Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timba_as
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-07 22:39
Binnenkort ga ik verhuizen en hiervoor ben ik e.e.a aan het onderzoeken voor mijn media setup.

Het komt in basis neer op de volgende twee feiten:
Voor het luisteren van muziek (via pc, tv en apple tv) wil ik actieve monitoren gebruiken (deze heb ik namelijk al).
Voor het bekijken van series en film en voor games (via console, pc en apple tv) wil ik 5.1 surround gebruiken.

Op iBood staat op de dag van schrijven een aanbieding van de Onkyo TX-SR444 7.1 A/V Receiver. Deze beschikt over output van 2 zones (A en B ) en lijkt mij daardoor geschikt voor wat ik voor ogen heb.

Ik twijfel alleen aan twee dingen:
- Is het mogelijk versterkte output (zone B ) te gebruiken op actieve monitoren en moet er iets tussen?
- Kan ik gemakkelijk switchen tussen de 2 zones en is er per zone een volume regeling?

Daarnaast ben ik benieuwd of anderen ervaring hebben met een dergelijke setup en aan kunnen geven waar ik op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26
Actieve speakers hebben hun eigen versterker en moeten dus een lijn signaal krijgen, niet een versterkt signaal, dat gaat niet goed :P. Je kan wel een verzwakker ertussen zetten, hier zijn standaard oplossingen voor (worden vaak voor car audio gebruikt) en zijn prima te betalen.

edit: link

[ Voor 11% gewijzigd door Jag op 29-11-2015 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timba_as
Jag schreef op zondag 29 november 2015 @ 16:05:
Je kan wel een verzwakker ertussen zetten
Ik heb even gezocht naar zo'n verzwakker en kom dit bijv. tegen:
http://www.bax-shop.nl/ov...M6R8Iv4tckCFaMSwwodvU8NWg

Is 'line' naar 'phono' conversie dan wat ik nodig heb, is line versterkt en phono niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26
Nee zoiets link

Wat betreft signaal niveau's: je kan de signaal sterktes in drie niveaus indelen

- mic/phono level: de allerkleinste signalen, Het zit in het micro tot milivolt bereik. Een voorversterker wordt gebruikt om van mic/phono level naar lijn level te versterken.
- lijn level: een factor 1000 hoger signaal dan mic/phono level, maximaal ongeveer 1 volt. Uit bronnen zoals cd spelers, mp3 spelers, telefoons komen lijn signalen. Een versterker/power amp wordt gebruikt om van lijn level naar speaker level te gaan.
- speaker level: nog eens ongeveer 10x hogere signaal sterkte. Dit is het signaal wat uit de versterker komt en naar de speaker toegaat met ook een stuk hogere stroomsterkte.

Met het apparaatje van de link, verzwak je een speaker signaal terug naar lijn signaal. Dat is dan weer geschikt om op je actieve speakers aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timba_as
Ah, op die manier, zo leer je nog eens iets, nooit geweten! Speaker-line naar line dus inderdaad.

Mooi dat het geregeld kan worden, dan kan ik mijn iBood bestelling gaan plaatsen :)

Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Let wel dat Zone 2 niet alles door zet van signalen. Het hangt per merk (en dan vooral de serie/model) af wat er door wordt gezet naar extra Zones. Op de lagere modellen is het veelal alleen analoge bronnen, soms analoge bronnen plus netwerk. Hoe hoger de serie des te meer er door kan worden gestuurd met als top nu een extra HDMI (HD beeld en audio) voor een andere Zone.

De TX-SR444 heeft ook wat aparte dingen met Zone A en Zone B waardoor je niet echt kan spreken over twee apate zones:
[q]
  • Het volume van ZONE B is hetzelfde als het volume dat voor ZONE A ingesteld is.
  • Het is niet mogelijk naar verschillende bronnen in ZONE A en ZONE B te luisteren.
  • De luistermodus staat vast op All CH Stereo als in ZONE B afgespeeld wordt. Bovendien zal geen geluid uit de achterluidsprekers en hoogteluidsprekers in ZONE A komen.

[ Voor 39% gewijzigd door FeaR op 29-11-2015 17:30 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timba_as
FeaR schreef op zondag 29 november 2015 @ 17:26:
De TX-SR444 heeft ook wat aparte dingen met Zone A en Zone B waardoor je niet echt kan spreken over twee apate zones
Geen aparte volumeregeling is inderdaad een beetje vreemd. Wel las ik in de manual dat de bediening het toelaat de twee zones te selecteren, dus ik ga ervan uit dat ze los van elkaar aangezet kunnen worden. Ik kan gelukkig het volume op mijn monitoren aanpassen zodat het volume niet veranderd als ik schakel tussen de zones en omdat ze in dezelfde ruimte staan hoeft het volume niet te verschillen. All CH Stereo is ook geen probleem want zone B staat enkel aan als ik muziek luister.

Ik heb hem gister al besteld, gelukkig ziet het er naar uit dat ik er in ieder geval mee uit de voeten kan! :)
Pagina: 1