracht zal er voor dit soort devices ook wel een markt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de pocketchip wel wat maar eerst nog even zien voordat ik het ga bestellen. De levering is pas in Juni 2016 volgens mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseBoyNL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:48
Heb een week geleden de eerste 2 c.h.i.p.'s in de brievenbus gehad en ik moet zeggen dat de kwaliteit echt heel netjes is. Het OS is snel en voelt stabiel aan. Zal van de week nog wat tests doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Ow, die tests zie ik graag tegemoet. Ik ben benieuwd wanneer ik de mijne binnen krijg. Ik heb hem wat laat besteld, dus ik verwacht dat ik pas bij de 2de of 3de lichting zit :(

Wel goed om te horen dat de kwaliteit in eerste opslag er goed uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er ook mensen die de pocketchip hebben ontvangen ? Of komt deze pas echt later ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:34

djbarney

XBL: DeejayBarney

BaseBoyNL schreef op zondag 17 januari 2016 @ 01:47:
Heb een week geleden de eerste 2 c.h.i.p.'s in de brievenbus gehad en ik moet zeggen dat de kwaliteit echt heel netjes is. Het OS is snel en voelt stabiel aan. Zal van de week nog wat tests doen.
Zeker interessant, was helaas zelf te laat voor de kickstarter en heb niet zo'n zin in wachten tot juni.. :) ben in mijn geval wel geinteresseerd om eens te kijken of het dingetje als wifi chip in een robotstofzuiger gebruikt kan gaan worden. Vooral ingebouwde wifi, geintegreerd batterij charger circuit en het kleine formaat spreken me daarin erg aan.

Ik ben overigens benieuwd of je in het testen eens zou willen/kunnen kijken of de USB poort die er op zit, middels terminal of iets dergelijks ook volledig uit te schakelen is (en dan vooral de 5 volt connectie) Anders is zoiets ook wel met een kleine ingreep en een mosfet te doen, maar minder solderen is uiteindelijk prettiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-10 12:54

geerttttt

Manisch positief

Is hier ondertussen al nieuws in? Met een maandje zou hij geshipped moeten worden. Als je hem nu pre-ordered zeggen ze nog steeds Juni 2016 shipping... Maar er zouden toch ondertussen zoveel pre-orders moeten zijn dat hij pas later verstuurd wordt toch?

Ben sowieso erg benieuwd hiernaar. Hij heeft wat mij betreft veel voordelen t.o.v. de Raspberry PI: Kleiner, veel goedkoper, onboard geheugen, onboard wifi (naja heeft de laatste raspberry ook). Klinkt cool.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:05
Ik ben benieuwd hoe goed deze kan tegen stroomuitval. Ik heb met een aantal Pi's veel problemen gehad omdat de stroom er soms af viel (foutjes tijdens ontwikkeling/testen) en elke keer waren die sd kaartjes weer corrupt. Om gek van te worden. (heb verschillende high-end sd kaartjes gebruikt, uiteindelijk een Pi UPS gekocht en aangesloten icm een powerdown script)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-10 12:54

geerttttt

Manisch positief

Edwin88 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 10:00:
Ik ben benieuwd hoe goed deze kan tegen stroomuitval. Ik heb met een aantal Pi's veel problemen gehad omdat de stroom er soms af viel (foutjes tijdens ontwikkeling/testen) en elke keer waren die sd kaartjes weer corrupt. Om gek van te worden. (heb verschillende high-end sd kaartjes gebruikt, uiteindelijk een Pi UPS gekocht en aangesloten icm een powerdown script)
Zou niet best zijn als dat bij deze gebeurt, de storage is namelijk vast op het bord, dus corrupte storage is dan niet meer te vervangen.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:05
geerttttt schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 10:02:
[...]

Zou niet best zijn als dat bij deze gebeurt, de storage is namelijk vast op het bord, dus corrupte storage is dan niet meer te vervangen.
Gelukkig waren de kaartjes niet stuk, maar het kostte wel elke keer weer veel tijd om te debuggen of opnieuw raspbian er op te zetten. Deze linux bordjes vinden het niet leuk als ze halverwege een schrijfactie opeens zonder stroom zitten.

Zal bij deze dus wel niet veel beter zijn ben ik bang met het nadeel dat je niet even een vers sd kaartje er in kan gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 07:44

BasilFX

BasilFX

Inmiddels zullen de eerste pre-orders afgeleverd worden. De mijne heb ik in ieder geval al binnen :-)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dTaAAWH.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IMwIgSW.jpg

Ik heb er één snel aangesloten, en het opstarten tot desktop duurt ~20 sec. Wel schakelde de power protection in, wat een bekend probleem schijnt te zijn. De workaround is het uitschakelen van de power protector, wat op zich geen issue hoeft te zijn voor gebruik met een power adapter.

Het updaten/flashen vond ik wel super gaaf: via Chrome een extensie installeren, en alles vanuit de browser doen. Props voor die user experience.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/26mo0t0.png

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:11
Ik ga dan liever voor een orange pi. Ongeveer hetzelfde geprijsd echter wel betere specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 07:44

BasilFX

BasilFX

vincent_1971 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 23:19:
Ik ga dan liever voor een orange pi. Ongeveer hetzelfde geprijsd echter wel betere specs.
Ik heb een C.H.I.P. kunnen pre-orderen voor $8: de helft van een Orange Pi. De specs boeien mij niet heel veel, want ik wil van één C.H.I.P. een WiFi hotspot on-the-go maken (in ieder geval headless). Dat ie Bluetooth, WiFi en Flash aan boord heeft was voor mij daarom een grote plus.

Voor een mediacenter o.i.d. zou ik het niet gedaan hebben :-)

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:11
http://www.aliexpress.com.../1553371_32662738571.html

Zou ik eerder voor deze gaan. Is $0,42 duurder echter wel mogelijkheden om er een sd kaart in te doen alsmede usb en een monitor. Kan wel eens handig zijn als je b.v. een webserver ook wilt draaien met je hotspot.
Daarnaast is er getest met de divere images en de resultaten zijn veelbelovend. Geen idee hoe ervaringen zijn met C.H.I.P.

[ Voor 14% gewijzigd door vincent_1971 op 07-07-2016 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-10 16:37

StapelPanda

PB0MV

Ik dacht toch redelijk snel te hebben gereageerd op de mail van pas geleden (belangrijk, anders worden ze niet verstuurd!), dus nog even wachten :(

De CHIP is voor mij ideaal omdat deze alles aan boord heeft, hopelijk met librespot of squeezelite een mooie media speler van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
Edwin88 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 10:00:
Hier ook heel veel last van gehad, maar sinds kort niet meer --> kleine sd voor boot en daarna in cmdline.txt aangeven dat de rest van boot via USB gaat.

Geen enkel probleem meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:28
Ik kwam zojuist het volgende over C.H.I.P. tegen.
http://lifehacker.com/the...ine-ive-be-1783247338/amp
Misschien interessant voor jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Ik heb mijn CHIP's nu ook binnen en heb ze weten te flashen met de non-gui versie van Debian. Ging echt zonder problemen. Nu er verder mee knutselen. Kijken of ik WiringX er draaiend op krijg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACoolDude
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 17:29
Heb een pocketchip liggen. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Denk er nu aan om deze als een soort hub / master console voor openhab te gaan koppelen. Er zijn ook wat gpio aansluitingen aanwezig, dus genoeg mogelijkheden...wellicht teveel? Ik heb nog een arduino, picollino(mini arduino en esp) en een rasp.v3 liggen. Vast wel aan elkaar te knopen voor het e.e.a.

[ Voor 22% gewijzigd door ACoolDude op 03-08-2016 20:06 . Reden: toevoegen ]

Linux is like a wigwam - no windows, no gates, apache inside!

• Vuikie
ACoolDude schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:04:
Heb een pocketchip liggen. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Denk er nu aan om deze als een soort hub / master console voor openhab te gaan koppelen. Er zijn ook wat gpio aansluitingen aanwezig, dus genoeg mogelijkheden...wellicht teveel? Ik heb nog een arduino, picollino(mini arduino en esp) en een rasp.v3 liggen. Vast wel aan elkaar te knopen voor het e.e.a.
Wat jij hier beschijft wil ik ook voor elkaar krijgen. Het antwoord bleek vrij simpel: MQTT
Mijn ervaring is dat je hiermee alles kan. Voor MQTT zijn C, Python, Java en vast ook andere client libraries die je kan gebruiken op op 'pc's' en een library voor Arduino/ESP.

Hier een mooie guide voor Mosquitto (Gebruik ik zelf ook). Een open source MQTT broker die heel veel op Raspi's gebruikt wordt, maar ook werkt op je PC, maar ook op de CHIP.

Het gaafste van MQTT vind ik nog dat het over TLS/SSL heen kan zodat je zelfs over het grote boze internet devices aan elkaar kan knopen!

En last, but not least! OpenHAB heeft een binding voor MQTT. _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Vuikie op 11-08-2016 13:11 . Reden: Even wat web-linkjes toegevoegd :D ]

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:51

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

WK100 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:23:
LiPo support heb ik ook met een esp8266 en deze kan ook een WiFi connectie maken. Wat is de meerwaarde om een CHIP te kopen? Voor de CPU en GPU hoef je het niet te doen aangezien deze aardig zwak zijn, een raspberry komt dan beter uit.
Excuses voor de late reactie maar kun jij mij vertellen waar een ESP8266 board standaard LiPo support heeft ? Heb het alleen op een (niet standaard) development board kunnen vinden.

Volgens mij zit je nu toch echt even scheef, en heeft een esp8266 geen LiPo support en moet deze 3,3v gevoed worden.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Vuikie
Het standaard bordje mss niet, maar er zijn varianten die dit wel hebben.

Het ligt gewoon aan de usecase. Ik vind het hele feit dat je voor $9,- (Plus verzenden) een complete computer hebt gewoon gaaf. En de ESP8266 is geen complete computer.
Nu heeft Orange Pi ook een complete computer voor ~9,- Maar ik moet zeggen dat Next Thing Co. wel die extra mile gaat om er ook een eco-systeem om de CHIP te krijgen, zoals bij de Raspberry.

En alhoewel de Orange Pi's geen slecht producten zijn laat Shenzhen Xunlong(de makers van de Orange Pi) hier en daar nog wel wat steken vallen(Zoals bij de Orange Pi One)

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:51

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Ik refereerde al naar het development bordje noemde hem alleen niet bij naam :)
Ben het met je eens hoor, alleen 1 probleempje ik kan nu alleen de C.H.I.P. alleen preorderen en dan moet ik wachten tot oktober.

Orange Pi zit er op eerste gezicht erg leuk uit, maar ook mijn voorkeur zou uitgaan naar de C.H.I.P. want ik heb iets teveel issues gelezen over de Orange Pi

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LowLevel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-05-2024
Daarbij kost de C.H.I.P. maar een tientje, terwijl je voor een Orange-Pi het viervoudige neerlegt.

Correctie: Ik was te snel. Ze beginnen ook al met een tientje.

[ Voor 25% gewijzigd door LowLevel op 29-08-2016 16:33 ]

"The production of too many useful things results in too many useless people." Karl Marx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
Ik heb er ook één besteld tezamen met een HDMI-adapter. Ik heb al verschillende Arduino bordjes en ESP8266 chips en dit leek mij een leuke aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
Gebruiken mensen nog hun C.H.I.P.? Ik gebruik er momenteel een voor het runnen van de Google Assistant SDK (voice control). Werkt helemaal prima.

Alexa van Amazon kan er ook draaien, maar tot nu toe prefereer ik Google Assistant. Betere word recognition en de mogelijkheid tot het sturen van berichten naar de MQTT broker van Adafruit middels IFTTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmmvdp
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:44
Lennyz schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:38:
Gebruiken mensen nog hun C.H.I.P.? ...
Zeker. Ik heb er een draaien met opentherm gateway en 2 1 draad thermometers voor het monitoren van de cv. Ben bezig om een ander te prepareren voor een P1 smart meter monitor. Nog eentje voor in de boot om een sensor mux te voeden met AIS data en opencpn te draaien met als display een iPad via VNC. Voor dat laatste hoopte ik de hardware graphics accelerator te kunnen gebruiken maar dat gaat helaas wat moeizaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:46
etmmvdp schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 21:19:
[...]
Ik heb er een draaien met opentherm gateway en 2 1 draad thermometers voor het monitoren van de cv.
Kan je dat iets toelichten hoe je een opentherm gateway maakt van de C.H.I.P. of is daar ergens extern documentatie over.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Pagina: 1