Dummy wil Game PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-10-2023
Hallo allen,

Ik ben nieuw op het forum maar volg al een tijdje de best buy guides.
Eindelijk is het tijd voor mezelf om van mijn laptop - die ik voor alles gebruik - over te stappen naar een gamepc. Ik heb totaal geen ervaring met het bouwen van pc's, maar het prijsverschil in voorgebouwde pcs en het zelf doen is toch wel heel groot. Gelukkig heb ik klas en huisgenoten die mij kunnen helpen met het in elkaar zetten.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gebruiken voor games als League of Legends, GTA V, Rocket League. Allen op hoge kwaliteit.
Ook programmeer ik heel af en toe in Visual Studio. Verder maak ik ook een aantal keer per jaar wat filmpjes via Sony Vegas, niks bijzonders maar hij moet het wel aankunnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
900-1000 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wat betreft componenten niet. Wel heb ik een Steelseries Rival als muis en heb ik nog een medion monitor van 4(?) jaar oud die ik nu altijd aan mijn laptop hang. Ook heb ik nog wel wat oude toetsenborden liggen. Ik ben van plan over een tijdje de randapparatuur wat uit te breiden. Het gaat me nu even alleen om de pc zelf. Via een site voor studenten kan ik ook een gratis ISO krijgen voor windows 10.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede videokaart.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stille pc vind ik altijd wel prettig maar dat is niet perce een pre, zolang ik er maar niet gek van word.

Ga je overklokken?
Nee, dat ben ik niet van plan.

Wat verwacht je van ons?[i]
Het best buy mainstreamsysteem is natuurlijk niet voor niks zo samengesteld. Toch vraag ik me af of alles in die lijst goed met elkaar samen gaat en of dat ook hetgene is wat ik nodig heb voor de zaken die ik op de pc doe. Schiet dit ergens in te kort? Is het wel aan te raden om zelf een pc te bouwen met weinig kennis? Zelf hou ik er ook van dat het meeste future proof is dus dat ik er nog een lange tijd mee door kan. Is dit systeem 'futureproof'?

Alvast bedankt!

ps: nog even de lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 193,80€ 193,80
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 82,95€ 82,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 361,95€ 361,95
1Fractal Design Define S€ 77,95€ 77,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 50,95€ 50,95
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
1Crucial BX100 500GB€ 162,59€ 162,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 998,14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:50

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

In principe een prima systeem!
Als je op hogere resoluties dan 1080p gaat gamen, zou je kunnen kijken naar een R9 390. Die is op hogere resoluties iets beter dan de 970.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoidnl
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-09 15:40

Paranoidnl

denkt teveel na over kippen

Iets om over na te denken: heb je een ethernet verbinding (kabel) zo niet, lijkt het mij handig om een wifi kaartje te kopen!
verder is de 500GB SSD echt onzin. 250GB is meer dan genoeg. bespaar jezelf 80 euro en spendeer dat bijvoorbeeld op een voeding met wat meer capaciteit of een Processor koeler. tegenwoordig kost een 2TB HDD'tje ook niets meer!

[ Voor 87% gewijzigd door Paranoidnl op 30-11-2015 10:49 ]

Who are we to question why the chicken crosses the road?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scy
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-09 09:45

Scy

¯\_(ツ)_/¯

SSD keuze?
Is er een specifieke reden dat je kiest voor een SSD van 500GB? Aangezien je spellen zoals LoL, GTA 5 en Rocket League prima op een SSD kwijt kunt van 250gb + OS. Daarmee bespaar je €80,- die je eventueel weer kunt plaatsen voor een 1tb HDD voor opslag.

mATX?
Je hebt trouwens een case met window en een mATX bordje, als je dat mooi vind kun je daarvoor gaan, persoonlijk zou ik een tientje meer betalen om lekker een fullsize moederbord te hebben. Maarja, dat is persoonlijk. Je gaat voor de stock cooler dat kan, al de processor bij Sony Vegas wel warm worden (geen ervaring mee), misschien een aftermarket cooler erbij nemen? (Gevaar is wel bij een te grote aftermarket cooler en een mATX moederbord dat de RAM sloten o.a. geblokkeerd worden).

Overige vragen
Future-proof is een raar woord, geen enkel systeem is future-proof. Maar of die 5 jaar meekan met diverse toekomstige spellen? Met een GTX 970 kun je daar wel van uit gaan, mits je niet in de toekomst 4k resolutie wilt gaan gamen, voor hogere resoluties kun je beter kijken naar de r9 390 videokaart. Als je de r9 390 toepast in je build, denk ik wel dat je een iets krachtige voeding nodig hebt. 450W ~ (Bevestiging nodig mede-tweakers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
Om heel eerlijk te zijn. Ik heb altijd een slechte pc gehad en kocht 2 jaar geleden een laptop met een naar mijn idee redelijk goede videokaart(viel vies tegen). Ik speelde eigenlijk 2 games:
Call of Duty 1 (Nostalgia :p)
League of Legends

Grotere spellen kon mijn laptop niet aan dus ben ik nooit aan begonnen.
Dus ik heb echt werkelijk geen idee op welke resolutie ik zou willen gamen omdat ik daar geen ervaring mee heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paranoidnl

Paranoidnl

andreluppers schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:49:
Om heel eerlijk te zijn. Ik heb altijd een slechte pc gehad en kocht 2 jaar geleden een laptop met een naar mijn idee redelijk goede videokaart(viel vies tegen). Ik speelde eigenlijk 2 games:
League of Legends

Dus ik heb echt werkelijk geen idee op welke resolutie ik zou willen gamen omdat ik daar geen ervaring mee heb.
de standaard is 1080P (1920x1080) ik weet niet of jouw monitor deze resolutie heeft.
mocht hij dat niet hebben dan zou ik toch echt overwegen om een nieuwe monitor te kopen (tweede handsje van V&A) want als je lager dan die resolutie gaat gamen is het zonde van de 970!

ik sluit mijzelf trouwens aan bij scy: koop lekker een ATX bordje, je hebt de kast er voor :P

[ Voor 5% gewijzigd door Paranoidnl op 30-11-2015 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
Scy schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:49:
SSD keuze?
Is er een specifieke reden dat je kiest voor een SSD van 500GB? Aangezien je spellen zoals LoL, GTA 5 en Rocket League prima op een SSD kwijt kunt van 250gb + OS. Daarmee bespaar je €80,- die je eventueel weer kunt plaatsen voor een 1tb HDD voor opslag.

mATX?
Je hebt trouwens een case met window en een mATX bordje, als je dat mooi vind kun je daarvoor gaan, persoonlijk zou ik een tientje meer betalen om lekker een fullsize moederbord te hebben. Maarja, dat is persoonlijk. Je gaat voor de stock cooler dat kan, al de processor bij Sony Vegas wel warm worden (geen ervaring mee), misschien een aftermarket cooler erbij nemen? (Gevaar is wel bij een te grote aftermarket cooler en een mATX moederbord dat de RAM sloten o.a. geblokkeerd worden).

Overige vragen
Future-proof is een raar woord, geen enkel systeem is future-proof. Maar of die 5 jaar meekan met diverse toekomstige spellen? Met een GTX 970 kun je daar wel van uit gaan, mits je niet in de toekomst 4k resolutie wilt gaan gamen, voor hogere resoluties kun je beter kijken naar de r9 390 videokaart. Als je de r9 390 toepast in je build, denk ik wel dat je een iets krachtige voeding nodig hebt. 450W ~ (Bevestiging nodig mede-tweakers).
Dankje voor je snelle reactie!
Inderdaad kan ik beter voor een kleinere SSD gaan en een 1TB HDD erbij doen.
Qua moederbord en kast heb ik geen specifieke voorkeuren, zoals ik al aangaf heb ik er namelijk weinig verstand van :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:56
Wat voor monitor speel je op inderdaad,wat is het type?

En voor games wil je juist een grote ssd, in verband met de grootte van de games, games hebben juist baat bij als deze op de ssd staan.

Ik heb er nu een 256 gb inzitten, maar merk toch dat het al te klein begint te worden.

[ Voor 74% gewijzigd door freaky35 op 30-11-2015 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
Paranoidnl schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:51:
[...]

de standaard is 1080P (1920x1080) ik weet niet of jouw monitor deze resolutie heeft.
mocht hij dat niet hebben dan zou ik toch echt overwegen om een nieuwe monitor te kopen (tweede handsje van V&A) want als je lager dan die resolutie gaat gamen is het zonde van de 970!
Ja die resolutie heeft die!
Ik ben ook van plan om een tweede monitor er bij te halen. Kan dit met deze build?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-10 09:23
Voor het mobo en kast kun je het beste even de grootte (lxbxh) van mAtx en Atx opzoeken en dit uit meten op de plaats waar je pc komt. Zo kun je ongeveer een beeld maken van wat past, hoeveel ruimte je over hebt etc. Grotere kasten hebben natuurlijk meer ruimte voor extra hdd's, meer opties voor koeling en dat soort dingen. Als je van plan bent hem vaak te verplaatsen kan mAtx erg fijn zijn.
Ik heb zelf de Fractal Design Core 1000 USB 3.0 en hier passen op het moment twee hdd's in en een dvd writer bij een full length videokaart(r9 280x).

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoidnl

Paranoidnl

andreluppers schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:53:
[...]

Ja die resolutie heeft die!
Ik ben ook van plan om een tweede monitor er bij te halen. Kan dit met deze build?
gemakkelijk! het is alleen belangrijk om te kijken welke aansluitingen je over houdt.
ik draai momenteel zelf 2x een 23 inch scherm (1080P) met een R9 280X, dus die 970 die pist in zijn broek van het lachen als hij dit moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
freaky35 schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:52:

En voor games wil je juist een grote ssd, in verband met de grootte van de games, games hebben juist baat bij als deze op de ssd staan.

Ik heb er nu een 256 gb inzitten, maar merk toch dat het al te klein begint te worden.
Ik ben om dit moment niet thuis dus kan niet checken wat het precies voor een monitor is. Wel weet ik dat 1920x1080 de maximale resolutie is.

Ik denk niet dat ik van plan ben veel verschillende games te spelen dus aan 256 zal ik nog wel even genoeg hebben. Anders kan i kdat later nog uitbreiden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoidnl

Paranoidnl

freaky35 schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:52:

ik heb al mijn games op HDD staan en alleen Dota op mijn SSD (sinds 2 weken).
wel heb ik een poosje GTAV op mijn SSD gehad maar na een reinstall van windows maar weer op de HDD geplaatst.
ik merk geen verschil in game play. loading times daarintegen zijn wel flink verbeterd! games als GTAV hebben er een voordeel aan maar de meeste games zullen met dit systeem toch al perfect draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
Paranoidnl schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:56:
[...]

gemakkelijk! het is alleen belangrijk om te kijken welke aansluitingen je over houdt.
ik draai momenteel zelf 2x een 23 inch scherm (1080P) met een R9 280X, dus die 970 die pist in zijn broek van het lachen als hij dit moet doen.
Oke, dan weet ik dat dat in iedergeval mogelijk is. bedankt!
shadvet schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:56:
Voor het mobo en kast kun je het beste even de grootte (lxbxh) van mAtx en Atx opzoeken en dit uit meten op de plaats waar je pc komt. Zo kun je ongeveer een beeld maken van wat past, hoeveel ruimte je over hebt etc. Grotere kasten hebben natuurlijk meer ruimte voor extra hdd's, meer opties voor koeling en dat soort dingen. Als je van plan bent hem vaak te verplaatsen kan mAtx erg fijn zijn.
Ik heb zelf de Fractal Design Core 1000 USB 3.0 en hier passen op het moment twee hdd's in en een dvd writer bij een full length videokaart(r9 280x).
de m in mATX staat voor mini neem ik aan? Dus het enige verschil tussen die mobo's is de grootte?
Ik bedenk me nu dat het misschien ook wel handig is om een dvd spelertje erin te zetten (voor de nostalgie spellen die ik nog heb liggen). Dan raad je dus aan een grotere mobo + kast te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
laad tijden verkorten, dat is de bedoeling van een SSD maar het beeld loopt op vloeiender, dat is tenminste mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoidnl

Paranoidnl

andreluppers schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:01:
[...]

Oke, dan weet ik dat dat in iedergeval mogelijk is. bedankt!

[...]

de m in mATX staat voor mini neem ik aan? Dus het enige verschil tussen die mobo's is de grootte?
Ik bedenk me nu dat het misschien ook wel handig is om een dvd spelertje erin te zetten (voor de nostalgie spellen die ik nog heb liggen). Dan raad je dus aan een grotere mobo + kast te nemen?
Tip: koop gewoon een USB CD spelertje! CD spelers maken zo belachelijk veel lawaai!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-10 09:23
die m staat eigenlijk voor micro, maar dat is zo'n griekse m waarvoor ik te lui was om de alt code op te zoeken.

een dvd speler zit in een 5,5 inch bay, diskdrives etc in de 3,5 inch bays. Via de pricewatch kun je goed zien wat voor bays er in een kast zitten en waarvoor je dus ruimte hebt.
In principe is verschil tussen mAtx en Atx alleen grootte, maar natuurlijk wordt deze grootte wel opgevuld door extra aansluitingen.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
Paranoidnl schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:04:
[...]

Tip: koop gewoon een USB CD spelertje! CD spelers maken zo belachelijk veel lawaai!
Niet eens aan gedacht. Goeie!
shadvet schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:06:
die m staat eigenlijk voor micro, maar dat is zo'n griekse m waarvoor ik te lui was om de alt code op te zoeken.

een dvd speler zit in een 5,5 inch bay, diskdrives etc in de 3,5 inch bays. Via de pricewatch kun je goed zien wat voor bays er in een kast zitten en waarvoor je dus ruimte hebt.
In principe is verschil tussen mAtx en Atx alleen grootte, maar natuurlijk wordt deze grootte wel opgevuld door extra aansluitingen.
Welk ATX bord komt in de buurt met diegene die ik nu heb in mijn lijst? Dan bedoel ik zelfde aansluitingen, ongeveer zelfde prijs etc.

Excuus voor de vele vragen, ik vind het redelijk wat geld en juist omdat ik er weinig van weer wil ik 't goed voor elkaar hebben. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoidnl

Paranoidnl

andreluppers schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:08:
[...]

Niet eens aan gedacht. Goeie!

[...]

Welk ATX bord komt in de buurt met diegene die ik nu heb in mijn lijst? Dan bedoel ik zelfde aansluitingen, ongeveer zelfde prijs etc.

Excuus voor de vele vragen, ik vind het redelijk wat geld en juist omdat ik er weinig van weer wil ik 't goed voor elkaar hebben. :X
pricewatch: MSI B150 PC MATE
pricewatch: Gigabyte GA-H170-HD3

[ Voor 9% gewijzigd door Paranoidnl op 30-11-2015 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
let wel hoe kleiner de pc hoe lastiger het word om al die hitte af te voeren. voor een game pc wil je echt wel zo goed mogelijke airflow.

Zoek dus wel een kast uit die voelde koelopties heeft.

Zeker als je een 390 neemt, deze verbruiken meer,dus ook meer warmte in de kast

[ Voor 17% gewijzigd door freaky35 op 30-11-2015 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
Even lijst geupdate:
Mis ik nog wat? Moet ik nog ergens op letten?

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B150 PC MATE€ 89,95€ 89,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 44,95€ 44,95
1Crucial BX100 250GB€ 80,95€ 80,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 968,45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoidnl

Paranoidnl

andreluppers schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:15:
Even lijst geupdate:
Mis ik nog wat? Moet ik nog ergens op letten?

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 968,45
zoals al eerder aangegeven, heb je mogelijkheid tot Ethernet? (kabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
Paranoidnl schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:16:
[...]

zoals al eerder aangegeven, heb je mogelijkheid tot Ethernet? (kabel)
Sorry, even overheen gelezen. Ik heb gewoon LAN inderdaad.
Wifi kaart is niet perce nodig maar altijd handig natuurlijk. Is die mogelijk op het mobo voor later?
Voor nu vind ik LAN wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 08:56

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

freaky35 schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:12:
let wel hoe kleiner de pc hoe lastiger het word om al die hitte af te voeren. voor een game pc wil je echt wel zo goed mogelijke airflow.

Zoek dus wel een kast uit die voelde koelopties heeft.

Zeker als je een 390 neemt, deze verbruiken meer,dus ook meer warmte in de kast
dit is niet geheel waar, in een grote ATX-kast zit gewoon heel veel lucht; je hebt dus ook meer ventilatoren nodig om dit in beweging te krijgen (en meer warmte om de temperatuur in de kast te doen stijgen, dat is waar). Maar in een beetje microATX kast (Phanteks Enthoo Evolv, Silencio 352, Define Mini, etc.) heb je hier geen problemen mee hoor; dat gaat gewoon prima. potentieel nadeel van microATX is dat de kasten soms ook minder breed zijn waardoor hogere towerkoelers niet altijd passen.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
NLBUURMAN schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:18:
[...]

dit is niet geheel waar, in een grote ATX-kast zit gewoon heel veel lucht; je hebt dus ook meer ventilatoren nodig om dit in beweging te krijgen (en meer warmte om de temperatuur in de kast te doen stijgen, dat is waar). Maar in een beetje microATX kast (Phanteks Enthoo Evolv, Silencio 352, Define Mini, etc.) heb je hier geen problemen mee hoor; dat gaat gewoon prima. potentieel nadeel van microATX is dat de kasten soms ook minder breed zijn waardoor hogere towerkoelers niet altijd passen.
Raad je in mijn geval een andere kast aan, of moet het lukken met wat ik nu heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Case heeft genoeg koelopties, zal niet een al te groot probleem moeten zijn. Fractal Design zijn ook wel fijne kasten trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoidnl

Paranoidnl

andreluppers schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:18:
[...]

Sorry, even overheen gelezen. Ik heb gewoon LAN inderdaad.
Wifi kaart is niet perce nodig maar altijd handig natuurlijk. Is die mogelijk op het mobo voor later?
Voor nu vind ik LAN wel voldoende.
een wifi kaartje kost een keer 30 euro. stelt niets voor! maar als je lan hebt is het goed!
ik heb puur zon kaartje voor het geval dat me switch dood gaat of dat ik bij iemand thuis kom die geen LAN heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 08:56

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

andreluppers schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:20:
[...]

Raad je in mijn geval een andere kast aan, of moet het lukken met wat ik nu heb?
de Define S is een geweldige kast, die gaat echt ruim voldoen hoor; zelf vind ik 't alleen wat raar lijken om een kleiner moederbordje in zo'n grote kast te hebben. Echter als je geen window hebt en je er zelf niet naar kijkt maakt dat natuurlijk geen drol uit. En mocht je de temperaturen alsnog te hoog vinden druk je er zo een 140mm intake bij, maar dat acht ik niet nodig.

heb je nagedacht over een losse CPU-koeler voor er bij? of wil je eerst de stock-koeler proberen?
Wees trouwens niet bang om een PC te bouwen, als je met lego kunt spelen en weet hoe een schroevendraaier werkt kun je dit ook. Mijn advies is om handleidingen van het internet/youtube te volgen en er lekker geduld voor te nemen. bijtijds jezelf ontladen is belangrijk, en voor de rest kun je zo je PC bouwen. Dat heb ik een paar jaar geleden ook zo gedaan, en ik zal niet snel anders meer doen.

Mochten er problemen zijn tijdens het bouwen zijn er altijd tweakers in de buurt die je graag voor een kop koffie en een koekje willen helpen

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Antistatisch bandje en een mat zijn een must als je bouwt.
Vind ik althans.

Je kan als je niet continu aan aarde hangt, nog statische stroom opbouwen.
En wat beschadigen.

[ Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 30-11-2015 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
NLBUURMAN schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:26:
[...]

de Define S is een geweldige kast, die gaat echt ruim voldoen hoor; zelf vind ik 't alleen wat raar lijken om een kleiner moederbordje in zo'n grote kast te hebben. Echter als je geen window hebt en je er zelf niet naar kijkt maakt dat natuurlijk geen drol uit. En mocht je de temperaturen alsnog te hoog vinden druk je er zo een 140mm intake bij, maar dat acht ik niet nodig.

heb je nagedacht over een losse CPU-koeler voor er bij? of wil je eerst de stock-koeler proberen?
Wees trouwens niet bang om een PC te bouwen, als je met lego kunt spelen en weet hoe een schroevendraaier werkt kun je dit ook. Mijn advies is om handleidingen van het internet/youtube te volgen en er lekker geduld voor te nemen. bijtijds jezelf ontladen is belangrijk, en voor de rest kun je zo je PC bouwen. Dat heb ik een paar jaar geleden ook zo gedaan, en ik zal niet snel anders meer doen.

Mochten er problemen zijn tijdens het bouwen zijn er altijd tweakers in de buurt die je graag voor een kop koffie en een koekje willen helpen
Goed om te weten!
Ik heb het moederboard vervangen met deze http://tweakers.net/price...50-pc-mate/specificaties/
Wat bedoel je met een aparte koeler? (dummy here)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoidnl

Paranoidnl

[...]

en mocht het bouwen langer duren en een probleem zijn: glas whiskey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
[...]

Wat ik mij ook nog afvraag is als ik mijn geheugen wil uitbreiden naar 16gb, Heb ik dan extra voeding/koeling oid nodig?

Hoor hier en daar dat 16GB ook erg handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoidnl

Paranoidnl

andreluppers schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:01:
[...]

Wat ik mij ook nog afvraag is als ik mijn geheugen wil uitbreiden naar 16gb, Heb ik dan extra voeding/koeling oid nodig?

Hoor hier en daar dat 16GB ook erg handig is.
16GB is voorlopig de upgrade niet waard.
ik zou dat zien als een upgrade voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
Paranoidnl schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:21:
[...]

16GB is voorlopig de upgrade niet waard.
ik zou dat zien als een upgrade voor later.
Okay, Mijn (hopelijk) laatste vraag.
Ik heb wat andere topics gelezen en daar wordt eigenlijk met een vergelijkbare build een voeding met meer Watt geadviseerd. Heb ik dat hier ook nodig of is 400W voldoende? Kan het kwaad om er 1 van 450/500 in te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoidnl

Paranoidnl

andreluppers schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:25:
[...]

Okay, Mijn (hopelijk) laatste vraag.
Ik heb wat andere topics gelezen en daar wordt eigenlijk met een vergelijkbare build een voeding met meer Watt geadviseerd. Heb ik dat hier ook nodig of is 400W voldoende? Kan het kwaad om er 1 van 450/500 in te zetten?
ik heb zelf een AMD build (check mijn inventaris maar) en die heeft een 520W voeding.
ik zou zeggen, als je voor hetzelfde bedrag een hoger wattage kan krijgen, doen! wel even controleren wat de reviews zijn want niet elke voeding is even betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
Paranoidnl schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:28:
[...]

ik heb zelf een AMD build (check mijn inventaris maar) en die heeft een 520W voeding.
ik zou zeggen, als je voor hetzelfde bedrag een hoger wattage kan krijgen, doen! wel even controleren wat de reviews zijn want niet elke voeding is even betrouwbaar.
Probleem is een beetje dat er weinig reviews zijn op voedingen.
Ik vond deze, zelfde merk alleen meer Watt. http://tweakers.net/price...ght-power-10-cm-500w.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoidnl

Paranoidnl

andreluppers schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:17:
[...]

Probleem is een beetje dat er weinig reviews zijn op voedingen.
Ik vond deze, zelfde merk alleen meer Watt. http://tweakers.net/price...ght-power-10-cm-500w.html
Modulair is sowieso wel fijn! helemaal als je gek bent op netheid.
verder lijkt het me wel een goede voeding, beetje teveel power is nooit een slecht iets.

[ Voor 10% gewijzigd door Paranoidnl op 30-11-2015 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
Paranoidnl schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:26:
[...]

Modulair is sowieso wel fijn! helemaal als je gek bent op netheid.
Ah vandaar dat ie wat duurder is.
Niet modulair is ook prima toch?
http://tweakers.net/price...-system-power-7-600w.html
Is dan wel 600W, maar scheelt erg weinig in prijs met 400W en ik kan weer even vooruit..

Bestaat er iets van overkill mbt voedingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoidnl

Paranoidnl

andreluppers schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:31:
[...]

Ah vandaar dat ie wat duurder is.
Niet modulair is ook prima toch?
http://tweakers.net/price...-system-power-7-600w.html
Is dan wel 600W, maar scheelt erg weinig in prijs met 400W en ik kan weer even vooruit..

Bestaat er iets van overkill mbt voedingen?
Overkill is 1600W voedingen kopen als je maar 1 kaart hebt maar het is niet dat je het stuk kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
Paranoidnl schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:32:
[...]

Overkill is 1600W voedingen kopen als je maar 1 kaart hebt maar het is niet dat je het stuk kan maken.
Ah oke, helemaal super. Dan denk ikdat ik eruit ben. NLBUURMAN noemde nog een aftermarket koeler. Is dit nodig? en waarvoor zou dit nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
stilte,betere koeling,lagere temperaturen,en voor als wilt overclocken eventueel

[ Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 30-11-2015 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
freaky35 schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:36:
stilte,betere koeling,lagere temperaturen,als je wilt overclocken eventueel
Als ik niet ga overklokken is het dus niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

andreluppers schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:37:
[...]

Als ik niet ga overklokken is het dus niet nodig?
Als je stilte niet belangrijk vind.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
niet perse nodig nee,maar als optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimz93
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-10 08:27
Ik wil tóch de 500GB SSD adviseren... :9

Heb zelf een 250GB SSD en deze zat al na een jaartje vol (GTA V --> 60GB +, BF4 --> 60GB+ )ben je al de helft mee kwijt... dan is er nog het OS met basic programma's zit je ook snel op 30GB, houdt je nog maar 100 GB over... :(

just my 2 cents... :9

PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
freaky35 schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:38:
niet perse nodig nee,maar als optie
Dan laat ik die even zitten. Zit nu op 1006,- dus net op 't budget.
even het laatste lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! System Power 7 600W€ 71,95€ 71,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 972,45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
jimz93 schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:38:
Ik wil tóch de 500GB SSD adviseren... :9

Heb zelf een 250GB SSD en deze zat al na een jaartje vol (GTA V --> 60GB +, BF4 --> 60GB+ )ben je al de helft mee kwijt... dan is er nog het OS met basic programma's zit je ook snel op 30GB, houdt je nog maar 100 GB over... :(

just my 2 cents... :9
Uitbreiding qua opslag kan ik altijd nog. Op dit moment heb ik alleen LoL, Win10, Rocket League en GTA VI voor de SSD.
GTA V komt ook binnekort maar daar stopt het dan ook.
Heb altijd nog mijn mooie HDD :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimz93
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-10 08:27
andreluppers schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:41:
[...]

Uitbreiding qua opslag kan ik altijd nog. Op dit moment heb ik alleen LoL, Win10, Rocket League en GTA VI voor de SSD.
GTA V komt ook binnekort maar daar stopt het dan ook.
Heb altijd nog mijn mooie HDD :P
Upgraden kan idd altijd nog, maar ik wil nieuwe spellen zoals Fallout 4 wel graag kwijt kunnen op de SSD i.v.m. drastisch lagere laadtijden. De 1,2 TB aan HDD date gebruik ik voornamelijk voor foto's en films :)

Afgelopen vrijdag dan ook een 1 TB SSD gekocht via V&A om wat meer futureproof te zijn (overkill i know, maar toch :9)

PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
jimz93 schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:46:
[...]

Upgraden kan idd altijd nog, maar ik wil nieuwe spellen zoals Fallout 4 wel graag kwijt kunnen op de SSD i.v.m. drastisch lagere laadtijden. De 1,2 TB aan HDD date gebruik ik voornamelijk voor foto's en films :)

Afgelopen vrijdag dan ook een 1 TB SSD gekocht via V&A om wat meer futureproof te zijn (overkill i know, maar toch :9)
Haha, ik verwacht niet dat ik zulke spellen ga spelen. Zoals eerder besproken in de post houd ik van de nostalgie. Heb zelfs runescape weer aangeraakt een tijd geleden XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scy

Scy

¯\_(ツ)_/¯

andreluppers schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:48:
[...]

Haha, ik verwacht niet dat ik zulke spellen ga spelen. Zoals eerder besproken in de post houd ik van de nostalgie. Heb zelfs runescape weer aangeraakt een tijd geleden XD
Rocket League: 3 gb
League of Legends: 5 gb
GTA 5: 65gb
Is dus samen 73 gb + 30 gb (OS) = 103 gb, is dus ~150 gb over voor diverse programma’s of andere spellen. Dus lijkt mij meer dan genoeg.

De kosten voor een SSD gaan lineair met de prijs omhoog (vroeger was dat nog exponentieel). Dus het kan nog mee vallen, al zijn SSD’s nog steeds verschrikkelijk duur n.m.m. als je hem ook gebruikt voor het opslaan van documenten, foto’s en video’s:
250 gb = 80 euro.
500 gb = 160 euro.
1 tb = 330 euro.

Én wellicht wordt in de toekomst de m.2. SSD’s de standaard en goedkoper, dus waarom nu teveel investeren in een te dure SSD? Zo dachten we vroeger ook toen SSD nog te duur was, waarbij het nu niet meer weg te denken is bij elke PC build. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoidnl

Paranoidnl

andreluppers schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:35:
[...]

Ah oke, helemaal super. Dan denk ikdat ik eruit ben. NLBUURMAN noemde nog een aftermarket koeler. Is dit nodig? en waarvoor zou dit nodig zijn?
ik zou zelf wel een aftermarkt cooler aanschaffen. maar ik zou zelf even wat onderzoek doen of dit interessant is voor je. ik heb zelf nu een water systeempje en dat is echt een droomoplossing voor mijn FX-8320, AMD cpu's worden nou eenmaal absurd warm!
andreluppers schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:48:
[...]

Runescape Hypee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
Paranoidnl schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:06:
[...]

ik zou zelf wel een aftermarkt cooler aanschaffen. maar ik zou zelf even wat onderzoek doen of dit interessant is voor je. ik heb zelf nu een water systeempje en dat is echt een droomoplossing voor mijn FX-8320, AMD cpu's worden nou eenmaal absurd warm!

[...]

Runescape Hypee
Haha zeker! Wat is een goede aftermarkt cooler voor mijn build?
Makkelijk gevraagd, maar ik ben nu wat coolers aan het bekijken en die prijzen varieren enorm. Geen idee wat ik nodig heb namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoidnl

Paranoidnl

andreluppers schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:23:
[...]

Haha zeker! Wat is een goede aftermarkt cooler voor mijn build?
Makkelijk gevraagd, maar ik ben nu wat coolers aan het bekijken en die prijzen varieren enorm. Geen idee wat ik nodig heb namelijk.
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO
altijd een veilige keus, een Sycte Muggen 4 is leuk maar je RAM gaat niet passen zodra het ook maar iets te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
Paranoidnl schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:28:
[...]

pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO
altijd een veilige keus, een Sycte Muggen 4 is leuk maar je RAM gaat niet passen zodra het ook maar iets te hoog is.
Oh 30 euro valt reuze mee. Dat wordt geen aftermarket meer. Gooi em er gewoon bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoidnl

Paranoidnl

andreluppers schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:31:
[...]

Oh 30 euro valt reuze mee. Dat wordt geen aftermarket meer. Gooi em er gewoon bij!
dit is een aftermarket cooler :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeBMW
  • Laatst online: 05-10 23:31

DikkeBMW

Live '25

Ik ken de kast niet, maar ik zag dat er 2 stock fans in zitten. Is het, voor die paar tientjes, niet slim er 1 of 2 bij te zetten? Kleine moeite als je alle bouwt.

fookin mad fer it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoidnl

Paranoidnl

DikkeBMW schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:36:
Ik ken de kast niet, maar ik zag dat er 2 stock fans in zitten. Is het, voor die paar tientjes, niet slim er 1 of 2 bij te zetten? Kleine moeite als je alle bouwt.
ik denk dat dit net als 16GB ram een upgrade is voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
DikkeBMW schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:36:
Twee koelers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoidnl

Paranoidnl

nee, er zitten standaard 2 ventilatoren in die kast, die zorgen voor de airflow.
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/1zxt9ba.jpg
in het plaatje zie je wat ik bedoel met airflow.
elke pijl in dit geval is een ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
Paranoidnl schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:57:
[...]

nee, er zitten standaard 2 ventilatoren in die kast, die zorgen voor de airflow.
[afbeelding]
in het plaatje zie je wat ik bedoel met airflow.
elke pijl in dit geval is een ventilator.
Dan tel ik er zes? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scy

Scy

¯\_(ツ)_/¯

De Define S komt niet standaard met een Fan Controller, dus als je van het moederbord gebruik wilt maken kun je maximaal 3x Case Fan aansluitingen en 2x CPU Fan aansluitingen realiseren.

Met je huidige build zou je dus 2x Case Fan in beslag nemen en 1x CPU fan. (Als je kiest voor Hyper 212).

Je zou voor de voorkant nog één Case Fan kunnen kopen en plaatsen voor een goede airflow. En de andere twee case fans aan de achterkant en bovenkant plaatsen. Dat kan maar hoeft niet, je bent niks verplicht. Je kunt ook gewoon, de standaard meegeleverde fans van Fractal gebruiken en die aan de voorkant monteren en de andere aan de achterkant, dan laat je de bovenste drie panelen op de kast zitten.

Samenvatting als je niet weet wat ik bedoel:
Moederbord ondersteundStandaardSuggestie
3x Case Fan2x gebruikt3x gebruikt
2x CPU Fan1x gebruikt1x gebruikt

TL;DR: Airflow is maximaal te verbeteren door 3 case fans te gebruiken. (Moederbord ondersteund 3 Case Fans).

[ Voor 9% gewijzigd door Scy op 30-11-2015 15:19 . Reden: Verkeerde ge'quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoidnl

Paranoidnl

het plaatje was meer een voorbeeld :P
airflow kun je wel uitleggen via tekst maar een plaatje zegt meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
Scy schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:17:
[...]

De Define S komt niet standaard met een Fan Controller, dus als je van het moederbord gebruik wilt maken kun je maximaal 3x Case Fan aansluitingen en 2x CPU Fan aansluitingen realiseren.

Met je huidige build zou je dus 2x Case Fan in beslag nemen en 1x CPU fan. (Als je kiest voor Hyper 212).

Je zou voor de voorkant nog één Case Fan kunnen kopen en plaatsen voor een goede airflow. En de andere twee case fans aan de achterkant en bovenkant plaatsen. Dat kan maar hoeft niet, je bent niks verplicht. Je kunt ook gewoon, de standaard meegeleverde fans van Fractal gebruiken en die aan de voorkant monteren en de andere aan de achterkant, dan laat je de bovenste drie panelen op de kast zitten.

Samenvatting als je niet weet wat ik bedoel:
Moederbord ondersteundStandaardSuggestie
3x Case Fan2x gebruikt3x gebruikt
2x CPU Fan1x gebruikt1x gebruikt

TL;DR: Airflow is maximaal te verbeteren door 3 case fans te gebruiken. (Moederbord ondersteund 3 Case Fans).
Ik volg het nog steeds niet helemaal, maar ga er vanuit dat het gene dat ik nu heb goed is en de mogelijkheid heb tot uitbreidingen. Ik laat het over aan diegene die hem bouwt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scy

Scy

¯\_(ツ)_/¯

andreluppers schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:22:
[...]

Ik volg het nog steeds niet helemaal, maar ga er vanuit dat het gene dat ik nu heb goed is en de mogelijkheid heb tot uitbreidingen. Ik laat het over aan diegene die hem bouwt :P
Klopt. Wat je nu hebt is goed en is later inderdaad nog altijd geschikt voor uitbreidingen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeBMW

DikkeBMW

Live '25

Excuses als het onduidelijk was :P

Het is ook geen must hoor. Alleen, zo makkelijk als nu zul je er niet meer bij komen, vandaar dat het handig kan zijn nu te doen. Extra fan is een betere luchtstroom en dus een betere koeling.

fookin mad fer it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paranoidnl

Paranoidnl

DikkeBMW schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:34:
Excuses als het onduidelijk was :P

Het is ook geen must hoor. Alleen, zo makkelijk als nu zul je er niet meer bij komen, vandaar dat het handig kan zijn nu te doen. Extra fan is een betere luchtstroom en dus een betere koeling.
De Define S is net als de R4/5 erg ruim!
ik denk dat die aanpassingen niet zo een probleem zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor de hulp en alle voorstellen.
Fijn dat jullie je ervaringen wilde delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoidnl

Paranoidnl

andreluppers schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:44:
Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor de hulp en alle voorstellen.
Fijn dat jullie je ervaringen wilde delen!
daar zijn we tweakers voor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
andreluppers schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:49:
League of Legends

Dan zou ik vooral oppassen dat je niet doorslaat. Een GTX 970 is dan eigenlijk al overkill. Als je een GTX 960 of iets vergelijkbaars neemt dan zal je voorlopig ook prima tevreden zijn.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De PC wordt langzaam minder in plaats van beter. :o

Het moederbord en de voeding in de topicstart zijn beter dan de huidige. Waarom ben je voor die gegaan?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeBMW

DikkeBMW

Live '25

Paranoidnl schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:42:
[...]

De Define S is net als de R4/5 erg ruim!
ik denk dat die aanpassingen niet zo een probleem zullen zijn.
Ah ok, dat is wel relaxed. Ken alle kasten niet zo qua formaat, maar die van mij was nogal klein, dusja :P

fookin mad fer it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
-The_Mask- schreef op maandag 30 november 2015 @ 23:53:
De PC wordt langzaam minder in plaats van beter. :o

Het moederbord en de voeding in de topicstart zijn beter dan de huidige. Waarom ben je voor die gegaan?
Moederbord is groter, en vult de kast dus.
Voeding heb ik wat hoger genomen voor de zekerheid. Ook voor uitbreidingen kan dat handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Maar wat heb je aan een groter moederbord als het toch niks toevoegt voor jou?

De voeding is gewoon een stuk minder in alle opzichten, kwaliteit, prestaties, geluid, dus dat is een downgrade. Daarnaast ondersteund de voeding trouwens ook niet de Haswell en Skylake C6 en C7 powerstates.

Ik zou de onderdelen dus weer terug veranderen vooral de voeding die nu veel slechter is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
Ik wil wel een voeding met hogere W. Dat raad ook iedereen in mijn omgeving mij aan. Waar kan ik dan beter voor gaan? Moederbord heeft ook wat meer uitbreidingsmogelijkheden.

Kom er ook net achter dat de voeding het enige product is dat 5 dagen levertijd heeft :P
Komt me dus goed uit als er een beter is :9

[ Voor 28% gewijzigd door andreluppers op 01-12-2015 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Welke uitbreidmogelijkheid mis je bij het Gigabyte moederbord welke je wel nodig hebt?

Waarom wil je meer watt? Vermogen wat je niet gebruikt is nutteloos vermogen, kwaliteit en prestaties kun je beter meer van hebben bij voedingen dat is belangrijk.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
-The_Mask- schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 09:10:
Welke uitbreidmogelijkheid mis je bij het Gigabyte moederbord welke je wel nodig hebt?

Waarom wil je meer watt? Vermogen wat je niet gebruikt is nutteloos vermogen, kwaliteit en prestaties kun je beter meer van hebben bij voedingen dat is belangrijk.
Nou niet perce uitbreiding. Er is meer ruimte.

Omdat het geen overkill is en het geen kwaad kan. Heb liever zekerheid dat ik ruim voldoende heb dan dat ik net voldoende heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ja er is meer ruimte, maar voor wat? EATX bied nog meer ruimte, maar dat overweeg je niet. Waarom wil je dat, je moet er wel wat aan hebben, vooral als het ATX moederbord duidelijk minder is in alle andere opzichten.

Maar de Straight Power 10 400W is niet net voldoende. Bij games trek je maar zo'n 200W uit de voeding met een maximale piek van 250W tijdens benchmarks die alles 100% belasten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
-The_Mask- schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 09:20:
Ja er is meer ruimte, maar voor wat? EATX bied nog meer ruimte, maar dat overweeg je niet. Waarom wil je dat, je moet er wel wat aan hebben, vooral als het ATX moederbord duidelijk minder is in alle andere opzichten.

Maar de Straight Power 10 400W is niet net voldoende. Bij games trek je maar zo'n 200W uit de voeding met een maximale piek van 250W tijdens benchmarks die alles 100% belasten.
Waarom adviseerd iedereen hier dan een hogere voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
Ik krijg net een telefoontje dat iemand nog een corsair heeft liggen die ik gratis mag gebruiken.
Even mijn lijst aangepast. (corsair bij gezet voor 't idee)

Ik wil nog even voor de zekerheid weten of dit allemaal met elkaar gaat werken.
Dan heb ik het er over of het past en of alles zal werken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo€ 32,95€ 32,95
1Corsair CX750M€ 96,95€ 96,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.058,35

Ook nog een ander kort vraagje. Er zijn antuurlijk ook drivers nodig, hoe worden die geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
Laatste bump :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je doet qua geluid, prestaties en kwaliteit wel een stap terug met die voeding, maar ja tegen gratis kan natuurlijk weinig op.

Qua moederbord is de pricewatch: MSI B150M NIGHT ELF trouwens ook beter dan de pricewatch: MSI B150 PC MATE voor ongeveer dezelfde prijs. Betere audio, betere NIC. Dat die minder aansluiting heeft lijkt mij niet echt belangrijk als je ze toch niet gaat gebruiken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Nu online
Wellicht ten overvloede op pagina 4 maar 360 euro van de 1050 euro (34%) voor een videokaart die alweer uit september 2014 stamt vindt ik echt te dol. Zeker gezien de wensen uit de TS. De volgende gereneratie (Pascall) staat onderhand voor de deur (Q2 2016).

Zelf zou ik dan ook voor de lange termijn gaan en 170 euro besparen op de videokaart. Vervolgens voor een snellere cpu gaan. Op die manier kun je minimaal 1 jaar langer met je pc doen. Mijn eigen K cpu (2500K, nu op 4.4 Ghz ipv 3.4) stamt alweer uit 2011... Als ik destijds een 2400 had genomen dan had dat nu niet meer volstaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=17552&admin=0a8fcaad6b03da6a6895d1ada2e171002a287bc1
De prijs van 265 euro is ook echt geen gek bedrag voor een cpu: pricewatch: Intel Core i5-6600K Boxed.

Dan mis je alleen nog een Z moederbord: pricewatch: MSI Z170A PC MATE

Dus +60 euro cpu en +30 euro moederbord in ruil voor minimaal 1 jaar upgraden uitstellen. Mocht het budget er niet zijn dan zou ik dus in de videokaart snijden. Immers een videokaart is zo vervangen (en verkocht op V&A/marktplaats). Ik heb mijn eigen 2500K zelfs de eerste 2 maanden met een GTX 260 gedraaid :+ .

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 01-12-2015 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ja heel leuk, maar doe er nog eens 90 euro bij en je hebt een i7, doe je er nog meer bij kun je zelfs naar socket 2011-3 nog beter. En uitstellen kun je ook altijd wel doen, is toch een advies van niks.

Daarnaast was hij niet van plan om over te klokken.

[ Voor 47% gewijzigd door -The_Mask- op 01-12-2015 16:18 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Nu online
-The_Mask- schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:16:
Ja heel leuk, maar doe er nog eens 90 euro bij en je hebt een i7, doe je er nog meer bij kun je zelfs naar socket 2011-3 nog beter. En uitstellen kun je ook altijd wel doen, is toch een advies van niks.

Daarnaast was hij niet van plan om over te klokken.
Voor iemand die zo actief is verwacht ik niet dergelijke drogredenen ;). "Als je voor een GTX970 gaat waarom dan geen GTX 980Ti SLI"

Om nog even het goede voorbeeld te geven en toch inhoudelijk te reageren: De i7 voegt procentueel in het gros van games vrijwel niets toe. Ook niet over 4 jaar.

Een unlocked K cpu heeft, zoals je dondersgoed weet, niets met overclocken te maken. Dat is een kwestie van (al dan niet automatisch, veel moederborden noemen dat enhanced turbo, waaronder MSI!) de multiplier verhogen. Een instrument dat ooit is geïntroduceerd om dezelfde cpu duurder te kunnen verkopen. Je zet de knop om en het werkt. Alleen als je heel extreme multipliers gaat gebruiken wordt het ouderwets "overclocken".

Het voordeel van de K-cpu valt ook niet over te twisten. Ze zijn gewoon sneller en er gaat een moment komen dat je die snelheid nodig hebt. Voor mij was dat direct in 2010 al zo in F1 2010 (4.0 GHz) en later voor streaming met Battlefield 3 (4.4 GHz). Dat is nu niet anders. Zelfs mijn vriendin heb ik een K-cpu gegeven omdat die i5 4670K met de "enhanced turbo" out of the box 4x 3.8 Ghz draait. Verder is je hele cpu, geheugen en moederbord vervangen is nogal een operatie. Iets waar ik persoonlijk voor bijvoorbeeld 40% prestatie winst geen zin in heb. Dan wil ik echt een verdubbeling. Voor een videokaart doe ik dat wel (click klak en cash terug voor de oude).

Verder heb ik het expliciet niet over uitstellen. Ik geef aan dat een GTX970 voor League of Legends overkill is. Als jij nu een laptop hebt met een passmark van pak hem beet 500 punten dan zijn de 6000 punten die je krijgt voor 200 euro al een ongekende verademing. Sterker nog, zelfs mijn GTX 260 uit 2007 kan in die game 60 fps draaien. Met een videokaart van 200 euro kun je elke game op high/very high spelen. Zie bijvoorbeeld Battlefield 4 op Ultra met 56 fps:
Afbeeldingslocatie: http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=14347&admin=0a8fcaad6b03da6a6895d1ada2e171002a287bc1
Meer is in dit scenario echt niet nodig! Mocht je over 1-1.5 jaar toch meer power nodig hebben dan is je kaart nog 100 euro waard en koop je voor 100 euro extra een sneller model.

Verder is de timing van de GTX 970 gewoon erg slecht nu omdat hij al een jaar op de markt is maar nog geen euro is gedaald (mede door de euro koers). Gezien de populariteit van die kaart (nr2 steamcharts, ongekend!) verwacht ik een ware zondvloed aan die dingen zodra Pascal uit komt (mits Nvidia levert wat het beloofd). Wie weet kun je er over 6 maanden ééntje voor 180 euro op de kop tikken :).

Gaan voor de dure videokaart in plaats van voor de dure cpu is historisch gezien altijd de foute keuze. Zeker nu de cpu ontwikkelingen zo traag gaan lijkt niets minder waar te zijn. Ik zit al 4 jaar met een "high-end" cpu die ik voor €200 euro heb aangeschaft. Wie had dat durven dromen...

Los van dat is er nog een andere reden om altijd voor de sterkere cpu te gaan (binnen het zinnige); bij een te trage cpu krijg je framedrops, bij een te trage gpu alleen een lagere framerate. Speelt veel prettiger en desnoods zet je dingen als shadow details lager/uit. Bij de cpu ga je praten over draw distance beperken en dat heeft een veel negatiever effect op je gameplay.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 264,51€ 264,51
1MSI Z170A PC MATE€ 114,95€ 114,95
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 213,95€ 213,95
1Fractal Design Define S€ 81,95€ 81,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo€ 32,95€ 32,95
1Corsair CX750M€ 96,95€ 96,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.010,06

Nog even voor de duidelijkheid; Met het MSI bord gaat de cpu standaard op 4x 3.9 GHz draaien onder load. De 6400 beperkt zich van 2.7 (base) tot 3.3 (1core load). In o.a. Cities Skylines ga je dan nu al tekort komen.

[ Voor 44% gewijzigd door sdk1985 op 01-12-2015 17:54 ]

Pagina: 1