Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Levensduur moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 4.060 views

Verwijderd

Topicstarter
Ha allemaal,

Ik wilde eigenlijk eens even een balletje opgooien mbt de levensduur van een moederbord
(wetboek, de redelijke gebruiksduur)

Ik ben in het bezit van een Gigabyte Z77X UD bordje wat tot de highend klasse zou moeten behoren maar het ding is net na 2 jaar overleden (ziet geen vga kaart meer, post .---)
't Bord is kwestie in NOOIT overclocked !!

Ik heb een 386 bordje liggen wat nog prima loopt
en een Asus P2BLS die met XP mijn synthezisers en sampler samenwerkt op U2LVD
dito een IBM bord in een automaat die zwaar mechanisch op zijn lazerij krijgt
en er ligt nog wel meer prima werkende ouwe rotzooi, net als bij jullie allemaal.

aangezien ik niet zo gecharmeerd ben van de manier waarop "meneer" alternate die met een mailtje denkt af te kunnen doen ben ik min of meer van plan de DAS er op te zetten en conform het burgerlijk wetboek een redelijke gebruiksduur te eisen
probleem blijft natuurlijk dat het socket 1155 gebeuren voorbij is maar ik ben gewoon pissed-off over de manier waarop alternate dit denkt af te wimpelen.

Ik zou graag eens wat mening horen van mede tweakers inzake de levensduur en de gang van zaken

• Frostbiter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-11 14:01
Ik denk dat je dit beter kunt vragen bij het Shopping Forum

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ook vroeger gingen borden dood na korte tijd, maar uiteraard heeft niemand die nu nog liggen (op een gek na die z'n muur ermee behangt), dus als je nu nog een bord hebt van 20 jaar oud dat het doet, zegt dat op zich niet zo heel veel over de levensduur van borden die je nu hebt.

Balen dat je Z77 dood is, maar er zullen genoeg van die borden zijn die het over 10 jaar ook nog wel zullen doen. Je bent hier gewoon aangewezen op de garantie, en eventueel coulance van de leverancier. Rechtsbijstand is een optie, maar verwacht niet dat die er een zaak van zullen maken omdat de waarde van het bord daarvoor te laag is.

Verwijderd

Topicstarter
Frostbiter schreef op zondag 29 november 2015 @ 12:09:
Ik denk dat je dit beter kunt vragen bij het Shopping Forum
Nou nee dat lijkt me zeker niet.
Het gaat hier primair om de VERWACHTE LEVENSDUUR

• Frostbiter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-11 14:01
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2015 @ 12:12:
[...]

Nou nee dat lijkt me zeker niet.
Het gaat hier primair om de VERWACHTE LEVENSDUUR
Ah, zo.... Verkeerd gelezen :+

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:05

DukeBox

loves wheat smoothies

5 jaar moet een compleet systeem toch wel mee kunnen gaan.. de vraag is of de dagwaarde van je moedetbord na afschrijving van gebruiksgenot e.d. nog de moeite waard is. Wat doen ze 2e hands ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:43

bonzz.netninja

Niente baffi

Je zult aannemelijk moeten maken waarom de levensduur van een moederbord meer dan 2 jaar is.

In je verhaal lees ik dat niet direct terug en geef je alleen voorbeelden van je eigen moederborden (die niet per definitie vergelijkbaar zijn) die het langer deden.

Persoonlijk denk ik dat je trouwens wel een punt hebt. Misschien zou je eens cijfers kunnen zoeken van de gemiddelde levensduur (of de gemiddelde voordat iemand een nieuwe pc koopt) van een desktop computer, daar zijn vast bronnen van. En vervolgens een betoog maken dat je bij aanschaf van spullen ervan uitgaat dat je dat daarbij kan bereiken. Ik denk dat het namelijk niet zozeer uitmaakt of het je moederbord of videokaart is.

Ik zou zelf zeggen dat een gemiddelde consument met een desktop deze om om de 3 tot 5 jaar vervangt, bij "normaal" gebruik. Als je daarvoor gaat, zou je kunnen zeggen dat hij minder lang mee is gegaan dan de redelijke levensduur. Maar goed, het is wel een dun verhaal :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Verwijderd

Topicstarter
, maar verwacht niet dat die er een zaak van zullen maken omdat de waarde van het bord daarvoor te laag is.
het is een bordje van 367 euro en het forfait van DAS is 150 euro

Verwijderd

Topicstarter
om de 3 tot 5 jaar vervangt, bij "normaal" gebruik.
Belastingtechnisch is de afschrijftijd van een PC 3 jaar
dus ook dat wordt niet gehaald.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:48

br00ky

Moderator Harde Waren
Beantwoord dit en dit artikel niet al je vragen?

Mailtje naar Gigabyte om eens te polsen wat zij een redelijke levensduur vinden?

Overigens, de winkel is je tot niets verplicht als de verkoopgarantietermijn die je met de koop daar bent aangegaan is verlopen...

[ Voor 16% gewijzigd door br00ky op 29-11-2015 12:38 ]

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Word lastig, bewijs last ligt bij jou. Derhalve kan de verwachte levensduur met een prutvoeding ernstig verkort worden.
Heb je een goede voeding gekocht i.c.m het moederbord, wil dat niet meteen zeggen dat die 2 componenten in hetzelfde systeem gebruikt zijn.
Verder zal je voor Alternate de 100.001ste klant zijn die met zo'n verhaal komt, iedereen zal hetzelfde zeggen. En wanneer Alternate iedereen op z'n blauwe ogen gelooft, dan sluit het gordijn van Alternate heel snel.

die toko staat hier trouwens bekend om. En omdat ik zelf ook iets grandioos heb meegemaakt ga om deze reden naar de toko Berkel

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op zondag 29 november 2015 @ 12:31:
Beantwoord dit en dit artikel niet al je vragen?

Mailtje naar Gigabyte om eens te polsen wat zij een redelijke levensduur vinden?

Overigens, de winkel is je tot niets verplicht als de garantietermijn die je met de koop daar bent aangegaan is verlopen...
het is ook daarom dat ik aan polsen ben wat een redelijke gebruiksduur is en naar mijn mening is 2 jaar dat niet.
(in feite zelfs nog veel korter maar met rammelen en schudden ging ie altijd wel weer verder)

de winkel is met ZEER ZEKER verplicht, ik heb totaal niets te maken met hun voorwaarden aangezien het wetboek altijd boven zelfverzonnen beperkingen in voorwaarden gaat.

Gigabyte support is een totale aanfluiting.
2 weken wachten op een antwoord wat luidt: zoek het maar uit met de winkelier.
(juridisch klopt dit trouwens maar het getuigt van een totale minachting van mij als gebruiker van hun producten. NOOIT meer GB dus

Verwijderd

Topicstarter
[b]Heb je een goede voeding gekocht i.c.m het moederbord, wil dat niet meteen zeggen dat die 2 componenten in hetzelfde systeem gebruikt zijn
Een Seasonic Platinum van 1 Kilowatt :-)
.
Verder zal je voor Alternate de 100.001ste klant zijn die met zo'n verhaal komt, iedereen zal hetzelfde zeggen. En wanneer Alternate iedereen op z'n blauwe ogen gelooft, dan sluit het gordijn van Alternate heel snel
Zeer en dan ook werkelijk ZEER slechte zaak
gemiddeld klaagt slecht 5% van de klanten als er iets niet deugt.
als winkelier dien je die klagende klant serieus te nemen, je medeleven te tonen en te slijmen tot je uitglijdt over het kwijl.
En dat alleen al OMDAT die klant klaagt.
Het merendeel klaagt niet en komt nooit meer terug.

Stomweg een antwoord als: "we zullen eens kijken in overleg met de fabrikant of we iets voor u kunnen doen want 2 jaar is erg kort" had me al tevreden gesteld.
Maar het antwoord was: "nee 2 jaar en niets meer"

ik heb ook een bedrijf, geloof me, ik weet hoe het werkt en ik weet klanten met een klacht levenslang aan me te binden door ze "te begrijpen" en ze niet in de steek te laten.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Laten we hier geen rant topic naar Alternate van maken, je issue is duidelijk :).

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op zondag 29 november 2015 @ 12:49:
[modbreak]Laten we hier geen rant topic naar Alternate van maken, je issue is duidelijk :).[/]
geheel mee eens anders had het idd in shopping gehoord

topic is REDELIJKE GEBRUIKSDUUR MOEDERBORD

ik vind 2 jaar niet redelijk
de *winkelier* vindt dat ze met 2 jaar geen enkele verplichting meer hebben
het wetboek zegt dat ik een redelijke gebruiksduur hoor te hebben
de belastingdienst schijft het ding in 3 jaar 5 jaar af
meerdere ouwe meuk werkt al tientallen jaren.

eigenlijk beantwoord ik mijn eigen vraag al...
morgen de DAS maar eens bellen

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op zondag 29 november 2015 @ 12:21:
Belastingtechnisch is de afschrijftijd van een PC 3 jaar
5 jaar. Tenzij anders overeengekomen met de belastingdienst. Daarnaast heeft afschrijving hier niets mee te maken.

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op zondag 29 november 2015 @ 12:55:
[...]

5 jaar. Tenzij anders overeengekomen met de belastingdienst. Daarnaast heeft afschrijving hier niets mee te maken.
ah oke
zo'n expert ben ik niet
ik heb het trouwens nog nooit voor elkaar gekregen om langer dan 3 jaar met een laptop te doen :-)

ik gaf het aan om toch een waarde bij de variable "levensduur" te kunnen zetten

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Verwijderd schreef op zondag 29 november 2015 @ 12:52:
[...]

geheel mee eens anders had het idd in shopping gehoord

topic is REDELIJKE GEBRUIKSDUUR MOEDERBORD

ik vind 2 jaar niet redelijk
de *winkelier* vindt dat ze met 2 jaar geen enkele verplichting meer hebben
het wetboek zegt dat ik een redelijke gebruiksduur hoor te hebben
de belastingdienst schijft het ding in 3 jaar 5 jaar af
meerdere ouwe meuk werkt al tientallen jaren.

eigenlijk beantwoord ik mijn eigen vraag al...
morgen de DAS maar eens bellen
Ok, maar wat mij betreft is dit geen sterk betoog. Je vind 2 jaar te kort. Waarom? Omdat je andere apparaten/moederborden hebt die langer mee gingen? Dat zijn slechts jouw ervaringen, probeer dat te onderbouwen.

En de afschrijving van de belastingdienst heeft niks te maken met hoe lang iets zonder defect zou moeten werken, maar met de waarde van iets.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Verwijderd

Topicstarter
Je vindT 2 jaar te kort. Waarom? Omdat je andere apparaten/moederborden hebt die langer mee gingen?
Inderdaad en dat is een wettelijk recht wat je in dit land hebt ten aanzien van een product.
de zogenaamde redelijk te verwachten gebruiksduur.
En inderdaad, *IK* en *VERWACHT* gaan hand in hand samen met een moederbord van 367 euro versus een claim van de fabrikant mbt de kwaliteit.
Met voorwaarden van winkeliers die hiermee in strijd zijn kun je gewoon je **** afvegen.

Voeg daarbij dan ook nog alle claims van Gigabyte mbt hun Ultra Durable mammaplank constructie en een aantoonbaar veel goedkopere prima werkende pc van 10 jaar oud dan zal de kantonrechter er denkelijk een snel besluit over kunnen nemen.

En mijn VIC-20 doet het ook nog steeds prima (geen geintje)

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:20
Ik zou eerst GigaByte zelf eens aanschrijven. Ik ben benieuwd wat zij van het verhaal vinden.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Verwijderd

Topicstarter
al gedaan en die schuiven het weer af op *winkelier*

Verwijderd

Topicstarter
Voor de goede orde:

Het gaat om dit moederbord: GB Z77X

Met deze voeding seasonic 1KW

En deze VGA kaart Sapphire 7970

Dus een high end systeem vandaag de dag meukbak.

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Verwijderd schreef op zondag 29 november 2015 @ 13:14:
[...]

Voeg daarbij dan ook nog alle claims van Gigabyte mbt hun Ultra Durable mammaplank constructie en een aantoonbaar veel goedkopere prima werkende pc van 10 jaar oud dan zal de kantonrechter er denkelijk een snel besluit over kunnen nemen.

En mijn VIC-20 doet het ook nog steeds prima (geen geintje)
Jij hebt inderdaad recht op een product wat deugdelijk is en niet eerder stuk gaat dan waar jij redelijkerwijs rekening mee had kunnen houden. Nogmaals, probeer je argumentatie te kwantificeren op basis van redelijke algemenere cijfers in plaats van alleen je eigen ervaring. Jouw ervaring kan net zo goed bestaan uit een uitzondering. Ik denk dat je daarmee een sterker verhaal hebt.

Zorg dat je ook aannemelijk kan maken dat jij, op basis van de uitingen (of claim zoals jij het noemt) van Gigabyte had kunnen verwachten dat het langer mee zou gaan dan 2 jaar. Een kantonrechter maakt gehakt van slecht onderbouwde meningen of eigen interpretaties. (en het zou mij niks verbazen als Gigabyte in hun uitingen weg blijft van kwantificeerbare uitingen om dit soort gedoe te voorkomen :) ). Of heb je een goed voorbeeld van die claim?

Let wel, ik ben het op zich met je eens maar zolang jij niet in staat bent een super objectief onderbouwd betoog te hebben geef ik je weinig kans bij het halen van je recht. Daarbij moet je ook nog even nadenken in scenario's. Stel jij krijgt gelijk, dan krijg jij nooit de volle mep terug lijkt mij want er wordt ook gekeken hoe lang jij gebruik heb kunnen maken van het product en dat wordt in mindering gebracht. Tenminste, dat is was ik altijd begreep.

Succes! Ik ben benieuwd wat DAS zegt.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Das(,) een verloren zaak.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:48

rdejongjr

Gnome

Verwijderd schreef op zondag 29 november 2015 @ 12:48:

Zeer en dan ook werkelijk ZEER slechte zaak
gemiddeld klaagt slecht 5% van de klanten als er iets niet deugt.
als winkelier dien je die klagende klant serieus te nemen, je medeleven te tonen en te slijmen tot je uitglijdt over het kwijl.
En dat alleen al OMDAT die klant klaagt.
Het merendeel klaagt niet en komt nooit meer terug.

Stomweg een antwoord als: "we zullen eens kijken in overleg met de fabrikant of we iets voor u kunnen doen want 2 jaar is erg kort" had me al tevreden gesteld.
Maar het antwoord was: "nee 2 jaar en niets meer"
Lol, met de eerste paar brieven van das vegen ze hun reet af en pas wanneer het tot een zaak zou komen maken ze met een beetje geluk de restwaarde van het bord naar je over. (heb je alsnog geen werkend systeem maar wel een passende oplossing volgens wetboekjes)

Als het kan is het een idee om een blogje bij te houden met de hele ervaring, kun je alle relevante stukken netjes bij elkaar zetten en kunnen wij mee genieten zonder dat het een hele flame war is waar je vaak maar 1 kant ziet.

Om terug te komen op je vraag van de verwachte levensduur:
In mijn zieke wereldbeeld is dit specifieke bord na anderhalf jaar helemaal de shit in geklokt en lachend weg gegooid.
Bij normaal gebruik in een schone en droge omgeving zou het prima jaren achtereen kunnen draaien, gigabyte geeft over het algemeen daarom ook 3 jaren garantie (het zij enkel via de verkoper).

Het punt "mijn oude zooi uit 1990 werkt nog prima" gaat helaas niet stand houden.
Moderne electronica is veel gevoeliger voor verstoringen door de hoge frequenties en lage spanningen, de kleinste afwijkingen door aanslag, statisch stof en zelfs dect telefoons kunnen de werking flink verstoren.

Probeer eest nog eens gigabyte (US?) en of de webshop te kietelen en vragen of ze het ding mee willen sturen met de eerst volgende lichting RMA's, eisen, dreigen en smijten met regelgeving heeft over het algemeen weinig nut.

Verwijderd

Topicstarter
Alleen is dit bord niet eens overclocked, zeer netjes behandeld (zelfs ESD veilig)
plus alle andere zaken die je maar verzinnen kunt...
dus nee, ik ben echt wel eerlijk genoeg om mijzelf de schuld te durven geven hoor.

gigabyte geeft niet thuis
alternate die ik zeer beleefd dit heb voorgelegd geeft een bot antwoord, NEE
en ik ben er nog niet op doorgegaan, nog niet met regeltjes en dreigen, niets.
ik zal ze nog eens kietelen met de 3 jaar die gigabyte geeft maar hun eerste reactie was dermate hopeloos dat er weinig heil in zie.
uiteraard is het natuurlijk het een of andere onderbetaalde knulletje die een standaard antwoord uit zijn keuzelijstje heeft gestuurd dus ik ga er nog wel even op door en dan via een andere route.

mbt die opmerking mbt de lagere duurzaamheid..
Zie de opmerking van Gigabyte tav hun UD borden.
het lijkt me dat we deze balans wel als kaarsrecht kunnen beschouwen.

en hoe dan ook, 2 jaar IS te kort.

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:19

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Als we meer precies kunnen vaststellen wat de oorzaak is van het mankement dan ben je instaat je verhaal wat meer af te bakenen. In het falen van een component, dan wordt je verwachte levensduur verhaal meer plausibel.

Faalt het bord door gescheurde printbanen, dan wordt het ingewikkeld omdat je goed gebruik moet aantonen. gescheurde printbanen kunnen wijzen op mechanische spanning op de PCB door assemblage in de kast. Zou met ATX goed moeten gaan, maar de factor gebruiker kan nog heel wat verklooien binnen dat ATX bouwconcept, hiermee niet zeggende dat jij dat hebt gedaan.

Zou je zoiets aangaan dan moet je erop rekenen dat het je de nodige energie zal kosten, hierin moet je zin hebben. In de kern is twee jaar te kort voor een Gigabyte bord, maar de definitie van gewoon gebruik is een beetje een mijnenveld.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:48

rdejongjr

Gnome

Inderdaad jammer om te zien hoe "streng" de ene mederwerker is en je bij de volgende veel meer gedaan kan krijgen.
Mijn ervaring is dat o.a. MSI Asrock en Gigabyte redelijk welwillend zijn als het met puppyogen wordt gevraagd, ik zal ze wel net na de vrijdagmiddagborrel hebben gehad :P

Verwijderd

bonzz.netninja schreef op zondag 29 november 2015 @ 15:07:
Zorg dat je ook aannemelijk kan maken dat jij, op basis van de uitingen (of claim zoals jij het noemt) van Gigabyte had kunnen verwachten dat het langer mee zou gaan dan 2 jaar. Een kantonrechter maakt gehakt van slecht onderbouwde meningen of eigen interpretaties. (en het zou mij niks verbazen als Gigabyte in hun uitingen weg blijft van kwantificeerbare uitingen om dit soort gedoe te voorkomen :) ). Of heb je een goed voorbeeld van die claim?

Let wel, ik ben het op zich met je eens maar zolang jij niet in staat bent een super objectief onderbouwd betoog te hebben geef ik je weinig kans bij het halen van je recht. Daarbij moet je ook nog even nadenken in scenario's. Stel jij krijgt gelijk, dan krijg jij nooit de volle mep terug lijkt mij want er wordt ook gekeken hoe lang jij gebruik heb kunnen maken van het product en dat wordt in mindering gebracht.
De claim is niet zo hopeloos als jij hier schetst en de bewijslast ligt zeker niet bij de TS, de wet is hier meer dan duidelijk genoeg, om je te laten verleiden tot een vaag Russisch Roulette met Gigabyte.
Nu is de shop volgens de wet de aan te spreken persoon, wat niet wegneemt dat het een gedupeerde vrij staat ook de fabrikant aan te spreken.

Ik zou het dan via hun Facebook pagina proberen, dan mogen zij daar aangeven dat wat hen betreft zo'n product na twee jaar total loss is.
Dat gaat niet gebeuren, kennelijk hecht ook Gigabyte nog waarde aan een product van zo'n buitengewone klasse van 2 jaar oud.

Daarnaast is de weg naar de geschillencommissie over het algemeen overzichtelijker dan de weg naar de rechter.
De aankondiging dat die weg vanaf "harde datum x" zal worden bewandeld gaat de shop sowieso geld kosten, zij zullen immers minstens op de zitting moeten verschijnen en bij verlies van de zaak moeten zij het inleggeld vergoeden en alsnog de zaak dwingend tot een goed einde brengen.
Wellicht maakt dat de vastgeroeste standpunten iets vloeibaarder. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2015 19:03 ]

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:40
De Uneto - vn, heeft een afschrijftabel voor allerlei apparatuur, daar staat voor pc's / notebooks / gameconsoles een termijn van 24 of 36 maanden. Met een los moederbord lijkt me dan 36 maanden van toepassing. Dan zou Alternate je 1/3e van de aanschafwaarde als korting op een nieuw moederbord kunnen geven.

http://www.scheerenfoppen...tie/consumentenrecht/1083

[ Voor 13% gewijzigd door jopie op 29-11-2015 19:21 ]

• Alternate.nl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-11-2024

Alternate.nl

Bedrijfsaccount Alternate
Beste "Baron Ballsaver"

We willen graag even kijken wat we voor je zouden kunnen doen.
Kun je ons een privébericht sturen met wat gegevens zoals je ticketnummer of iets dergelijks?

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:15
jopie schreef op zondag 29 november 2015 @ 19:13:
De Uneto - vn, heeft een afschrijftabel voor allerlei apparatuur, daar staat voor pc's / notebooks / gameconsoles een termijn van 24 of 36 maanden. Met een los moederbord lijkt me dan 36 maanden van toepassing. Dan zou Alternate je 1/3e van de aanschafwaarde als korting op een nieuw moederbord kunnen geven.

http://www.scheerenfoppen...tie/consumentenrecht/1083
Het lijstje van de Uneto - VNI is een lijstje gemaakt door een belangen organisatie van de installatiebranche en de elektrotechnische detailhandel, de waarden in dit lijstje zijn dan vaak ook aan de redelijk korte kant, afgezien nog van het feit dat de afbakening op prijscategorie ook lang niet altijd correct is en ook nemen ze zaken mee om de levensduur te bepalen die niet eens bepalend zijn voor de levensduur zoals bijv. emotionele aspecten als vormgeving en features van nieuwe apparatuur.

Een aantal waarden die zij aangeven lijken me echter wel te verdedigingen, maar een aantal anderen ook zeker niet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 29 november 2015 @ 11:59:
[...]

Ik ben in het bezit van een Gigabyte Z77X UD bordje wat tot de highend klasse zou moeten behoren maar het ding is net na 2 jaar overleden (ziet geen vga kaart meer, post .---)
't Bord is kwestie in NOOIT overclocked !!

Ik heb een 386 bordje liggen wat nog prima loopt
en een Asus P2BLS die met XP mijn synthezisers en sampler samenwerkt op U2LVD
dito een IBM bord in een automaat die zwaar mechanisch op zijn lazerij krijgt
en er ligt nog wel meer prima werkende ouwe rotzooi, net als bij jullie allemaal.
Nog even los van het juridische (waar genoeg over gezegd is en zo te zien Alternate al mee bezig is) is dit technisch gezien geen steekhoudende vergelijking.

Zoals Terw_Dan al aangaf heb je automatisch selectie bij oude apparaten: alles wat kapot gegaan zou zijn na drie jaar is al kapot gegaan, dus alleen de borden die niet kapot gaan blijven over.

Daar komen drie dingen bij in dit geval:
1) Ten tijde van de 386 kostte een PC een veelvoud van wat het nu kost. Zo'n apparaat zal rustig DFL 5k gekost hebben. Rekening houdend met inflatie zou dat anno 2013 (toen de bord waar het hier over gaan gekocht is) bijna EUR 4k geweest zijn. Er zijn verschillende redenen voor die hogere prijs, een deel is zeker gaan zitten in overengineering van de hardware (net zoals jaren '70 Mercedes en Volvo autos belachelijk overengineerd zijn - en dus vaak nu nog rondrijden waar jongere auto's het al lang begeven hebben).
2) Daarmee samenhangend is de veel lagere graad van integratie van componenten op dergelijke oude borden. Waar een modern bord een of twee grote controller bridge chips heeft, misschien nog een handjevol losse controllers en dan de passive componenten nodig om die chips te voeden, heeft een oude 386 bord honderden zo niet duizenden discrete logicacomponenten. Dat klinkt foutgevoeliger, maar keerzijde is dat een defect component veel minder impact heeft. Mogelijk zijn meerdere componenten op dat bord dood, maar heb je het nooit gemerkt omdat ze alleen maar bepaalde functionaliteiten die je niet gebruikt bedienen.
3) Ten tijde van de P2B-LS is het aantal componenten sterk gedaald en de prijs ook, dus bovenstaande argumenten gaan minder op. Wat hier wel speelt is dat dit een legendarisch bord is, een van de meest geroemde, stabiele en betrouwbare moederborden ooit gemaakt, van destijds met stip de beste moederbordfabrikant voor consumentenborden. Kijk voor de grap eens naar de dikte van het PCB. Dat bord is geheid bijna twee keer zo dik als een modern bord - of trouwens als 99% van borden uit 1998/1999. Je vergelijkt hier inderdaad een Mercedes 240D op vlak van betrouwbaarheid (mocht je de 240D niet kennen, ze rijden nog volop rond na bijna 40 jaar, vaak met miljoenen kms op de teller) met een moderne Audi: je kunt er kwaliteit en enige duurzaamheid van verwachten, maar dat het 40 jaar later nog rijdt is niet realistisch.

Kortom, ik deel je mening dat Alternate in hun mail waar je het over hebt allicht te weinig verantwoordelijkheid neemt, maar gaan ranten over zaken die echt niet te vergelijken zijn met jouw moderne moederbord helpt je zaak niet.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Je vergeet erbij te vermelden dat de TE VERWACHTEN levensduur bij lange na niet is gehaald.

en Gigabyte bejubelt en bejuicht dit bord met kreten als Ultra Durable

ja die P2BLS (is U2W scsi consument??) was een topper en is dat nog steeds
met name in mijn geval omdat mijn Akai Pro S6000 sampler gewoon als device in de chain wordt geaccepteerd is het ding Ultra Goddelijk te noemen.

Feit blijft dat ik in mijn keuze altijd naar het betere spul ging en dat *winkel* en fabrikant me laten zitten.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

Dat je verwacht dat een moederbord, zeker een moederbord van 300+ euro, langer als 2 jaar meegaat ben ik het compleet mee eens.

Echter adverteert gigabyte met "3 year warranty, in usa & Canada". Maar een moederbord moet bij normaal gebruik niet binnen twee jaar kapot gaan, dat is echt belachelijk.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:13:
Je vergeet erbij te vermelden dat de TE VERWACHTEN levensduur bij lange na niet is gehaald.
Dat vermeld ik er niet bij want dat is voor je vergelijking met die oude borden totaal niet relevant.

Je P2B-LS is >16 jaar oud. Dat is veel meer dan de ter verwachten levensduur van eender welk moederbord. Dus de P2B-LS erbij halen is niet relevant voor je zaak mbt Alternate.

Oslik blyat! Oslik!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2015 @ 12:39:
het is ook daarom dat ik aan polsen ben wat een redelijke gebruiksduur is en naar mijn mening is 2 jaar dat niet.
(in feite zelfs nog veel korter maar met rammelen en schudden ging ie altijd wel weer verder)
Kijk, hier heb ik dan weer zo mijn bedenkingen bij. In je openingsbetoog heb je het erover dat het bord na net iets meer dan 2 jaar ophoudt met werken. Nu maak je een claim dat het bord feitenlijk al veel eerder problemen opleverde, die echter met wat 'onvakkundig' handelen, in de vorm van schudden en rammelen, weer enigsinds opgelost werd.

De vraag is of je het bord niet hebt gesloopt met het onvakkundig 'oplossen' van het probleem. De andere vraag is waarom je niet gelijk je bord RMA hebt aangeboden op het moment dat deze niet meer functioneerde zoals het behoorde. Temeer daar dit dus blijkbaar ruim binnen de 2 jaar die je sowieso hebt om terug te keren naar de winkel waar je het product hebt aangeschaft.

Als het olielampje in je auto van anderhalf jaar oud gaat branden, rijd je toch ook niet door totdat de motor de geest geeft?

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Dat vermeld ik er niet bij want dat is voor je vergelijking met die oude borden totaal niet relevant./quote]

Punt is nou net dat dat wel degelijk relevant is.
Zelfs de oudste rotzooi werkt nog perfect terwijl dit rotding nu al kapot is.

Evenzo Sony versus diverse klanten, dit werd door Kassa opgepakt en er werd een Atari ST als vergelijk gebruikt, die deed het nog prima na godbetert hoeveel jaar terwijl de PS3 al heel snel hemelen was.
Sony kon hier vervolgens keihard bakzeil halen.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-11 22:45
Wat nou als je Gigabyte bordje 5 jaar was meegegaan. Dat is nog altijd waardeloos vergeleken met die 16 jaar van je Asus. En de computers van 50 jaar geleden (formaat woonkamer) zouden het nu waarschijnlijk nog steeds doen. Met andere woorden: je kunt die niet met elkaar vergelijken.

Dan erbij: als de gemiddelde levensduur van jouw Gigabyte bordje bijvoorbeeld 6jaar is, dan kan het best zijn dat bijvoorbeeld 0,1% er na 25maanden mee kapt. Lullig voor jou, maar die pech kun je hebben. Je kunt dan mazzel hebben dat een winkel of fabrikant de hand over zijn hart strijkt en jou garantie geeft buiten de garantieperiode, maar verder zit er denk ik niets anders op.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Verwijderd schreef op zondag 29 november 2015 @ 12:39:
[...]

Als jij binnen garantieperiode een defect hebt ontdekt maar daar niet de leverancier van op de hoogte hebt gesteld/de gelegenheid hebt gegeven om het op te lossen, dan schiet je jezelf wel flink in de poten.

Verwijderd

Topicstarter
in de poten.
Voeten heten dat bij mij meneer, wellicht is u dat ontgaan.

Intussen reageert *winkel* op een wat minder aardig mailtje (maar zeer beleefd) van me met een kleine korting op een nieuwe setup (mobo+µP)
plus een blijkje dat ze dit toch wel erg vervelend vinden voor me.

Dat begint ergens op te lijken maar de aangeboden setup is me te oud. (X97)
ik heb een tegenvoorstel gedaan omdat ik een veel beter setje wil. (X99 high end)

Ik hoef ook niet gratis een nieuwe setup maar ik wil gewoon niet zo botweg worden afgescheept.

afwachten nu dus.
jammer dat ze dat niet meteen hebben gedaan.

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Je gaat nu wel voorbij aan het punt van bonzz, een punt dat ik eerder ook maakte en dat is dat je problemen in de initiele garantie periode gewoon genegeerd hebt totdat het systeem echt volledig stopte met werken.

Na een algemene periode waarin de fabrikant aan moet tonen dat een gebrek aan een product niet aan fabrikagefouten ligt, begint een periode waarin de consument moet aantonen dat een product niet verkeerd behandeld is.

Feit is dat je direct bij slecht functioneren aan de bel had moeten trekken. Je kunt namelijk best een maandagmorgen bordje gehad kunnen hebben. Daar ben jij persoonlijk in gebreke gebleven.

Aangaande wat Alternate je nu aanbiedt, het is een upgrade van wat je nu hebt qua platform. Dat is meer dan wat de meeste winkels doen.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-11 18:46

John2B

I Love RAID5..!!

Ik heb op 14-08-2009 een Gigabyte GA-EX58-UD4P met toen de eerste generatie Intel i7 en 24GB Interngeheugen.

Voor m'n gevoel ben ik toe aan een nieuw moederbord, maar blijft maar draaien en de performance ismeer dan voldoende. Alleen als ik met 4K Video zou gaan werken moet ik toch gaan upgraden
.
Met andere woorden, dit moederbord incl. geheugen en processor draait nu bijna 11 jaar. Het kan dus wel ;-)

Ook draait er een Areca RAID Controller ARC-1880 van 2011 nog steeds probleemloos, met 8 harddisks type Seagate Constellation CS ST3000NC002 3TB zijn nu 7 jaar fulltime draaien in een RAID6 configuratie.

Mij hoor je dus niet klagen.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-11 17:51
John2B schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:59:
Ik heb op 14-08-2009 een Gigabyte GA-EX58-UD4P met toen de eerste generatie Intel i7 en 24GB Interngeheugen.

Voor m'n gevoel ben ik toe aan een nieuw moederbord, maar blijft maar draaien en de performance ismeer dan voldoende. Alleen als ik met 4K Video zou gaan werken moet ik toch gaan upgraden
.
Met andere woorden, dit moederbord incl. geheugen en processor draait nu bijna 11 jaar. Het kan dus wel ;-)

Ook draait er een Areca RAID Controller ARC-1880 van 2011 nog steeds probleemloos, met 8 harddisks type Seagate Constellation CS ST3000NC002 3TB zijn nu 7 jaar fulltime draaien in een RAID6 configuratie.

Mij hoor je dus niet klagen.
Jij denkt ik ga kijken naar de verwachte levensduur van een topic? Dit topic is van 2015.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-11 18:46

John2B

I Love RAID5..!!

Dat had ik zeker gezien, ik zocht op op "levensduur moederbord" en denk dat tweakers daar zeker in zijn geïnteresseerd. Helaas kunnen we niet vooruit kijken, maar wel achteraf kijken. Al is levensduur uit het verleden geen garantie voor de toekomst.

Naast dat we dit topic weer eens leven inblazen ;-) .

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
John2B schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:42:

Naast dat we dit topic weer eens leven inblazen ;-) .
Nou nee hoor, dit kan best als een oude koe in de sloot blijven.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.