Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wernerke85
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-05 21:59
Hallo,

ik ga binnenkort verhuizen (huis uit 1998, betonnen vloeren). Aangezien kabels trekken geen optie is in dat huis en ik wel internet op zolder wil heb ik eigenlijk nog 2 keuzes.

- internet via powerline adapters, hierbij gaat een voorkeur uit naar de Dlan 1200 wifi
- Nieuwe router, echter heb ik daar te weinig kaas van gegeten.

Ik heb overigens connect max van ziggo als internet.

Graag jullie advies in deze waar ik het beste voor kan gaan.

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit je verhaal begrijp ik dat je wifi wilt op zolder.

Of een nieuwe router iets uit zal halen, daarover valt weinig te zeggen. Je vertelt namelijk niet waar de wifirouter komt te staan en ook niet wat je nu al hebt (of van je provider gaat krijgen). Ga je de wifirouter in de meterkast plaatsen? Dan heeft aanschaf van een nieuwe router waarschijnlijk geen zin. Met de summiere gegevens over de bouwaard (betonnen vloeren) schat ik in dat het signaal vanaf de begane grond je zolder niet zal bereiken of maar heel zwak zal zijn.

Je weet dat je voor de pricewatch: Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Starter Kit (NL) geaarde wandcontactdozen nodig hebt om de voordelen ten volle te benutten? Zonder het kanaal via randaarde ben je vrijwel net zo goed af met een goedkoper setje (bijv. pricewatch: Devolo dLAN 650+ Starter Kit).

Je claim dat het leggen van utp-kabel niet mogelijk is, vat ik maar op met een flinke schep zout. Dat is vrijwel altijd wél mogelijk. Langs verwarmingsbuizen door de vloeren leggen bijv., misschien niet fraai, maar 'n oplossing. Kabel kan aan de binnenzijde van gordijnkoven. Achter (holle) plinten. In een hoek achter een afwerklat of in een kabelgoot. Enz., enz. Verder wordt vaak de aftimmering van de rioolontluchtingspijp in de hoek van de trap vergeten. Daar kun je wel bundels kabels kwijt en desgewenst is er een extra AP (tussen zolder en eerste verdieping) op te monteren met een beetje goede wil.

Het staat buiten kijf dat een vaste kabel je de beste verbinding gaat opleveren. Een alternatief is pricewatch: Hirschmann ethernet-over-coax adapter MOKA32 (MoCa 2.0, 400Mbps) als er toevallig coaxkabel naar je zolder ligt. Powerline kan redelijk werken, maar kent zo z'n beperkingen afhankelijk van lokale stoorbronnen (en mag niet op een verdeeldoos worden aangesloten omdat dan de performance zienderogen minder wordt).