Waarom kost dit moederbord het dubbele, met dezelfde specs?

Pagina: 1
Acties:

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-01 11:01
Laatst was ik op zoek naar een snelle moederbord voor m'n M.2 NVMe SSD met snel geheugen.

Toen vergeleek ik de onderstaande moederborden:

http://tweakers.net/price...57621;457395/alternatives

Wat mij verbaast, is dat de ASRock Z170 het dubbele kost.

Dit terwijl de specs identiek zijn vergeleken met de Gigabyte GA-Z170XP die ook niet de goedkoopste is, op 4 meer SATA slots, DisplayPort en Mini PCE Express. Maar dat kan nooit verklaren waarom het dubbele moet kosten.En de Gigabite is ook nog sneller in SATA zelfs (Generatie 3).

Zie ik iets over het hoofd of wat :?

[ Voor 12% gewijzigd door Hatsieflatsie op 29-11-2015 13:21 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Kleurtjes, merk, type aandoening (omgwtfbbq gaming/OC/formula e.d.), afwerking, garantieduur, software, accessoires.

Zo maar 7 zaken die verschillend kunnen zijn en het verschil in prijs kunnen genereren.

offtopic:
kleine titlefix. Dit moederbord ipv deze moederbord. Dit is de leven, je weet toch.

[ Voor 18% gewijzigd door br00ky op 29-11-2015 13:28 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

*titelfix, "deze", really? :/
Waarom kost deze moederbord het dubbele, met dezelfde specs? -> Waarom kost dit moederbord het dubbele, met dezelfde specs?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-01 08:11
De product pagina van de belachelijk dure Asrock.
Man man man wat een flauwekul zeg, zoals deze super BS statements

"Hi-Density Power Connector (Gewoon een 8pin molex maar ok..)
Reduces 23% power loss and decreases the connector's temperature by 22 degrees Celsius."

Wat een dikke dikke onzin zeg! Haha, dus die 12V lijn zorgt voor enorm veel warmte? Gelukkig maar dat ze zo Hi-density hocus pocus ding hebben.

Ook een mooie deze:

"Multiple Filter Cap(MFC)

Three different kinds of capacitors that deliver enhanced and higher currents to the CPU."

Juist, Klinkt heel tof. Echter.. ik heb nog nooit een moederbord gezien bewapend met enkel exact dezelfde(n) Word lastig om bijv 1000uf te halen met 16uf caps... En wat de hell is Enhanced currents? Van zijn we weer bij CSI Miami beland? Volgens mij heet dat gewoon normale RC filter netwerk maar ok...

"Combo Caps:
A combination of 820uF and 100uF capacitors. Together these capacitors provide clearer, efficient and more responsive CPU Vcore power, and overclockers may achieve higher scores."

Ah kijk ze komen al dichtbij de 1000uf, Bravo! Applaus _/-\o_

Kortom de Asrock is zo duur omdat ze hopen dat nogal naieve zielen denken dat ze iets "superieur" kopen tegenover bijv de Gigabyte. De winsmarge is leuk!

Verwijderd

Hatsieflatsie schreef op zondag 29 november 2015 @ 13:19:
Laatst was ik op zoek naar een snelle moederbord voor m'n M.2 NVMe SSD met snel geheugen.

Toen vergeleek ik de onderstaande moederborden:

http://tweakers.net/price...57621;457395/alternatives

Dit terwijl de specs identiek zijn vergeleken met de Gigabyte GA-Z170XP die ook niet de goedkoopste is, op 4 meer SATA slots, DisplayPort en Mini PCE Express.

Zie ik iets over het hoofd of wat :?
Dus ze zijn niet identiek. Dat het voor jou geen meerwaarde heeft betekent niet dat dat voor een ander ook geld.

Daarnaast, ga je nu net doen alsof je nog nooit van marketing hebt gehoord? Veel succes met debunken van alle reclames.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:31

Zenix

BOE!

Het aantal fasen is bij de Asrock veel hoger.

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 15:09

Ravefiend

Carpe diem!

^^ dat dus, met dat "18 Power Phase design" ga je in theorie stabieler kunnen overklokken op dat Asrock bordje.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:17
Ik zie zo in de link al heel wat meer verschillen.
De Asrock heeft sowieso al meer:
2 M2 poorten
4 SATA 600 poorten
1 pcie x16 slot (met daarbij quadfire support, al is dat op x4 snelheid).
Displayport (4k 60Hz support op het mobo)
Digitaal optisch audio uitgang
etc....

Deze bordjes zijn verre van identiek.

Je kunt de gigabyte beter vergelijken met de extreme4 van asrock.

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-01 11:01
Zenix schreef op zondag 29 november 2015 @ 18:16:
Het aantal fasen is bij de Asrock veel hoger.
Wat houden die fasen in? En is dat het dubbele van de prijs waard?

• Zenix

Zenix

BOE!

Hatsieflatsie schreef op zondag 29 november 2015 @ 23:13:
[...]

Wat houden die fasen in? En is dat het dubbele van de prijs waard?
Ravefiend schreef op zondag 29 november 2015 @ 18:19:
^^ dat dus, met dat "18 Power Phase design" ga je in theorie stabieler kunnen overklokken op dat Asrock bordje.
Ravefiend verwoorde het goed. Meer fases betekend dat de stroomvoorziening van de CPU meer kan verdragen en stabieler is. Zie het verchil in aantal blokjes boven en naast socket. Er staat niet voor niks OC in de naamgeving. De doelgroep is overklokkers die met droogijs en stikstof overklokken.

Dat jij je dit afvraagt geeft aan dat jij niet bij die doelgroep hoort. Voor standaard overklok voldoet de gigabyte ook wel met 8 fases. Maar voor mij is het aantal fases wel belangrijk omdat ik ook behoorlijk hard kan klokken met custom waterkoeling. Daarom heb ik bij mijn huidige build voor een Asrock Z97 Extreme 4 gekozen, omdat die 12 fases heeft tegenover gelijk geprijsde concurrenten met 8 fasen.

Naar de verschillen in features die al aangegeven zijn is dit ook een groot verschil: V-Probe, Rapid OC, PCIe ON/OFF, XMP Switch, Slow Mode Switch, LN2 Mode Switch
Supports Full Spike Protection, ASRock Live Update & APP Shop

Je kan dus bijvoorbeeld met je multimeter voltages meten op het moederbord. Je kan van geheugen profiel switchen via een knop. En het heeft LN2(stikstof) mode.

Kortom gezien de verschillen heeft het Asrock moederbord een prima prijs. Bij Asus, Gigabye en MSI heb je ook borden voor deze doelgroep.

[ Voor 18% gewijzigd door Zenix op 29-11-2015 23:37 ]

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 15:09

Ravefiend

Carpe diem!

Hatsieflatsie schreef op zondag 29 november 2015 @ 13:19:
Bijkomende opmerking: er is niet iets zoals een snel moederbord. Anders gezegd, je gaat weinig tot geen verschil zien in de snelheid tussen moederborden van dezelfde chipset family die gebruik gaan maken van dezelfde CPU / memory. Enkel als je gaat overclocken dan zijn die extra phases soms zinvol omdat die extra VRMs relatief meer stabiele stroom kunnen voorzien aan je CPU. Ga je niet overclocken, dan heb je al die meuk niet nodig en focus je je beter op extra aansluitingen, betere audio / video out, etc zoals mitsumark al vermeldde.

Verwijderd

osmosis schreef op zondag 29 november 2015 @ 13:37:

Reduces 23% power loss and decreases the connector's temperature by 22 degrees Celsius."

Wat een dikke dikke onzin zeg! Haha, dus die 12V lijn zorgt voor enorm veel warmte? Gelukkig maar dat ze zo Hi-density hocus pocus ding hebben.
Van welke planeet kom jij... Als je met een OC enorm veel stroom door een 4 of 8 Pins header jaagt dan worden die dingen knetterheet. Kijk voor de vergelijking maar eens naar 'extreme' OC sessies. Bij oudere AMD kaarten was het namelijk zo dat de PCI-express kaarten nogal veel buiten specificatie draaide van wat een PCI-express connector leveren mocht. Het resultaat was een 'verbrande' ATX stekker wat komt omdat er teveel stroom doorheen werd gejaagd.
Ook een mooie deze:

Three different kinds of capacitors that deliver enhanced and higher currents to the CPU."

Juist, Klinkt heel tof. Echter.. ik heb nog nooit een moederbord gezien bewapend met enkel exact dezelfde(n) Word lastig om bijv 1000uf te halen met 16uf caps... En wat de hell is Enhanced currents? Van zijn we weer bij CSI Miami beland? Volgens mij heet dat gewoon normale RC filter netwerk maar ok...
Wederom.. gericht op oc's. Bij een goede en stabiele 24/7 OC wil je gewoon goede componenten gebruiken die ervoor gemaakt zijn en niet na een nachtje benchen of bij 24/7 gebruik al met een half jaar falen.
"Combo Caps:
A combination of 820uF and 100uF capacitors. Together these capacitors provide clearer, efficient and more responsive CPU Vcore power, and overclockers may achieve higher scores."

Kortom de Asrock is zo duur omdat ze hopen dat nogal naieve zielen denken dat ze iets "superieur" kopen tegenover bijv de Gigabyte. De winsmarge is leuk!
Gast... heb je ooit eens een high-end moederbord met een normaal geprijsd moederbord vergeleken? En heb je er ook wel eens mee gewerkt? Dan weet je dat een high-end moederbord bedoeld is voor hogere OC's met veel stroom en minimaal aan verlies.

Ik draai zelf ook een high-end AMD bord (Asus crosshair IV) maar die is zo robuust als het maar kan en heeft een support voor meer dan 250W aan TDP. Just saying.. het kopen van high-end componenten zorgt dat je veel meer ruimte hebt en belangrijker een langere levensduur.

Verwijderd

these capacitors provide clearer, efficient and more responsive CPU Vcore power
Wat leuk, condensatoren die stroom leveren :-)
high-end moederbord bedoeld is voor hogere OC's met veel stroom
Desalniettemin zit er doodgewoon dezelfde Molex blokheader op de print.
't kan natuurlijk zijn dat ze eens een extra klodder tin op de pennen hebben gegooid in de hoop dat het ding niet al na korte tijd "cold solder joints" krijgt

Broodje aap
't lijkt de tell sell wel

• osmosis
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2015 @ 23:40:
[...]

Van welke planeet kom jij... Als je met een OC enorm veel stroom door een 4 of 8 Pins header jaagt dan worden die dingen knetterheet. Kijk voor de vergelijking maar eens naar 'extreme' OC sessies. Bij oudere AMD kaarten was het namelijk zo dat de PCI-express kaarten nogal veel buiten specificatie draaide van wat een PCI-express connector leveren mocht. Het resultaat was een 'verbrande' ATX stekker wat komt omdat er teveel stroom doorheen werd gejaagd.

[...]

Wederom.. gericht op oc's. Bij een goede en stabiele 24/7 OC wil je gewoon goede componenten gebruiken die ervoor gemaakt zijn en niet na een nachtje benchen of bij 24/7 gebruik al met een half jaar falen.

[...]

Gast... heb je ooit eens een high-end moederbord met een normaal geprijsd moederbord vergeleken? En heb je er ook wel eens mee gewerkt? Dan weet je dat een high-end moederbord bedoeld is voor hogere OC's met veel stroom en minimaal aan verlies.

Ik draai zelf ook een high-end AMD bord (Asus crosshair IV) maar die is zo robuust als het maar kan en heeft een support voor meer dan 250W aan TDP. Just saying.. het kopen van high-end componenten zorgt dat je veel meer ruimte hebt en belangrijker een langere levensduur.
"Van welke planeet kom jij... Als je met een OC enorm veel stroom door een 4 of 8 Pins header"

Nope enkel ampère gaat omhoog, En ja dat kan warmte veroorzaken. Echter fatsoenlijke airflow is afdoende en alsnog het is en blijft gewoon plastic molex...

Ieder geval, Er zit geen denderend verschil in kwaliteit componenten.
Enigste wat verschilt is de marketing. Als je echt zo erg geeft om OC en stabiliteit, dan pak je des noods maar een soldeerbout. Wat F&T of JJ of Nippon's erin. Oh ja... zelfs dat verantwoord de retail prijs niet op component niveau.

• Zenix

Zenix

BOE!

osmosis schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:34:
[...]

"Van welke planeet kom jij... Als je met een OC enorm veel stroom door een 4 of 8 Pins header"

Nope enkel ampère gaat omhoog, En ja dat kan warmte veroorzaken. Echter fatsoenlijke airflow is afdoende en alsnog het is en blijft gewoon plastic molex...

Ieder geval, Er zit geen denderend verschil in kwaliteit componenten.
Enigste wat verschilt is de marketing. Als je echt zo erg geeft om OC en stabiliteit, dan pak je des noods maar een soldeerbout. Wat F&T of JJ of Nippon's erin. Oh ja... zelfs dat verantwoord de retail prijs niet op component niveau.
Het verantwoord de prijs wel, of heb jij mijn lijst aan extra features niet gezien? Is het geen meerwaarde dat dat je voltage punten makkelijk kan meten erwijl je met stikstof bezig bent? Zijn de extra fases geen voordeel? Hoe wou jij die erop solderen en goed isoleren met stikstof? Welke moederborden hebben LN2 mode? En dan heb ik het nog niet over gehad dat het moederbord ontworpen moet worden. Jij zei in je vorige post dat Asrock duur was toch?

Dit is de tegenhanger van Gigabyte http://nl.hardware.info/p.../gigabyte-z170x-soc-force staat ook genoeg van die marketing bullshit wat jij zo'n groot probleem vond. 'Exclusive Ultra Durable Metal Shielding over the PCIe Slot'' "OC PEG adds auxiliary power to the PCIe slots of your motherboard, improving system stability in extreme configurations. This is especially useful in power-hungry 4-way graphics configurations." "For its 100 series motherboards, GIGABYTE features a 22 phase power delivery design equipped with 4th gen. IR® digital power controllers and 3rd gen. PowIRstage® ICs featuring Isense technology, which provides more precise current sensing accuracy. This helps evenly distribute the thermal loading between the PowerIRstage® ICs, preventing the overheating of each individual PowerIRstage®, resulting in longer lifespan and better reliability." http://www.gigabyte.us/pr...uct-page.aspx?pid=5482#ov Dit bord heeft ook gewoon een correcte prijs want tegenover de Asrock heeft deze maar liefst 22 fases en nog wat extra functies die voor overklokken van belang zijn. Deze van Asus is trouwens ook mooi https://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS-VIII-EXTREME/ http://nl.hardware.info/p...asus-maximus-viii-extreme

Ik heb het gevoel dat jij Asrock zit te bashen terwijl Asrock helemaal niks verkeerds doen en ze zijn qua prijs meestal meer dan prima. De Asrock marketing is op hetzelfde niveau als de concurrentie. Jij hebt geen ervaring met extreem overklokken als ik even kijk naar je topic historie, dan kan je er ook niet over oordelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 30-11-2015 12:24 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 11:05
osmosis schreef op zondag 29 november 2015 @ 13:37:

Ook een mooie deze:

"Combo Caps:

Nog nooit op een site van een moederbord fabrikant geweest? Dit doen ze namelijk allemaal. Browse naar de Asus, Gigabyte of MSI site en je ziet exact dezelfde onzin....

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• osmosis
Zenix schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:05:
[...]

Ik heb het gevoel dat jij Asrock zit te bashen terwijl Asrock helemaal niks verkeerds doen en ze zijn qua prijs meestal meer dan prima. De Asrock marketing is op hetzelfde niveau als de concurrentie. Jij hebt geen ervaring met extreem overklokken als ik even kijk naar je topic historie, dan kan je er ook niet over oordelen.
Wellicht niet duidelijk geweest daarin.
Elk merk doet het ene in minder mate dan de ander, tevens ene hanteert een eerlijkere prijs verhouding dan de ander.
Ja dit bord heeft wat leuke extratjes t.o. het goedkopere bord.
Maar ik doelde voornamelijk op component niveau... strijken ze een enorme winstmarge.
O.a. door de fancy marketing campaign met een paar wat ik vind uiterst twijfelachtige claims.

Asrock heeft verder prima HW. Echter dit model specifiek vind ik de winstmarge wel heel erg groot.
Bijna Apple winstmarge achtig..

• Zenix

Zenix

BOE!

osmosis schreef op maandag 30 november 2015 @ 20:15:
[...]

Wellicht niet duidelijk geweest daarin.
Elk merk doet het ene in minder mate dan de ander, tevens ene hanteert een eerlijkere prijs verhouding dan de ander.
Ja dit bord heeft wat leuke extratjes t.o. het goedkopere bord.
Maar ik doelde voornamelijk op component niveau... strijken ze een enorme winstmarge.
O.a. door de fancy marketing campaign met een paar wat ik vind uiterst twijfelachtige claims.

Asrock heeft verder prima HW. Echter dit model specifiek vind ik de winstmarge wel heel erg groot.
Bijna Apple winstmarge achtig..
Dan is hetzelfde bij alle andere merken, gezien mijn voorbeelden?

Het is logisch dat de prijs hoger is dan andere borden omdat het een niche markt betreft. Net zoals dat een 8 core Intel CPU veel te duur is als je kijkt naar component niveau, of de GTX 980Ti en de Fury X om maar wat te noemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 30-11-2015 20:29 ]

Verwijderd

De reden waarom ze andere type connectoren gebruiken (laten we de benamingen maar even opzij) is omdat met overkloks de stroom (ampere) stijgt. Immers gaat het verbruik van het hele systeem ook omhoog en de zwakste schakel hierin is je voeding en aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/forums/attachment.php?attachmentid=34436

Dit is een gevalletje teveel stroom door je ATX connector heen. Videokaarten die gebruik maken van ATX stroom en die van een 4 of 8 pin header hebben de neiging om bij forse OC's de PCI-express bus te overstijgen. PCI-express kan technisch niet meer doen dan 75W maar je ziet vaak dat moederborden altijd wat ruimte bieden voor iets meer stroom.

Als ik een moederbord koop met in achterhoofd dat ik een OC van zoveel mogelijk GHz erdoorheen wil jagen dan is het laatste waar ik op bezuinigen ga het moederbord. Dat daar gebruik wordt gemaakt van duurderde componenten en daarmee meer zekerheid geeft bij hogere stromen, daar betaal ik in dit geval ook voor.

Ik hoef met een bordje wat volgens jullie stelling hier dezelfde specs maar de helft goedkoper is, geen extreme OC te proberen. Wedden dat of het bordje gaat throttlen of uitvalt uit protectie omdat er teveel stroom doorheen wordt gejaagd?

Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/io049/burned1024.jpg

Verbrande VRM. Dit kan je ook gebeuren als je overklokt en je gaat ver buiten spec van wat je moederbord kan leveren. Het heeft niet alleen met temperatuur van je VRM te maken, maar ook met het ontwerp van je VRM, en hoelang deze een bepaalde stroom kan blijven leveren zonder de geest te geven.

Duurderde componten garanderen je ook dat je langer dan een half jaar / jaar een 24/7 overklok kunt draaien, kunt abusen en dat het zaakje ook heel blijft. Je hoeft geen duur moederbord te kopen voor een simpele overklok, maar wanneer je wat extremer wilt gaan met hogere voltages, waterkoeling en vooral veel extra GHz'en dan is een goed en kwalitatief moederbord geen verkeerde keuze.

Capacitors zijn ook enorm belangrijk. Het gaat niet alleen om het voltage dat ze dat zo schoon mogelijk kunnen leveren (zo min mogelijk ruis) maar ook om de levensduur. Condensatoren functioneren niet lang wanneer ze constant tegen de 60 tot 90 graden aanlopen, en daarom gebruiken ze ook steeds vaker 'gesloten' condensatoren en niet met een kruisje bovenin, die het risico hebben te 'knappen'.

Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/mainboard/asus/crosshair-iv/vrm.jpg

Echter je moet wel weten wat je ermee kunt, anders heeft het geen zin. Ik heb een X6 Thuban op 4.2GHz draaien met een TDP naar schatting rond de 200W. Er zijn niet veel moederborden die een TDP van 200W kunnen blijven doen. Het bordje dat ik heb kan dat wel omdat by design al rekening gehouden is met CPU's die gewoon veel kunnen verstoken met een OC.

Elke moederbordfabrikant gebruikt bepaalde marketing zoals gamer en wat nog meer, en probeert op hun manier hun eigen product zo veel mogelijk te promoten en in een goed daglicht te stellen. Hoe vaak gaan moederborden vandaag de dag nog eigenlijk kapot?

Bijna niet, op de gevallen na waar een te dikke CPU op een te karig bordje met een kleine VRM is gezet.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:17
Zenix schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:05:
[...]
Exact.

Nu komt het over alsof Asrock te duur is, naar mijn weten is het het goedkoopste 'enthusiast' moederbord.
http://tweakers.net/categ...7kEEEPqkZ_uGYHGmG0qTGllF4

Al doe ik nu even geen uitspraak over of de nog duurdere borden nog beter zijn. De duurste Gigabyte is nog weer 2x zo duur als de Asrock formula.
Pagina: 1