Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

Topicstarter
beste medetweakers,
Ik heb een probleem naja probleem valt op zich wel mee.
Situatie een jaren 80 tussenwoning.
Begane grond sinds kort vloerverwarming ingefreesd 16 mm 10cm hh met plavuizen 40 m2 , 1e etage radiatoren, 2e etage radiatoren.
Op de etages alles dicht.
Ketel vaillant vhr 35 c temp op de ketel 55 graden ingesteld ,ketel terug gezet op min vermogen.
Brandervertragingstijd 10 min.
Modulerende pomp op de ketel, nalooptijd 5 min.
Vv met robot regelblok grundfos alpha 2 pomp ,vier groepen temp op 40 graden ingesteld.
Er zitten aanvoer en retour temp meters op, kranen allemaal open ook de retour kraan met de inbus.
Pomp vv op de ketelaansluiting (wordt geschakeld met cv pomp ) dus loopt ook 5 min na pomp op max snelheid.

De aanvoer temp in de vloer haalt nooit de max temp ,blijft op 30 graden steken soms iets hoger.
Voordat de vloer is opgewarmd is de brander alweer uit, retour vv komt dan 3 tot 5 graden lager uit.
Na het nadraaien liggen de aanvoer en retour op ongeveer 28 tot 30 graden

Nuvalt mij wel op dat de leidingen van en naar de radiatoren wel warm worden ondanks dat alles dicht staat.

op de 1e verdieping zijn de radiatoren aangesloten met een onderblok kan dit veroorzaken dat er opgewarmd water via de retour naar de ketel gaat en dan de ketel afschakelt?
Oorzaak onderblok laat toch water door?
De ketel gaat daardoor pendelen daar baal ik wat van.

De ketel is een aan uit model ,ook een aan uit thermostaat honey well rond model.
De kamertemp ingesteld op 20 graden wordt ook wel gehaald.
Ik kan ook nergens vinden bij welke retour temp de ketel af zou moeten schakelen als de ketel afschakelt .
De gemeten retour temp op de ketel 40 graden lijkt mij normaal?
De vv is parallel geschakeld met de rest.
Deketel hangt in bijkeuken ongeveer 4 m van het regelblok vv die ook in de bijkeuken zit.
Wie heeft een tip of is dit gedrag normaal met vv.
De vloer wordt 24 graden aan het oppervlak gemeten met ir meter.
Het gasverbruik is 1.2 tot 1.5 maal het verbruik van de vergelijkingsgroep maar ik kook wel op inductie icm zonnepanelen.
Het gasverbruik 138 m3 deze maand.

heeft iemand commentaar ik hoor het graag ,en ja als ik het geld had hing er een elga 8) dat is de volgende stap na de tonzon die er nog in moet, hopelijk volgend jaar

Afbeeldingslocatie: http://i18.photobucket.com/albums/b112/burnerchief/image.jpeg

[ Voor 5% gewijzigd door burnerchief op 29-11-2015 19:50 ]

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:22
Je post is erg slecht leesbaar, zou je misschien wat aan de opmaak kunnen doen? (leestekens, kopjes e.d.)
Maakt het voor anderen ook duidelijker wat nou precies je punt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:10
Wat is precies het probleem?

Dat een 35kw ketel gaat pendelen op enkel 4 groepen vvw is geen nieuws.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief

burnerchief

Topicstarter
hesselbeertje schreef op zondag 29 november 2015 @ 18:55:
Wat is precies het probleem?

Dat een 35kw ketel gaat pendelen op enkel 4 groepen vvw is geen nieuws.
Voor mij wel dus ik heb de ketel teruggeregeld maar het meest minimale vermogen.

Kan ik hier verder dan iets aan doen of moet er een klein keteltje in?

En kan ik nog iets veranderen dat er meer warmte de vloer ingaat voor de ketel uitgaat

Mvg brant

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je onderblokken water doorlaten met radiator dicht heb je onderblokken met bypass voor 1-pijp systemen. Heb je foto van de betreffende onderblokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:21
Je hebt een 1 pijps installatie. Het warm worden van het onderblok is in dat geval normaal.

Vorbeeld 1 pijp systeem
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/52218_eenpijp_1.jpg

Voorbeeld 2 pijp systeem
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/301_Final_Tichelmann_system_1.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door leonbong op 29-11-2015 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief

burnerchief

Topicstarter
Dankjewel leonbong.

Ik moet er maar eens over nadenken hoe ik dit ga tackelen.

Heb me al eens verdiept in de topic van eric-pvt over de elga.

Maar eens gaan kijken of verwarmen met een elga icm met een boilervat aan mijn zonnepanelen beter kan zijn.

Ketel eruit en gas eruit.

Ik zie zo geen oplossing in ieder geval voor de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:23
burnerchief schreef op zondag 29 november 2015 @ 20:21:
Dankjewel leonbong.

Ik moet er maar eens over nadenken hoe ik dit ga tackelen.

Heb me al eens verdiept in de topic van eric-pvt over de elga.

Maar eens gaan kijken of verwarmen met een elga icm met een boilervat aan mijn zonnepanelen beter kan zijn.

Ketel eruit en gas eruit.

Ik zie zo geen oplossing in ieder geval voor de huidige situatie.
Volgens mij is er een heel eenvoudige oplossing als je echt een 1pijps systeem hebt en dat het probleem is: als je de radiatoren toch niet gebruikt dan moet je gewoon een afsluiter in die tak (of takken) zetten. Het probleem wat je nu hebt is dat het cv water gewoon een shortcut neemt en als je die met een eenvoudige afsluiter (iets van een kraan die je ook weer open kunt zetten) kunt blokkeren dan is het volgens mij gewoon opgelost. En dat is ook nog eens een stuk goedkopere oplossing dan een elga ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief

burnerchief

Topicstarter
Het vervelende is dat de badkamer op de 1e verdieping is.
Daar hangt een radiator die wel wat warmte moet hebben.
De kraan van deze staat een kiertje open.

Vanaf de bijkeuken gaan twee leidingen de verdiepingvloer in.
Daar zijn uiteindelijk vier radiatoren op aangesloten waaronder die van de badkamer
Met een T-stuk gaan twee door naar de tweede etage waar een tweepijps systeem is aangelegd.
Dat is van recentere datum.

Afbeeldingslocatie: http://i18.photobucket.com/albums/b112/burnerchief/Mobile%20Uploads/20151130_233559.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

burnerchief schreef op maandag 30 november 2015 @ 23:45:
Het vervelende is dat de badkamer op de 1e verdieping is.
Daar hangt een radiator die wel wat warmte moet hebben.
De kraan van deze staat een kiertje open.

[afbeelding]
Je zou in de badkamer een onderblok kunnen monteren zonder bypass.
Dan moet het water ten aller tijde door die radiator heen om in de retourleiding te komen.
Je zou dan zelfs in de slaapkamers nog een beetje kunnen verwarmen als dat een keer nodig is.
Zolang de radiator in de badkamer dan maar actief is.

[ Voor 4% gewijzigd door NBK op 01-12-2015 00:49 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Een één pijps-systeem hoeft geen probleem te zijn. Bij een goede afstelling is dit geen oorzaak waarom je ketel zou pendelen.
Ik zou adviseren om aparte aan- en afvoerleiding richting je vloerverwarmingsverdeler te trekken op aanvoerleiding van overige radiatoren van het één-pijpsysteem een afstelklep (strangeafsluiter) plaatsen. Deze afstelklep kan je dan gebruiken om de flow door één-pijpsysteem te beperken, zonder dat het onmogelijk wordt om de rest van huis te verwarmen.

Onderstaand een link naar PDF met tips om de kvs waarde te bepalen voor één pijps-systeem.
http://core.aiflowcontrol...apa650074422014-10nle.pdf
Pagina 16-17

Klep waarmee dit te doen is
https://www.warmteservice...ter-MSV-BD-1-2/p/47151505

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 01-12-2015 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief

burnerchief

Topicstarter
Kijk dat is info waar ik wat mee kan :-))

Ik ga me focussen op de danfoss klep.

Bedankt voor het meedenken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Je hebt volgens mij meerdere opties voor retourleiding van het één-pijpssysteem:
  1. Open dicht afsluiter icm draadlozehermostaat
  2. De eerdere genoemde strangeafsluiter
  3. Drukverschilregelaar werkt ongeveer als bovenstaand alleen wat grover
  4. Een temperatuur begrenzing op de retour dmv RTL-ventiel
A
Is de mooiste maar duurste oplossing
Hiermee plaats je een open-dicht elektrische afsluiter die aangestuurd wordt door een thermostaat zodat je huis in zones indeelt. Dit het meest energiezuinig maar het duurst.
Als je dat goed aanpakt kan je zelfs alleen verwarmen die wilt zonder VW aan en omgekeerd en beide.

B
Zie eerdere post

C
Werkt ongeveer als B maar minder nauwkeurig.
D
Inzetten op de retourleiding van het één pijp-systeem die je dan afsteld op 50 graden ofzo. Dat heeft dan tot gevolg dat als je geen warmte afname hebt op je één pijps-systeem de ventiel steeds meer sluit en de flow daardoor beperkt. Nadeel als je een radiator open draait zal het even duren voordat er warmte komt.
Ik ben er ook niet helemaal van overtuigd dat dit goed zal werken.

Ik persoonlijk zou A of B gaan afhankelijk van mijn budget. Waarbij A echt top is alleen complex in uitvoering.
Bij B heb je wel altijd dat er toch stroming is alleen de initiële afstelling en keuze van de doorlaat is lastig. Als je niet in staat bent om het uit te rekenen. Het model uit mijn eerde post is een voorbeeld maar veel te groot voor woonhuizen.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 04-12-2015 09:02 ]

Pagina: 1