De reden waarom ze andere type connectoren gebruiken (laten we de benamingen maar even opzij) is omdat met overkloks de stroom (ampere) stijgt. Immers gaat het verbruik van het hele systeem ook omhoog en de zwakste schakel hierin is je voeding en aansluitingen.
Dit is een gevalletje teveel stroom door je ATX connector heen. Videokaarten die gebruik maken van ATX stroom en die van een 4 of 8 pin header hebben de neiging om bij forse OC's de PCI-express bus te overstijgen. PCI-express kan technisch niet meer doen dan 75W maar je ziet vaak dat moederborden altijd wat ruimte bieden voor iets meer stroom.
Als ik een moederbord koop met in achterhoofd dat ik een OC van zoveel mogelijk GHz erdoorheen wil jagen dan is het laatste waar ik op bezuinigen ga het moederbord. Dat daar gebruik wordt gemaakt van duurderde componenten en daarmee meer zekerheid geeft bij hogere stromen, daar betaal ik in dit geval ook voor.
Ik hoef met een bordje wat volgens jullie stelling hier dezelfde specs maar de helft goedkoper is, geen extreme OC te proberen. Wedden dat of het bordje gaat throttlen of uitvalt uit protectie omdat er teveel stroom doorheen wordt gejaagd?
Verbrande VRM. Dit kan je ook gebeuren als je overklokt en je gaat ver buiten spec van wat je moederbord kan leveren. Het heeft niet alleen met temperatuur van je VRM te maken, maar ook met het ontwerp van je VRM, en hoelang deze een bepaalde stroom kan blijven leveren zonder de geest te geven.
Duurderde componten garanderen je ook dat je langer dan een half jaar / jaar een 24/7 overklok kunt draaien, kunt abusen en dat het zaakje ook heel blijft. Je hoeft geen duur moederbord te kopen voor een simpele overklok, maar wanneer je wat extremer wilt gaan met hogere voltages, waterkoeling en vooral veel extra GHz'en dan is een goed en kwalitatief moederbord geen verkeerde keuze.
Capacitors zijn ook enorm belangrijk. Het gaat niet alleen om het voltage dat ze dat zo schoon mogelijk kunnen leveren (zo min mogelijk ruis) maar ook om de levensduur. Condensatoren functioneren niet lang wanneer ze constant tegen de 60 tot 90 graden aanlopen, en daarom gebruiken ze ook steeds vaker 'gesloten' condensatoren en niet met een kruisje bovenin, die het risico hebben te 'knappen'.
Echter je moet wel weten wat je ermee kunt, anders heeft het geen zin. Ik heb een X6 Thuban op 4.2GHz draaien met een TDP naar schatting rond de 200W. Er zijn niet veel moederborden die een TDP van 200W kunnen blijven doen. Het bordje dat ik heb kan dat wel omdat by design al rekening gehouden is met CPU's die gewoon veel kunnen verstoken met een OC.
Elke moederbordfabrikant gebruikt bepaalde marketing zoals gamer en wat nog meer, en probeert op hun manier hun eigen product zo veel mogelijk te promoten en in een goed daglicht te stellen. Hoe vaak gaan moederborden vandaag de dag nog eigenlijk kapot?
Bijna niet, op de gevallen na waar een te dikke CPU op een te karig bordje met een kleine VRM is gezet.