Yahama RX-V477 en Jamo A101 HCS 5 sub issues

Pagina: 1
Acties:

• stijn.schepers
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-09-2022
Hoi Iedereen,

Eerst en vooral, ik ben een nieuwkomer in de AV wereld, en Ik heb een AV yahama RX-v477 receiver en de Jamo A101 HCS 5 surround set aangeschaft. ik heb nu al enkele dagen proberen de instellingen voor de sub correct in te stellen maar blijkbaar lijk ik daar toch niet in te slagen.

Ik heb de hele auto setup van de yahama doorlopen en deze lijkt oke te zijn. hij heeft de front, center en surround op small gezet, subwoofer phase op normal en de crossover staat op 80 hz., subwoofer phase staat op normal.

De sub is aangesloten op de "subwoofer pre out" van de receiver via een rca Y kabel. Dit lijkt mij toch de correcte aansluiting.

Op de sub zelf heb ik 3 knoppen: phase, cutoff en level. Phase en cutoff staan op 0, level staat op de middelste stand. Level = volume heb ik mij laten vertellen.
Het blauwe lichtje op de sub werkt ook niet.

Wat doe ik verkeerd?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor de volledigheid even de handleiding: http://www.jamo.com/docs/common/A101HCS5/A101HCS5_OM.pdf
Phase op 0, cutoff op max en level op half zetten. Daarna opnieuw inregelen met de Yamaha. Evt aanpassingen van geluidsniveau doe je ook op je Yamaha en niet op je sub.
Aansluiting van pre- out naar sub is prima zo :)

Als het blauwe lampje niet brandt betekent dat denk ik dat je sub niet aan staat. Ik verwacht dat ie automatisch aan zou moeten gaan als ie een signaal krijgt. Maar dat keijgt ie ws alleen bij een 5.1 signaal. Dat zit hem in de instelling van het LFE kanaal.
Handleiding van het ding: http://download.yamaha.co...yamaha.com&asset_id=61958
Zie pagina 79/80. Jij kunt helaas geen LFE+main instellen, maar ik zou zeggen zet al je speakers op small. Dan zou de sub iig altijd mee moeten doen, ook bij stereomuziek.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• stijn.schepers
hey Eagle,

bedankt voor je snelle reactie, Ik heb de handleidingen idd doorgenomen, maar die van Jamo is nogal beknopt.:).
Ik heb even de auto setup van de yahama opnieuw laten lopen en nu kan hij de sub helemaal niet meer vinden. in de settings heb ik nu geen sub meer staan maar heeft hij mijn front op large gezet. lijkt mij logisch omdat hij geen sub kan vinden.

ik zag zojuist wel het lampje van de sub eventjes flikkeren.
Toevallig nog een idee wat ik kan testen?

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Probe eens eerst je speakers in te stellen (met het handje dus) en dan die setup te draaien.
Wil dat niet, zet dan net voordat je de setup draait de sub aan. Dan moet ie hem wel haast detecteren :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:12

FeaR

In GoT we trust

Dat lijkt mij ook aan de (heel) lage kant voor speakers die opgegeven bij 170 Hz beginnen. Dan gok ik eerder op een niet goed gedane meting.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Dat was de cross op de sub, die zal ie (hopelijk) al aangepast hebben voor ie zijn 2e meting deed :)

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
Zet het volume van de sub eens op een kwart en meet dan nog eens in.
De versterker zal het volume naar de sub hoger zetten zodat ie eerder uit de slaapstand komt.

• stijn.schepers
:), yep heb ik idd aangepast, nu staat op de sub, niet op de receiver, de level op het midden, phase op 0 en cutoff op max. Op receiver staat:
subwoofer = use
Front: small
center: small
surround: small
crossover: 80Hz
subwoofer phase: normal
extra bass: off
virtual cinema front: on

vervolgens nieuwe meting gedaan, zelfs met stroom juist voor meting in sub te steken kan hij blijkbaar sub niet vinden.

heb ondertussen ook een factory reset van av receiver gedaan. en daarna de meting opnieuw gedaan. maar nog steeds geen sub. Als ik het erna aanpas handmatig, zie ik sporadisch het blauwe lichtje van de sub oplichten. maar thats it.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Moet die Jamo "Sub" met een Y kabel aangesloten worden op die RX-V?

Die Yamaha RX-V stuurt volgens mij alles (Sub) uit over een enkel (niet versterkt) kanaal :o

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 30-11-2015 23:05 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Goofy1978
Gooi handmatig het signaal naar de sub eens op zn max +15db ofzo denk dat het signaal van de versterker te zwak is om de sub te laten aangaan

• stijn.schepers
meting nog eens uitgevoerd met volume op een kwart, nog hetzelfde, ik kan wel eens proberen een gewone rca naar rca, geen Y. dat zal ik nu eens testen.

• stijn.schepers
goofy, het signaal op zijn max gezet, +10dB. getest, nog steeds geen sub. ook de kabel aangepast naar een RCA - RCA, geen Y. nog steeds geen sub.

begin nu toch echt wel te twijfelen of er niets defect is. receiver en boxen zijn 4 dagen oud.

• Goofy1978
Normaal is het met een enkele kabel in de linker ingang van de sub idd
Misschien zit er ook een schroef om de gevoeligheid van de sub hoger te zetten zodat ie eerder aanslaat?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Even verder gekeken... Maar het gaat om deze set van Jamo?

http://www.jamo.com/speak...thetic/A101/?sku=A101HCS5

• stijn.schepers
ja, idd, maar ik dacht als je die met een Y aansluit heb je 6dB meer dacht ik. altijd handig. :). en nope geen schroef, alleen een schroef om de fuse te vervangen

• stijn.schepers
wimmel, ja dat klopt

• Goofy1978
Cutoff op min zetten misschien? Geen idee wat het is hopelijk de gevoeligheid van de sub

Is de crossover op sub dus lees ik net werkt dus ook niet

[ Voor 50% gewijzigd door Goofy1978 op 30-11-2015 23:30 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dan is er in ieder geval niks mis met je RX-V. Die RX-V stuurt het "SUB" signaal onversterkt naar buiten over die RCA (tulp) en verwacht aan de andere kant gewoon dat die SUB dat zelf actief gaat versterken.

• stijn.schepers
Wimmel, ja ik was idd ook op het einde aan het denken dat het mijn RX-V was, daarom dat ik deze al een factory reset gegeven had. maar mij lijkt het ook eerder iets van de sub te zijn.

• Goofy1978
Kijk de zekering eens na misschien is die stuk gegaan met dat y aansluiten

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik denk dat je beter eens kunt gaan kijken naar een andere subwoofer, en dan een welke wel netjes aangestuurd kan worden middels RCA (dus niet zo'n ding uit een setje voor een TV).

http://www.jamo.com/speaker-lines/subwoofers/?sku=J10SUB

"simpel" (en redelijk goedkoop) 10" ding van Jamo bijvoorbeeld...... :+

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 30-11-2015 23:33 ]

• stijn.schepers
wimmel, yep i know, maar was gewoon een entry level jamo setje, waarvan ik verwachte dat dat wel cava zou zijn, voor gewoon wat films en muziek en tv. :), ik moet nog wat verder zoeken vrees ik. ik ga morgen ook nog even de fuse nakijken, zoals goofy voorstelde. lijkt mij straf, maar ik sluit niets meer uit.

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-01 12:00
Kun je niet gewoon is een telefoon met 3.5mm naar rca rechtstreeks op je sub aansluiten? Zonder versterker dus..

Dan kun je in elk geval even uitsluiten of de sub het wel doet.

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:01
Heb je de cut off van de subwoofer al op max gezet zoals eerder voorgesteld?

Ik lees trouwens vaker issues met Yamaha's die automatisch configureren waarnaar er vervolgens weinig tot geen geluid uit subwoofers komt.
Wat ik daarna lees is dat men na het automatisch configureren de DB's van de subwoofer hoger zetten zodat er toch geluid uit komt.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:33

Jag

NL_Scratch schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 07:59:
Kun je niet gewoon is een telefoon met 3.5mm naar rca rechtstreeks op je sub aansluiten? Zonder versterker dus..

Dan kun je in elk geval even uitsluiten of de sub het wel doet.
Ja precies :)

Komt er nou geluid uit de sub? Zo nee dan even systematisch oorzaak zoeken, dus eerst iets anders rechtstreeks aansluiten om te kijken of die sub het uberhaupt doet. Let wel op dat als je iets rechtstreeks aansluit dat je begint met het volume dicht anders wordt het heel hard :+

• stijn.schepers
ik ga dat strakjes even testen.(momenteel op het werk) ik hou jullie op de hoogte.

• stijn.schepers
Jag, NL_Scratch,

dat heb ik gisteren dus idd geprobeerd. en er komt niets uit. ik heb gewoon op mijn telefoon spotify opgestart en een nummer laten afspelen, vervolgens de jack in mijn telefoon gestoken en de 2 RCA op de sub ingestoken en sub doet gewoon niets, zelfs geen kein beetje.

dus ik vrees idd dat er iets aan de hand is met mijn sub. ik ga eens eventjes contact opnemen met coolblue.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Die mag idd RMA dan ja. Heb je de zekering gecontroleerd btw? Moet je er volgens mij zou iit kunnen draaien :)

• stijn.schepers
Eagle, yep zekering nagekeken en doorgemeten. deze is in orde.

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-01 12:00
kan niet missen dat het dan de sub is...

• stijn.schepers
Hoi iedereen,

Gisteren nieuw setje aangekregen, ingeplugd en werkte meteen.

Bedankt voor jullie hulp en feedback.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Top :)
Vergeet je inregeling niet ;)

Pagina: 1