Toon posts:

Is 2GB VRAM nog genoeg voor de komende jaren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb op het moment een ASUS GTX 960 2GB. Ik ben nou niet echt een hardcore gamer die altijd alles op max settings wilt en 60 fps. Nou is deze kaart nog goed te gebruiken zijn voor de komende 2 - 3 jaar?

Ik vind het helemaal niet erg om op low/medium settings te gamen en mijn resolutie is gewoon 1920x1080. Ik heb al geprobeerd The Witcher 3 op max settings te runnen en zelfs als mijn VRAM op 2GB staat merk ik geen gigantische stutters (wel hele kleine maar geen grote).

Ik heb al overwogen misschien deze videokaart later te verkopen en een GTX x70 Nvidia Pascal kaart te kopen wanneer deze uitkomt, maarja. Wat denken jullie?

Zijn er hier nog meer mensen die games op low/medium spelen als ultra geen goede framerates geeft?

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
Niemand gaat je daar een duidelijk antwoord over geven. Waarom dacht je daar niet over na bij aanschaf van deze kaart? ;)

Wacht het af tot pascal uitkomt. Ben je dan niet meer tevreden met je 960 dan doe je hem weg.
Zijn er hier nog meer mensen die games op low/medium spelen als ultra geen goede framerates geeft?
Ik denk dat mensen met welke kaart dan ook op low/medium gaan spelen als ultra niet goed werkt. Dat hoeft niet eens aan de vram te liggen. De 960 is geen high end kaart. Sterker nog, ook met high end kaarten zoals de 390 / 970 kan je ontevreden zijn over de FPS.

[ Voor 46% gewijzigd door legendareN op 30-11-2015 19:25 ]

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:56
2GB is wel de barre minimum. Het kan nog wel ff denk ik.

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Het is afhankelijk van wat voor eisen je stelt. de meeste nieuwe games zul je wel kunnen spelen maar of je de 60 fps op bv ultra red is nog maar de vraag.

Als ik kijk naar de witcher 3 / bf4 op ultra dan trekt mijn 290x zo al 3 a 3.5gb vol van de 4.

voor in de toekomst zou ik zeker 4gb aanraden en ik verwacht dat wanneer we allemaal overstappen vanaf de fullhd resolutie dat we richting de 6-8 gb zullen gaan (uiteindelijk) , al kan dit nog wel twee generaties duren. Vooralsnog , wil je een tijdje vooruit dan zou ik gewoon 4gb nemen voor die paar tientjes extra.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe komt het dan dat sommige mensen nog games zonder stutters kunnen spelen terwijl hun videokaart zeker minder VRAM heeft dan de requirements? Ik heb gelezen dat sommige mensen gewoon een zware game kunnen spelen op ultra met alleen 2GB zonder gigantische stutters terwijl anderen dat wel hebben, ik snap dit niet helemaal. Als je VRAM op is dan zal je computer the RAM geheugen gaan gebruiken, ligt het daaraan soms?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:18

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op maandag 30 november 2015 @ 20:15:
Hoe komt het dan dat sommige mensen nog games zonder stutters kunnen spelen terwijl hun videokaart zeker minder VRAM heeft dan de requirements? Ik heb gelezen dat sommige mensen gewoon een zware game kunnen spelen op ultra met alleen 2GB zonder gigantische stutters terwijl anderen dat wel hebben, ik snap dit niet helemaal. Als je VRAM op is dan zal je computer the RAM geheugen gaan gebruiken, ligt het daaraan soms?
Wat veel mensen vergeten is dat er een verschil zit tussen actief VRAM gebruik en caching.
Dat een videokaart 3 of 3,5GB in gebruik heeft wil niet zeggen dat het actief in gebruik is, in veel gevallen is het puur caching en daarom geeft een kaart met minder geheugen indezelfde game geen stutters.

Als het VRAM 'op' is word inderdaad het gewone RAM aangesproken. In het geval van caching zul je weinig tot geen performance verlies hebben, als het voor actief gebruik is kakken je framerates finaal in.

Is ook meteen een beetje het antwoord bij het hele GeForce 970 met 3,5GB VRAM verhaal. Bij caching maakt het helemaal niet uit dat het laatste blok 512MB trager is, dus ondanks dat er soms bij die kaart 3,5 of 4GB in gebruik is hoeft het dus helemaal geen performance te kosten.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Nemesizz schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 10:23:
[...]

Wat veel mensen vergeten is dat er een verschil zit tussen actief VRAM gebruik en caching.
Dat een videokaart 3 of 3,5GB in gebruik heeft wil niet zeggen dat het actief in gebruik is, in veel gevallen is het puur caching en daarom geeft een kaart met minder geheugen indezelfde game geen stutters.

Als het VRAM 'op' is word inderdaad het gewone RAM aangesproken. In het geval van caching zul je weinig tot geen performance verlies hebben, als het voor actief gebruik is kakken je framerates finaal in.

Is ook meteen een beetje het antwoord bij het hele GeForce 970 met 3,5GB VRAM verhaal. Bij caching maakt het helemaal niet uit dat het laatste blok 512MB trager is, dus ondanks dat er soms bij die kaart 3,5 of 4GB in gebruik is hoeft het dus helemaal geen performance te kosten.
En daarom zijn alle testen met een Titan X ook schromelijk overdreven.

Afhankelijk van met welke kaart je test, cached een spel gewoon steeds meer.

BF4 en The Witcher draaien allebei prima met 2GB VRAM. Meer dan prima zelfs, want alles kan op Ultra zonder stutters en zonder onder de 60 fps te komen. (Behalve dan grass settings bij the Witcher, maar dat is niet VRAM intensief, maar shader intensief)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Pagina: 1