Vraag

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-11 13:49
Wij willen binnen kort een nieuwe camera aanschaffen voor thuis gebruik. Voornamelijk foto's maken van onze dochter of vakantie foto's.
Zijn nu in het bezit van een samsung WB150F, maar willen toch wat beters.

De Samung maakt gewoon langs niet altijd mooie foto's en scherp stellen duurt altijd even.
Ook valt deze soms spontaan uit in de zomer.

Nu zijn we zelf de SONY CYBERSHOT DSC-HX60 al tegen gekomen en is ook nog een SONY CYBERSHOT DSC-HX60V variant, maar wat we zelf konden zien was dat deze alleen een GPS functie extra heeft. GPS zie ik het nut niet van in op een camera.

Ook zijn we de Sony Alpha A5000 + 16-50mm f/3.5-5.6 OSS zwart al tegen gekomen voor een leuke prijs.
Maar dit is dan weer een systeemcamera en die bovenstaande een compact camera.
Waarom zou je een systeemcamera kiezen ipv een compact camera?

Zijn op dit moment voornamelijk naar sony aan het kijken omdat iemand in onze familie ook een cybershot heeft (de DSC-HX9V) zo uit mijn hoofd. Toestel uit 2011, foto's hiervan zijn gewoon goed.

Misschien dat iemand anders nog suggesties heeft?
Budget tussen de 2 a 400 euro.

Alle reacties

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:23
G.Scholtens schreef op maandag 30 november 2015 @ 08:24:
Ook zijn we de Sony Alpha A5000 + 16-50mm f/3.5-5.6 OSS zwart al tegen gekomen voor een leuke prijs.
Maar dit is dan weer een systeemcamera en die bovenstaande een compact camera.
Waarom zou je een systeemcamera kiezen ipv een compact camera?
Bijvoorbeeld om de mogelijkheid te hebben tot het verwisselen van lenzen.
En een aantal systeemcamera's hebben een APS-C sensor (crop sensor), wat o.a. de resolutie weer ten goede komt.

Wat betreft compactcamera's zijn er een hoop mensen volgens mij lyrisch over de RX100 van Sony (om even bij Sony te blijven): pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart

Die valt binnen je budget van max. € 400 en scoort een silver award op dpreview (http://www.dpreview.com/reviews/sony-cybershot-dsc-rx100/15)

En een review van DigitalRev:
YouTube: Sony DSC RX100 Hands-on Review

Er zijn overigens al meerdere versies van de RX100, dus lees je even goed in de verschillen.

[ Voor 10% gewijzigd door PdeBie op 30-11-2015 09:30 ]

• G.Scholtens
Het valt mij op dat het diaframa bij de HX60 hoger zit net als de sensor.
Dus dan zou je toch zeggen dat de HX60 beter is?

Laat maar, lees net hoe kleiner hoe beter :)

[ Voor 16% gewijzigd door G.Scholtens op 30-11-2015 11:17 ]

• PdeBie
Dat is inderdaad wat verwarrend in het begin. Hoe lager het F-getal, hoe groter het diafragma en dus hoe meer licht er op de sensor valt :)

• G.Scholtens
Kwam zojuist ook nog de HX90 tegen, toestel is van dit jaar.
Echter heeft deze weer een lager aantal MP (18,2mp), wat is de meerwaarde van dit toestel ten opzichten de hx60 of RX100?

De HX90 scoort op de review sites allemaal goed.

• PdeBie
Staar je vooral niet blind op MegaPixels. Dat zegt echt niet veel.

Kijk vooral naar zaken als het grootste diafragma wat mogelijk is, de ISO gevoeligheid (en hoe hij presteert op hogere ISO's en dat soort zaken.

• G.Scholtens
http://tweakers.net/price...ing/384885;316750;446929/

Wat ik hieruit zie is dat de Diagrama (tele) van de HX90 6.4 is en bij de HX60 3.5/
Voor de rest heeft de HX90 een Back-illuminated CMOS sensor en de HX60 een CMOS

Na mijn weten als leek twee zeer kleine verschillen. Terwijl er wel een prijs verschil is van meer dan 150euro

Verwijderd

HX60 heeft 6.3 bij tele. Dus verschil tussen 6.4 en 6.3 is verwaarloosbaar. Bij wide angle hebben ze beide 3.5.

Maar de HX90 is het nieuwe model. Daar betaal je meer voor. HX60 is de voorloper van de HX90. Die BSI sensor zal het wel wat beter doen maar aan jou de vraag of het die 150 euro waard is. Verschil is te klein omdat prijs verschil goed te maken.

Dan zou ik toch eerder voor een RX100 of A5000 + kitlens gaan. Grotere sensor en optisch beide ook beter dan die super zooms. Je hebt alleen niet zoveel zoom.

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-11 13:31

wickedm3n

Always having fun!

Verschil tussen de hx60 en hx90 is ook dat de hx90 een viewfinder heeft en een klapscherm(voor selfies)Bij de hx60 zou je die viewfinder los moeten kopen voor aardig prijsje.
Ik heb zelf de hx50 ( die nagenoeg hetzelfde is als de hx60).
Ik ben heel tevreden over de camera en de foto kwaliteit vind ik heel goed.(het is ook maar net welke eisen je stelt aan je foto's) verder vind ik de stabilisatie tijdens filmen echt super.
30x zoom uit de hand filmen op full HD blijft gaaf :)
Als ik een nieuwe camera nodig zou hebben zou het de hx90 worden voor mij;)

Succes met je keuze

In progress: VW kever

• PdeBie
Gewoon even benieuwd. Is er al iets gekocht? Of ben je al iets verder gekomen met je keuze? :)
Pagina: 1