Rare meting(?) RPM in mijn radeon HD 6850

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanterp
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-06-2021
Met HWMonitor kal ik diverse waardes van mijn hardware uitlezen, maar die van mijn grafische kaart vind ik toch wel erg hoge RPM, is dat normaal?
Ik vind wel dat mijn PC iets meer lawaai maakt dan, pakweg, een maand geleden.

Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/b1gkzd7qv/radeonhd6850.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De signaalgever in je fan is gewoon kapot...

bij dat toerental zou je anders allang zijn opgestegen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 15:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:25:
De signaalgever in je fan is gewoon kapot...

bij dat toerental zou je anders allang zijn opgestegen :-)
Haha zelfs turbo's halen dat toerental niet (max 70.000 tpm oid). Bij dat toerental draait de buitenkant van een 8cm fan met meer dan Mach 8 rond. :D

Probeer hetzelfde eens af te lezen met MSI Afterburner? Doet die hetzelfde?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanterp
Hier wat afterburner er van maakt:
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/l89cjmsab/afterburnerread.png

Als het uitlezen van de RPM verkeerd gaat, betekent dat dan dat hij op oncontroleerbare snelheid loopt of is alleen het uitlezen fout en fuctioneert de kaart verder goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 15:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Hanterp schreef op maandag 30 november 2015 @ 16:53:
Hier wat afterburner er van maakt:
[afbeelding]

Als het uitlezen van de RPM verkeerd gaat, betekent dat dan dat hij op oncontroleerbare snelheid loopt of is alleen het uitlezen fout en fuctioneert de kaart verder goed?
Zolang je temperaturen OK zijn en je niet doodgaat van de herrie zou ik me er niet zo druk om maken. Lijkt mij voornamelijk een uitleesprobleempje. Je ziet het toerental van de fan namelijk wel fluctueren, alleen het toerental zelf neemt nogal wat aparte waarden aan. :+

Voor zover ik weet doet de GPU bios een fanspeed % instellen aan de hand van de temperatuur en kijkt ie verder niet naar het RPM.

Niet druk maken dus en lekker gamen. ;)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanterp
Bedankt voor het advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-06 11:58
Weet niet of het nog reëel is, maar dit komt wss omdat je net je drivers hebt geupdate. Een frisse restart zou het moeten oplossen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanterp
Juice. schreef op maandag 07 december 2015 @ 02:27:
Weet niet of het nog reëel is, maar dit komt wss omdat je net je drivers hebt geupdate. Een frisse restart zou het moeten oplossen!
Nee, ik heb het zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-06 11:58
Hanterp schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:58:
[...]

Nee, ik heb het zelfde probleem.
Zoiets gebeurd bij mij altijd nadat ik mijn drivers heb geupdate. Na een herstart is het altijd opgelost. Vreemd :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanterp
Ik had mijn Radeon Catalist drivers juist een week daarvoor veranderd in de Radeon Software Crimson edition. Die is nu dus een aantal keren met aan- en uitzetten weer opgestart, dus zou dat opgelost moeten zijn.

Misschien is er toch iets met mijn videokaart aan de hand, want, zoals gezegd in de eerste post, maakt-ie wel iets meer lawaai dan pakweg een maand geleden. Ook als er geen zware grafische toepassingen runnen, zoals tijdens het schrijven van deze post. Je zou het geluid kunnen beschrijven als een pulserende zoem: Zacht, harder, zacht harder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Hanterp schreef op woensdag 09 december 2015 @ 11:48:
Ik had mijn Radeon Catalist drivers juist een week daarvoor veranderd in de Radeon Software Crimson edition. Die is nu dus een aantal keren met aan- en uitzetten weer opgestart, dus zou dat opgelost moeten zijn.

Misschien is er toch iets met mijn videokaart aan de hand, want, zoals gezegd in de eerste post, maakt-ie wel iets meer lawaai dan pakweg een maand geleden. Ook als er geen zware grafische toepassingen runnen, zoals tijdens het schrijven van deze post. Je zou het geluid kunnen beschrijven als een pulserende zoem: Zacht, harder, zacht harder :)
http://wccftech.com/crims...ed-by-amd-hot-fix-coming/

En je had nog niet op Crimson + fan speed gegoogled? Bekend probleem, en fuckup van AMD met de nieuwe drivers.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanterp
Ja, die drivers heb ik ook al geinstalleerd. Versie 15.11.1 beta.
Ik had hier op Tweakers van die problemen gelezen.
Daarna was het probleem nog niet opgelost.

Update: Ook de nieuwste versie van de drivers ( 15.12 ) lost het probleem niet op.
Het zal dus inderdaad wel de signaalgever van de grafische kaart zijn. Een hardware-probleem dus en ik denk dat dat waarschijnlijk niet met software is op te lossen.

[ Voor 51% gewijzigd door Hanterp op 19-12-2015 11:44 ]

Pagina: 1