Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-11 23:07

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik heb nog welgeteld één gloeilamp in huis en juist die geeft me problemen. De reden dat hij nog niet is vervangen door een LED lamp is dat hij aangesloten zit op de dimmer en die kan een LED niet goed dimmen. Nou kan ik een andere dimmer kopen maar dat is duurder dan de gloeilamp laten zitten.

Goed. Vorige week brandde de gloeilamp door door en heb ik hem vervangen door een andere lamp. Een halogeenlamp in dit geval. Lamp erin, dimmer aan, geen licht. Nul. Ik dacht: lamp kapot, maar getest in een andere fitting en werkt. Dus maar even de kast in en op zoek naar een andere gloeilamp. Die bleek ik nog te hebben (ik had dus de halogeenlamp niet hoeven kopen) en die draaide ik erin. Werkt.

Probleem opgelost zou je denken, maar nu flikkert de lamp af en toe en soms valt hij helemaal uit. Dan draai ik de dimmer maar helemaal uit en probeer ik het een uurtje later weer. Meestal doet hij het dan weer goed. Andere lamp helpt niet, want inmiddels al geprobeerd. Is mijn dimmer naar de gallemiezen en zo ja hoe test ik dat? En als dat zo is, hoe kan hij het dan soms een tijd goed doen en dan flikkeren, uitvallen en een tijd niks doen? Ik snap er geen hout van.

(@admin: indien verkeerd verplaatst laat ik me graag verhuizen)

... en gaat over tot de orde van de dag

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De oude dimmers zijn minimaal 60W , de nieuwere of betere dimmers (jungh) zijn vanaf 20W maar zoals je zelf al zegt niet te betalen.
Ik heb het hier opgelost door de dimmer te verwijderen en met een lasdop een verbinding gemaakt, in de lamp unit heb ik een klikaanklik uit dimmer geplaatst (24,-) en kan nu netjes de lampen dimmen....led.
Je kan natuurlijk ook in de ruimte van de dimmer een kaku dimmer plaatsen en een kaku wandschakelaar er op schroeven, je moet dan alleen drukken om te dimmen ipv draaien.
Hier ging dat niet omdat het ooit een duo dimmer was en beide op een enkele aangesloten waren.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Mijn probleem was voornamelijk dat de (gloei) lamp knipperde en af en toe uitviel. Ik dacht zelf dat het aan de dimmer lag en wilde die eerst vervangen door de oude schakelaar. Ik krijg alleen de dimmer niet meer gedemonteerd :(

Vervolgens heb ik een andere lamp (als in: hele armatuur) aangesloten om uit te sluiten dat het in de oude armatuur zat en wat bleek? Lamp brandt als een zonnetje, zonder knipperen. Dimmer is dus ok. Vervolgens heb ik de armatuur volledig uit elkaar gedraaid en bij het uit elkaar draaien viel er een klein stukje plastic (ong 4x4 mm) uit de kunststof fitting van de lamp (dus dat deel waar je de lamp inschroeft). Met een klein gevoel van "heeeee!" heb ik alles weer in elkaar gedraaid en kijk nou toch eens! Helder licht zonder knipperen. Kennelijk heeft dat kleine stukje voor een slechte verbinding gezorgd.

Dus nu nieuwe gloeilamp er in en gaan met die banaan. De Halogeenlamp doet het overigens nog steeds niet in combinatie met de dimmer, dat is dan wel weer jammer van mijn investering van € 0,89

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:56
Dat af en toe flikkeren van de lamp achter een dimmer komt mij bekend voor.
In de huiskammer hebben we indirect licht van een (ouder) staande schemerlamp met een haloggenbuisje. (ik weet het, moet snel worden vervangen door LED. Het is de enige lamp in huis met nog een gloeidraad, maar daar gaat het hier niet over...).

Het frapante is dat de lamp met dimmer ook af en toe een eigen leven gaat lijden. Dagen achtereen doet ie het goed. Zonder aanleiding gaat ie zachter branden en flikkeren. De dimmer even op maximaal draaeien en hij doet het weer goed. In het verleden de potmeter al eens vervangen, maar tot mijn verbazing maakte dat niets uit. Heel apart.

Schijnbaar is er iets in de electronica wat dit veroorzaakt. Ik dacht dat het aan mij lag, maar nu lees ik het zelfde verschijnsel hierboven. Helaas heb ik geen oplossing voor je...
.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Vaak is het gewoon de bedrading naar de lamp (de fitting, om precies te zijn) die heel warm wordt. Dit gaat dan werken, en op den duur ontstaat een los contact. Vaak is dan de isolatie ook keihard en bros, en soms zelfs bruin of zwart uitgeslagen. Dan gewoon dat stukje draad vervangen, en een fatsoenlijke verbinding gebruiken om de draad aan te sluiten. Voor mij houdt dat in: kroonsteentje vervangen door een wago lasdop met oranje hendeltje. (Wago 222 of Wago 221 serie)

Vergeet ook het siliconenslangetje niet om de draad te doen ter bescherming.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:56
Dat heb ik allemaal gechecked en waar nodig zelfs vervangen. Zelfs de verende contacten van de fitting zijn verwojderd en gereinigd.
't wordt tijd voor een nieuwe lamp. Deze is ook al weer iets van 20 jaar oud... :+ .

[ Voor 3% gewijzigd door Aegle op 30-11-2015 20:35 ]

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Haha, hier idem. Het gekke is dat we het vorige week net hadden over die lamp. Vooral dat het tijd werd dat hij vervangen zou worden. Hij is inmiddels ook al 10+ en eigenlijk ben ik hem wel zat.

Pagina: 1