Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhhh1993
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-07 21:16
Goedenavond iedereen,

Ik heb een vraag met betrekking op de garantie van mijn LG Nexus 5.

Algemene info:
Aankoopdatum: 13-12-2013
Garantie tot: 13-12-2015
Gebreken: Gebroken scherm, Laad niet meer op via usb

De situatie:
De telefoon wil sinds zondag (29-11-2015) niet meer opladen met de usb charger. Ik ben hier vandaag mee naar de winkel gegaan waar ik het toestel aangeschaft heb. Deze vertelde mij dat het toestel nog wel binnen de wettelijke garantie termijn valt, maar omdat het glas voor het scherm ook gebarsten is er geen garantie meer op het toestel zit omdat de defecte usb poort een gevolg kan zijn van eventuele druk/ waterschade op het scherm. In het kort moet ik dan dus zelf de reparatie betalen en kost het meer dan de telefoon nog waard is...

De vraag
Wat zijn in zo'n situatie precies de spelregels? Kan ik eisen dat ze wel de usb poort nakijken binnen de garantie?

Edit
Ik heb meerdere usb kabels geprobeerd en weet zeker dat het aan de telefoon ligt en niet aan de charger.

[ Voor 6% gewijzigd door Gertjuhhh1993 op 30-11-2015 18:43 . Reden: Meer informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Dit vind ik interessant. Ik heb namelijk mijn Nexus 5 weggebracht naar de winkel met nog welgeteld 10 dagen garantie, met de volgende gebreken:

- Scheurtjes bij volumeknop/aanuit knop/headphonejack/simtray
- Letters losgelaten (niet echt groot probleem, maar toch, het hoort niet)
- Reboot loops
- "vastzittende" aan/uitknop
- Vlek in camera die niet weg gaat

Daarnaast is het ding op de een of andere manier gebogen (niet extreem, zoiets als een G4), hoe dat kan weet ik bij god niet. Daarbij komt dus het midden van het scherm een beetje uit de behuizing hetgeen een vrij scherp randje heeft. Ook zitten er wat krasjes op het scherm en is 1 hoek van de achterklep een beetje los door een kleine valpartij.

Misschien een beetje incorrect, maar ik heb niet gezegd dat het ding me 1 keertje gevallen is op 2 jaar tijd. Hoe dat hoekje in de behuizing een beetje los komt? Accu vervangen (moet wettelijk gezien kunnen en mogen) en daarbij is zo'n dingetje afgebroken.

Hoe dan ook, ik zit minimaal 20 dagen te wachten, maar hopelijk (knock on wood) komt hij op zijn minst met deze gebreken verholpen terug en kan ik weer een paar maanden zo niet een jaar vooruit.

Wat je het beste kunt doen is denk ik een beetje kijken op YouTube hoe je zoiets moet vervangen (is echt niet moeilijk) en zo de garantie omzeilen als ze hem echt niet willen accepteren. Gebroken scherm kunnen ze inderdaad wel aandragen als mogelijke reden, jij hebt het ding langer dan 6 maanden dus ligt de bewijsplicht bij jou.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Gertjuhhh1993 schreef op maandag 30 november 2015 @ 18:12:
De vraag
Wat zijn in zo'n situatie precies de spelregels? Kan ik eisen dat ze wel de usb poort nakijken binnen de garantie?
Je kan het altijd proberen, maar de kans is groot (lees: dat gaat sowieso gebeuren) dat ze het toestel aannemen en dat je dan een offerte krijgt voor de reparatie wegens de val.

Feitelijk gezien is het aan jou om te bewijzen dat het aan fabrieksfout is. En dat kan in de praktijk helemaal niet, zeker niet als er andere schade is aan het toestel.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhhh1993
Hooglander1 schreef op maandag 30 november 2015 @ 18:49:
[...]

Feitelijk gezien is het aan jou om te bewijzen dat het aan fabrieksfout is. En dat kan in de praktijk helemaal niet, zeker niet als er andere schade is aan het toestel.
Maar het is toch volstrekt onlogisch dat door een gebarsten glas aan de voorkant, wat al sinds mei dit jaar aanwezig is, de usb poort niet meer werkt? Waarom kunnen ze niet alleen de usb poort vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een gebarsten glas zou kunnen wijzen op een val. Die val kan behalve het scherm nog meer beschadigd hebben dan enkel de zichtbare schade, zoals bijvoorbeeld een printbreuk of een soldeerseltje wat daardoor is losgeschoten.

Plus ik weet niet in hoeverre het glas stuk is, maar het repareren van een toestel waar het scherm eraf moet, wat al gebarsten is... mogelijk gaat die definitief stuk. Wiens risico of schuld is het het dan, als het scherm nadien niet meer werkt of niet lekker meer erin past? Ik begrijp het standpunt van de reparateur wel.

[ Voor 42% gewijzigd door spone op 30-11-2015 20:00 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Gertjuhhh1993 schreef op maandag 30 november 2015 @ 19:54:
[...]

Maar het is toch volstrekt onlogisch dat door een gebarsten glas aan de voorkant, wat al sinds mei dit jaar aanwezig is, de usb poort niet meer werkt? Waarom kunnen ze niet alleen de usb poort vervangen?
Dat is het verschil tussen gelijk krijgen en gelijk hebben... Los van het feit of een deel vervangen met gebroken scherm nog wel haalbaar is. Uiteindelijk moeten ze ook garanderen dat het moet blijven werken.

Maar goed, die discussie is irrelevant, ik kan je op een briefje geven dat ze dit niet vergoeden en dat je domweg pech hebt. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt kan je die eventueel achteraf inschakelen, als je die niet hebt kun je beter je verlies nemen. Misschien tot een vervanger laden via QI?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhhh1993
Hooglander1 schreef op maandag 30 november 2015 @ 19:59:
[...]

Dat is het verschil tussen gelijk krijgen en gelijk hebben... Los van het feit of een deel vervangen met gebroken scherm nog wel haalbaar is. Uiteindelijk moeten ze ook garanderen dat het moet blijven werken.

Maar goed, die discussie is irrelevant, ik kan je op een briefje geven dat ze dit niet vergoeden en dat je domweg pech hebt. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt kan je die eventueel achteraf inschakelen, als je die niet hebt kun je beter je verlies nemen. Misschien tot een vervanger laden via QI?
Hmm ik heb op mn kamer een QI liggen die ik morgen even ga proberen. Heb de telefoon even los gehad, aangezien ik toch geen garantie krijg, en connectors etc. zaten nog gewoon op hun plek. Als de QI charger ook niet werkt dan is het pech ja en dan word het een ander. *knip*

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 30-11-2015 22:17 . Reden: geen aankoopadviesvragen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhhh1993
Inmiddels de telefoon doormiddel van QI proberen op te laden en dat gaat wel. Ik ga er van uit dat de usb connector kapot is en heb hiervoor een vervanger besteld. Ga het er zelf inzetten denk ik. Bedankt voor de reacties :)

EDIT:
Usb connector vervangen en de telefoon laad weer op via de usb

[ Voor 15% gewijzigd door Gertjuhhh1993 op 07-12-2015 10:13 . Reden: Statusupdate ]

Pagina: 1