Beste Tweakers,
Ik heb een Qnap 509 Pro NAS.
pricewatch: QNAP TS-509 PRO
Met daarin 5x WD 1 TB schijven.
1 van de schijven heeft het helaas begeven, dus ik zoek een andere HDD.
pricewatch: WD Green SATA 3 Gb/s WD10EADS, 1TB
De NAS heeft een raid-5 config.
Backup gaat naar een andere NAS en belangrijke data ook nog een clouddienst.
De vraag is, omdat deze WD 1 TB niet meer te verkrijgen zijn, anders wel een hogere prijs hebben, is het mogelijk dat een Blue schijf van 1 TB ook werkt?
Ik kom op internet tegen dat de NAS wel overweg kan met verschillende grote, maar wel in dezelfde serie (green).
Mij lijkt dat de schijf minimaal 1 TB moet zijn en wellicht ook de RPM.
Of hebben jullie andere alternatieven? Moet er wel bij zeggen, dat de huidige werkende HDD's zeker 7 jaar erin hangen.
Zou het misschien verstandiger zijn om dan 3x 2TB erin te hangen, zodat de opslag capaciteit hetzelfde blijft. En dan later dan nog 2 erbij te hangen? Is dit makkelijk te expanden, zodat het 1 groot volume blijft.
Ik hoor het graag.
Ik heb een Qnap 509 Pro NAS.
pricewatch: QNAP TS-509 PRO
Met daarin 5x WD 1 TB schijven.
1 van de schijven heeft het helaas begeven, dus ik zoek een andere HDD.
pricewatch: WD Green SATA 3 Gb/s WD10EADS, 1TB
De NAS heeft een raid-5 config.
Backup gaat naar een andere NAS en belangrijke data ook nog een clouddienst.
De vraag is, omdat deze WD 1 TB niet meer te verkrijgen zijn, anders wel een hogere prijs hebben, is het mogelijk dat een Blue schijf van 1 TB ook werkt?
Ik kom op internet tegen dat de NAS wel overweg kan met verschillende grote, maar wel in dezelfde serie (green).
Mij lijkt dat de schijf minimaal 1 TB moet zijn en wellicht ook de RPM.
Of hebben jullie andere alternatieven? Moet er wel bij zeggen, dat de huidige werkende HDD's zeker 7 jaar erin hangen.
Zou het misschien verstandiger zijn om dan 3x 2TB erin te hangen, zodat de opslag capaciteit hetzelfde blijft. En dan later dan nog 2 erbij te hangen? Is dit makkelijk te expanden, zodat het 1 groot volume blijft.
Ik hoor het graag.