Geluid (coil whine) in Windows door speakers en uit PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-09 17:29
Hallo iedereen,

Het is me recentelijk opgevallen dat mijn PC een hoog geluid maakt als ik binnen Windows helemaal niets aan het doen ben.

Als ik ook maar iets doe is het geluid weg.
Denk hierbij aan het afspelen van een YouTube video, het verplaatsen van een window of simpelweg het constant blijven bewegen van de muis.
Als ik aan het gamen ben hoor ik het geluid ook niet meer.

Ik heb wat op internet rond gezocht en heb het e.e.a. gelezen over coil whine.
Als ik het zo lees (en hoor) dan lijkt het erg veel op coil whine.

Ik hoor het geluid zowel direct uit mijn PC kast als uit mijn speakers komen.

Dit is mijn huidige setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1090T Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-MA790XT-UD4P€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 970 4GD5T OC€ 339,-€ 339,-
1Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 4€ 36,95€ 36,95
1Cooler Master Real Power M520€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 120GB€ 65,95€ 65,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 441,90

De AMD Phenom II X6 1090T is overclocked van 3.2Ghz naar 3.8Ghz met een vcore van 1.5V.

Heeft iemand hier ervaring mee en enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je luidsprekers is een aardlus, staat in de FAQ te vinden in het audio video forum gedeelte. De coilwhine komt bij je videokaart of voeding vandaan waarschijnlijk. En kan aan de combinatie liggen. RMA is dan de enige nette oplossing. Op zich niet schadelijk maar kan wel als vervelend ervaren worden

Edit : YW

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie
Lip schreef op zondag 29 november 2015 @ 16:07:
Je luidsprekers is een aardlus, staat in de FAQ te vinden in het audio video forum gedeelte. De coilwhine komt bij je videokaart of voeding vandaan waarschijnlijk. En kan aan de combinatie liggen. RMA is dan de enige nette oplossing. Op zich niet schadelijk maar kan wel als vervelend ervaren worden
Bedankt, ik ga de FAQ even doorlezen.

EDIT:
Klopt het overigens dat het soms lastig kan zijn om een videokaart RMA te sturen voor slechts coil whine?
Ik heb namelijk ervaringen gelezen bij sommige winkels waar ze een GPU niet terugnemen als het slechts om coil whine gaat.
Mijn PSU kan ik niet meer RMA sturen (denk ik) aangezien ik deze (als ik het me goed herinner) een jaar of 7 terug aangeschaft heb.

Zou er overigens niet een andere "hacky" oplossing zijn om dit probleem op te lossen?
Zoals ik al zei is het geluid weg zodra er ook maar iets (grafisch) op de computer gebeurt.
Zou er geen software zijn die continu "iets" ververst of update waardoor ik hetzelfde resultaat krijg alsof ik bijvoorbeeld de muis beweeg?
Of is het niet zo simpel?

[ Voor 44% gewijzigd door Ollie op 29-11-2015 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Lees even de blog op mijn profiel scroll naar de reactie van Mux.

Edit : Het is erg lastig om coilwhine geluid goed te isoleren. Ik had ook last van een coilwhine waarvan ik dacht dat het bij mijn videokaart kwam. Ik nam dat op de koop toe, omdat ik er toch wel overheen draai en alleen voorkwam bij belasting van mijn videokaart (lees: een spelletje spelen). Tig jaren later kom ik er achter na het vervangen van mijn mobo/cpu/psu en mem, de coilwhine weg was. Bleek toch achteraf in mijn voeding te zitten.

Als ik toen mijn videokaart had opgestuurd, had de ASUS RMA afdeling geen klacht kunnen constateren.
Verder is de hoogte prijs van de videokaart of psu dat je geen garantie dat je geen last van deze klachten ondervind. Het kan zo goed bij een dure HX Corsair voorkomen, terwijl een goedkope voeding hier misschien geen last van heeft.

kortom: Je bent niks wijzer :)

Edit 2 :
Bij het instellen hardheid van de CCFL verlichting kwam er een hinderlijke resonantie (is coilwhine) uit de tv, die goed hoorbaar was op 2,5 meter afstand. Alleen op de hoogste en de laagste stand was de resonantie en het geluid weg. Omdat op de hoogste en laagste stand veel moet ingeboet worden op de beeldinstellingsmogelijkheden, en dat standen daar tussen in erg resoneerde, moest dit ook verholpen worden.
Na het losdraaien van 15 schroeven kon de voet en achterkap verwijderd worden en kwam het onderstaande tevoorschijn.

Spoeltjes (die dingen waarvan je het koper ziet zitten) die trillen en die hoor je. Die kan je fixeren met een coating (Plastik 70 uit mijn hoofd) of met lijm (wel eerst de lijm laten drogen, voordat je de stekker er in doet.)

[ Voor 128% gewijzigd door Lip op 29-11-2015 16:55 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie
Lip schreef op zondag 29 november 2015 @ 16:34:
Lees even de blog op mijn profiel scroll naar de reactie van Mux.

Edit : (zandloper)
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

Ik vond hier een reactie van Mux maar ik begrijp niet wat dit te maken heeft met mijn vraag: Blogs van LIP: De zoektocht naar een budget LCD-TV voor €100 of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik merk zelf ook nogal eens een verschil mbt aarding; bij een geaard stopcontact is de ene PC stiller dan de andere. Wellicht ook van toepassing voor de TS?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

bombadil schreef op zondag 29 november 2015 @ 16:51:
Ik merk zelf ook nogal eens een verschil mbt aarding; bij een geaard stopcontact is de ene PC stiller dan de andere. Wellicht ook van toepassing voor de TS?
Dat maakt niet zo gek veel uit voor coilwhine, dat lost alleen het probleem van statische elektriciteit die op je systeemkast kan ontstaan bij gebruik van een ongeaarde wandcontactdoos. (en uiteraard je aardlus probleem die je over je luidsprekers hoort.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie
Lip schreef op zondag 29 november 2015 @ 16:57:
[...]

Dat maakt niet zo gek veel uit voor coilwhine, dat lost alleen het probleem van statische elektriciteit die op je systeemkast kan ontstaan bij gebruik van een ongeaarde op. (en uiteraard je aardlus probleem die je over je luidsprekers hoort.)
Mijn PC is (zover ik weet) ook aangesloten op een geaarde aansluiting.
Zou dat er dan niet voor moeten zorgen dat ik het aardlus probleem niet heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dat hangt er vanaf wanneer je huis uit de grond gestamd.
In Nederland en België werd tot juli 1997 in droge ruimten geen aarding toegepast. Sindsdien mogen (in Nederland) alleen maar wandcontactdozen worden geïnstalleerd die voorzien zijn van een aardcontact.
Wikipedia: Aarding

Je moet overigens wel realiseren, dat wanneer je een aarde pen op je stopcontact hebt. Dat die niet perse aangesloten is. Dat is wel verplicht, maar kan uit kostenoverweging niet gedaan worden. (het is nogal een tijdrovend klusje, afhankelijk van de bouw van het huis.)

[ Voor 28% gewijzigd door Lip op 29-11-2015 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie
Lip schreef op zondag 29 november 2015 @ 17:08:
Dat hangt er vanaf wanneer je huis uit de grond gestamd.

[...]

Wikipedia: Aarding

Je moet overigens wel realiseren, dat wanneer je een aarde pen op je stopcontact hebt. Dat die niet perse aangesloten is. Dat is wel verplicht, maar kan uit kostenoverweging niet gedaan worden. (het is nogal een tijdrovend klusje, afhankelijk van de bouw van het huis.)
Dat zou dan eigenlijk wel goed moeten zitten gezien ons huis gebouwd is in 2002.

Ik denk dat ik er voor nu maar gewoon even mee moet leven.
Vaak heb ik toch muziek aan dus dan hoor ik het toch bijna niet.
Met mijn oude videokaart had ik dit probleem volgens mij ook al dus dan zou het aan de PSU moeten liggen.
Pagina: 1