Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NAS opslag voor Windows 10 persoonlijke mappen

Pagina: 1
Acties:

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05:57

aex351

I am the one

Topicstarter
Momenteel heb ik mijn Windows 10 persoonlijke mappen (i.e. Documenten, Afbeeldingen, etc.) gekoppeld aan mijn NAS (primaire doellocatie). En ik en benieuwd naar de voor en nadelen van zo'n set-up, en met name de impact op applicaties die gebruik maken van de Documenten map voor het wegschrijven en lezen van data. Online hoor ik er niemand over, maar toch ben ik benieuwd, iemand enig idee?

In eerste instantie wilde ik gebruiken maken van de Windows bibliotheken functionaliteit, maar dit bleek zonder workaround niet mogelijk te zijn. Om een map toe te voegen aan een bibliotheek moet deze geïndexeerd zijn, en een Linux netwerkmap kan niet geïndexeerd worden. De workaround bestaat uit het maken een symbolische link of om de hele map "offline" beschikbaar te maken. Omdat ik vind dat deze functionaliteit dusdanig verborgen zit, heb ik het maar gelaten voor wat het is.

< dit stukje webruimte is te huur >

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:30

TommieW

Numa numa.

Zelf heb ik mijn machines in een domain hangen. Hierdoor kan ik simpel folder redirection via een GPO doen. Desktop e.d. worden dus direct doorverwezen naar de netwerklocatie. Offline toegang wordt door Windows zelf verzorgd.

Je noemt programma's die bestanden in "Documenten" op slaan. Dit was voor mij ook een puntje waar ik tegenaan liep. In mijn geval konden redelijk wat games niet met UNC paden om gaan. Als ik de Documenten map doorverwees naar mijn servertje, crashden deze applicaties meestal bij het opstarten, of kreeg ik andere errors. Dit was dus geen succes. Uiteindelijk ben ik de documenten map maar gaan synchroniseren met Bittorrent Sync. (Hoewel Syncthing ook een oplossing is. Maar daar hebben we het nu niet over.)

Ten tweede dumpt Windows by default de offline files op de C:\ schijf. Als je een SSD hebt, is dit natuurlijk een beetje erg zonde. Daarom heb ik de CSC folder in C:\Windows met een symbolic link doorverwezen naar mijn HDD.

Nu het laatste punt. Dit punt is voor mij een reden om niet nogmaals met Folder Redirection te werken. Eens in de zoveel tijd lijkt het alsof de verbinding met de fileserver verloren gaat. Applicaties die files gebruiken die in "geredirecte" folders staan bevriezen. Net zoals het browsen van die mappen. Taakbeheer wil dan ook niet meer openen. Bij het afsluiten blijft de PC in zo'n geval ook hangen ("waiting for system event notification", ofzo). Dit komt vooral vaak voor als ik buitenshuis ben, en ik verbind met mijn VPN op m'n laptop. Een paar reboots per uur is dan niets. Maargoed, dit gaat niet om mijn probleem, maar om jouw vraag.

Dus: Folder Redirection: werkt het? Ja, als je het werkend hebt, doet het wel redelijk wat het moet doen. Maar in mijn geval lijkt het redelijk wat problemen te hebben. Daarom zal ik eerder Bittorrent Sync o.i.d. installeren op al mijn PC's en op een servertje. Zo blijven bestanden ook altijd gesynchroniseerd, maar met minder ellende.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro