Hallo Tweakers,
Gisteravond heb ik onderstaand systeem in elkaar gezet en initieel aan de praat gekregen:
Onderstaande is een beetje een lang verhaal, maar ik weet niet zeker welke informatie relevant kan zijn, dus dan alles maar
Vooraf
Nadat ik Windows 10 had geïnstalleerd, heb ik nieuwe drivers gedownload voor de videokaart van de ASUS site. De installer was echter corrupt; handmatig met 7zip uitgepakt: inderdaad, CRC-fouten. Daarna GeForce driver gedownload van de NVidia site, ook deze was corrupt. Vervolgens de laatste opnieuw gedownload, maar dan via remote desktop op een andere pc, deze via een share gekopieerd naar de nieuwe PC, deze installer was wel goed...
Installer gaf aan dat de pc eerst gereboot moest worden, dus een herstart gedaan. Vervolgens een BSOD, reset, pc boot weer. Hierna twee drivers geïnstalleerd (middels de standaard Windows functionaliteit) van 2 componenten (weet niet exact meer welke, volgens mij een USB controller "iets" en nog iets). Daarna nogmaals de GeForce installer gedraaid, deze geeft echter een fout. Ik dacht dat er wellicht nog een reboot nodig na de installatie van de andere twee drivers, dus pc nog een keer gereboot.
Nou ja, een poging gedaan tot, want sindsdien start 'ie niet meer.
Probleemanalyse
Ik heb alles uit de PC gehaald of losgekoppeld, minus de PSU, mobo + CPU.
Bij het terugplaatsen van componenten kreeg ik afwisselende foutmeldingen, waardoor mijn conclusie was dat de PSU mogelijk brak was of niet genoeg power kon leveren. Deze vervangen door de PSU uit mijn oude systeem, maar dat geeft hetzelfde resultaat.
Ik heb de volgende stappen doorlopen:
Bedankt dat je de moeite hebt genomen om mijn schrijfsel te lezen!
Gisteravond heb ik onderstaand systeem in elkaar gezet en initieel aan de praat gekregen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-6700K Boxed | € 419,89 | € 419,89 |
| 1 | Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO | € 198,95 | € 198,95 |
| 1 | Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 | € 361,95 | € 361,95 |
| 1 | Fractal Design Define S | € 77,95 | € 77,95 |
| 1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 39,95 | € 39,95 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 123,95 | € 123,95 |
| 1 | be quiet! Straight Power 10 400W | € 67,95 | € 67,95 |
| 1 | Crucial BX100 500GB | € 162,59 | € 162,59 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.453,18 | |
Onderstaande is een beetje een lang verhaal, maar ik weet niet zeker welke informatie relevant kan zijn, dus dan alles maar
Vooraf
Nadat ik Windows 10 had geïnstalleerd, heb ik nieuwe drivers gedownload voor de videokaart van de ASUS site. De installer was echter corrupt; handmatig met 7zip uitgepakt: inderdaad, CRC-fouten. Daarna GeForce driver gedownload van de NVidia site, ook deze was corrupt. Vervolgens de laatste opnieuw gedownload, maar dan via remote desktop op een andere pc, deze via een share gekopieerd naar de nieuwe PC, deze installer was wel goed...
Installer gaf aan dat de pc eerst gereboot moest worden, dus een herstart gedaan. Vervolgens een BSOD, reset, pc boot weer. Hierna twee drivers geïnstalleerd (middels de standaard Windows functionaliteit) van 2 componenten (weet niet exact meer welke, volgens mij een USB controller "iets" en nog iets). Daarna nogmaals de GeForce installer gedraaid, deze geeft echter een fout. Ik dacht dat er wellicht nog een reboot nodig na de installatie van de andere twee drivers, dus pc nog een keer gereboot.
Nou ja, een poging gedaan tot, want sindsdien start 'ie niet meer.
Probleemanalyse
Ik heb alles uit de PC gehaald of losgekoppeld, minus de PSU, mobo + CPU.
Bij het terugplaatsen van componenten kreeg ik afwisselende foutmeldingen, waardoor mijn conclusie was dat de PSU mogelijk brak was of niet genoeg power kon leveren. Deze vervangen door de PSU uit mijn oude systeem, maar dat geeft hetzelfde resultaat.
Ik heb de volgende stappen doorlopen:
- Eerst zonder geheugen, constant een brandende DRAM LED op het mobo en Q-Code 53: Unspecified memory initialization error, maar niet de m.i. logischere Q-Code 55 (Memory not installed)
- Met 1 DIMM, in de slot het verst van de CPU (niet de aanbevolen slot)
- Poging 1, Q-Code B6: Cleanup of NVRAM
- Poging 2 en 3, code 60: DXE core is started
- Poging 4, eerst stroom van de PSU gehaald, na boot code 61: NVRAM initilization (maar DRAM LED brandt niet)
- Poging 5, zie 4 (bij deze stap de PC uitgezet door knop op mobo ingedrukt te houden, maar niet de stroom van de PSU gehaald).
- DIMM in de aanbevolen slot geplaatst
- Poging 1, code 60: DXE core is started
- Poging 2, code B6: Cleanup of NVRAM
- Poging 3, code 61: NVRAM initialization error - gevolgd door een plotseling reboot, daarna code 62 (Installation of the PCH runtime services) waarbij de VGA LED brandt op het mobo
- Poging 4: code 63: CPU DXE initialization is started, met brandende VGA LED
- Poging 5: zie 1
- Andere DIMM in de aanbevolen slot geplaatst.
- Poging 1, code 60: DXE core is started
- Poging 2, code 4F: DXE IPL is started
- Poging 3, code 04 met brandende VGA LED: PCH initialization before microcode loading
- Poging 4: zie 1
- Tijdens de verbinding met mijn server waar ik de GeForce drivers downloadde, werd de verbinding verbroken en een foutmelding omtrent encryptie getoond.
- Toen ik de PC voor de eerste keer aanzette viel me op dat het geheugen ingesteld was op 2133 MHz, terwijl het maximum dat het geheugen aankan 3000 MHz is.
- Ik had de videokaart in de tweede PCIe slot geinstalleerd, leek me beter ivm. airflow (minder dicht op de CPU). BIOS (lees: UEFI) gaf aan dat het andere slot beter was (8x vs 16x); nadat de machine niet meer wou booten heb ik de videokaart in de aanbevolen slot geplaatst en tests gedaan, zag hetzelfde gedrag: schijnbaar willekeurige foutmeldingen.
- CPU temp leek normaal, 27 of 29 graden ofzo
- De verpakking van de videokaart zat netjes dicht, maar de anti-static bag was opengemaakt
- De CPU heeft een on-board grafische chip, als ik hier echter een beeldscherm op aansluit blijft het scherm zwart, ongeacht de fase waarin de boot stopt.
- Met mijn gebrekkige kennis zou ik zeggen dat er iets stuk is, maar wat? Processor, moederbord of geheugen?
- Zijn er andere tests die ik kan doen om uitsluitsel te krijgen?
- Wat ik bijvoorbeeld nog niet geprobeerd heb is de CPU eruithalen en opnieuw installeren, maar aangezien het systeem wel kort gewerkt heeft leek het me niet dat ik de CPU verkeerd geplaatst heb
Bedankt dat je de moeite hebt genomen om mijn schrijfsel te lezen!