Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Ha allen,

Ik heb een vrij grote fout gemaakt: op mijn net onvangen printplaatjes zijn de powertransistors (IRF-640n, TO-220) niet goed aangesloten.

De source, drain en gate pinnen van de transistor zitten namelijk niet op de volgorde die standaard is bij TO-92 packages (source, gate, drain), maar hebben de volgorde (source, drain, gate). Resultaat: mijn track op de PCB die bedoeld was voor de gate is nu met de drain verbonden, en andersom.

Zie het stukje relevante PCB hier:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hZCzaD8.png

De middelste en onderste pin van elke transistor links moet dus eigenlijk worden omgewisseld. Best wel lelijk dat KiCad dat niet uit zichzelf goed configureert, want in de schakeling staat het wel goed, maar ja ik had er zelf natuurlijk ook iets beter naar moeten kijken.

De vraag aan jullie: hebben jullie wat tips om dit relatief makkelijk te fixen? Ik heb namelijk nu 30 van deze dingen hier liggen. Of kan ik beter gewoon de fout verbeteren en nieuwe bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Hangt denk ik van een paar dingen af.
- Hoe belangrijk is het doel van het bord (bord met modficaties is foutgevloeliger)
- Wanneer moet het af (nieuwe printen duurt lang)
- Kosten

Als je per uur betaald wordt en de borden komen bij een cheape pcb boer vandaan is het al snel voordelig om nieuwe borden te halen.
Denk niet dat dat hier van toepassing is.

Denk dat ik persoonlijk de to220's zou verbuigen dat de gate niet in het bord gaat direct, de drain zodat hij op de pinnen past en dan een klein stukje ongeisoleerd draad voor de gate.
Dat is vrij makkelijk/snel een hoop keren te doen, print zelf modificeren is prima te doen maar nogal veel werk en wordt het meestal niet beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-10 22:34

GJH

modificeren is volgens mij vrij makkelijk. Met een mesje sporen onderbreken waar ze het eiland raken. Daarna bij het plaatsen van de to220 de pootjes naar het juiste spoor leggen (midden -> links, onderste naar rechts) en daar vast solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Of in plaats van pinnen zijwaarts te verbuigen (grotere kans op afbreken), draai de to220 een halve slag zodat je gate en drain goed zitten. Source knip je wat korter af en leg je met een draadje aan de pcb.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bij een vroegere werkgever moesten we ook altijd een bepaald type tor aanpassen, middelste en linker of rechterpinnetje waren gewisseld. Voordeel was daar wel dat de holes niet alle 3 op een rijtje zaten, waardoor je makkelijk de ene pin achter de andere langs kun buigen. Maar inderdaad, zoals hierboven gesuggereerd kan dat ook met een kwartslag draaien, al kun je dan misschien niet meer koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gezien de eenvoud en de ruimte bij de printsporen zou ik de banen doorkrassen en van een stuk telefoon draad (masief ader 0.5mm^2) de juiste bruggen solderen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-10 10:07

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Bouw er in ieder geval eentje, mochten er nog meer fouten in zitten dan komen die ook meteen naar boven.
Pagina: 1