i7 2600k Bottleneck op 2 R9 290's?

Pagina: 1
Acties:

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-01 19:54
Ik heb sinds gisteren een 2e r9 290 van Sapphire geplaatst en de resultaten zijn nog lager gemiddeld gezien als met een kaart. Alleen in 3dmark firestrike zie ik hogere scores van 10.000 naar 16.000.

In GTA5, Dying light en Crysis 3
Zie ik dat de maximale framerate is toegenomen maar ik zie ook dat framerates lager zijn geworden dan met 1 kaart. In crysis 3 en GTA 5 helpt het verlagen van de resolutie niet. Framerate word iets constanter maar niet hoger.

Zie Benchmark:
YouTube: GTA Benchmark R9 290 Crossfire

Ook zal je direct rechtsbovenin zien dat mijn CPU load 80%+
En dat mijn videokaarten nooit 100% halen.

Heeft dit te maken met crossfire wat niet goed werkt.
Of kan ik mijn I7 2600k nu echt gaan afschrijven?

Setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Tray€ 0,-€ 0,-
1Asus P8Z68-V PRO€ 0,-€ 0,-
2Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 299,95€ 599,90
1Samsung HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,-€ 85,-
1G.Skill Ares F3-1866C10D-16GAB€ 83,50€ 83,50
1EVGA SuperNOVA 1300 G2€ 226,65€ 226,65
1Samsung 850 EVO 500GB€ 160,49€ 160,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.155,54

[ Voor 60% gewijzigd door Chris96 op 30-11-2015 20:04 ]

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

In MSI Afterburner moet je unified gpu monitoring aanzetten. Krijg je een beter beeld van je gpu gebruik. En heb je het ook getest zonder een oc op je cpu en gpu. Misschien zijn ze instabiel.

• Chris96
De OC op zowel GPU als CPU zijn wel stabiel.
Ik zal de instellingen van afterburner nog eens door lopen.

Hierbij nog een video van 1080p op 1 kaart:
YouTube: GTA V Benchmark 1080p

Je kunt goed zien dat het CPU gebruik al vrij hoog is.
Maar dat het beter draait als met 2 kaarten.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je lijkt inderdaad op sommige momenten cpu limited te zijn. Als het goed is kan je via het CCC ook Virtual Super Resolution aanzetten, als je daar eens 1440p pakt en kijkt of je dezelfde framerate houdt (afwijking van lager dan 5% is mogelijk).
Hou je dezelfde framerate dan ben je cpu limited.

Test dit natuurlijk wel met crossfire.

[ Voor 14% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 29-11-2015 16:59 ]

• Chris96
Van 1080p naar 1440p kan ik nog proberen.
Dan is een quadcore voor 2 videokaarten dus niet voldoende.

Ik kan dat ingame in GTA V ook instellen, Framerate zakt er niet heel erg van.

[ Voor 28% gewijzigd door Chris96 op 29-11-2015 17:06 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:28
Ik denk dat het aan het 2e PCI-e slot ligt. Dat is namelijk maar 4x, en nog veel belangrijker: via de chipset. Dat geeft heel veel extra latency, zeker met snelle kaarten is dat te merken.

Crossfire kan met zo'n opstelling maar geeft vaak toch problemen. Nvidia's Sli heeft de eis dat het altijd minimaal 8x is en werkt dan ook gewoon goed.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:21

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Absoluut de reden, ander moederboard fixen en je bent nog heel lang future proof met die setup

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Chris96
Beide kaarten draaien in 8x mode dus dat is niet het geval.
Ik heb 2x een 16x slot en 1 4x slot.

In crossfire gaan ze terug naar 8x mode

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:43
Bron: https://www.asus.com/nl/M...8Z68M_PRO/specifications/

Uitbreidingsslots
1 x PCIe 2.0 x16 (blue)
1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black) *1
2 x PCI

*1: The PCIe x 16 slot (x4 mode) is compatible with PCIe x1 and x4 devices.

Ziet er naar uit dat het zwarte PCIe x 16 slot toch max x4 draaid, kijk eens dit na via Gpu z voor de zekerheid.

• Chris96
Mijn fout. Het gaat om de p8z68V pro

Die heeft 2x 16x of dual 8x

• Chris96
Ik heb vanavond een schone windows 10 geïnstalleerd
en ik heb GTA 5 gelijk geprobeerd op 1080p

Met pixeldichtheid 1.5x de rest alles maxed out.
En dan blijven de GPU's op 90a100% staan

verlaag ik de resolutie dan zie ik amper stijging van framerates.
Alleen het GPU gebruik neemt flink af. CPU gebruikt blijft zo goed als gelijk.

Dus hiermee blijkt gelijk dat een i7-2600k niet geschikt meer is om 2 kaarten goed aan te sturen.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:21

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Dat vind ik wel heel kort door de bocht, ik zie het meer dat je 1080p resolutie te laag is voor een CF set 290.

Het verschil tussen een 2600K (die ook nog eens heel simpel valt te OCen) en een 4770K is minimaal, en ik verwacht dat je hetzelfde patroon herkend met die cpu erin. Hoe lager de resolutie hoe meer je de bottleneck bij de cpu neerlegt.

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Chris96
Ik weet niet exact hoe het werkt,

Maar als je met 1 gpu al een redelijke 4 core cpu load hebt
Dan zou je verwachten dat je dan meer snelheid of cores nodig hebt voor het aansturen van de 2e kaart.

Tevens draait de 2600K al op 4,4 ghz

1 R9 290 is niet genoeg om op 1080p GTA V alles op max te zetten dus vandaar dat ik de 2e erbij gezet hebt.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
White Feather schreef op zondag 29 november 2015 @ 20:21:
Ik denk dat het aan het 2e PCI-e slot ligt. Dat is namelijk maar 4x, en nog veel belangrijker: via de chipset. Dat geeft heel veel extra latency, zeker met snelle kaarten is dat te merken.

Crossfire kan met zo'n opstelling maar geeft vaak toch problemen. Nvidia's Sli heeft de eis dat het altijd minimaal 8x is en werkt dan ook gewoon goed.
Het is ook afhankelijk van het spel maar opzich vallen de PCI-E 2.0 4x snelheden nog mee:
https://www.techpowerup.c..._980_PCI-Express_Scaling/
http://www.guru3d.com/art...ce_analysis_review,1.html

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Chris96
Verschillen vallen nog mee zag ik net.
Maar ik draai Pci express 2.0 x8 + x8

Klopt het dat je een cpu bottleneck kan verminderen door sneller geheugen te gebruiken?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:28
Wat je in dit soort tests niet ziet is de minimale framerate. En daar komen juist de schokken vandaan waardoor het vervelend spelen is. Bovendien zijn beide testen met de PCI-e-aansluiting vanaf de cpu en niet vanaf de chipset. De laatste heeft veel meer latency en moet ook nog zijn bandbreedte continu delen met andere apparatuur aan dezelfde chipset.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:37
Hier i7-2600K @4.4 met 2 * Titan in SLI en performance vrijwel gelijkwaardig aan een 290 in CF.
Enige verschil is dat ik op een 30" 2560 * 1600 speel en een Z77 Maximus Extrem moederbord gebruik.
Daarvoor een P8Z68V Pro en er zit geen performance verschil tussen de moederborden.
Maar bij mij is de CPU is nu niet de limiterende factor, sterker nog ik zie geen enkele reden om ook maar iets een upgrade te geven :)

GTAV is enigzins gelimiteerd door de CPU en alle opties max is simpelweg geen optie.
Hard OCP test hieronder is gedaan met een i7-3770K diue niet veel sneller is.
Grand Theft Auto V IQ Features Performance - Part 3

Ik vermoed dat er iets niet klopt in je setup, HW of SW laat ik in het midden.

Welke PCI-e sloten gebruik je? Blauw en Grijs? Bovenste en middelste? Onderste slot ondersteund slechts to *4 via de CPU
FYI omdat je een Sandybridge gebruikt wordt slecht PCIe 2.0 snelheid ondersteund/

• ChojinZ
White Feather schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 13:09:
[...]

Wat je in dit soort tests niet ziet is de minimale framerate. En daar komen juist de schokken vandaan waardoor het vervelend spelen is. Bovendien zijn beide testen met de PCI-e-aansluiting vanaf de cpu en niet vanaf de chipset. De laatste heeft veel meer latency en moet ook nog zijn bandbreedte continu delen met andere apparatuur aan dezelfde chipset.
Op 8x zou dat ook niet heel veel problemen mogen geven. Een klein gedeelte van de bandbreedte word weliswaar opgeslokt door andere hardware maar er blijft zat over om toch nog performance te kunnen leveren. Helaas een wat oudere review:
http://www.tomshardware.c...express-scaling,2517.html

Maar ik kan dit met de huidige games en videokaarten wel bevestigen (onlangs van Asus P8P68 icm 2x 970 geupgrade naar Z87 mobo. Verschil in gpu performance was nihil).

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-01 12:29
Maar wordt er bij CF van 290 niet veel meer over de bus gedaan dan bij SLI. Ik bedoel SLI heeft altijd nog dat separate bruggetje terwijl de communicatie van de 290(x) over de PCIe bus gaat.

Misschien dat dit bij PCIe 2.0 toch zorgt dat ie helemaal vol komt te zitten. Of dat kan ik mij sneller voorstellen dan bij een SLI setup.

• ChojinZ
Zeara schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 15:50:
Maar wordt er bij CF van 290 niet veel meer over de bus gedaan dan bij SLI. Ik bedoel SLI heeft altijd nog dat separate bruggetje terwijl de communicatie van de 290(x) over de PCIe bus gaat.

Misschien dat dit bij PCIe 2.0 toch zorgt dat ie helemaal vol komt te zitten. Of dat kan ik mij sneller voorstellen dan bij een SLI setup.
yup! Dat klopt en dat zou weleens voor wat dipjes kunnen zorgen. Echter, nergens wat info over kunnen geen benchmarks, niks.

• Chris96
Zanac-ex schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 15:01:
Hier i7-2600K @4.4 met 2 * Titan in SLI en performance vrijwel gelijkwaardig aan een 290 in CF.
Enige verschil is dat ik op een 30" 2560 * 1600 speel en een Z77 Maximus Extrem moederbord gebruik.
Daarvoor een P8Z68V Pro en er zit geen performance verschil tussen de moederborden.
Maar bij mij is de CPU is nu niet de limiterende factor, sterker nog ik zie geen enkele reden om ook maar iets een upgrade te geven :)

GTAV is enigzins gelimiteerd door de CPU en alle opties max is simpelweg geen optie.

Welke PCI-e sloten gebruik je? Blauw en Grijs? Bovenste en middelste? Onderste slot ondersteund slechts to *4 via de CPU
FYI omdat je een Sandybridge gebruikt wordt slecht PCIe 2.0 snelheid ondersteund/
Ik gebruik de bovenste 2 PCI-Express sloten.
En ik geloof zelfs dat als ik een Ivy bridge zou plaatsen in de Z68 ik nog steeds 2.0 heb.

Ik heb gisteren alleen nog GTA V kunnen testen op een schone windows 10 installatie.
Ik wil dying light en crysis 3 nog proberen.

Maar ik denk dat het een software probleem is. Want ik kwam er gisteren ook achter dat ik youtube ook niet fullscreen op 1080p of 4k kan afspelen terwijl het buffer groot genoeg is.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:37
ChojinZ schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:17:
[...]

yup! Dat klopt en dat zou weleens voor wat dipjes kunnen zorgen. Echter, nergens wat info over kunnen geen benchmarks, niks.
Post op Overclock.net, bijna geen verschil.
Anyone have real world performance with an R9 290 or 290x Crossfire on PCIe 2.0 and Eyefinity 5670x1080 Rez?

Vraag aan TS!
Bios versie Mobo up to date?
Zelfde Video kaarten? Je kan proberen de Firmware een update te geven.

Mijn Z68 had problemen met een Tri-Fire (HD5970+HD5850) en dit werkte pas na een FW update op de HD5850.
Z77 had problemen met Tri-SLI en een Mobo Bios update was de oplossing.,

• Chris96
Zanac-ex schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 15:01:

Beter dan dit word het niet:
YouTube: R9 290's Crossfire test

Zo goed als alles vol open en dan nog rond de 40 fps uit komen.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Helaas is er geen recent artikel te vinden van de schaling indien een kaart gebruik maakt van XDMA. Alle nieuwe kaarten van AMD hebben geen crossfire bridge meer van doen al hun communicatie via PCI-E.
Het kan dus best zijn dat dit een bottleneck vormt in het geval van PCI-E 2.0 x8.

In je geposte youtube filmpje zie je dat je gpu's weinig volledig worden belast. Ik ben van mening dat PCI-E 2.0 x8 een kleine bottleneck vormt en ook je cpu (dat deze geen 100% load heeft verandert daar weinig aan omdat je vaak toch maar 1 renderthread hebt).

Edit:
Wat je nog verder kan proberen om het vast te stellen is je cpu niet ocen en dan kijken naar je framerate; maar het feit dat je met 1.5x resolutie scaling weinig verandering zag in fps zegt denk ik genoeg.

[ Voor 10% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 01-12-2015 22:37 ]

• Chris96
Daar kan ik een simpel antwoord opgeven na wat testen.
Het verlagen van de cpu kloksnelheid naar 3ghz zorg ervoor dat ik de helft van mijn fps verlies average.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:31

M2M

medicijnman

Je pakt ook wel een erg CPU hongerig spel om te kijken naar de performance impact van meerdere videokaarten...

Dan moet je voor de grap eens supreme commander proberen, dan is een low-end videokaartje nog genoeg maar krijg je je CPU (of in ieder geval 1 core) op zijn knie-en.

Of world of warcraft, of world of tanks, of een of andere gare consoleport...

Mijn vraag is eigenlijk als volgt. Wat wil je precies? Ergens loop je namelijk tegen een limiet aan. Meestal is dat de videokaart, soms de CPU en in uitzonderlijke gevallen komt het op geheugen (bandbreedte) aan, maar eigenlijk alleen als je een iGPU gebruikt met weinig geheugen en zware games.

1080P is simpelweg niet hoog genoeg kwa resolutie om twee 290's te draaien. Natuurlijk kun je AA tot de max gooine, super sampling er in stoppen en stiekem de boel op 4K renderen en terug schalen naar 1080P, maar dan ben je wel heel erg performance over de balk aan het gooien.

Hoeveel effect ga je krijgen als je een nieuwe CPU koopt? Eigenlijk vrij weinig zolang het geen skylake geval is. En ook dan alleen maar als je de nieuwe processor flink overklokt. Of dat de investering waard is, kan ik geen zinnig woord over zeggen.

En youtube filmpjes (4k of 1080P) die schokkerig gaan troubleshoot je als volgt:
rechts klikken op het filmpje --> stats voor nerds aanklikken. Dan kijken hoeveel frames er daadwerkelijk niet getekend worden, en zoek even uit of de rendering softwarebased is, of uitgevoerd wordt door je videokaart.

-_-

• Chris96
Ik heb de 2e kaart erbij gekocht omdat ik volgende maand een 4k panasonic tv scherm ga kopen.
En dan op 4k wil gaan gamen. Dat was de doelstelling.

Ik speel voornamelijk GTA 5 en Dying Light en beide games vertonen eigenlijk de zelfde kuren.
Crysis 3 schaalt namelijk wel goed sinds het installeren van een schone windows.

Ik was eigenlijk opzoek naar een review of test waarin ze kijken hoeveel beter een crossfire of sli opstelling schaalt bij meer cpu cores.

Tegenwoordig is 4 cores genoeg voor alle spellen. Maar is dat ook zo als je meerdere gpu's aan elkaar knoopt?

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dying light is best cpu limited, zie ook de WTF is van TotalBiscuit (al snapt hij niet dat het zijn cpu is met 0 pc kennis ;)) op youtube. Ook Nvidia is dus daaraan onderhevig.

De limiterende factor is de renderthread, dit is er vaak maar 1 en ook al zijn er meer dan is er nog ergens een grote bottleneck in DX11. Met DX12 zal dit over zijn, dan zullen je kaarten pas echt goed benut worden :P.

De reden dat de genoemde spellen cpu limited zijn is omdat het grote open werelden zijn met veel verschillende soorten 3d objecten (en shading). In veel gevallen moet er dus voor elk object een draw call worden aangemaakt omdat de wereld zo divers is. Bij spellen zoals crysis heb je veel dezelfde objecten en kan er slim gebruikt worden gemaakt van bijvoorbeeld instancing, je kan dan met heel weinig drawcalls 100x dezelfde boom tekenen.

• Chris96
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 23:32:
Dying light is best cpu limited, zie ook de WTF is van TotalBiscuit (al snapt hij niet dat het zijn cpu is met 0 pc kennis ;)) op youtube. Ook Nvidia is dus daaraan onderhevig.

De limiterende factor is de renderthread, dit is er vaak maar 1 en ook al zijn er meer dan is er nog ergens een grote bottleneck in DX11. Met DX12 zal dit over zijn, dan zullen je kaarten pas echt goed benut worden :P.

De reden dat de genoemde spellen cpu limited zijn is omdat het grote open werelden zijn met veel verschillende soorten 3d objecten (en shading). In veel gevallen moet er dus voor elk object een draw call worden aangemaakt omdat de wereld zo divers is. Bij spellen zoals crysis heb je veel dezelfde objecten en kan er slim gebruikt worden gemaakt van bijvoorbeeld instancing, je kan dan met heel weinig drawcalls 100x dezelfde boom tekenen.
Dan hoop ik dat er een update voor GTA 5 komt voor dx12.
Het wachten op GTA 6 duurt nog te lang.

En laten de open wereld games nou net het leukst zijn ;)

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Chris96 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 20:43:
[...]

Beter dan dit word het niet:
YouTube: R9 290's Crossfire test

Zo goed als alles vol open en dan nog rond de 40 fps uit komen.
Reflection MSAA op 8 en alles vol open in de advanced settings...

Misschien moet je je verwachtingen iets bijstellen en die distance scaling wat terugdraaien?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Pagina: 1