beste medetweakers,
Ik heb een probleem naja probleem valt op zich wel mee.
Situatie een jaren 80 tussenwoning.
Begane grond sinds kort vloerverwarming ingefreesd 16 mm 10cm hh met plavuizen 40 m2 , 1e etage radiatoren, 2e etage radiatoren.
Op de etages alles dicht.
Ketel vaillant vhr 35 c temp op de ketel 55 graden ingesteld ,ketel terug gezet op min vermogen.
Brandervertragingstijd 10 min.
Modulerende pomp op de ketel, nalooptijd 5 min.
Vv met robot regelblok grundfos alpha 2 pomp ,vier groepen temp op 40 graden ingesteld.
Er zitten aanvoer en retour temp meters op, kranen allemaal open ook de retour kraan met de inbus.
Pomp vv op de ketelaansluiting (wordt geschakeld met cv pomp ) dus loopt ook 5 min na pomp op max snelheid.
De aanvoer temp in de vloer haalt nooit de max temp ,blijft op 30 graden steken soms iets hoger.
Voordat de vloer is opgewarmd is de brander alweer uit, retour vv komt dan 3 tot 5 graden lager uit.
Na het nadraaien liggen de aanvoer en retour op ongeveer 28 tot 30 graden
Nuvalt mij wel op dat de leidingen van en naar de radiatoren wel warm worden ondanks dat alles dicht staat.
op de 1e verdieping zijn de radiatoren aangesloten met een onderblok kan dit veroorzaken dat er opgewarmd water via de retour naar de ketel gaat en dan de ketel afschakelt?
Oorzaak onderblok laat toch water door?
De ketel gaat daardoor pendelen daar baal ik wat van.
De ketel is een aan uit model ,ook een aan uit thermostaat honey well rond model.
De kamertemp ingesteld op 20 graden wordt ook wel gehaald.
Ik kan ook nergens vinden bij welke retour temp de ketel af zou moeten schakelen als de ketel afschakelt .
De gemeten retour temp op de ketel 40 graden lijkt mij normaal?
De vv is parallel geschakeld met de rest.
Deketel hangt in bijkeuken ongeveer 4 m van het regelblok vv die ook in de bijkeuken zit.
Wie heeft een tip of is dit gedrag normaal met vv.
De vloer wordt 24 graden aan het oppervlak gemeten met ir meter.
Het gasverbruik is 1.2 tot 1.5 maal het verbruik van de vergelijkingsgroep maar ik kook wel op inductie icm zonnepanelen.
Het gasverbruik 138 m3 deze maand.
heeft iemand commentaar ik hoor het graag ,en ja als ik het geld had hing er een elga
dat is de volgende stap na de tonzon die er nog in moet, hopelijk volgend jaar
Ik heb een probleem naja probleem valt op zich wel mee.
Situatie een jaren 80 tussenwoning.
Begane grond sinds kort vloerverwarming ingefreesd 16 mm 10cm hh met plavuizen 40 m2 , 1e etage radiatoren, 2e etage radiatoren.
Op de etages alles dicht.
Ketel vaillant vhr 35 c temp op de ketel 55 graden ingesteld ,ketel terug gezet op min vermogen.
Brandervertragingstijd 10 min.
Modulerende pomp op de ketel, nalooptijd 5 min.
Vv met robot regelblok grundfos alpha 2 pomp ,vier groepen temp op 40 graden ingesteld.
Er zitten aanvoer en retour temp meters op, kranen allemaal open ook de retour kraan met de inbus.
Pomp vv op de ketelaansluiting (wordt geschakeld met cv pomp ) dus loopt ook 5 min na pomp op max snelheid.
De aanvoer temp in de vloer haalt nooit de max temp ,blijft op 30 graden steken soms iets hoger.
Voordat de vloer is opgewarmd is de brander alweer uit, retour vv komt dan 3 tot 5 graden lager uit.
Na het nadraaien liggen de aanvoer en retour op ongeveer 28 tot 30 graden
Nuvalt mij wel op dat de leidingen van en naar de radiatoren wel warm worden ondanks dat alles dicht staat.
op de 1e verdieping zijn de radiatoren aangesloten met een onderblok kan dit veroorzaken dat er opgewarmd water via de retour naar de ketel gaat en dan de ketel afschakelt?
Oorzaak onderblok laat toch water door?
De ketel gaat daardoor pendelen daar baal ik wat van.
De ketel is een aan uit model ,ook een aan uit thermostaat honey well rond model.
De kamertemp ingesteld op 20 graden wordt ook wel gehaald.
Ik kan ook nergens vinden bij welke retour temp de ketel af zou moeten schakelen als de ketel afschakelt .
De gemeten retour temp op de ketel 40 graden lijkt mij normaal?
De vv is parallel geschakeld met de rest.
Deketel hangt in bijkeuken ongeveer 4 m van het regelblok vv die ook in de bijkeuken zit.
Wie heeft een tip of is dit gedrag normaal met vv.
De vloer wordt 24 graden aan het oppervlak gemeten met ir meter.
Het gasverbruik is 1.2 tot 1.5 maal het verbruik van de vergelijkingsgroep maar ik kook wel op inductie icm zonnepanelen.
Het gasverbruik 138 m3 deze maand.
heeft iemand commentaar ik hoor het graag ,en ja als ik het geld had hing er een elga

[ Voor 5% gewijzigd door burnerchief op 29-11-2015 19:50 ]
Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker