Advies? Gamesysteem, rond de €1299,-

Pagina: 1
Acties:

• sanderaernouts
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-11-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is voornamelijk bedoeld om op te gamen. Op dit moment speel ik games als Fall-out 4, Diablo III, Guild Wars 2. Ik hoef de games niet op de hoogste kwaliteit te kunnen spelen maar ik ben op zoek naar een toekomst vast systeem waar ik de komende jaren soepel op kan gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn maximum prijs zit rond de €1299. Het hoeft niet perse €1299 te kosten, alleen als het de prestaties ten goede komt. Als het de prestatie echt ten goede komt kan ik het budget wel iets oprekken maar mijn streefprijs is €1299,- incl. verzendkosten etc.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • Thermaltake ThoughPower 750 Watt voeding.
  • aantal HDD's (waaronder 250gb 10000 rpm WD Velociraptor).
  • DVD-drive(s)
  • Windows 10
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb naast het systeem ook nog een nieuw scherm nodig. Ik heb in onderstaande setup gekozen voor een HD scherm i.p.v. een groter scherm met hogere resolutie omdat anders de hardware ook weer zwaarder (en duurder) zou moeten zijn om op hogere kwaliteitsinstellingen te gamen (of klopt die aanname niet?). Ik gekozen voor een SSD omdat dit de algehele performance van het systeem ten goede zou moeten komen, eventueel heb ik nog "oude" HDD's liggen om de opslagcapaciteit te verhogen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb als uitgangspunt het mainstreamgamesysteem genomen uit de best buy guide van november en kom uit op de volgende samenstelling:randapparatuur:Ik heb specifiek voor het Gigabyte GA-Z170XP-SLI bord gekozen omdat dit ondersteuning heeft voor m2 ssd's, daarmee denk ik een toekomst vaster bord te hebben.

Mijn voorkeur gaat qua videokaart uit naar een Nvidia omdat ik er ook over denk om een Nvidia shield aan te gaan schaffen als vervanging van mijn oude tablet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben op zoek naar een relatief stil systeem, wat ook voor "normaal" werken lekker snel reageert. Denk aan programma's als Visual Studio die soepel moeten draaien. De nadruk ligt echter wel op gaming, daarvoor schaf ik dit nieuwe systeem aan.

Ga je overklokken?
In principe niet, ik ben ervan uitgegaan dat er in deze setup (CPU en GPU) weinig te overklokken valt.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om binnen het budget van €1299,- het beste systeem samen te stellen. Waar kan ik in deze configuratie beter wat op besparen en waar kan ik beter wat meer aan uitgeven?

Is het bijvoorbeeld zinvol om de SSD om te wisselen voor de Samsung 950 Pro 256GB of dan meteen te investeren in de Samsung 950 Pro 512GB of gaat dit qua desktop/game prestaties geen noemenswaardig verschil leveren.

Of heeft het meer zin om in plaats van 8 gb er meteen 16 gb RAM in te prikken? Ik las in het topic "geschikte onderdelen kiezen" namelijk dat dit qua gameprestaties, weinig tot geen verschil maakt. Maar misschien helpt het de desktopprestaties wel?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je niet gaat overclocken, is het zonde van je geld om een moederbord met Z170 chipset te nemen. De M2 aansluiting is leuk, maar is dat die meerprijs je waard? Prijs verschil is toch een aantal tientjes, als je een moederbord neemt met een H170 of B150 chipset.
sanderaernouts schreef op zondag 29 november 2015 @ 13:03:
Of heeft het meer zin om in plaats van 8 gb er meteen 16 gb RAM in te prikken? Ik las in het topic "geschikte onderdelen kiezen" namelijk dat dit qua gameprestaties, weinig tot geen verschil maakt. Maar misschien helpt het de desktopprestaties wel?
Een SSD zal geen betere performance geven, zowel in-game niet als op de desktop niet. Het grote voordeel van een SSD tov een conventionele HDD is dat een SSD veel hogere lees- en schrijfsnelheden haalt, waardoor het opstarten van de PC en het laden van maps in games sneller gaan, je zal er geen hogere FPS door krijgen, je hoeft dus enkel minder lang te wachten bij het laden van een game en het opstarten van een PC.

[ Voor 59% gewijzigd door CH4OS op 29-11-2015 13:11 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:14

br00ky

Moderator Harde Waren
sanderaernouts schreef op zondag 29 november 2015 @ 13:03:
Ik heb in onderstaande setup gekozen voor een HD scherm i.p.v. een groter scherm met hogere resolutie omdat anders de hardware ook weer zwaarder (en duurder) zou moeten zijn om op hogere kwaliteitsinstellingen te gamen (of klopt die aanname niet?).
Absoluut, al werkt een 970 ook nog prima op 1440p, afhankelijk de instellingen en games.
Wat je niet gebruikt, gebruik je niet. RAM is natuurlijk vrij gemakkelijk bij te plaatsen, dus je zou eventueel kunnen starten met 8GB, als die paar tientjes te veel worden.

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:50
Hoe oud is je voeding die je meeneemt? Ouder dan 5 jaar zou ik je toch aanraden deze te vervangen.

Je Z170 moederbord van gigabyte is zeker niet de enige die M.2-sata ondersteunt en ik zou toch wat besparen op dat moederbord als je enkel als feature m.2 wil hebben.

Ik zou ook eens kijken naar de wat duurdere i5 6500 en i5 6600. Leveren niet veel betere prestaties, maar voor de geringe meerprijs de moeite van het overwegen misschien waard. De i5 6500 is momenteel qua prijs/prestatie vrij gunstig.

Gameprestaties nemen niet toe met een iets snellere ssd. De 950 pro is echter wel betrouwbaarder wegens het geven van minder foutmeldingen. Daarnaast is een 10jaar? garantie mooi meegenomen, zeker voor dataopslag. De meerprijs vind ik persoonlijk wel niet te verantwoorden voor een gamer. Als je met erg zware videobestanden zou werken, zou ik eerder hiervoor gaan, maar dan zou ik ook voor een andere processor gaan. Kortom, ik zou het niet doen, met die 850 evo doe je een mooie koop.

8Gb komt geen enkele game aan zover ik weet en vormt voor gamers geen bottleneck. Moest je nu zwaar intensieve renderprogramma's gebruiken, is 16Gb of soms zelfs 32Gb te verantwoorden, maar ook hier zou ik dat dan icm een andere processor doen. Ik zou dus gewoon die 8Gb latjes nemen en later kan je alsnog een paar latjes bijprikken moest je echt binnen de perken lopen.

• sanderaernouts
Bedankt voor jullie adviezen en uitleg.
@Dietaahhhpro:
Dietaahhhpro schreef op zondag 29 november 2015 @ 14:31:
Hoe oud is je voeding die je meeneemt? Ouder dan 5 jaar zou ik je toch aanraden deze te vervangen.
De voeding komt wel in de buurt van de 5 jaar, maar de pc waar deze inzit is niet intensief gebruikt. M.a.w. de voeding heeft nog relatief weinig vlieguren gemaakt voor zijn leeftijd. Wat is je overweging om een voeding van +/- 5 jaar uit toch te vervangen? Is de kans dat deze op korte termijn stuk gaat groot?

Als ik hem zou moeten vervangen zou ik voor de be quiet! Straight Power 10 400W gaan denk ik (vanuit de best buy november setup).

@br00ky:
br00ky schreef op zondag 29 november 2015 @ 13:12:
[...]

Absoluut, al werkt een 970 ook nog prima op 1440p, afhankelijk de instellingen en games.

[...]
Ik heb er toch voor gekozen om bij 1080p scherm te blijven, in de reviews van de 970 zag ik toch wel een redelijk performance verschil tussen 1080p en hogere resoluties. Denk dat ik met 1080p langer vooruit kan :)

Naar aanleiding van jullie adviezen heb ik nog e.a. gewijzigd in mijn configuratie.

Dit heb ik eruit gehaald:Zo ziet het er nu uit (dikgedrukt = veranderd):Qua budget heb ik nog een kleine €130,- over (tenzij ik de voeding toch moet vervangen), heeft het nog zin ergens meer geld in aan uit de geven of gaat dit de performance van het systeem niet perse positief beïnvloeden?

Verwijderd

Wat is het exacte type van je huidige voeding?

• sanderaernouts
Het is een Thermaltake ThoughPower van 750 Watt
pricewatch: Thermaltake Toughpower 750W

Verwijderd

Dat is al een oudje. Zou ik zo langzamerhand maar eens afscheid van nemen. Deze heeft ook geen ondersteuning voor C6/C7 powerstates van Haswell/Skylake. Voeding advies en informatie topic - Deel 31

• sanderaernouts
Verwijderd schreef op maandag 30 november 2015 @ 22:38:
Dat is al een oudje. Zou ik zo langzamerhand maar eens afscheid van nemen. Deze heeft ook geen ondersteuning voor C6/C7 powerstates van Haswell/Skylake. Voeding advies en informatie topic - Deel 31
Bedankt voor de tip, ik heb de pricewatch: Antec Edge 550W erin gezet. Deze is een paar tientjes duurder dan de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W maar is wel volledig modulair. Dat lijkt me iets makelijker met inbouwen straks. Wellicht is hij wat zwaarder dan nodig is (400 Watt was het advies vanuit de Best Buy guide) maar dat kan geen kwaad of wel?

Totaalplaatje ziet er nu zo uit (dikgedrukt = veranderd):Met een paar tientjes mooi binnen budget :)

Verwijderd

Dan is de pricewatch: Corsair RM550x een betere en vooral stillere keuze.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Een volledig modulaire voeding moet je vooral nemen voor het gemakkelijk in en uit de PC halen van de voeding zonder dat je alle kabels hoeft los te halen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Flipking94
De voeding komt wel in de buurt van de 5 jaar, maar de pc waar deze inzit is niet intensief gebruikt. M.a.w. de voeding heeft nog relatief weinig vlieguren gemaakt voor zijn leeftijd. Wat is je overweging om een voeding van +/- 5 jaar uit toch te vervangen? Is de kans dat deze op korte termijn stuk gaat groot?

Ja, zeker jouw gestelde voeding is dan al een tijdje oud gezien het niet de beste voeding is. Een voeding slijt ook met de jaren en de kans groot is dat deze een volgend systeem niet meer volledig zal kunnen trekken.

Op 1080p is het verschil in performance inderdaad vrij groot in vergelijk met 1440p. Met 1080p ga je dus inderdaad langer toekomen. Neemt niet weg dat 1440p in mijn opinie een mooier, scherper beeld weergeeft. Ik zou, als je de mogelijkheid hebt, zeker eens schermen bekijken in bv de mediamarkt om een mooie indruk te krijgen. Een scherm gaat immers vrij lang mee, dus je kan beter een overwogen keuze maken :).

Waarom de verandering naar een samsung 850 evo? Crucial bx100 presteert gewoon prima en zou ik niet veranderen.

Qua voeding is 550W best veel en overbodig. Je kan beter kijken naar een degelijke 450W voeding, zoals de seasonic G450 die weer een tientje goedkoper is. Neemt niet weg dat de rm550X een uitstekende voeding is, aan jou de keuze welke je verkiest. Met beide voedingen doe je zeker geen miskoop.

En modulaire voedingen geven je gewoon een luxe gevoel bij het inbouwen. De kabels kan je stuk voor stuk inpluggen, anders zit je met een hele hoop kabels die je netjes moet wegwerken. Ikzelf vind modulaire en semi modulaire voedingen gewoon een stuk makkelijker te gebruiken, maar je betaalt er vaak een minimale meerprijs voor.

• sanderaernouts
Op 1080p is het verschil in performance inderdaad vrij groot in vergelijk met 1440p. Met 1080p ga je dus inderdaad langer toekomen. Neemt niet weg dat 1440p in mijn opinie een mooier, scherper beeld weergeeft. Ik zou, als je de mogelijkheid hebt, zeker eens schermen bekijken in bv de mediamarkt om een mooie indruk te krijgen. Een scherm gaat immers vrij lang mee, dus je kan beter een overwogen keuze maken :).
Dank voor de tip, qua aanschaf heb ik geen haast dus ik ga zeker eens bij de Mediamarkt o.i.d. kijken naar het verschil.
Waarom de verandering naar een samsung 850 evo? Crucial bx100 presteert gewoon prima en zou ik niet veranderen.
Ik heb naar reviews gezocht en zag de de samsung SSD's met regelmaat als beste naar voren geschoven worden. Qua prijs is het letterlijk stuivertje wisselen dus vandaar dat ik voor de Evo 850 gegaan ben. Is de Crucial BX100 dan toch de betere SSD?
Qua voeding is 550W best veel en overbodig. Je kan beter kijken naar een degelijke 450W voeding, zoals de seasonic G450 die weer een tientje goedkoper is. Neemt niet weg dat de rm550X een uitstekende voeding is, aan jou de keuze welke je verkiest. Met beide voedingen doe je zeker geen miskoop.
Ik hou de G450 in mijn achterhoofd, als ik besluit om qua scherm toch wat duurder te gaan, dan is de G450 een mooi alternatief. Anders vind ik volledig modulair wel netjes voor die 2 tientjes meer :).

• Flipking94
sanderaernouts schreef op woensdag 02 december 2015 @ 19:35:
Ik heb naar reviews gezocht en zag de de samsung SSD's met regelmaat als beste naar voren geschoven worden. Qua prijs is het letterlijk stuivertje wisselen dus vandaar dat ik voor de Evo 850 gegaan ben. Is de Crucial BX100 dan toch de betere SSD?
Nee hoor, beide ssd's zijn gewoon prima, maar waarom duurder gaan als je toch vrijwel geen meerwaarde eraan hebt? Ik zie nu inderdaad dat het prijsverschil erg klein is, gewoon gaan dan waar je je goed bij voelt, beide uitstekende ssd's!
Pagina: 1