Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit te vechten tussen twee voedingen waar ik dus niet uit kan komen. Ik vervang me ouwe hp DPS-300AB-49 A omdat ik het gevoel heb dat al mijn games worden vertraagd omdat ik te weinig watt heb.

Dus zit ik te kiezen tussen de:

LC- Super Silent 500 W PC-voeding 500 W ATX

en de:

Cooler Master B500 ver.2

Alvast bedankt,

Jeroen

Links:
https://www.conrad.nl/nl/...ing-500-w-atx-986276.html
https://azerty.nl/0-1073-...ropa.html?channel_code=40
• FOXCONN 2AA9 <- (Moederbord)
• HP DPS-300AB-19 A - 300W <- (Voeding)
• MSI Nvidia GeForce GTX 750 TI OC 2 GB Edition(Fabrieks OC)
• AMD Athlon II X4 635 (2,9GHz)
• 4 GB of RAM DDR3
• 128gb SSD + Externe HDD(1tb) + 1 tb HDD
• HP Pavilion p6000 Desktop PC series(Case)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2015 13:25 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:17
Je gevoel is niet juist, als een voeding te weinig vermogen kan leveren dan valt de pc uit, hij wordt niet trager.
Dat je games niet lekker lopen komt dus door wat anders (videokaart, processor, geheugen).

Wat voor problemen heb je precies en bij welke games en settings?
Kun je eens meten tijdens het gamen wat de load op processor en videokaart is en hoeveel van je geheugen in gebruik is? (met windows performance monitor, msi afterburner)

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 28-11-2015 13:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 13:38:
Je gevoel is niet juist, als een voeding te weinig vermogen kan leveren dan valt de pc uit, hij wordt niet trager.
Dat je games niet lekker lopen komt dus door wat anders (videokaart, processor, geheugen).

Wat voor problemen heb je precies en bij welke games en settings?
Kun je eens meten tijdens het gamen wat de load op processor en videokaart is en hoeveel van je geheugen in gebruik is? (met windows performance monitor, msi afterburner)
Naja, als ik dus 1 van die voedingen koop, dan kan ik weer verder met upgraden, want ik ben limited. Met volle laad gebruik ik zeker die 300 Watt

Mijn bedoeling is dus dat ik uit de 4GB RAM ga.

Verwijderd

Die beide voedingen zijn nu niet echt upgrades, enige voordeel is dat ze nieuw zijn, was de huidige Delta DPS-300AB-49A ook nieuw geweest dan was die namelijk de beste keuze geweest. :p

Ik zie dat je een Athlon II 635 hebt en een GTX 750 Ti dit zou prima op de voeding moeten kunnen.

Wat voor problemen heb je nu? Kun je ze de problemen en je huidige situatie eens volledig omschrijven?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 14:07:
Die beide voedingen zijn nu niet echt upgrades, enige voordeel is dat ze nieuw zijn, was de huidige Delta DPS-300AB-49A ook nieuw geweest dan was die namelijk de beste keuze geweest. :p

Ik zie dat je een Athlon II 635 hebt en een GTX 750 Ti dit zou prima op de voeding moeten kunnen.

Wat voor problemen heb je nu? Kun je ze de problemen en je huidige situatie eens volledig omschrijven?
Tja, al me games lopen niet lekker, ondanks elke "can I run it" site zegt dat ik het met gemak aankan.

Via Nvidia Geforce Experience alle games op aanbevolen settings en niks draait vloeiend, allemaal te lage fps.

En dan speel ik best wel latest games: GTAIV, H1Z1, Arma series, Heroes and Generalsen Rising Storm allemaal onder de 30 fps, wat niet hoort volgens NGE en die site's.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2015 14:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 14:13:
[...]

Tja, al me games lopen niet lekker, ondanks elke "can I run it" site zegt dat ik het met gemak aankan.
Die site's zou ik sowieso niet te veel waarde aan hechten.
Via Nvidia Geforce Experience alle games op aanbevolen settings en niks draait vloeiend, allemaal te lage fps.

En dan speel ik best wel latest games: GTAIV, H1Z1, Arma series, Heroes and Generalsen Rising Storm allemaal onder de 30 fps, wat niet hoort volgens NGE en die site's.
Ik zou eens kijken naar de temperaturen van alles en de belasting van de CPU, geheugen, videokaart, HDD, etc. Kan bijvoorbeeld zijn dat de videokaart of CPU te warm wordt en terug klokt om koel te blijven, dit gaat tenkoste van de presataties. Ook kan er malware op de PC zitten waardoor je HDD en/of geheugen veel belast worden, wat ook voor slechte prestaties kan zorgen.

Je hoeft het iig niet bij de voeding te zoeken, die kan het niet veroorzaken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2015 22:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 22:45:
[...]

Die site's zou ik sowieso niet te veel waarde aan hechten.

[...]

Ik zou eens kijken naar de temperaturen van alles en de belasting van de CPU, geheugen, videokaart, HDD, etc. Kan bijvoorbeeld zijn dat de videokaart of CPU te warm wordt en terug klokt om koel te blijven, dit gaat tenkoste van de presataties. Ook kan er malware op de PC zitten waardoor je HDD en/of geheugen veel belast worden, wat ook voor slechte prestaties kan zorgen.

Je hoeft het iig niet bij de voeding te zoeken, die kan het niet veroorzaken.
Oke, ik zal is opletten als ik zo ga spelen. En dan gooi ik er extra RAM bij in, voor beter peformance :).

Ook onderhoud ik mijn PC erg goed en weet ik zeker dat het geen malware is indit geval.

Verwijderd

Meten is weten.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is dus wat ik eigenlijk krijg, hij schiet al snel naar de 39 graden en hangt bij 37

http://prntscr.com/9842ne

De normale temperatuur is 32

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2015 00:24 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Even afgesplitst, aangezien dit, zoals The_Mask al aangaf, waarschijnlijk ergens anders gezocht moet worden dan je voeding.

En dit is de temp van je GPU?

• mitsumark
Het lijkt inderdaad een printscreen van MSI afterburner, als dat je GPU temp is vind ik het eerder raar dat ie zo koel blijft, zal dan waarschijnlijk ook geen 100% load hebben?
PS: 80+ graden is geen enkel probleem voor een GPU.

Verwijderd

Download even http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
Daarin kun je gemakkelijk je CPU en GPU temperaturen aflezen. Als je het programma aan laat staan tijdens een game dan kun je na het spelen ook de max temps zien.

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Op welke resolutie speel je?

Indien 1080 moet je bij deze setup niet heel veel verwachten bij AAA spellen. Hooguit alles op low.
Bij gta 4 arm etc misschien medium.. Maar ook niet veel hoger.
Zowel de cpu als de gpu zijn niet bepaald hoogvliegers.
Als we het hebben over 1440p of hoger dan kan je het helemaal vergeten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2015 @ 15:08:
Download even http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
Daarin kun je gemakkelijk je CPU en GPU temperaturen aflezen. Als je het programma aan laat staan tijdens een game dan kun je na het spelen ook de max temps zien.
Oke al ik doen.
Elmo_b schreef op zondag 29 november 2015 @ 18:36:
Op welke resolutie speel je?

Indien 1080 moet je bij deze setup niet heel veel verwachten bij AAA spellen. Hooguit alles op low.
Bij gta 4 arm etc misschien medium.. Maar ook niet veel hoger.
Zowel de cpu als de gpu zijn niet bepaald hoogvliegers.
Als we het hebben over 1440p of hoger dan kan je het helemaal vergeten.
triple A games, zijn wat voor games? :P

Ik speel idd gewoon op 1080p. (1920x1080)

Dus ik moet maar even een andere resolutie beeldscherm gebruiken op mijn comp :D
Is 1440x900 beter?

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op zondag 29 november 2015 @ 14:57:
Het lijkt inderdaad een printscreen van MSI afterburner, als dat je GPU temp is vind ik het eerder raar dat ie zo koel blijft, zal dan waarschijnlijk ook geen 100% load hebben?
PS: 80+ graden is geen enkel probleem voor een GPU.
Dus hij hoort bijvoorbeeld 100% te moeten geven, en dat doet hij niet?

Want hij blijft redelijk koel inderdaad.

Daarom dacht ik, ik moet een voeding kopen om meer kracht te geven aan me hele setup, of zou het de moederbord zijn? ik ben sowieso meer RAM aan het regelen +4 RAM

(PS: Kan een moederbord teveel RAM krijgen, aangezien er nu 2 van 2GB inzitten, is het dan zo als ik er 1 inkachel van 8GB dat hij dat niet pakt?)

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-02 17:15
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2015 @ 22:20:

triple A games, zijn wat voor games? :P

Ik speel idd gewoon op 1080p. (1920x1080)

Dus ik moet maar even een andere resolutie beeldscherm gebruiken op mijn comp :D
Is 1440x900 beter?
AAA games is doorgaans de benaming voor spellen die door grote studio's worden uitgegeven. Dan hebben we het over Call of Dutys, Assassins Creeds, Fallouts, Battlefields, GTA's etc. Het zijn over het algemeen de spellen die de computers het meest pushen (Of het goede spellen zijn valt te discussieren, die AAA staat daar al heel lang niet meer voor :P)

Welke spellen speel je? En met welke settings? Probeer je alles op high te spelen? Wat is je verwachting?
Want op medium zou jouw pc wel enigszins acceptabele prestaties neer moeten kunnen zetten in heel veel spellen.

"Can I run it"-sites zijn over het algemeen waardeloos.
De Geforce experience vind ikzelf ook waardeloos, maar dat komt omdat ik het liever zelf wel bepaal.

Afhankelijk van wat je allemaal draait op je pc, zul je het verschil tussen 4 en 8gb in weinig spellen gaan voelen. Een spel wat meer dan 4gb nodig heeft, zal ook al snel eisen van de rest van je onderdelen.

[ Voor 9% gewijzigd door GromuhlDjun op 30-11-2015 11:25 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:17
Voor de huidige nieuwe games heb je echt te weinig aan 4gb geheugen,8gb is echt wel aan te raden.moment?

Verder is helaas de 750ti een matige kaart voor games, die zal zeker de boel remmen.

• GromuhlDjun
Hangt er vanaf wat Jeroen speelt.
Nieuwste games op hoogste detail kun je vergeten, maar totdat we weten wat er op welk niveau wordt gespeeld, is het speculeren. Dat is een slechte raadgever.

Als je ziet dat bijv. de potato masher (een pc van $350 met 2e hands onderdelen) de nieuwste games vaak nog prima op 1920x1080+high settings draait met maar 4gb ram, zou ik niet te snel roepen dat die 4gb de limiterende factor is.
(de specs van de potato masher zijn verder wel beter dan Dahosted zijn pc: i5 750 @3.7 ghz, 4GB DDR3, GTX 760)

Tot nu toe weten we nog niet:
- de temperaturen tijdens het spelen van de cpu (de gpu blijft opzienbarend laag, wat apart is)
- wat er voor programma's op de achtergrond draaien (bijv Norton of Mcaffee kan de snelheid wel eens halveren)
- om welke spellen het gaat

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:17
Dat is inderdaad wel erg vreemd, CPU zal eerder tegen de 60 a 70 c moeten zitten, hoger is ook geen uitzondering.

• Roxsman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-01 20:09
ik vraag maar even het meest voor de hand liggende: je gebruikt toch wel je dedicated videokaart he? En niet de onboard variant?

It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..

• GromuhlDjun
Roxsman schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:52:
ik vraag maar even het meest voor de hand liggende: je gebruikt toch wel je dedicated videokaart he? En niet de onboard variant?
Dat zou inderdaad funest zijn voor de prestaties ja. Zou wel verklaren waarom de temperatuur van de videokaart zo extreem laag is. Zelfs mijn watergekoelde videokaart haalt soms de 60 graden terwijl ik spellen speel.

Verwijderd

Topicstarter
Aller eerst allemaal bedankt voor de reactie's en informatie die jullie aan andere kunnen overdragen.
Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 14:13:
[...]

En dan speel ik best wel latest games: GTAIV, H1Z1, Arma series, Heroes and Generals en Rising Storm allemaal onder de 30 fps, wat niet hoort volgens NGE en die site's.
Die spellen speel ik en dan draaien die specifiek niet zo best. Nou heb ik ook Call of Duty Black Ops 2 en daar draait alles beter op medium tot high dan die boven staande. BO2 draai ik op Medium-high 70-80 fps.

En ik ben momenteel een paar spellen aan het proberen te meten met CPUID.

Wat ik ga meten is BO2 en Arma III + FPS

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb na een paar keer spelen de beste resultaten.

Arma 3:
FPS: 20 to 40 op Low
GPU temp: 35 tot 40
CPU temp: 42 tot 43

En voor BO2:
FPS: 70 tot 120 op High
GPU temp: 49 tot 52
CPU temp: 44 tot 45

• mbijzitter
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-01 12:54
Even tussendoor, ik heb zelf de gtx 750 ti, de OC van EVGA, met de kleine koeler

Mijn kaart blijft bij max load netjes op 60 graden hangen, ze produceren gewoon niet veel warmte.

GTA 4 moet geen probleem zijn voor die kaart, mits je op medium settings speelt

• mitsumark
Arma 3 is een processor verslinder, daar is je oude athlon simpelweg een bottleneck waardoor de videokaart niet ten volle benut wordt.
BO2 lijkt dus prima te draaien.

• Repel Steel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:10
Die CPU-temps zijn wel verdacht laag. Kijk eens wat de processorbelasting is tijdens het gamen.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:51
Veel belangrijker, wat is de kloksnelheid van je CPU tijdens gamen? Dat kun je zien met CPU-Z. Zou me ook niets verbazen als ie vast staat op 800MHz vanwege de lage temps.

Verwijderd

Topicstarter
mbijzitter schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 22:08:
Even tussendoor, ik heb zelf de gtx 750 ti, de OC van EVGA, met de kleine koeler

Mijn kaart blijft bij max load netjes op 60 graden hangen, ze produceren gewoon niet veel warmte.

GTA 4 moet geen probleem zijn voor die kaart, mits je op medium settings speelt
Tja ik speel GTAIV op low met 20+fps en ik zou niet weten hoe dat komt, dat het zo slecht draait.

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op woensdag 02 december 2015 @ 02:07:
Veel belangrijker, wat is de kloksnelheid van je CPU tijdens gamen? Dat kun je zien met CPU-Z. Zou me ook niets verbazen als ie vast staat op 800MHz vanwege de lage temps.
Ik heb even gekeken en de core speed schiet gewoon naar 2900+ Mhz.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag iedereen bedanken die de moeite en tijd hebben gedaan om mij hier informatie en advies te geven over mijn probleem. Elke reply was hulp vol.

Ik heb mijn RAM uitgebreid van 4 naar 8. Ik heb gedag gezegd tegen mijn 1080p beeldscherm, en hem vervangen met een 1440x900 19 inch beeldscherm die ik nog had. Mijn spellen draaien ietsjes beter daar op. En dit is ook door iemand aangeraden, bedankt daarvoor :).

Vele male bedankt naar iedereen.

groet,

Jeroen

(waarom verander je de resolutie niet van je 1080p beeldscherm? Nouja ik doe dit even om te laten weten omdat dat beeldscherm nogal raar doet als ik de resolutie verander en als hij aangaat. De vaker de beeldscherm van scherm verandert of resolutie de langer hij blijft knipperen. aansluiting was DVI)

Deze topic mag L&A
Pagina: 1