Toon posts:

GTX 970 GAMING 4G vs R9 390 8 GB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hulp bij maken van keuze.
Als redelijke leek op computergebied heb ik 2 vrienden van mij gevraagd om een keuze te maken wat betreft een nieuw systeem. Nu heb ik een systeem staan waaraan ik eigenlijk alleen nog aan de eerder genoemde videokaarten twijfel. De basis van het systeem is gebaseerd op battlefield 4 en BO 3 op te draaien.

Wat is je budget?
Dit zit rond de 350-400 euro Waar beide videokaarten onder vallen.

Toelichting twijfel
De vraag die bij mij ligt is de volgende: De ene geeft zijn voorkeur aan de 970 en de ander aan de 390. De intentie is om de komende jaren vooral games als Battlefield en BO3 te spelen op high of ultra. Later wellicht games als Hitman en Farcry. Welke keuze is in dit geval de juiste?

Door verschillende benchmarks te pakken komt in mijn optiek naar voren dat de 390, al is het verschil klein, over het algemeen een betere fps haalt. Wel wordt veel twijfel gegeven aan de warmte die de kaart bereikt in vergelijking tot de 970. Het voordeel is ook natuurlijk dat deze kaart een hogere VRAM heeft. Met het oog op de toekomst werd mij meegegeven.

Onderbouwing voor de 970 is gebaseerd op de twijfel aan de kwaliteit van de 390 videokaart. Mijn kameraad heeft deze videokaart zelf ook geïnstalleerd in zijn computer en geeft aan dat hij redelijk laag in temperatuur is waardoor de kaart niet al te veel belast wordt. Hij over de prestatie van de kaart ook heel erg te spreken. De combinatie van een stabiele kaart en redelijke koeling maakt dit dus ook een goed alternatief.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
http://tweakers.net/gallery/486226/wenslijst/

Mochten hier dingen in mijn verhaal bij staan waar ik de plank helemaal mee mis sla dan krijg ik dit graag te horen. Ik probeer een zo goed mogelijke beschrijving te geven van de afweging die mij te wachten staat. En waarom deze twijfel er überhaupt is. Mocht ik een verdere toelichting moeten geven om jullie voldoende info te geven dan zal ik dit geven.

Ik zie er naar uit jullie advies tegemoet te zien.

Vriendelijke groeten,

ProfessorNitwit

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
Beide zijn goed. en Warmte is niet erg. zolang je het maar prima kan afvoeren. het komt er neer of je een amd of nvidia fan bent:P

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:51
Vooral bij hitman is de 390 wat beter, voor de andere 3 games maakt het eigenlijk niet uit (scheelt een keer 5%, dat merk je niet in de praktijk).

• Sha_Gojyo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-02 14:26
Beide kaarten hebben zo hun voordelen en nadelen.
Beide gebruiken ze hardwrematige versnelling die het andere merk niet ondersteund.
AMD: Tesselation, Mantle.
NVidia: Hairworx, PhysX

Ook heb ik gelezen dat de prestatie van een AMD kaart variabel (en dus beter) kan zijn naarmate deze zijn warmte kwijt kan.
Een NVidia kaart zou hier hetzelfde doen in geval van opneembaar vermogen (goede voeding met 12V Rails nodig).

Mijn persoonlijk afweging zou zijn: toekomstgericht.
In dit geval zou de AMD voor mij de kaart worden, omdat deze al geschikt is voor DirectX 12

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-02 12:14
Zowel de GTX 970 als de 390 supporten DX12. Beide weliswaar andere featurelevels, maar support wordt het wel. That said: AMD is wel de grondlegger voor DX12 geweest (aangezien er een hoop code van mantle in DX12 is overgenomen) waarom ik het gevoel heb dat AMD mogelijk meer baad gaat hebben bij DX12. Daarintegen zie ik Nvidia er wel weer voor aan om met genoeg geld te smijten zodat performance van AMD weer gegimped gaat worden door gameworks of andere features.

All in all: Er is tussen de 390 en 970 geen foute keuze, en wat de toekomst doet valt ook niet te voorspellen.

Wat mogelijk nog wel een interessante optie is (imho) is om een tweedehands 290 (x) te kopen: iets trager dan de 390 (ong 5%) maar stukken goedkoper! Dan hou je geld over voor een toekomstige upgrade.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:47
Idd, Het is maar wat je wilt. Ik heb zelf de keuze genomen om een GTX970 en ik heb daar geen spijt van. Het zelfde geld voor de R9 390. Ik zou kijken waar jij je goed bij voelt, het stukje dat AMD het beter doet met DX12 geloof ik niet helemaal. Ik denk dat het meer een stunt is omdat Nvidia simpel weg nog geen goede support bied aangezien DX12 pas over een jaartje/anderhalf actief op de markt komt.

• Sha_Gojyo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-02 14:26
Als ik mag inhaken,
weet iemand van jullie wanneer er weer een release window is per merk?
De R9 390 is toch alweer sinds juli uit.
Het laatste nieuws dat ik gelezen heb was van de R9 380X (285 rebrand).
Daar heb je dus weinig aan als je één van deze twee kaarten op het oog hebt.

Voor NVidia ben ik helemaal niet meer op de hoogte.

Met de kerstmaanden hoop ik zelf namelijk op een koopje of aankondiging van een concurerende chip.
Ik zou het zuur vinden om nu tussen de 350-400 uit te geven, om er dan in december achter te komen dat de prijs zakt omdat er X uitkomt.

Verwijderd

Voor echte prijsdalingen moet je nog wel een half jaar wachten, eerder komt de nieuwe generatie van AMD en nVidia niet.

De R9 380X is trouwens een nieuwe videokaart en geen rebrand. Verschil met de R9 380 en 285 is namelijk het aantal streamprocessors, bij de laatste twee is daarvan niet alles ingeschakeld, bij de R9 380X wel.

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-01 01:07
woon je ergens waar de stroom allin is = beide kaarten
woon je ergens waar je zelf je stroom moet betalen / ouders moet betalen / mileubewust = gtx 970

verschil is +/- 110 watt onder gaming load.
3 uurtjes gamen per dag = 330/1000 = 0.33 kw x 365= 120kw 0,25ct per kw)
30 euro op jaarbasis 8)

[ Voor 32% gewijzigd door SonyEricsson op 02-12-2015 16:42 ]

Verwijderd

Verschil is iets minder groot, al kunnen sommige exemplaren van de GTX 970 of R9 390 wel een stuk meer verbruiken dan anderen.
http://tpucdn.com/reviews.../images/power_average.gif

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:51
21 uur per dag gamen vind ik overigens wel veel, maar laten we dat aanhouden:
21 uur x 70W / 1000 x 52 weken x 0.22 euro per kwh = 16,81 euro per jaar.

Verwijderd

Topicstarter
SonyEricsson schreef op woensdag 02 december 2015 @ 16:40:
woon je ergens waar je zelf je stroom moet betalen / ouders moet betalen / mileubewust = gtx 970

30 euro op jaarbasis 8)
Om het verbruik van de kaart is het mij eigenlijk niet te doen. Hier ga ik geen punt van maken. De prioriteit voor mij is het maken van de juiste keuze tussen de kaarten. Aangezien hier weinig tot geen verschil in zit wordt het een keuze gemaakt op gevoel. De afweging die ik dan maak gaat over recente prestatie van de kaart en het vooruitzicht. Hierdoor ga ik waarschijnlijk uitkomen op de GTX 970. Is het dan ook een optie om, kijkende naar de toekomst, nu de GTX 970 te kopen en mocht deze na een bepaalde tijd aan vervanging toe zijn hier een kaart naast te zetten?

Verwijderd

Een kaart ernaast zetten? Neem aan dat je SLI bedoelt. Dat gaat niet werken met een H97 chipset. Daar heb je een Z97 voor nodig.
SLI raad ik je trouwens af. Mocht de GTX 970 te kort komen over een jaar of 2 a 3 dan die kaart verkopen en een nieuwe enkele gpu uit dezelfde prijsklasse terug kopen. Die nieuwe zal dan net zo snel zijn als 970 in SLI zonder de nadelen van daarvan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2015 @ 19:30:
Een kaart ernaast zetten? Neem aan dat je SLI bedoelt. Dat gaat niet werken met een H97 chipset. Daar heb je een Z97 voor nodig.
SLI raad ik je trouwens af. Mocht de GTX 970 te kort komen over een jaar of 2 a 3 dan die kaart verkopen en een nieuwe enkele gpu uit dezelfde prijsklasse terug kopen. Die nieuwe zal dan net zo snel zijn als 970 in SLI zonder de nadelen van daarvan.
Dan heb ik mijn keuze denk ik gemaakt. De GTX 970. Met mijn reactie doelde ik op de onderstaande reactie van SonyEricsson. Deze heeft het over beide kaarten en aangezien dit niet de goedkoopste oplossing is dacht ik dan kan een andere kaart waarschijnlijk ook wel. Maar als dit afgeraden wordt dan ga ik voor de GTX 970.
SonyEricsson schreef op woensdag 02 december 2015 @ 16:40:

30 euro op jaarbasis 8)
Pagina: 1