Nieuwe desktop, max. €900, lichte twijfel moederbord

Pagina: 1
Acties:

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-11 14:25

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Beste Tweakers,

Het is ruim 8 jaar geleden dat ik besloot Microsoft en Windows de rug toe te keren en over te stappen naar Mac en consoles. Windows Vista was destijds de druppel voor mij. :) Inmiddels ben ik de consoles zat (ik vind ze matig presteren) en Apple heeft de verbinding met de realiteit verloren met hun prijzen.

Daarom ben ik mezelf nu al weken lekker aan het maken door weer vol in de desktop onderdelen te duiken. Eigenlijk ben ik er al grotendeels uit, maar ik zal de vragen hieronder eerst even beantwoorden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In de basis wordt het mijn primaire systeem, al liggen er wat laptops verspreid door het huis. Er gaat zeker op gegamed worden, maar 1080p op 60fps is voor mij echt prima. Daar voldoet het systeem volgens mij al aan.
Voor de rest doe ik niet veel bijzonders mee. De specs zijn dus puur voor het gamen, want voor het browsen en Office hoef je niet bepaald een krachtpatser te hebben.
Daarnaast moet het een relatief stil systeem worden. Ik wil geen stofzuiger naast me hebben als het systeem een beetje aan de bak moet. Ook daar zit ik, onderdelentechnisch, volgens mij al goed.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€900 is de max, maar ik probeer met rondneuzen telkens goedkopere onderdelen te vinden zonder op kwaliteit in te boeten. Volgens mij heb ik inmiddels wel de limiet bereikt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja! Keyboard, muis, toetsenbord en scherm.
Daarnaast heb ik ook nog een 1tb HDD hier liggen, dus die zit derhalve niet in mijn overzicht.
In principe heb ik ook al een kast, daar zou ik op kunnen besparen maar ik zit in mijn 30'ers crisis en wil voor het eerst eens een window in mijn kast hebben. Dus...

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, als het meer de beste prijs-kwaliteitverhouding heeft. Ik was aanvankelijk ook eerst begonnen bij de Nvidia GTX 960, maar ben uiteindelijk toch voor de AMD R9 380 gezwicht omdat deze toch echt betere prestaties neerzet (energieverbruik vond ik geen spelbreker).

Ga je overklokken?
Overklokken is geen doel op zich, al zou ik er best mee willen spelen als alles eenmaal draait. Maar niet op een spectaculair niveau hoor.

Huidige samenstelling
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 214,70€ 214,70
1Gigabyte G1.Sniper B7€ 99,-€ 99,-
1Asus STRIX-R9380-DC2OC-4GD5-GAMING€ 219,95€ 219,95
1Fractal Design Define R4 Arctic White - Window€ 104,50€ 104,50
1Scythe Mugen 4€ 36,95€ 36,95
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C14€ 54,95€ 54,95
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 44,95€ 44,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 80,33€ 80,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 855,33

Wat verwacht je van ons?
1. Allereerst sta ik natuurlijk open voor suggesties!

2. Ten tweede heb ik zelf enkel nog lichte twijfels over het moederbord (en het geheugen).
Aanvankelijk had ik er een goedkoper MoBo inzitten, maar omdat ik een window in de kast heb, vond ik dat het oog ook wat wil. Om een beetje binnen budget te blijven kwam ik op de Gigabyte G1.Sniper B7 uit. Die heeft echter een B170 chipset dat geheugen van 2.133MHz ondersteund.

Nu heb ik mooi 2.400MHz geheugen uitgezocht.

Doe ik er nu goed aan om €35 extra uit te geven aan een Z170 chipset MoBo om zo de volle snelheid van mijn geheugen te benutten? Of merk je daar echt helemaal niks van? (Overigens past de kleur wel beter bij mij rode videokaart :)) Ik dacht bijvoorbeeld aan het volgende MoBo:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3€ 135,95€ 135,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 135,95

Verwijderd

Het 2400 MHz geheugen zal niet sneller lopen dan 2133 op bovenstaande moederborden. Voor 2400 moet je het ram overklokken. Gewoon 2133 nemen dus.
Voor een moederbord is de pricewatch: MSI B150 GAMING M3 misschien ook een idee. Ook op dit bord ondersteuning voor DDR4 2133.
Voeding kan beter voor minder pricewatch: be quiet! System Power 7 400W of wat duurder en zuiniger pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2015 @ 19:32:
Het 2400 MHz geheugen zal niet sneller lopen dan 2133 op bovenstaande moederborden. Voor 2400 moet je het ram overklokken. Gewoon 2133 nemen dus.
Mijn tweede keus, de Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 ondersteund zelfs DDR4 tot 3.466MHz. Maar de vraag is, wat merk je in de praktijk van het verschil tussen 2.133MHz en (bijvoorbeeld) 2.400MHz geheugen? Is dat €30 waard?
Ik wil vooral eentje die mooi in de kast staat en ook nog eens zeer degelijk is. Misschien is de be quiet! Pure Power L8 430W CM ook wel interessant (modulair). Al zou iets met echt zwarte kabels het mooist zijn.

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-11 00:23
Met gamen en gewoon office gebruik etc. Ga je helemaal geen verschil merken tussen 2133Mhz en 2400Mhz of zelfs nog hoger.
Sneller geheugen voornamelijk interresant bij veel renderen zoals foto/videobewerking etc.

Dus €30 meer uitgeven voor een mobo dat sneller geheugen support is het voor jouw doeleinden niet waard.

Ook is qua cpu koeler dit iets om op te letten: nieuws: Enkele Skylake-koelers van Scythe kunnen moederborden en cpu's bescha...
Je zou alvast die vervangende schroeven kunnen bestellen.
Ookal zou een goedkopere cpu koeler ook voldoende moeten zijn aangezien je toch niet kan overklokken.
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Is een erg populaire, en goede stillen cpu koeler.

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Brandonvds schreef op maandag 30 november 2015 @ 02:03:
Dus €30 meer uitgeven voor een mobo dat sneller geheugen support is het voor jouw doeleinden niet waard.
Dat dacht ik al... Dan maar even kijken of ik voor het mooie ga, of voor het budget. Thanks in ieder geval.
Brandonvds schreef op maandag 30 november 2015 @ 02:03:
Ookal zou een goedkopere cpu koeler ook voldoende moeten zijn aangezien je toch niet kan overklokken.
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Is een erg populaire, en goede stillen cpu koeler.
Jammer dat Tweakers.net er niet over te spreken is... Vinden hem lawaaiig met so-so koelingprestaties. En echte middenmotor. De reviews van gebruikers zijn daarentegen weer heel positief behalve dat hij flink aan de maat is en het geheugen overschaduwd.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Waarom ga je met een window niet voor een wat strakkere koeler? Iets van Cryorig of Phanteks bijvoorbeeld (zijn ook witte/zwarte modellen), of een Scythe Ashura met zwarte afwerking?

Tranq 2 is verder echt een prima dingetje, maar toont wel zn leeftijd mbt installatie, geheugenoverhang, etc.

Voor jouw setup maken de prestaties echter zo goed als niet uit, dus een beetje kijken naar de uitstraling kan dan echt geen kwaad.

• Scy
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-09 09:45

Scy

¯\_(ツ)_/¯

Foritain schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:02:
Waarom ga je met een window niet voor een wat strakkere koeler? Iets van Cryorig of Phanteks bijvoorbeeld (zijn ook witte/zwarte modellen), of een Scythe Ashura met zwarte afwerking?
[...]
Foritain, jij hebt ook de "Be Quiet Dark Rock 3" getest die ook mooi zwart is. (160 mm hoog, Design R4 cooler max hoogte = 170 mm).
Is er een specifieke reden dat je voor Cryorig of Phanteks coolers adviseert ipv de "Be Quiet"? :)

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Nop, ik had enkel wit in mn hoofd, en dan is je keuze beperkter. Zoals ik al zei, koelprestaties maken eigenlijk niet uit hier, dus kies wat je mooi vindt :D

DR3 is inderdaad echt een hele mooie optie als je voor zwart wil gaan, vandaar dat ik em zelf ook gebruik nu ;)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/YzEz5QrXyzHSTQTd1ofVGzKJ/medium.jpg

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Foritain schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:02:

Tranq 2 is verder echt een prima dingetje, maar toont wel zn leeftijd mbt installatie, geheugenoverhang, etc.

Voor jouw setup maken de prestaties echter zo goed als niet uit, dus een beetje kijken naar de uitstraling kan dan echt geen kwaad.
Kijk! Daarom zit ik nu op Tweakers :) nieuwe informatie waar ik ook nog wat aan heb!
Maar oei! Wat maak je het mij moeilijk hier... :/

Zoals gezegd had ik eerst een gif-groen/zwart moederbord, maar omdat de grafische kaart die ik wil rood/zwart is, ben ik al overgestapt naar een duurder Gigabyte GA-Z170X moederbord, dat ook rood/zwart is.

Dan lijkt mij dit in een wit/zwarte kast wel heel fraai:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/679/21183207662_2a50d2c5f9.jpg

• Bumz
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-08 08:18
Zoals gezegd had ik eerst een gif-groen/zwart moederbord, maar omdat de grafische kaart die ik wil rood/zwart is, ben ik al overgestapt naar een duurder Gigabyte GA-Z170X moederbord, dat ook rood/zwart is.
Als de keuze voor een duurder moederbord alleen gemaakt is met een kleurschema in gedachten, dan zou je ook best de pricewatch: MSI B150M Gaming 3 kunnen overwegen lijkt me.

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Bumz schreef op maandag 30 november 2015 @ 16:13:
[...]

Als de keuze voor een duurder moederbord alleen gemaakt is met een kleurschema in gedachten, dan zou je ook best de pricewatch: MSI B150M Gaming 3 kunnen overwegen lijkt me.
De kleurstelling is wel de grootste drijfveer en ik vind de Gigabyte ook wel echt mooier dan de MSI (al zijn de stekkeraansluitingen wel weer heel gaaf rood bij de MSI). Echter heeft de Gigabyte ook al een USB 3.1 (type C) en SATA Express aansluiting wat het wel een stapje meer futureproof maakt.

Huidige systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 214,80€ 214,80
1Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3€ 135,95€ 135,95
1MSI R9 380 Gaming 4GB€ 235,95€ 235,95
1Fractal Design Define R4 Arctic White - Window€ 104,50€ 104,50
1Cryorig H5 Universal€ 44,99€ 44,99
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2133C13€ 53,95€ 53,95
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 44,95€ 44,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 80,33€ 80,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 915,42

Helaas was de Asus R9 380 4GB STRIX vandaag met €25 in prijs gestegen… Anders had ik nog onder de €900 gezeten. Mocht men nog andere leuke tweaks of ideeën hebben, dan hoor ik het graag :)

[ Voor 69% gewijzigd door MarvinJames op 30-11-2015 23:26 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je hebt een betere voeding nodig, sowieso één met de juiste aansluitingen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 30 november 2015 @ 23:57:
Je hebt een betere voeding nodig, sowieso één met de juiste aansluitingen.
Ah, onze voedingen expert! :)

Ik mis inderdaad een aansluiting op die voeding... Scherp opgemerkt!
Ook qua voeding probeer ik een balans tussen looks, kwaliteit en prijs te vinden.
Modulair vind ik, zeker vanwege kabelmanagement, het fraaist.

Inmiddels heb ik een beetje rondgeneusd. Wat zou jij op basis waarvan kunnen aanraden betreft onderstaande voedingen? Als er overigens betere / fraaiere alternatieven zijn: altijd welkom!
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power L8 430W CM€ 59,50€ 59,50
1Cooler Master GM G450M€ 51,95€ 51,95
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 73,50€ 73,50
1Fractal Design Integra M 450W€ 54,95€ 54,95
1Seasonic G-series 450 watt€ 79,95€ 79,95

• -The_Mask-
  • Niet online
In een goede behuizing zoals die Fractal ziet modulair er niet beter uit dan niet modulair, mits je de PC natuurlijk netjes in elkaar zet.

Wat betreft bovenstaande voedingen, de Fractal valt af door het gebrek aan connectors. De be quiet! is nogal duur en heeft geen ondersteuning voor C6 en C7 powerstates, oud design. De Cooler Master V450SM is EOL, niet meer leverbaar en heeft ook geen mooie kabels. Alle kabel uiteinden welke je ziet, einde van de 24 pins ATX kabel, einde van de 8 pins EPS kabel en het einde van de PEG kabel zijn gewoon gekleurd zonder sleeving. De enige zwarte kabels zijn de sata en molex kabels, maar die zie je sowieso al niet in die behuizing. Dus zo'n voeding ziet er qua kabels hetzelfde uit als een voeding zonder zwarte kabels en zonder sleeving. De Cooler Master G450M is een beetje beter doordat in ieder geval het stukje kabel tussen beide PEG connectors is voorzien van sleeving, maar ideaal is het nog niet. En de Seasonic G-series 450W is nog een stapje beter doordat de volledige PEG kabel zwart is, maar de EPS en ATX kabel zijn nog steeds gekleurd.

Als je het echt goed wil doen is één van dezen wel het mooiste met alleen maar zwarte kabels.
pricewatch: Corsair RM550x
pricewatch: Cooler Master V Series V550 - 80+ Gold
pricewatch: Super Flower Leadex Gold 550W Wit

Prijsverschil met de Seasonic G-series 450W valt ook mee, minder dan twee tientjes meestal. Maar dan heb je wel een stille voeding welke jaren lang mee kan.

AMD Nieuwsdiscussie

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
-The_Mask- schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 10:40:
[...]

Dus zo'n voeding ziet er qua kabels hetzelfde uit als een voeding zonder zwarte kabels en zonder sleeving.

[...]

Als je het echt goed wil doen is één van dezen wel het mooiste met alleen maar zwarte kabels.
pricewatch: Corsair RM550x
pricewatch: Cooler Master V Series V550 - 80+ Gold
pricewatch: Super Flower Leadex Gold 550W Wit
Gloeiende.. Gloeiende.. Je maakt het me wel weer heel erg moeilijk zo... :F
Dat ziet er natuurlijk wel heel strak uit met écht zwarte kabels.

Als ze alle drie zwart waren had ik sowieso voor de Corsair gegaan.
Die Super flower is echer ook mooi in dat wit. Alleen dat vlindertje op de zijkant... :X En misschien wordt mijn kast dan wel weer héél wit...

Natuurlijk ook jammer dat het budget dan weer met €50 omhoog moet.
Je wordt bedankt -The_Mask-! ;)

• -The_Mask-
  • Niet online
Je ziet de zijkant van de voeding niet, daar zit het zijpaneel van de behuizing voor. De Super Flower heeft trouwens ook ledjes in de connectors op de voeding, die niet uit te schakelen zijn, wel iets om rekening mee te houden.

productreview: Super Flower Leadex Platinum 650W Zwart review door -The_Mask- kun je trouwens ook hiervoor gebruiken, behalve de kleur, iets hogere rendement en iets meer vermogen na zijn ze heel erg vergelijkbaar.

pricewatch: MSI B150A GAMING PRO goedkoper moederbord trouwens geen optie?

AMD Nieuwsdiscussie

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
-The_Mask- schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 12:58:
Je ziet de zijkant van de voeding niet, daar zit het zijpaneel van de behuizing voor. De Super Flower heeft trouwens ook ledjes in de connectors op de voeding, die niet uit te schakelen zijn, wel iets om rekening mee te houden.
Ik ga er even een nachtje over slapen. In ieder geval enorm bedankt voor de tips. Ik had ze anders nooit overwogen!
Ik had het al overwogen voordat ik dit topic opende.
  • Het duurdere bord vind ik persoonlijk een stuk mooier. er komen ook witte elementen in terug van de kast (de CPU koeler is overigens ook deels wit).
  • Er zit ook een USB 3.1 type C aansluiting op de Gigabyte.
  • Meer USB aansluitingen in het algemeen.
  • Dual UEFI, wat prettiger als back-up ik er mee ga klooien.
  • Mocht ik gaan overclocken, ik acht het zeer aannemelijk, dan is de Gigabyte ook een stuk interessanter
Mijns inziens is het die €25 extra daarom wel waard.

Als ik €50 wil besparen dan zou ik waarschijnlijk het moederbord en de videokaart veranderen. Dan krijg je wit / groene combi. Ook niet lelijk vind ik.
1Gigabyte G1.Sniper B7€ 99,-€ 99,-
1MSI GTX960-4GD5T OC€ 218,-€ 218,-

• -The_Mask-
  • Niet online
CPU overklokken? Dat moet je wel een overklokbare CPU hebben en een Z170 moederbord.

AMD Nieuwsdiscussie

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
-The_Mask- schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:08:
CPU overklokken? Dat moet je wel een overklokbare CPU hebben en een Z170 moederbord.
Daarom is dat ook een pluspunt van de Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 (een Z170 mobo dus). Dan hoef ik niet direct alles te vervangen als ik wil gaan spelen.

• -The_Mask-
  • Niet online
Juist, maar dan zou ik wel direct een overklokbare CPU halen, anders kost het alleen maar extra doordat je er twee moet aanschaffen.

AMD Nieuwsdiscussie

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
-The_Mask- schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:52:
Juist, maar dan zou ik wel direct een overklokbare CPU halen, anders kost het alleen maar extra doordat je er twee moet aanschaffen.
Snap ik hoor, maar ik moet wel aan m'n budget blijven denken...
Ik had de max op €900 gezet en bleef daar nog een beetje onder.
Dan blijft die voorpret natuurlijk veel te leuk en blijf je grenzen verleggen onder het mom van "ach, dat tientje meer..." Uiteindelijk ben je dan opeens €100 - €150 verder. :)

Het verschil qua prijs is gewoon best fors van de i5 6500 naar de i5 6600K...

• -The_Mask-
  • Niet online
Je hoeft het ook niet te doen, maar als je een overklokbare CPU wil kun je hem beter direct kopen dan eerst een i5 6500 en dan later nog een i5 6600K. Anders betaal je dubbel en dat maakt het alleen maar duurder.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1