Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jstuyfzand
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-12-2019
Hallo iedereen, hier de standaard vragen:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Met dit systeem wil ik games zoals Witcher III, Battlefield, far cry 4 en dergelijke games op 1080p ~60 Fps kunnen spelen voor een redelijke tijd in de toekomst. (Paar jaar)
Naast gamen wordt deze PC ook gebruikt voor Photoshop, Editen, en waar ik dan weer mee bezig ben.
Dit welin mindere mate.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik heb ongeveer een budget van 900 euro, iets meer of minder is prima.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Ik zat te denken aan de AMD Radeon (sapphire/MSI) r9 390 8GB, dit ipv de GTX 970 door de betere dx12 ondersteuning en meer VRAM en over het algemeen betere prestaties, ik wil namelijk in de toekomst een
monitor erbij kopen.
Een i5 erin zou prettig zijn, ik zat zelf te denken aan de Skylark i5-6600, of dit overkill is met deze videokaart of juist een bottleneck weet ik niet.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Ik denk dat het volgende nodig is:
~8GB DDR4 Ram
~75 euro moederbord DDR4 ondersteuning en 1151 socket
~600 watt PSU
~i5-6600
~R9 390
~SSD 240gb
Ik heb zelf nog een 1tb HDD met al mijn spul erop, inclusief windows 10, dit ga ik overzetten naar mijn
nieuwe pc maar ik wil een SSD voor de OS en progammas.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Intel lijkt mij het beste voor de CPU, ik zat eerder te denken aan de fx8350 maar de i5s presteren beter op game gebied waar deze pc hoofdzakelijk voor wordt gebruikt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Energieverbruik is geen punt (Ouders, Hehe...), een stille PC zou aan de andere kant heel erg
gewaardeerd worden, daarom denk ik ook een betere CPU koeling te kopen. Ipv de stock koeler.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Ik heb geen ervaring met overclocken, maar volgens mij kan dit ook nietmet de 6600, de videokaart overclocken misschien in de toekomst als het nodig is, maar voor nu niet.

Wat verwacht je van ons?

Ik hoop dat jullie mijn keuzes kunnen beoordelen en eventueel met alternatieven komen, uiteindelijk wil ik de beste bang-for-buck pc hebben, misschien is wat ik nu heb overkill? Misschien mis ik iets cruciaals.
Voel je vrij, alle feedback wordt erg gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 19:06
Qua inventarisatie ziet de eisenlijst er goed uit. Eventueel kan de PSU nog wat minder, met 450-500 watt kom je er ook, mits het een kwaliteitsvoeding is (Denk aan Seasonic, Be Quiet, Antec, etc). Heb je zelf al een onderdelenlijst vastgesteld die binnen je budget valt? We verwachten ook wat eigen inzet namelijk ;)

Je zou ook kunnen overwegen om nog bij DDR3 RAM te blijven met een bijbehorende CPU/MB, zij het puur vanuit kostenperspectief. Een combinatie van een B85/H97 chipset in combinatie met een i5-4000 serie CPU maakt in games geen verschil maar wel in de portemonnee.

Qua CPU koeler zou ik als ik jou was kijken naar een Scythe Mugen 4 PCGH of een Scythe Fuma. Is budget een issue dan is de Be Quiet! Pure Rock ook een goed alternatief voor een tientje minder.

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scy
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-09 09:45

Scy

¯\_(ツ)_/¯

Hier een lijstje n.a.v. jouw opzet.
- Skylake: DDR4
- ATX Build.
- Je geeft aan dat je zelf nog een HDD hebt.
- NZXT S340 kast, wijzigen naar persoonlijke smaak.
- Photoshoppen --> warme CPU, dus aftermarket cooler ipv stock

Ik heb de processor vervangen voor pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed prestatieverschil met gamen merk je niet eens.
Als je veel photoshopt zou je misschien overwegen om 16gb RAM te nemen. Maar dat is in deze build op dit moment niet inbegrepen omdat je al over het budget heen zit. (€ 900,- is vrij moeilijk te halen voor deze eisen).

Met een i5-6500 (3,2 Ghz) kom je uit op:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 214,70€ 214,70
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 90,95€ 90,95
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 367,95€ 367,95
1NZXT S340 Zwart€ 62,95€ 62,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,90€ 27,90
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/8€ 55,95€ 55,95
1Cooler Master GM G550M€ 64,-€ 64,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 80,33€ 80,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 964,73

Bespaarmogelijkheden:
Als je nog geld wilt besparen kun je ervoor kiezen om de i5-6400 te nemen. Al vind ik de sprong van i5-6400 naar i5-6500 groter dan van i5-6500 naar i5-6600. Dat kan je dus overwegen.

Ook kun je als je dat wilt een tientje besparen als je de mATX bordje neemt van Gigabyte ipv ATX. Al vind ik een mATX bordje in een tower kast plaatsen altijd een beetje jammer bij een case met een window.

[ Voor 65% gewijzigd door Scy op 30-11-2015 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jstuyfzand
Dankjullie wel voor de spoedige reacties.

Ik ben zelf een complete idioot als het om moederborden gaat, ik weet niet wat ik nodig heb, en hoeveel dat
precies kost.
Ik zag het gigabyte moederbord staan voor 90 euro, dit lijkt mij zelf vrij veel, aangezien ik ook veel moederborden zag voor 70 met ongeveer dezelfde eigenschappen, waarschijnlijk mis ik hier iets.
De zesde generatie i5`s zijn inderdaad prijzig,
Een alternatief, zoals voorgesteld leek mij de i5-4460, deze processor is heel erg goedkoop en ziet
er op papier heel goed uit! Heb ik dit correct?
Hiervoor had ik de volgende producten uitgekozen, is dit te veel bezuiniging? :P
CPU: https://azerty.nl/0-5654-...-lga1150-socket-doos.html
RAM: https://azerty.nl/0-750-4...-1-5-v-niet-gebuffer.html
Moederbord: https://azerty.nl/0-5602-...it-ethernet-hd-audio.html

Vraagje, is het mogelijk om windows samen met mijn HDD over te zetten naar mijn nieuwe build?
Ik had gehoord van wel, en dat bespaart wil 100 euries :)

Nog eentje: Ik hoor van her en der dat AMD kaarten alleen maar gezeik opleveren, echter waren reviews van de 390 erg goed! Is dit een geval van een paar ongelukjes die het meeste geluid maken of is
er wel degelijk iets mee?

Na eventjes rondkijken ben ik hier mee gekomen:
gallery: Jstuyfzand
Ik weet niet hoe ik zo een tabel post....

[ Voor 5% gewijzigd door Jstuyfzand op 01-12-2015 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-08 19:07

Eentje

houd van de vijver

Op het moment dat je je moederbord vervangt is je windows licencie niet meer geldig. dus overzetten heeft zowieso niet veel zin.

Over amd. Ik draai nu een tijdje met amd en heb er geen problemen mee. Nou ja de nieuwe software van gisteren had een probleem maar is vandaag al weer opgelost.

There eent no place like home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jstuyfzand
Eentje schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:39:
Op het moment dat je je moederbord vervangt is je windows licencie niet meer geldig. dus overzetten heeft zowieso niet veel zin.

Over amd. Ik draai nu een tijdje met amd en heb er geen problemen mee. Nou ja de nieuwe software van gisteren had een probleem maar is vandaag al weer opgelost.
Ik heb net wat research gedaan, dit geld alleen voor OEM product keys, dit kan je zien aan dat je
product key de letters OEM erin heeft, dit heeft mijn PC niet, dus windows is niet BIOS-Vastgelegd en
kan je het dus transferren, dit heb ik gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-08 19:07

Eentje

houd van de vijver

A ging idd uit van oem omdat veel dat hebben. Ondanks dat zou ik hem opnieuw installeren omdat je toch divers en dergelijke moet veranderen. En daarnaast voelt wen systeem nooit zo lekker snel als na een verse installatie

There eent no place like home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jstuyfzand
Eentje schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 19:51:
A ging idd uit van oem omdat veel dat hebben. Ondanks dat zou ik hem opnieuw installeren omdat je toch divers en dergelijke moet veranderen. En daarnaast voelt wen systeem nooit zo lekker snel als na een verse installatie
Zo is het, files gaan allemaal even op de backup! Fresh install komt eraan.
Pagina: 1